Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliaaa

Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:24

Hallo,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met "dekenloosheid".
Ik wil mijn paard deze winter geen dekens meer op doen (en dus ook niet poetsen). Hij staat deze winter 's nachts nog op stal (grootste deel v/d dag buiten) en ik ben aan het wachten tot er een plekje vrijkomt bij ons op stal op de wei waar de paarden 24/7 buiten mogen staan.
Ik doe Parelli en mijn vader rijdt meestal in het bos en af en toe in de bak dressuur. Als mijn vader gereden heeft is ons paard vaak behoorlijk bezweet.
Nu wilde ik dus weten, omdat ik veel verschillende meningen hoor, of je een bezweet paard (na 15 min. uitstappen) "gewoon" op stal kunt zetten of in de wei kunt zetten. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Is jullie paard hier ooit ziek van geworden? Nemen jullie nog speciale maatregelen? etc. etc.
Mijn paard is trouwens een KWPN-ruin van 1.66 m.

Arabesk

Re: Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:26

Gewoon uitstappen en nog nat maar niet meer warm op de wei heb ik wel ervaring mee, dat gaat zonder problemen. Zelfs in stromende regen. Ik reed een tijd in een warme binnenbak en had zelf alleen maar een weiland.

In stal ben ik bang dat ze niet snel genoeg opdrogen en miss daarom juist kouvatten omdat ze te lang nat blijven.

Het is wel goed als ze eerst even rollen in het zand.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:02

Hier even een stipje... ik wou een soortgelijke vraag stellen. Kan het kwaad om je paard bezweet in de wei te zetten als het regent? Met name voor de spieren, dat die niet verkrampen... Ik heb alleen maar een buitenbak en een natuurgebied tot mijn beschikking, dus geen overdekte plaats om uit te stappen. In de wei is wel een schuilstal aanwezig.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:50

Je wilt echt helemaal geen deken? Ik heb mijn fjord 24/7 op de wei staan het hele jaar door en rij bewust in de winter minder intensief. Als het dan toch een keer voor komt dat hij echt zweet dan stap ik eerst goed uit (zeker 15-20 min) en dan doe ik nog een zweetdekentje op die ik er na een uurtje of 2 afhaal. Dit gaat prima en heb een gezond paard hoor Haha!

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:20

alvast heel erg bedankt voor de reacties alvast, in het zand laten rollen heb ik inderdaad ook al vaker gehoord.
Meer reacties zijn zéér welkom; vooral mijn vader heeft nog een beetje zijn bedenkingen over bezwete paarden zonder deken in de wei/stal zetten.
groetjes julia

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:38

juliaaa schreef:
Nu wilde ik dus weten, omdat ik veel verschillende meningen hoor, of je een bezweet paard (na 15 min. uitstappen) "gewoon" op stal kunt zetten of in de wei kunt zetten. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Is jullie paard hier ooit ziek van geworden? Nemen jullie nog speciale maatregelen? etc. etc.

Er staat geen bepaalde tijd aan het uitstappen van een bezweet paard, dat duurt zo lang als dat het duurt. Uitstappen doe je tot het paard niet meer warm is, dan zweet hij namelijk niet meer en droogt de huid al op terwijl de vacht nog nat is. Of dit kan of niet is van een aantal zaken afhankelijk, sommige kun je wat aan doen, andere zijn zoals ze zijn.
Het heeft mijn voorkeur om een paard dat flink nat is, na het uitstappen te laten rollen in droog zand. Dit heeft een aantal voordelen: het paard droogt vlotter op en het maakt de rugspieren los. Na intensieve beweging is het beter om het paard in een paddock of wei nog wat te laten bewegen dan het op stal zetten. Maar als het hard regent wel graag met een regendeken op of toch liever op stal, want koude regen op warme spieren is niet gezond. Als je goed hebt uitgestapt is op stal zetten op zich niet echt een probleem.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:41

Al jaren zet ik mijn paard bezweet op stal of op de wei. Nog nooit ziek o.i.d. geweest. Als je weet hoe de vacht werkt doe je het echt met een gerust hart Lachen.

