Bitloos beleren, ervaringen/tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Bitloos beleren, ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:16

Mijn bijna 3,5 jarige haflinger merrie moet er sinds kort aan geloven: Beleerd worden Lachen

Ze is inmiddels gewend aan een longeersingel, en ze heeft drie keer een bit in gehad. Sinds een half jaar ben ik steeds meer geïnteresseerd in bitloos paardrijden, vandaar dat ik misschien Ninthe ook bitloos wil beleren. Ik heb een aantal dingen voor mezelf op een rijtje gezet:

Waarom ik wél bitloos wil rijden is, om het even kort maar krachtig te houden, waarom met bit als het ook zonder kan. Ik heb verder geen wedstrijd ambitie, mocht ik dat ooit wel hebben dan is dat toch pas over een jaar of drie, want eerder zijn we toch nog niet wedstrijd klaar, en tegen die tijd kan ik altijd nog met een bit beginnen.

Waarom ik het niet zou doen is, Ninthe is van zichzelf nogal een heethoofd. Ze is ontzettend eigenwijs en zal nooit snel opgeven als het om klieren gaat. Ze doet waar ze zin in heeft. Ik ben nu al enige tijd bezig met grondwerk wat er goed gaat, maar soms heeft ze van die buien, en dan is ze met bit gewoon beter te houden.

Is het verstandig om nu over te stappen op bitloos? Ik heb verder nog niet gelongeerd oid met bit dus ik kan er nog aan beginnen. Ik hoor het graag!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een paard dus ook bitloos hebben beleerd, hebben jullie tips/do's en dont's dan hoor ik dat graag.

rakni

Re: Bitloos beleren, ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:18

ik raad het je zeker aan. Het kan inderdaad altijd nog! Ik heb geen ervaring met bitloos beleren. In feite is het niet zoveel anders denk ik. Sommige bitloze optomingen zijn echt niet minder scherp qua inwerking dan een bit, dus verdiep je er even in wat je erom wilt hangen. Succes!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:21

Ik heb mijn haflinger vorig jaar ook bitloos beleerd.
Hij loopt al 3 jaar keurig mee aan het halster en is dus gewend om te luisteren op druk op de neus (sturen en remmen).
Pas nadat dit met rijden ook bevestigd was ben ik met bit gaan rijden. Nu rijdt ik buiten nog altijd lekker bitloos, maar in de bak wel met bit omdat ik toch wel wedstrijden wil gaan rijden.
Onze nieuwe pony zal volgend jaar denk ik ook eerst weer bitloos beleerd worden.

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:21

Zoals ik al zei, ik vind het ook een aanrader.
Ik heb mijn oude verzorghaf van toen 3 ingereden met hoofdstel, later alleen met halster. Hij vond het zelf veel fijner zonder bit in zijn mond.
Wel moet je inderdaad oppassen met scherpe touwhalsters of een bitloos hoofdstel, sommigen zijn erg scherp!
Maar (in)rijden met een halster of iets anders wat niet scherp is vind ik écht veel lekkerder en vrijer dan met een hoofdstel.
Succes met je mooie Ninthe!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:23

Ik vind dat het wel kan, bitloos beleren Ja
Maar, Ninthe is idd érg eigenwijs en ik heb gezien dat ze je aan het halster zo mee kan sleuren Knipoog
Dus ik weet niet wat wijsheid is in jou situatie.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:25

Ik dacht aan een gewoon hoofdstel maar dan zonder bit, weet niet hoe het genoemd word, maar zeg maar zoiets:

Afbeelding

Ik wil er wel gewoon dressuur/springen/recreatief mee kunnen rijden, dus zeg maar gewone teugels in mn hand kunnen hebben. Met een touwhalster lijkt echt dressuur rijden me minder omdat je weer compleet andere teugels hebt e.d

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:09

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:55

Ik vind dat je het gewoon 'moet' proberen; dat ze aan het halster sterk kan zijn zegt niet dat het met rijden bitlos niet goed zal gaan. Bovendien rijd je dan toch eerst in een bak neem ik aan, dus dan kan ze niet heel hard aan de kletter gaan en voor gevaar zorgen zoals op buitenritten.
Ik heb een bitloos hoofdstel van de ruitershop, maar ze rijden hem ook wel met leren halster als side pull, of met teugels aan de kaptoom, of met een hoofdstel zoals op die foto.
Een goedpassend stalhalster kan eerst ook wel, en een touwhalster is zo geknoopt, allemaal dingen om te proberen zonder geld uit te hoeven geven.
Veel succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:59

dat ze beter te houden is met bit geloof ik niet echt in eerlijk gezegd. dat is meer iets wat tussen je oren zit...

ik heb indi ook bitloos ingereden. bevalt prima! Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:22

Ik heb hetzelfde hoofdstel als hierboven op de foto te zien is, alleen heb ik het kruislinkse deel eraf gehaald en de teugels een de ringetjes bevestigd.

