Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

karev schreef:ik rij geregeld in de bak met mijn 4 jarige, met alleen een touw om de nek. Dit princiepe snapt ze vrij goed. Alleen merk ik nu als ik buiten rij, dat er veel protest op het bit is.

karev schreef:Buiten rijden met alleen een touwtje om de nek durf ik niet. Wat voo optoming kan je het beste gebruiken als ze het princiepe van het touw om de nek snapt?
JoviBan schreef:karev schreef:ik rij geregeld in de bak met mijn 4 jarige, met alleen een touw om de nek. Dit princiepe snapt ze vrij goed. Alleen merk ik nu als ik buiten rij, dat er veel protest op het bit is.
Lijkt me vrij logisch, dat protest. Thuis lekker alleen met touw om de hals en buiten opeens met een stuk metaal in de mond.
Ik zou ook protesteren als ik jouw paard was.karev schreef:Buiten rijden met alleen een touwtje om de nek durf ik niet. Wat voo optoming kan je het beste gebruiken als ze het princiepe van het touw om de nek snapt?
Een bitloos hoofdstel.
risky schreef:even off-topic
door een politie agent is mij eens verteld dat je volgens de wet alleen met een bitloos hoofdstel/bit hoofdstel buiten mag rijden op een paard
Aria_zz schreef:Dan kun je bv bosal gebruiken en vooral op de teugels rijden (neckreining eigenlijk). Mss nog andere soorten bitloos (side-pull ofzo...) maar vooral op de teugels tijden dan, gebruik dan wel wat dikkere, stevigere touwen, dat is meestal duidelijker.