Cross Rope Bridle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjippeltje

Cross Rope Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 08:43

Hay, ik had een vraagje:

Ik heb net een cross rope bridle, en het zit perfect en mn paard rijd ermee alsof ze niets anders gewent is. Haha!
Maar het is meer voor gewoon in de bak.
Maar iemand zei: Dit is dus ABSOLUUT NIET VOOR OP STRAAT!!!! ALS JE PAARD DAN SCHRIKT, DAN HEB JE HELEMÁAL GEEN CONTROLE MEER MET DAT TOUWTJE!
Is dat niet een beetje een overdreven vooroordeel?? Mn paard schrikt nog maar zelden. (Ja, da kun je nooit voorspellen..)
Niet dat ik dat dus van plan was (van dat over straat), maar maybe als mn paard het echt super doet over een tijdje?
Maar als ik in de bak wil rijden moet ik inderdaad een paar meter over straat. Maar ze waren dan weer van plan om er een halster overeen te doen, maar dat vind ik altijd zoooo onhandig!

Maargoed, wat vinden jullie van die uitspraak?

Gr- Lisa

liljebo

Re: Cross Rope Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:10

Als je paard schrikt, heb je met een bit ook geen controle. Dat lijkt alleen maar zo, maar trekken in de mond veroorzaakt vaak pijn, met daarop een grotere paniekreactie.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat niet het bit de controle geeft, maar de manier waarop je paard is opgevoed en naar je hulpen luistert.

Een halster eroverheen heeft nog minder nut, want het touw van een touwhalster is sterker dan een halster en geeft op die manier meer controle (ook omdat het paard hier niet makkelijk in kan hangen, vanwege de scherpere werking) Daarom mag je een paard ook nooit vastzetten aan een touwhalster.

Zelf rij ik alleen maar met een touwhalster, binnen en buiten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:13

onzin, ik reed er ook mee op straat. ik vind het alleen niet prettig om mee te rijden. wel om lange lijnen en ander grondwerk mee te doen...

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:30

Ik ben het met Liljebo eens.

Als je een goede communicatie hebt met je paard via de cross rope bridle kun je er gewoon mee buiten rijden.

Ik rijd zelf buiten met een gewoon stalhalster en dat gaat uitstekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:38

Sjippeltje schreef:
<knip>
Maargoed, wat vinden jullie van die uitspraak?

Gr- Lisa

Het punt is niet zozeer wat er hier gevonden wordt; het is zinvoller je af te vragen of je de rechter kunt overtuigen dat je je paard voldoende onder controle hebt. Dat eist de wet namelijk; niet meer en niet minder.

Het vooroordeel is dus flauwekul, het is jouw verantwoording om in te schatten of het wel of niet verantwoordt is naar je medeweggebruikers.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:41

BULLSHIT

Ik rij ook met een CRB overal en altijd, voor erbij wil ik ee nCook, maar dan voor in de bak te dressuren
Buiten blijf ik lekker met mijn CRBtje rijden vindt dat Jap er super op reageert!

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:19

Je kunt er gewoon mee buiten rijden. Als jij je paard in de bak goed onder controlle hebt is buitenrijden ook geen probleem.
Je kunt je paard natuurlijk de onereinstop aanleren (www.paardnatuurlijk.nl). Dit is een effectieve noodrem.
Succes en vooral geniet en heb plezier

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:11

Wij rijden de paarden altijd bitloos en ook met de CRB en rustig door de stad, over bruggen, drukke straten enz.
Not a problem.

Hoe save voel jij je er zelf bij?

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:26

Nou ik wil natuurlijk eerst goed in de bak oefenen, maar als dat gewoon goed gaat ga ik misschien wel een keer blokje om, want ik voel me behoorlijk 'save' Tong uitsteken

Maar zoals ik al zei, voorlopig nog even wennen.

Bedankt voor jullie reacties trouwens Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:41

Klinkt als een typische paniekreactie van 1 of andere omhooggevallen sufmuts Tong uitsteken

Met dat stalhalster eroverheen is helemaal onzinnig. Daarmee heb je veel minder te vertellen dat met je CRB....stalhalster kan er alleen maar een nadelig effect aan geven door de CRB in de weg te zitten Tong uitsteken