welke optoming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

welke optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:09

ik rij geregeld in de bak met mijn 4 jarige, met alleen een touw om de nek. Dit princiepe snapt ze vrij goed. Alleen merk ik nu als ik buiten rij, dat er veel protest op het bit is.

Buiten rijden met alleen een touwtje om de nek durf ik niet. Wat voo optoming kan je het beste gebruiken als ze het princiepe van het touw om de nek snapt?

Aria_zz

Re: welke optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:15

Dan kun je bv bosal gebruiken en vooral op de teugels rijden (neckreining eigenlijk). Mss nog andere soorten bitloos (side-pull ofzo...) maar vooral op de teugels tijden dan, gebruik dan wel wat dikkere, stevigere touwen, dat is meestal duidelijker. Knipoog

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:19

maar als ik dan buiten een jolig paard moet stoppen, is dat dan niet erg?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:29

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:06

Als je het nog niet helemaal vertrouwt zonder bit dan kun je misschien volgende keer eens met beide naar buiten gaan; het hoofdstel met de teugels los hangen, en de touw om de nek waarmee je rijdt. Stel dat je paard ineens niet meer goed luistert, dan kun je altijd even het bit erbij pakken.
Het touw om de nek is eigenlijk gewoon sturen met neckreining. Dat kun je met elke bitloze optoming. Je zou het alleen nog een beetje moeten verfijnen, zodat je niet echt hoeft te duwen tegen de hals, maar alleen de teugel/touw hoeft aan te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:44

karev schreef:
ik rij geregeld in de bak met mijn 4 jarige, met alleen een touw om de nek. Dit princiepe snapt ze vrij goed. Alleen merk ik nu als ik buiten rij, dat er veel protest op het bit is.

Lijkt me vrij logisch, dat protest. Thuis lekker alleen met touw om de hals en buiten opeens met een stuk metaal in de mond.
Ik zou ook protesteren als ik jouw paard was. Knipoog
karev schreef:
Buiten rijden met alleen een touwtje om de nek durf ik niet. Wat voo optoming kan je het beste gebruiken als ze het princiepe van het touw om de nek snapt?

Een bitloos hoofdstel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:41

JoviBan schreef:
karev schreef:

Lijkt me vrij logisch, dat protest. Thuis lekker alleen met touw om de hals en buiten opeens met een stuk metaal in de mond.
Ik zou ook protesteren als ik jouw paard was. Knipoog
karev schreef:

Een bitloos hoofdstel.

ja en welke, er zijn er zoveel

ze is met bit gereden, en ingereden, maar om onze grenzen te verleggen heb ik rijden met een touw om de nek opgepakt, ook om de leuke afwisseling.

Protes op het bit komt vooral doordat ze te enthousiast wordt buiten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:05

Hou je er ook rekening mee dat je 4-jarige misschien met haar gebit bezig is? Als ze aan het wisselen zijn kunnen ze wat tegen een bit zijn.
Je kunt elke bitloze optoming gewoon combineren met een touwtje om de hals, dan rij je zeg maar met dubbele "teugels".

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:03

even off-topic
door een politie agent is mij eens verteld dat je volgens de wet alleen met een bitloos hoofdstel/bit hoofdstel buiten mag rijden op een paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:35

risky schreef:
even off-topic
door een politie agent is mij eens verteld dat je volgens de wet alleen met een bitloos hoofdstel/bit hoofdstel buiten mag rijden op een paard

Dat is een interpretatie van die agent. Knipoog
Punt is dat je een rechter moet kunnen overtuigen dat jij je paard onder voldoende controle kon hebben op het moment dat er wat gebeurt. Een rechter zal niet geloven dat jij je paard met alleen een halstouwtje voldoende onder controle hebt, het is daarmee niet relevant wat de ruiter als verantwoord inschat. Wanneer je het erf afgaat is het daarom toch verstandig om iets om het hoofd te doen dat lijkt op een normaal hoofdstel of normaal halster.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:20

@waratje: ben ik me van bewust, de tandarts is ook gebeld. Maar ze is buiten altijd vrij voorwaards en drammerig.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:25

Aria_zz schreef:
Dan kun je bv bosal gebruiken en vooral op de teugels rijden (neckreining eigenlijk). Mss nog andere soorten bitloos (side-pull ofzo...) maar vooral op de teugels tijden dan, gebruik dan wel wat dikkere, stevigere touwen, dat is meestal duidelijker. Knipoog

uhhh dan zou ik zeggen juist meer op je benen en niet op de teugels rijden