vraag fructaan en hoog gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vraag fructaan en hoog gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:00

in hoog gras (minimaal handlengte, misschien ook meer) wat nog gemaaid is eind augustus zit daar veel fructaan in?
In heel kort gras zit juist meer toch?

En kan dat teveel voedingsstoffen bevatten voor een 1,5 jarige mini appaloosa?
Ze gaat samen met mijn andere pony binnen 1 of 2 weken een nieuw weitje op, het is iets van een 100 meter op 40 dus best snel afgevreten ook..

willeke_x

Re: vraag fructaan en hoog gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:07

ik denk niet dat dat een probleem zal vormen hoor. Er is deze zomer eigenlijk maar weinig gevaar geweest voor een te hoog gehalte aan fructaan...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:10

Volgens mij ontstaat fructaan als de nachten koud zijn en het 's morgens snel opwarmt dus het aanwezig zijn van fructaan heeft niet zozeer iets met de zomer te maken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:16

dat klopt hoor wat jij zegt, maar fructaan wordt ook verbruikt wanneer het hoger dan 15°C is... En dat is het tot nu toe eigenlijk best wel geweest. Ik denk niet dat er eind augustus meer fructaan in het gras zit dan nu... Eerder de eerste schijf die afgedaan wordt in het late voorjaar, daar kan je best wel wat fructaan in verwachten.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:26

nou om wat julie nu dus zeggen wist ik het zelf ook niet meer.. maar volgens mij omdat het gras min of meer is uitgegroeid zit er juist niet zoveel fructaan in dan.. als het kort is wil het constant groeien ofzo en dan heb je steeds fructaan aanmaak..

Nu misschien inderdaad ook, maar niet zoveel als in kort gras waarschijnlijk..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:55

belangrijk is wat er verder met het land gebeurd is, is er veel kunstmest overheen gegaan? Hebben er eerder dieren opgelopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:02

even niet over het fructaan gesproken,maar van gras worden ze vet,en hoe hoger het staat hoe vetter ze worden.
helemaal wat sobere rassen betreft.....en als paarden/pony's te vet zijn is het gevaar van hoefbevangenheid natuurlijk ook groter.(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk...)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:06

geerke schreef:
even niet over het fructaan gesproken,maar van gras worden ze vet,en hoe hoger het staat hoe vetter ze worden.
helemaal wat sobere rassen betreft.....en als paarden/pony's te vet zijn is het gevaar van hoefbevangenheid natuurlijk ook groter.(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk...)

typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt....
Hoog gras is niet per definitie vet gras, om dat te kunnen zeggen heb je meer info van TS nodig.
Hoefbevangenheid is trouwens een symptoom en geen ziekte op zich.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:08

geen idee waar de klepel hangt.....tot ziens op het topic van hoefbevangenheid....daar ben ik erg vaak te vinden..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:41

gewoon even de pagina over fructaan raadplegen op www.paardnatuurlijk.nl
en je kunt ook de fructaanindex bijhouden om te weten of het veilig is of niet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:35

Ik meen dat de nieuwste inzichten over hoefbevangenheid wel degelijk een risicofactor toekennen aan overgewicht en de inname van teveel suikers?

Vergelijkbaar met het ontstaan van diabetes II bij mensen?

Wat dat betreft heeft Geerke een punt.
En het gras rond deze tijd is echt niet rijk, maar zulke kleine en sobere ponys kunnen er best nog vet van worden hoor.

(hoewel je bij de miniappaloosa verschillende types hebt, wij hebben er een paar die echt heel 'arabisch' zijn, licht van bouw, pittig van temperament en die worden veel minder snel vet, verbranden veel meer als het koud wordt. Onze meer 'shetachtige types' daarentegen worden vet van de wind maar kunnen beter tegen regen en kou.)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 09-10-08 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:37

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:44

En wat, Caira, is dan de consequentie van 'veel kunstmest' ???

EN: Geerke zegt niet dat het gras vet is, maar dat pony's vet worden van veel gras. En van hoog gras eten ze meer dan van wat korter gras.

En dan kan er wel meer fructaan in kort gras zitten, tot nu toe nog nergens kunnen vinden hoe veel er dan in zou zitten, maar laten we eens uitgaan van de dubbele hoeveelheid.