Mijn pony is met bit "ingereden" maar ik rij haar nu door zonder bit, en dat gaat prima! Lachen Zij is dus ook in 1e instantie met bit bereden, maar de overstap naar bitloos is heel goed gegaan, ze reageerde er meteen al super op! Zou het gewoon doen Lachen

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:41

Mijn paard wordt ook bitloos gereden. Met Dually Halter. Deze is vooral heel geschikt voor het grondwerk en het longeren aan de dubbele lijnen, omdat het halster heel duidelijk is voor het paard. Ik rijd er ook mee.
Ik zie dat je in Friesland woont, dus misschien zou je eens kunnen kijken op de site van Marije Bouwma van Paardaardig. http://www.paardaardig.nl
Zij geeft mij wekelijks les en heeft me echt enorm geholpen met het inrijden van mijn paard en het leren omgaan met het dually halster. Ze heeft zelf ook twee eigenwijze haflingers, dus misschien heeft ze wel goede tips voor je Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:07

Wat voor 'n halster gebruik je voor grondwerk?

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:20

Iedereen bedankt voor de tips, hier heb ik zeker wat aan, even antwoord op de vragen:

@Agnes: Nee, dat zit absoluut niet tussen mijn oren. Soms is ze echt heel sterk en vervelend, en als ik het bit erin doe dan is ze echt gehandhaafder. Dan rent ze minder snel weg en blijft ze beter bij me Ja

@Arabesk: Een gewoon halster.. ik heb een touwhalster maar die is véél te groot. Met grondwerk heb ik het halster ook wel eens af, zoiezo altijd zonder halstertouw. ze volgt namelijk gewoon

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:05

nh -> one rein stop
misschien handig om ook gelijk aan te leren

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:59

Ik rijd bitloos in als voorbereiding op werken mét bit.

Ze kennen druk op de neus al, en je kan ze er makkelijk mee sturen of corrigeren zonder dat ze pijn voelen.
Als ik ze dan zover heb dat ze netjes op zit en stem terugkomen, dan gaat het bit erin, eerst samen met neusriem, later zonder.

Als je het idee hebt dat je met bit meer te vertellen hebt op een groen paard, dan schort er meestal iets aan de opvoeding van dat paard, of heb je als ruiter niet genoeg vertrouwen om jonge paarden te rijden.

Want er is geen enkele reden dat een paard beter 'te houden' zou zijn met een besturingssysteem dat hij niet kent. En dat bovendien pijn veroorzaakt als je het heftig inzet!

Ik zou gewoon zorgen dat je hafje al netjes luistert met grondwerk, en aan de longe. Dan is het maar een klein stapje naar onder de man.

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:37

precies wat randalinpony zegt, als je met bit meer te vertellen hebt over je paard doe je meestal iets niet goed.

mijn haflinger werd zelfs onder het zadel met stang gereden, nu rij ik met een touwhalster. een bit is ook niet bedoeld om je paard mee in toom te houden, is het dit voor jou wel dan zit er echt iets niet goed in de communicatie.
grondwerk is zéker een goed begin, zelf doe ik parelli en volgens zijn methode kun je pas overtuigend zijn in het zadel als je dat eerst op de grond bent, zowel aan de lijn als in vrijheid.

touwhalsters zijn zéér bruikbare en vriendelijke middelen om een betrouwbare en verantwoorde relatie op te bouwen met je paard. zelfs voor een pittig ding als dat van jou Knipoog

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:37

Hoi,

Ik heb een jonge fjord, net ingereden, bitloos.
Die van mij is ook sterk met een zeer grote eigen wil.
Zoals hierboven al is gezegt het bit heb je niet nodig om te stoppen, ik heb er nu ook ervaring mee.
Wat je wel moet hebben is respect op de grond, dus veel grondwerk oefenen op druk, dus ik zou een passens touwhalster aanschaffen, het is leuk dat je paard met je meeloopt maar werken op druk moet hij toch aan de lijn.
Ik rij zelf met touwhalster ook buiten.
Wat wel heel belangrijk is het inbuigen (lateral flexion).
De one rein stop moet je hebben voor als het echt nodig is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:03

Nog even wat toevoegen:

Op bepaalde (hele botte) paarden na, zou ik nooit een touwhalster gebruiken bij het inrijden. Ik vind dat dat veel te scherp inwerkt, en in die gevallen dat ik wél behoorlijk sterk door moet komen, heb ik liever dat het paard wat aanleuning kan/durft te nemen.

Voor lateral flexion geldt hetzelfde: ik vind dat levensgevaarlijke praktijken op een jong dier dat zijn evenwicht onder de man nog niet heeft.
Het komt in feite neer op het paard uit balans brengen. Liever werk ik in een ruimte die afgesloten is en veilige ondergrond heeft. Door het paard niet te hinderen en gewoon gerust te stellen, breng je het gauw genoeg weer tot bedaren, mocht dat nodig zijn.
En dan geloof ik eerder in de laterale flexion van de grote volte.Lachen

Ik begrijp dat iedereen andere methoden gebruikt en die werken voor wie zich er prettig bij voelt, maar dat is mijn opvatting erover. Lachen

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:45

Ik heb mijn Haffie ook bitloos ingereden. Als je ze kan leren respect te hebben voor een bit dan kan je ze dat ook leren voor een bitloos hoofdstel Ja
Als ze willen zijn ze toch sterker, daar moet je het niet van hebben.
Ik heb alles vanaf de grond héél goed voorbereid, tot in de puntjes aan het paard 'uitgelegd' wat de bedoeling precies was. Op dat moment is het maar een kleine stap om erop te klimmen en hetzelfde te vragen Lachen