cirkling game met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

cirkling game met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:00

hoi,

ik was me in de week het volgende aan het afvragen. Jaja soms denk ik wel eens Tong uitsteken Bij de traditionele rijkunst is men tegen het longeren voor 3, maar hoe zit het nu met de cirkling game ? Ik ken mensen die hun jaarlingen een 2 keer per week een 15 min nemen en de 7 games met hen doen waaronder cirkling ? De beweging is toch hetzelfde als longeren enkel korter van duur ? zit ik er nu volledig naast of is het echt geen goede oefening om op jonge leeftijd te doen. Ik zit binnenkort met een veulen en zou graag weten wat ik het juist kan en mag aanleren. Uiteraard gaat mijn lesgever mij hierbij helpen.

willeke_x

Re: cirkling game met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:05

de circling game is hooguit 3 rondjes en als je ze in stap doet kan het mijn inziens niet veel kwaad. Bovendien kan je ook de circling game doen aan de 22ft lijn ipv de 12ft lijn...
Ik deed met mijn jonge paard (toen 2,5) ook de circling game. Veel kwaad kan dat niet, tenminste als je het rustig aanpakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:14

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de circling game te laten voor wat het is met een jong dier. Persoonlijk zou ik adviseren om het niet te doen met een zo jong paard, precies om dezelfde reden dat je een jong paard niet longeert: de ongelijkmatige belasting van de benen waarvan de groeischijven nog niet gesloten zijn.
Een jaarling moet aan een touwtje mee kunnen lopen, mag wijken voor druk en voor de rest is het een veulen dat met vriendjes moet spelen. Mensen kunnen zelden de verleiding weerstaan om toch nog net dat kunstje extra te doen, "want hij doet het zo leuk". Voor je het weet doe je te veel en maak je meer problemen dan dat je er oplost.

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:47

circling game is inderdaad veel minder intensief dan longeren. zelf doe ik al een tijdje af en toe een paar rondjes met mijn shetlandveulen van 2,5 en die vind dat helemaal geweldig. het moet niet te lang en niet gecompliceerd, je moet het als een soort spel voor ze maken met veel afwisseling.

ik zou niet zeggen dat je bijvoorbeeld 'moet wachten tot het paard 3 is of zoiets', ik denk dat je naar het paard zelf moet kijken en proberen aan te voelen of het er al klaar voor is. maar dat merk je denk ik wel als je hem de andere dingen aan het leren bent zoals wijken voor druk. succes Knipoog