Als een wei echt gemilimeterd gras heeft, eten ze niet de helft van wat ze zouden eten als ze lang/meer gras zouden hebben, maar volgens mij nog geen kwart.

Daarom denk ik dus dat je met het oog op het risico van h.b. een paard beter op een klein weitje met kort gras kunt houden, dan op een weitje met langer/meer gras. Bovendien eten ze volgens mijn d.a. die heel erg veel over hoefbevangenheid weet, van langer gras ook alleen het bovenste deel met de toppen, waar dus het meeste fructaan in zit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:52

Ja, maar fructaan wordt toch opgeslagen als het niet direct verbruikt wordt (voor de groei) en heel kort gras groeit veel langzamer ivm minder fotosynthese en zal dus makkelijker fructaan opslaan.
Zelfde met mesten: dat bevordert de groei, waardoor het fructaan gebruikt wordt door de plant, waardoor er minder in je paard terecht komt.

Correct me if im wrong.

Uitgebloeid lang gras lijkt mij het beste, maar dat moet je dan wel hebben.

Bedankt trouwens Arabesk voor die link. Lachen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 14:39

de wei is bemest (met uitgereden gore stro/mestbagger van de stalpaarden) dat was in mei of juni
wat wilde julie verder nog weten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:27

in augustus gemaaid en nu de mini er op doen?
zou toch een beetje de rem er op zetten,misschien niet zo heel veel fructaan maar het is wel jong gras wat zowiezo veel voeding bevat..
ook al is het al oktober...
als dat gras handlengte is dan is het nog niet uitgegroeid,dat is het pas als het al gebloeit heeft..dan pas gaat de voeding er wat uit en kun je ze er redelijk veilig op zetten.

wat betreft de fructaan index..ja heel mooi bedacht...
maar wij hebben hier in assen dus wel al grondvorst gehad met overdag 16 graden dus zeker weten dat er wel veel fructaan in ons gras zat..
kan ook wel kloppen want een aantal paarden waren aan de diarree ervan,hadden dikke benen en ze worden momenteel nog tonnetje rond .....

wij hebben ook mini's staan en die komen er ook wel op,maar op een klein stuk.
je kunt als dat kaal is ze overzetten naar een ander srtuk en dan snachts weer terug naar het kale stuk met een pluk oud hooi..zo houd je ze wat beter op gewicht

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:52

ellepel schreef:
in augustus gemaaid en nu de mini er op doen?
zou toch een beetje de rem er op zetten,misschien niet zo heel veel fructaan maar het is wel jong gras wat zowiezo veel voeding bevat..
ook al is het al oktober...
als dat gras handlengte is dan is het nog niet uitgegroeid,dat is het pas als het al gebloeit heeft..dan pas gaat de voeding er wat uit en kun je ze er redelijk veilig op zetten.

wat betreft de fructaan index..ja heel mooi bedacht...
maar wij hebben hier in assen dus wel al grondvorst gehad met overdag 16 graden dus zeker weten dat er wel veel fructaan in ons gras zat..
kan ook wel kloppen want een aantal paarden waren aan de diarree ervan,hadden dikke benen en ze worden momenteel nog tonnetje rond .....

wij hebben ook mini's staan en die komen er ook wel op,maar op een klein stuk.
je kunt als dat kaal is ze overzetten naar een ander srtuk en dan snachts weer terug naar het kale stuk met een pluk oud hooi..zo houd je ze wat beter op gewicht

bedankt voor je reactie! Ik denk wel dat het langer is dan handlengte eigenlijk, dat zou ik morgen nog eens moeten bekijken dan. Hoe kan ik zien of het gras is uitgebloeid? Het ziet wel licht zeg maar.. En wat ook zo is, beetje lastig uit te leggen: Als je van ver kijkt lijkt het een hele volle wei, kijk je echter van bovenaf naar je voet dan zie je dat je ook veel grond ziet tussen het gras door. Je ziet nog stukjes van de machines/tractorenbanden die er overheen zijn geweest met het bemesten en maaien. Er staan dus minder grassprietjes per vierkante meter dan in een gemeenteperkje, waar je al1 gras ziet en geen grond als je naar beneden kijkt.