Voor info kijk op http://www.paardenbasis.nl
Hieronder een kort verslagje:
Dag 1
We zijn gestart met een stukje theorie en daarna gaan loswerken. Hexo ging behoorlijk uit zijn plaat toen hij los in de loswerkbak mocht (bokken en racen, doet hij anders nooooit
) Hij was denk ik nog boos omdat hij voor vertrek niet in de wei was geweest.Toen meneer wat gekalmeerd was ging het loswerken best wel goed. We deden een oefening waarbij in de hoeken pionnen stonden, door de lichaamstaal moest hij dan weer ervoor langs en bij de volgende pion erachter langs. Omdat Hexo een behoorlijk gevoelig is zowel aan de voorkant als aan de achterkant komt het heel nauw om hem op tijd weer terug de hoek in te sturen.
De andere cursisten kregen ook nog leuke oefeningen tijdens het losweken: zoals het zelfde aantal passen zien te krijgen aan beide zijdes van de loswerkbak, door de passen te tellen tussen een aantal balkjes. De pony van een vriendin werd van haar ballenangst afgeholpen door drie grote gele ballen in de loswerkbak te leggen, in het begin vond ze het behoorlijk eng maar later liep ze er rustig langs.
Een ander paard was bang voor vreemde geluiden (bv boormachine). Iedere keer als het paard rustig stilstond zette ze de boormachine uit, zo leerde het paard door rustig te blijven dat het enge geluid weg ging.
Dag 2.
We zijn de dag gestart met de dubbele langen lijnen. Dit lukt steeds beter, twee jaar gelden raakte ik steeds in de knoop met de lijnen, maar nu kan ik Hexo er al aardig mee sturen en loopt soms zelfs netjes nageeflijk.

Toen het op de cirkel aardig lukte zijn we erachter gaan lopen in men positie. We zijn gaan oefenen met schouderbinnenwaarts en travers. Bij de andere paardjes lukte dit best goed, met Hexo vond ik dit nog moeilijk. Bij het stelling vragen komt hij makkelijk van de hoefslag af, waardoor ik hem steeds met mijn buitenteugel bij moest sturen. Uiteindelijk zijn een paar pasjes schouderbinnenwaarts wel gelukt, ik was best trots op Hexo omdat stelling en buiging voor hem extra moeilijk is (heeft artrose).
's Middags zijn we naar een SGW veldje gegaan en hebben we een aantal hindernissen (niet zo hoog, hexo vindt het leuk maar ik vind springen best wel eng) gesprongen. Eerst ernaast, toen aan de lange lijnen en tenslotte er op. Foto's hiervan staan op http://www.paardenbasis.nl , foto's, piramidetraining.
Dag 3
De laatste dag hebben we aan de lange teugel gewerkt, een nieuw onderdeel van het freestyle systeem. Eigenlijk het principe van de lange lijnen maar dan met een lange teugel. Het voordeel hiervan vind ik dat je nog dichter bij je paard staat en de teugel is smaller is waardoor je fijnere hulpen kunt geven. Aan de teugel lukte de schouderbinnenwaarts nog iets beter dan aan de lange lijnen.
's Middags zijn we gaan rijden en hebben we de dingen die we met de lange lijnen/ lange teugel geoefend hebben nog rijdend geoefend.
Al met al hebben we weer super leuke en leerzame dagen gehad en zouden we zo weer terug willen! Gelukkig hebben we genoeg huiswerk meegekregen om thuis weer verder te oefenen.
Voor iedereen die interesse heeft in een freestyle cursus is de Paardenbasis echt een aanrader.