Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
diphranil schreef:Ik gebruik het Dually Halter van Monty Roberts. Voor longeren, grondwerk, wandelen etc.. supergeschikt. Voor het rijden ook wel, maar daarvoor wil ik uiteindelijk toch een andere optoming ivm schuiven. Om mee te beginnen is het zeker een aanrader. De hulpen zijn heel duidelijk voor het paard. Je zou kunnen overwegen om lid te worden van de nvbp, http://www.bitloos.nl Dan kun je gratis 3 optomingen uitproberen. Suc6 met je zoektocht.
Arabesk schreef:diphranil schreef:Ik gebruik het Dually Halter van Monty Roberts. Voor longeren, grondwerk, wandelen etc.. supergeschikt. Voor het rijden ook wel, maar daarvoor wil ik uiteindelijk toch een andere optoming ivm schuiven. Om mee te beginnen is het zeker een aanrader. De hulpen zijn heel duidelijk voor het paard. Je zou kunnen overwegen om lid te worden van de nvbp, http://www.bitloos.nl Dan kun je gratis 3 optomingen uitproberen. Suc6 met je zoektocht.
niet leden kunnen de optomingen huren voor een niet al te hoog bedrag

) is ook erg fijn als bitloze optoming.
Anoniem schreef:vandaag gereden,maar Vidar vindt het bit echt níet leuk..hij hapt er steeds op,zwaaien met het hoofd...ik ben erg rustig met mijn hand,absoluut niet streng.
Hij heeft de oren in de nek,pas als ik afstap is het over..
diphranil schreef:Anoniem schreef:vandaag gereden,maar Vidar vindt het bit echt níet leuk..hij hapt er steeds op,zwaaien met het hoofd...ik ben erg rustig met mijn hand,absoluut niet streng.
Hij heeft de oren in de nek,pas als ik afstap is het over..
Dan zegt je paard dus zelf heel duidelijk hoe hij erover denkt
nickyu schreef:kaptoom zonder ijzer is zga indentiek aan een degelijke lederen ( dus niet een raw hide of touw etc) site pull
en de ring in het midden op de neus gebruik ik heel veel bij het doen van grondwerk dus ik zou mijn kaptoom niet willen inruilen voor een sidepull
vledder schreef:Timbers, het is inderdaad een mooie kaptoom die je op de foto hebt staan.
Waar heb je die vandaan?
tijdens de rechtrichtles mag ik altijd de leren kaptoom van mijn lesgeefmens gebruiken, maar daar zit wel ijzer in. Op een stalhalster doet ze de oefeningen net zo goed en dan meer ontspannen, alleen ik mis de ring in het midden wel... ben nu dus ook aan het uitkijken naar een mooie kaptoom zonder ijzer. 
). Hij is ook heel geschikt om mee te rijden 

. Ik heb deze kaptoom gewoon hier op bokt gekocht bij Lusitana
. Hij wordt wel geleverd met frontriem en bithangers maar een frontriem vind ik lelijk dus die heb ik er af gesloopt en de bithangers heb ik niet nodig want met bit is mijn kaptoom niet bitloos meer