http://www.singlefooters.nl: kijk er zelf maar eens, want de plaatjes doet hij niet mee kopieeren
Citaat:
Veel mensen vragen mij; waarom bitloos ? Dan vraag ik; waarom met bit ? Daar heeft (bijna) niemand een goed antwoord op, want waarom gebruik je een bit....
Allereerst is het traditie om een bit te gebruiken, sinds men paarden berijdt, gebruikt men voor de controle een bit.
Om verder te gaan met die controle, veel mensen denken namelijk dat ze zonder bit geen controle hebben over het paard, dat het paard onstuurbaar is, dat het paard te wild is, dat het niet te stoppen is, enz. enz. enz.
Ook ik heb jaren met bit gereden, totdat ik bij mezelf ging denken, waarom gebruik je een bit, waarom stop je een stuk ijzer in de mond van het paard, ga je ervanuit dat het normaal is, dat het paard hier geen last van heeft; waarom niet zonder bit. Ik ben me gaan verdiepen in de werking van het bit en het gedrag van het paard. Mijn conclusie is dat geen enkel bit een voordeel heeft, dus rijd ik sindsdien zonder bit.
Wat doet een bit ?
Er zijn honderden verschillende soorten bitten, reageert het paard bij de een niet, dan kun je wel een ander bit vinden waardoor het paard wel doet wat je wilt.
Ik vind het belangrijker om je af te vragen, waarom reageert het paard niet, of waarom doet hij niet wat ik wil, hier kom ik verderop nog op terug.
Om te weten wat voor inwerking een bit in de paardenmond heeft, is het belangrijk om iets van de anatomie van het paard en dan men name van zijn hoofd te weten. Als we kijken naar onze eigen mond, dan weet je dat die heel gevoelig is, bijt maar eens op je tong, of kras eens met een sate prikker over je tandvlees. In je tong komen heel veel zenuwen samen, daarom doet het zo'n pijn als je op je tong bijt. Dat is bij het paard net zo.
Hieronder zie je een plaatje van de zenuw banen in het hoofd van het paard, de rode lijnen zijn zenuwbanen.
Het bit komt op de tong van het paard te liggen, deze wordt naar beneden geduwd door het bit. Om dit wat duidelijker te maken, hieronder 2 plaatjes van een schedel. Hierop is duidelijk te zien waar het bit in de mond komt te liggen en hoe weinig ruimte er vrij is voor de tong.
Dan doen we ook nog een neusriem en eventueel een sperriempje om de neus heen, waardoor er in de mond helemaal geen ruimte meer is om de tong te bewegen.
De neusriem komt samen met de sperriem precies op de plek op het hoofd waar ook veel zenuwbanen lopen. Je kunt je dus voorstellen dat alleen dit al niet prettig voor het paard is.
Speekselvorming
Vaak zegt men, dat wanneer het paard schuimt, dit een goed teken is, want het paard loopt ontspannen. Maar is dat wel zo ?
Waarom gaat het paard schuimen, waar wordt dit door veroorzaakt ??
Als we naar het (wilde) paard kijken, dan heeft dit nooit wat in zijn mond, behalve als het eet. Om dit voedsel te verteren maakt het paard (net als bij ons) speeksel aan, voor het paard betekend iets in zijn mond = voedsel = speeksel aanmaken. Hiermee kan hij het voedsel makkelijker doorslikken.
Dat doet het paard dus ook als het een bit in zijn mond krijgt. Alleen omdat zijn mond vastgebonden zit met een neusriem en sperriem kan hij niet slikken, dus loopt het speeksel dat wij schuim noemen zijn mond uit.
Ontspannen ?? Niet dus.
Hoe werkt een bit ?
Een paard reageert op een bit, omdat het bit een pijnprikkel aan het paard geeft, afhankelijk van de hand van de ruiter is dit een lichte tot een zeer heftige pijnprikkel, maar elke druk van de teugel geeft druk op het bit, en dus op de zenuwbanen in de mond. Omdat een paard onder deze druk uit wil komen, draait hij mee in de richting van de teugel waarop druk werd gegeven.
De foto hieronder laat zien, wat er in de mond gebeurt op het moment dat er druk op de teugel komt.
Onderzoek gedaan in St. Petersburg naar de druk op de tong bij gebruik van een bit.
Klik hier naar de pagina met de nederlandse vertaling
Het kan ook anders
Wat is er leuker dan in harmonie met je paard te werken, elkaar te respecteren en vertrouwen in elkaar te hebben.
Bij veel takken van de paardensport wordt het paard gezien als een middel om prestaties neer te zetten, prestaties die vaak ten koste gaan van het paard en waarin het paard ook geen plezier heeft.
Een paard leeft om te overleven, om dit te kunnen doet het paard 3 dingen:
- Observeren
- Onthouden
- Vergelijken
Een paard is prima in staat zich af te sluiten voor alle ellende die er om zich heen gebeurd.
