wandelen met jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:23

Hallo allemaal

Nadat ik 20 jaar lang op een manege heb gereden en daar ook een eigen paard te hebben gehad (o.a. zeer weinig weidegang enz.), wil ik het nu in elk geval voor een groot gedeelte helemaal anders gaan doen met mijn jaarling.
Ik heb me al verdiept in het boomloos rijden en sinds kort (heel kort, hoor, 2 weken om precies te zijn Bloos Clown ) ben ik me aan het verdiepen in de boeken van Emiel Voest.

Mijn paard is nu zo'n anderhalf jaar en ik wandel zo'n 2 keer in de week een klein stukje buiten met hem. Dat gaat best goed, alleen wordt hij af en toe een beetje baldadig(hij steigert gelukkig niet, hoor!). Nou kan ik wel gelijk gaan grijpen naar een hengstenketting, maar als ik daar aan denk word ik nou ook niet direct vrolijk.

Ik zit er sowieso aan te denken om met de tijd een zgn academische kaptoom aan te schaffen (of een andere waarmee je ook bitloos kunt rijden) Misschien een hele domme vraag, hoor (ben ook nog een beetje een leek op dit gebied Haha! ), maar zou je zo'n kaptoom nou ook al bij een jaarling of tweejarige kunnen gebruiken om hem beter bij je te kunnen houden tijdens het wandelen?

Of hebben jullie andere tips? Alle tips zijn welkom, ook over de eventuele keus van kaptoom Haha!

Groetjes
Lisette

Vippie

Re: wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:30

Eerst lekker gaan grondwerken in de bak, of zowizo ernaast. Ach en hij is pas 1,5 dus hij mag beetje spelen en uitproberen. Idd niet meteen naar een hulpmiddel grijpen als de oplossing in de omgang zit. Dus eerst even grondwerken en een basis leggen, dan heb je buiten geen kind meer aan hem. Heb je glad geen hulpmiddelen voor nodig behalve een halster en een leadrope (zijn net ff wat langer).
Komt het helemaal goed, gewoon bij boek 1 van emiel beginnen en stapje voor stapje doorwerken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:31

Je hebt touwhalsters maat jaarling, daar zou je alvast mee kunnen beginnen. Realiseer je wel dat ook jij moet leren hoe je met dat halster om moet gaan. Dus druk als het nodig is, acuut druk laten varen als het niet nodig is. Beetje grondwerk op die leeftijd kan geen kwaad.

Hengstenketting zou ik sowieso niet doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:55

Wat bedoel je precies met baldadig? Ik vertaal baldadig als speelsigheid en uitgelatenheid. Ik vind niet dat deze dingen afgestraft moeten worden bij een jong dier.

Mijn jaarling is heel koel in het hoofd en niet snel ergens van ondersteboven. Ze is keurig opgevoed en blijft tijdens het wandelen over het algemeen netjes en vol vertrouwen naast/achter mij. Maar wanneer ik eens een drafje inzet moet dit bij haar vrijwel altijd gepaard gaan met wat rare bokkensprongen Clown . Ze komt altijd wel weer bij me terug omdat het in haar eentje zo vooraan natuurlijk veel te eng is Zij zijn groot en ik is klein! .

Omdat het puur uitingen van speelsigheid zijn laat ik haar gewoon begaan, ze gaat d'r gang maar. Tijdens het wandelen draagt ze een gewoon stalhalster en het touw laat ik zelfs meevieren bij zo'n speelse huppel. Een jaarling hoeft daar wat mij betreft niet in belemmerd te worden.
Bij een schrikreactie geef ik ook touw mee. Het is puur instinct en dat hoeft niet afgestraft te worden. Maar dit kun je natuurlijk alleen doen bij een paard dat daarna stil gaat staan of in ieder geval in jouw buurt blijft om te checken of het écht wel zo eng is... Wow!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:57

Ik zou niet voor een touwhalster gaan die dingen zijn vreselijk scherp als hij eens een sprong maakt. Verder vind ik dat hij zich ook met wandelen uit moet kunnen leven, lekker een stukje rennen met hem ofzo. Vind mijn jaarling ook echt prachtig! Staat ie zich helemaal lijp te stuiteren naast me. Verder zou ik liever voor een gewoon kaptoom gaan of een stalhalster.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:09

Hmmm, nou, ik ben destijds met mijn 2-jarige gewoon met touwhalster gaan wandelen en dat was ook een draaikont op de weg en geloof me, dat touwhalster sneed nergens, hoor. Knipoog

Ik ben destijds ook op de Voest manier begonnen, superfijne methode, zeker ook voor jaarlingen en twenters. Lachen
Ik heb er nu ongelofelijk veel profijt van (mijn paard is 4,5 inmiddels).

Speelsheid inderdaad nooit afstraffen. Je kunt van een jaarling niet zoveel verwachten. Zelf gewoon rustig blijven, helpt het beste. Naarmate de leeftijd vordert, wordt hij vanzelf wel rustiger.

Succes met je jonge paardje!!! Lachen

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 23:42

Dank je wel allemaal voor de reacties!

Het is totaal niet mijn bedoeling om hem af te straffen voor zijn gedrag , dat is ook de reden dat ik niet naar een hengstenketting wil grijpen. Hij kan alleen soms zodanig jolig doen Hyper! (wat volkomen normaal is en wat hij niet kwaad bedoelt), dat ik hem op enkele momenten nog maar net kan houden. Ik zou ook niet willen dat hij los zou kunnen breken en aangereden zou kunnen worden door een auto o.i.d.

Ik heb in elk geval wel inmiddels een leadrope aangeschaft van ongeveer 4 meter, dus dan kan ik hem ook, wanneer nodig, wat meer ruimte geven.