Succes!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:46

Een bezweet paard is geen probleem. Een paard dat nog warm is of niet op adem is wel.
Zorg dus na het rijden dat je paard goed op adem en afgekoeld is. Eventueel kun je hem nog even lekker opwrijven met stro of lekker in het zand laten rollen. Mijn ervaring is dat het dan absoluut geen problemen op levert om je paardje zonder deken weg te zetten.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:56

Als je heel goed uitstapt en hoe lang verschilt per paard, kan je een paard nat terug op de wei zetten. (ik ben wel langer bezig dan 15 min, maar zoals gezegd dat verschilt per paard). Ik zelf vind harde/koude wind altijd wat twijfelachtig, maar het gaat al jaren goed dus ook dat zal dan geen probleem zijn

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:12

Ik heb mijn paard altijd gewoon weer buitengezet en is nooit ziek geweest.
Als een paard in de natuur moet rennen en daardoor bezweet raakt is er ook niemand die een zweetdeken op komt leggen... Knipoog
Maar het hangt er wel vanaf hoe weersbestendig jij je paard hebt gemaakt. Als hij een dikke vacht heeft en je poets hem niet te intensief is er niks aan de hand.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:14

Mijn Tinker heeft een teddyberen vachtje 's winters & ik scheer hem niet..
Ik rij alleen met hem buiten, niet zo heel intensief maar soms is hij wat bezweet!
Ik zorg dan dat ik hem goed uitstap/spieren af laat koelen & zet hem daarna weer op de wei..
Dit is altijd goed gegaan! Lachen

Als je maar zorgt dat de spieren goed zijn afgekoeld, je voldoende hebt uitgestapt!

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 23:13

Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik ben er nu veel meer gerust op; daarvoor op zich ook wel, maar ben toch wel veel bang gemaakt over allemaal horrorverhalen over paarden die doodziek zouden zijn geworden. Hij gaat per dit weekend 24/7 op de wei.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 00:00

juliaaa schreef:
Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik ben er nu veel meer gerust op; daarvoor op zich ook wel, maar ben toch wel veel bang gemaakt over allemaal horrorverhalen over paarden die doodziek zouden zijn geworden. Hij gaat per dit weekend 24/7 op de wei.

heb al zo vaak dat soort verhalen moeten aanhoren

als het dan een hele winter prima gaat dan zeggen ze 'ja je hebt gewoon geluk gehad, maar hij had écht doodziek kunnen worden'
ondertussen is hun eigen paard dat onder zes dekens staat al drie keer snotverkouden geweest, maar ja dat is omdat hij écht niet zonder die dekens kan Koe

Meer info:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:38

Mmm, ik heb het ook geprobeerd hoor dekenloos.
Per direct spierpijn. Jeetje wat had ik een spijt zeg.

En als het regent, tref ik 3 bibberende arabiertjes en 1 bibberende dravebier aan die erg ongelukkig zijn dankzij de onnodige koude.
De andere draver heeft het echter nooit koud. (heeft als enige ook een vacht die regen en wind kan doorstaan).

Is afhankelijk van de vacht, zoveel paarden zoveel verschillende soorten vachten.
Ze staan allevijf 24/7 a 365 dagen per jaar, maar zeker niet dekenloos en zeer zeker niet als ik ze in het zweet heb gereden: onnodig kou lijden omdat ik natural principals aan zou hangen, vind ik persoonlijk niet zo eerlijk ten opzichte van mijn paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:12

Citaat:
heb al zo vaak dat soort verhalen moeten aanhoren

als het dan een hele winter prima gaat dan zeggen ze 'ja je hebt gewoon geluk gehad, maar hij had écht doodziek kunnen worden'
ondertussen is hun eigen paard dat onder zes dekens staat al drie keer snotverkouden geweest, maar ja dat is omdat hij écht niet zonder die dekens kan

Ja, inderdaad. Ik houd mijn paardjes al zo'n 7 jaar buiten zonder deken (dag en nacht)en nog steeds krijg ik te horen dat ik al die jaren geluk heb gehad...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:22

Airiin schreef:
Hier even een stipje... ik wou een soortgelijke vraag stellen. Kan het kwaad om je paard bezweet in de wei te zetten als het regent? Met name voor de spieren, dat die niet verkrampen... Ik heb alleen maar een buitenbak en een natuurgebied tot mijn beschikking, dus geen overdekte plaats om uit te stappen. In de wei is wel een schuilstal aanwezig.

En dit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:39

Airiin schreef:
Airiin schreef:

En dit?

Hangt ook een beetje van het paard af, maar ik zou dan zelf toch al gauw een regendeken opdoen. Als het paard zich met hooi laat verleiden om in die schuilstal te staan kun je dat natuurlijk nog doen, maar koude regen op losgewerkte spieren is niet zo'n goede combi

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:44

Mijn arabiertje kan zich zelf helemaal in het zweet rennen in de wei. Gewoon lekker gek doen ed.
Dan haal ik hem ook niet binnen met een dekentje.