Een paard heeft namelijk een enorme overlevingsdrang en zoekt een manier waarop hij ïn leven kan blijven".
Als je deze paarden in de ogen kijkt zie je eigenlijk niets meer, deze paarden bouwen een muur om zich heen waarachter ze zich verschuilen en sluiten zich af voor de buitenwereld.
Een paard is niet geboren om een mens op zijn rug te hebben, in de natuur springt alleen een vijand op zijn rug. Ik denk dat veel mensen wel eens vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is, dat het paard ons wel op zijn rug vertrouwt. Zou het daarom ook niet mooi zijn als we het vertrouwen dat het paard ons geeft ook aan hem teruggeven.....
--------------------------------------------------------------------------------
Reacties van mensen die inmiddels overgestapt zijn naar bitloos:
Ik las een artikel over Alexander Nevzorov in de amazone en dit was een aanleiding om na te denken over de reden waarom ik met bit reed. En die reden was eigenlijk alleen maar: niet weten dat het ook zonder kon. Ik begon pas met rijden toen ik 22 was, op een manege… met bit, uiteraard. Daarna bijrijdpaarden gereden, een leasepaard gehad en uiteraard reed ik met bit, want ik wist niet beter.
Uiteindelijk kreeg ik mijn eigen paard, een engels volbloed merrie. Een heel lief en best wel stoer paard met een gouden karakter, maar zeker niet altijd even gemakkelijk te rijden en dat was gezien haar achtergrond (ex-renpaard) niet zo vreemd. Het was voor mij wel belangrijk dat zij geen lichamelijke ongemakken ondervond en ik wilde alleen maar dat zij gelukkig was.. want dan was ik het ook.
Tot dat artikel en ik schaamde me eigenlijk wel dat ik daar zelf nooit vraagtekens bij had geplaatst. Hoe kon ik nu nog naar mezelf en mijn paard verantwoorden dat ik haar pijn deed, want dat was me door dat artikel wel duidelijk geworden. Maar het leek me wel heel eng om over te schakelen. Tussen mijn oren zat toch die "controle"gedachte.
Toch schafte ik via een site op internet een bitloos hoofdstel aan en probeerde het uit… met knikkende knieën weliswaar…maar het viel zo ontzettend mee. Ze voelde heel ontspannen aan, liep heerlijk nageeflijk. Tot mijn bijrijdster eraf viel, met een noodvaart en een megaklap. En wat deed ik in mijn angst? Ik hing er weer een bit in. Ook toen bleek dat Press pijn in haar rug had van het zadel (vandoor die heftige reactie waardoor mijn bijrijdster eraf was gevallen) en ik een luchtkussenzadel had aangeschaft, waardoor ze weer lekker liep bleef ik met bit rijden.
Totdat.. ik samen met Sietske een clinic organiseerde met Donald Newe en hier zelf ook aan deelnam. Ik kreeg nog eens te horen wat een bit doet, kreeg de plaatjes te zien en mocht zelf even voelen hoe gevoelig mijn mond, tandvlees en tong is. Na deze clinic heb ik nooit meer met bit gereden, ik kon en mocht dit niet meer van mezelf, kon me niet meer verschuilen achter onwetendheid.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Press is nog altijd niet het gemakkelijkste paard, maar wel pijnvrij, dus alles wat ze doet is zonder dwang- of hulpmiddelen, dus voor mij… omdat ik het vraag. Ik sta op een pensionstal en ben de enige die bitloos rijd. Mensen staan verbaasd hoe nageeflijk mijn bitloze Press loopt en zeggen dan wel eens: ik zou wel willen dat ik dat kon, maar ja, mijn paard…. enz. enz. En dat is nu iets wat echt niet waar is. IEDER paard kan zonder bit heerlijk lopen. Alle voordelen die wij verzinnen om goed te praten waarom we nog met bit rijden zijn klinklare onzin en zit tussen je oren. Als een paard er echt vandoor wil kan dit ook MET bit gebeuren. Ik zou iedereen willen vragen: Gun je paard een pijnvrij leven, onderken dat het nooit lekker kan zijn om zo'n stuk ijzer in je mond te hebben, want zelfs met een zachte hand blijft een bit pijn doen. Dus als je zelf die knop in je hoofd om kan zetten, doen! Ga bitloos!
--------------------------------------------------------------------------------
Bitloze optomingen
Op de site van de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden worden diverse bitloze optomingen beschreven.
Mijn voorkeur gaat uit naar het bitloos hoofdstel. Dit hoofdstel werkt via een kruislings systeem onder de kaken van het paard door, waarbij door druk op de teugel het hoofd van het paard opzij wordt geduwd, in plaats van getrokken.
Het is een vriendelijk hoofdstel waarbij de hulpen aan het paard duidelijk doorkomen.
Dit hoofdstel is te bestellen in de webwinkel.