Ze is inmiddels gewend aan een longeersingel, en ze heeft drie keer een bit in gehad. Sinds een half jaar ben ik steeds meer geïnteresseerd in bitloos paardrijden, vandaar dat ik misschien Ninthe ook bitloos wil beleren. Ik heb een aantal dingen voor mezelf op een rijtje gezet:
Waarom ik wél bitloos wil rijden is, om het even kort maar krachtig te houden, waarom met bit als het ook zonder kan. Ik heb verder geen wedstrijd ambitie, mocht ik dat ooit wel hebben dan is dat toch pas over een jaar of drie, want eerder zijn we toch nog niet wedstrijd klaar, en tegen die tijd kan ik altijd nog met een bit beginnen.
Waarom ik het niet zou doen is, Ninthe is van zichzelf nogal een heethoofd. Ze is ontzettend eigenwijs en zal nooit snel opgeven als het om klieren gaat. Ze doet waar ze zin in heeft. Ik ben nu al enige tijd bezig met grondwerk wat er goed gaat, maar soms heeft ze van die buien, en dan is ze met bit gewoon beter te houden.
Is het verstandig om nu over te stappen op bitloos? Ik heb verder nog niet gelongeerd oid met bit dus ik kan er nog aan beginnen. Ik hoor het graag!
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een paard dus ook bitloos hebben beleerd, hebben jullie tips/do's en dont's dan hoor ik dat graag.