's nachts buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

's nachts buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:15

Mijn 4,5 jarige staat nu 's nachts nog buiten. Heeft een maatje en container als schuilstal tot zijn beschikking. Tot nu toe was het nog niet te koud en volop gras. Maar nu wordt het toch echt frisser en begint het gras schaars te worden. Bijvoeren op de wei is geen mogelijkheid, op stal kan hij onbeperkt hooi eten.
Nu zit ik dus te twijfelen of ik hem nu 's nachts nog buiten kan laten, of toch maar op stal ga zetten, want ik vind het toch wel erg belangrijk dat hij zich warm kan eten. Dat gaat buiten dus niet met het weinige gras dat er nu nog staat is mijn gevoel.
Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lang kan hij nog 's nachts buiten blijven?

Brainless

Re: 's nachts buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:17

Hoezo kun je hem niet bijvoeren?
Kun je geen baal hooi in de schuilstal leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:25

Ik heb mijn paarden ook buiten staan met schuilstal. Het land waar ze op staan is vrij kaal en wordt binnenkort afgezet om te voorkomen dat het te ver vertrapt wordt.
Zeker mijn 'sport'paard heeft het nodig om voldoende hooi bij te eten. Ik voer ze gewoon bij op de schuil stal.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:41

Bijvoeren is buiten helaas echt geen optie op mijn pensionstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:14

Citaat:
Heeft een maatje en container als schuilstal tot zijn beschikking......
op stal kan hij onbeperkt hooi eten.

Dan snap ik bovenstaande niet helemaal. Hij heeft een schuilstal tot beschikking en op die stal kan hij onbeperkt eten.
Maar dan gelijk toch weer niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:06

je kunt hooi verstrekken op de weide met een hooinet van www.hooinet.nl

onze paarden staan dag en nacht buiten met toegang tot een schuilstal en voldoende hooi.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:25

Ah, vandaar de verwarring. 's nachts gaan alle paarden op de pensionstal gewoon 'op stal'. Op de wei staat 'toevallig' een schuilcontainer. Maar daarmee bedoel ik dus niet 'stal' of 'op stal'.

De pensioneigenaar wil om verschillende redenen gewoon niet voeren op de wei.

Bovendien ben ik de enige die de onbeperkt hooi afspraak voor op stal heeft met de eigenaar en is dat soms al lastig zo te houden.

Dus ik moet gaan kiezen: met de kudde mee op stal, waar hij gewoon onbeperkt kan eten, of buiten blijven met de containerstal zonder extra hooi.

Over een paar weken is het in elk geval afgelopen en zal ie zeker 's nachts op stal moeten. Ik probeer nu dus uit te vinden hoe lang het nog verantwoord is hem buiten te houden met een beetje gras en een dalende temperatuur...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:26

Dus als je hem buiten laat staan krijgt hij nooit te eten?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:30

Dan wordt ie 's avonds binnengehaald en staat ie ongeveer 3 uurtjes binnen. Krijgt dan zijn brok en kan zovel hooi eten als ie wil. 's ochtends wordt ie ook 1 a twee uurtjes binnengehaald voor wederom brok en hooi.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:32

Bij mij staan ze nog lekker op het land met regendeken op.. ze kunnen zelf de paddock in lopen en vervolgens hun stal in lopen.. Op stal is altijd hooi.. dit word sochtends en savonds gevoerd.. Wij hebben nog wel genoeg gras.. maar ze hebben bij ons dan ook heel wat hectaren om te verslinden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:33

Dat is niet veel Nagelbijten / Gniffelen
Dan zou ik hem binnenhalen, krijgt ie tenminste nog wat te eten..
Een paard moet 24 uur per dag kunnen eten, het gras wat er nu nog staat eten ze vaak niet en er zit niks meer in. Lijkt me dus niet echt een goede situatie voor je paard. Normaal gesproken zou ik zeggen hou hem zo lang mogelijk buiten, maar in dit geval denk ik niet Nagelbijten / Gniffelen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:41

@Brittkitt, nou precies mijn dilemma (lang buiten vs. genoeg voer). Het gras eten ze nog wel hoor, en hij heeft nog genoeg vlees en reserve op zn botten, maar nu komt toch de tijd er aan dat ik het lastig vind in te schatten... Bedankt voor je reactie

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:05

Kun je niet in gesprek met de pensionstalhouder? Jij bent uiteindelijk de klant en jij betaald ervoor. Is toch raar dat je hem op het land niet mag voeren! Of heeft die stalhouder er een hele goede reden voor? Ik zou me er niet te makkelijk bij neer leggen. Succes ermee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:39

Wickedwyvern schreef:
@Brittkitt, nou precies mijn dilemma (lang buiten vs. genoeg voer).

Genoeg te eten gaat echt wel voor hoor, daar moet je niet over twijfelen. 's winters buiten blijven als ze hun buik niet vol ruwvoer kunnen hebben is verder ook geen optie, dan heeft je paard gewoon kou.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 06:43

@Bandida mijn paard staat inmiddels 's nachts weer binnen hoor. Voer gaat inderdaad voor, maar bedoelde in dit geval meer de afweging tot wanneer alleen gras voldoende is om hem warm te houden (zeker als het schaarser wordt). Koud hebben is inderdaad geen optie.

@Diphranil is natuurlijk al geprobeerd, helaas niet zo eenvoudig.

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:39

ja afzetten kan ook !
of meer hooi geveven

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:36

Als er nu al te weinig gras staat dan zou ik hem binnen zetten. Een container lijkt me trouwens ook niet erg warm als het koud is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:42

Loose schreef:
Als er nu al te weinig gras staat dan zou ik hem binnen zetten. Een container lijkt me trouwens ook niet erg warm als het koud is.

Lijkt me dat de temperatuur an sich geen probleem hoeft te zijn voor een paard met wintervacht... Knipoog Mijn konijnen (zijn weliswaar geen paarden, maar toch) zitten ook dag en nacht buiten en hebben het hele balkon tot hun beschikking. En denk je dat die binnen in hun nachthok gaan zitten? Nee hoor... Paarden (en konijnen Clown ) zijn geen mensen, laten we dan ook niet net doen alsof... Knipoog

Het probleem is echter al opgelost. Had ik ook gedaan, ts, het voer gaat voor het buiten staan... En overdag komt hij toch nog wel buiten? Ik zou zeggen: eet smakelijk!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:01

inderdaad, een paard moet zoveel mogelijk buiten staan maar ook gewoon behoorlijk eten. Dit lijkt mij een prima compromis.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:03

Ja ja, hij staat overdag gewoon buiten. Bedankt voor alle reacties.