Ook na het rijden stap ik hem koud en zet ik hem ook zo in de wei. Als hij nog erg warm is zet ik hem even op stal met wat hooi.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:48

Ik heb het ook wel eens geprobeerd omdat iedereen om mij heen vond dat het moest kunnen..... wat een spijt. Paard werd zo stijf in de spieren dat ze met bokken de rugspieren scheurde en maanden kreupel was. Sindsdien heb ik weer een winterdeken.
Ken helaas ook ook de verhalen waarbij paarden overleden zijn aan een longontsteking, maar ook de paarden waar het goed gaat.
Je kunt er niet 1 maat aan geven, ieder paard is anders. Goed observeren is de sleutel tot je antwoord.
Ook is er nogal een verschil tussen nat en nat. Sommige mensen verstaan onder kletsnat een paard met wat zweet aan zijn hals, ik versta onder kletsnat een paard waar het schuim op zijn hals en tussen zijn benen staat. Die droogt niet zomaar vanzelf op want dat plakt aan de huid.
Ook heeft het ene dier 20 minuten nodig om op te drogen en het andere een uur, dan heb je nog niet eens het verschil meegerekend met paarden die wel of niet nazweten.
Kortom: zelf uitproberen en je verstand gebruiken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:03

inderdaad ieder paard is anders. Ik heb een NRPS merrie ( praktisch anglo-arabier ) en die wordt in de winter echt verschrikkelijk stijf zonder deken. De kou slaat echt op de spieren. Ik heb het wel geprobeerd en natuurlijk het kan wel, ze gaat niet dood, maar als ik het wat comfortabeler voor haar kan maken waarom niet? Met een deken blijft ze lekker soepel. De meeste paarden kunnen zonder deken en nog een beetje bezweet wel weer de wei op. Je moet alleen wel oppassen met magere en oudere dieren bijvoorbeeld en als het erg hard waait en regent. Zo en zo handig om een schuil gelegenheid te maken en verder per paard te kijken of een deken nodig is of niet.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:56

Bedankt voor de tips, ik heb het niet zo op dekens maar ik denk wel dat ik ga investeren in een regen(uitrij)deken. Mijn paard begint nu net een beetje aan te komen en heeft heel snel last van haar rug (kissing spines), koude regen erop lijkt me niet al te fijn. Ik kon de afgelopen 2 weken wel merken dat ze stijver was dan gewoonlijk, ik kijk het nog een maandje aan maar als het echt niet meer gaat leg ik er een dekentje op.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:46

ik heb het ook altijd gedaan met mijn kwpnner van 1.65. Nooit ziek, zwak of misselijk Knipoog
Wel altijd goed op adem gestapt. Ook rollen in het zand voordat ik hem weer op de wei zetten vond hij altijd erg lekker.
Mensen kijken je raar aan, maar als hij nooit ziek geweest is denk ik "laat maar raar kijken".

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:54

Ik heb ook een KWPN ruin, staat zoveel als kan buiten, als de andere s'nachts binnen zijn doe ik hem ook maar, hij vindt het alleen echt niet leuk...logisch
Maar liever laat ik hem buiten
Als hij bezweet is gaat hij gewoon de wei weer in, ook als het regent ofzo, geen probleem
Ik moet hem altijd goed uitstappen hij heeft COPD en is dan wat kortademig, dus afgekoeld is hij dan ook gelijk.

Op stal zetten doe ik dus nooit, lijkt me ook niet echt lekker gezien ze dan gelijk stilstaan en het kan tochten en dat is tuurlijk nooit goed.

Rollen doet hij zomers wel altijd en nu ook wel in de wei, vol in de modder Lachen in de bak kan nu niet, dat 1 grote blubberbende nu.....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:32

mijn warmbloed merrie staat ook dekenloos 24/7 buiten. Ik rij vaak in de piste of doe wat grondwerk, maar zorg ervoor dat mijn paard niet kletsnat in het zweet staat. Ik zet haar vaak nog nat terug in de wei... het heeft nooit problemen gegeven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:32

Maar dan nu ff een variant hierop: als ik met mijn merrie op pad ga begint de jongste te rennen, te springen, te brullen en weet ik allemaal wat nog meer.
Ze staan bij mij 24/7 buiten, dus hij heeft er iig flink de ruimte voor. Haha! Maar dan kom ik dus terug met een merrie die op adem is, en een beetje nat. Rollen en het is over zullen we maar zeggen.
Tref ik vervolgens haar zoon aan die zeiknat is en helemaal staat te blazen, zo buiten adem is hij. Dus ga ik maar een stuk met hem wandelen...... Vraag is alleen: is dit nou nodig dat ik met hem wandel? Hij doet het tenslotte zelf, en hij doet wel vaker gek waar ik niet altijd bij ben en dan word ie ook nat. Dat zie ik dan aan de zweetsporen de volgende dag. Moet ik me zorgen maken? Vast bedankt voor de antwoorden!