NH of grondwerk met een jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorissie

NH of grondwerk met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:13

Het zit zo. Ik heb 2/3 maanden geleden een 1,5jarige merrie gekocht.
Echt een super lief beestje, maar het nadeel is dat ze echt 1,5jaar op het land groot heeft staan worden, wat nu dus wel wat problemen opleverd.

Aangezien ze nu in een kleine groep(van 4 paarden) op het land staat bij een vriendin van me moeder, komt ze zoiezo meer met mensen in aanraking. Dit is geen probleem en ze gaat steeds meer de mens in zijn algemeen accepteren en niet meer eng vinden(ze vind het zelfs wel gezellig als je bij de wei komt).

Nou wil ik wel wat dingen met haar gaan doen, zoals beetje poetsen, overal aanraken, kleine stukjes wandelen en vast staan. Maar vooral ook leren dat ze op mij kan vertrouwen en dat ik zorg dat haar niks gebeurt als ze alleen is met mij.

Mijn probleem is hoe pak ik dit het beste aan. Bijvoorbeeld als ik haar uit de wei haal(alleen)gaat dat best wel goed, totdat ze de andere hoort hinneken, dan gaat ze terug hinneken en wordt ze onrustig. Zelfs als er nog een paard meegaat wordt ze onrustig van het gehinnik.
Wel zet ik haar eerst even in stal met wat hooi om rustig te worden en dat werkt meestal wel.

Ook hebben we een probleem met het aanraken van de benen. Overal kan ik haar aanraken zonder problemen, behalve haar benen, voor accepteerd ze redelijk snel, maar achter haalt ze direct uit als je met je hand al wat naar beneden toe zakt. De eerste keer dat ik dat deed ging heel goed en de 2de keer heeft ze dus echt uitgehaald en me geraakt.
Dit wil ik graag een 2de keer vorokomen, want echt gevoelloos was het niet.

Dit wil ik allemaal wel op een paardvriendelijke manier aanpakken en aangezien ik toch ookwel met NH en grondwerk wil gaan beginnen leek mij dit een goede stap in de juiste richting.

Ik hoop dat jullie goede en leuke tips of oefeningen voor me hebben en alvast bedankt.

detour

Re: NH of grondwerk met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:17

Hey,

Gefeliciteerd met je aanwinst, ik hoop dat jullie samen happy worden! Knipoog

Het klinkt alsof dit dier erg weinig met mensen van doen heeft gehad in eerste instantie.
Goed dat je haar in de kudde benadert en haar daar betast etc, vooral veel blijven herhalen. Knipoog

Wel lees ik tussen de regels door dat ze paniekt als ze uit haar veilige kudde weg moet. Ze is nog jong, als je eens gaat wandelen of oefeningen gaat doen, neem dan eentje uit de kudde mee waar ze zich veilig bij voelt, daar kan ze veel van leren door af te kijken. Zo heb ik mijn jaarling inmiddels oko al veel aangeleerd. Het zijn peuters, dus hou het speels en simpel, doe niet teveel of te lang met haar, teveel spanning kan averechts werken waardoor je het vertrouwen wat je hebt opgebouwd- weer kwijt raakt.. Ach gut

Met die benen lijkt het me ook een kwestie van oefenen, desensibiliseren, dus bv met een zweepje zacht langs het achterbeen strijken en herhalen, belonen als ze het been stil gaat houden. Niet reageren op mepgedrag. Ze lijkt me nog erg onzeker en heeft weinig vertrouwen.

Succes! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:20

Een anderhalf jarige merrie moet korte tijd bij haar kudde vandaan kunnen hoor. Zoals je zegt, geef haar een pluk hooi en ze wordt rustig.

Het aanraken van de benen kun je het beste met een carrot stick doen. Zo kun je er zonder gevaar toch bij zonder dat ze je raken kan (moet je wel weten waar je moet staan).
Ik zou je Parelli aan willen bevelen, en veel tijd aan de friendly game besteden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:22

Cassidy schreef:
Een anderhalf jarige merrie moet korte tijd bij haar kudde vandaan kunnen hoor. Zoals je zegt, geef haar een pluk hooi en ze wordt rustig.

Het aanraken van de benen kun je het beste met een carrot stick doen. Zo kun je er zonder gevaar toch bij zonder dat ze je raken kan (moet je wel weten waar je moet staan).
Ik zou je Parelli aan willen bevelen, en veel tijd aan de friendly game besteden.

Daar ga ik in mee, echter vind ik niet dat je teveel spanning met zo'n jong dier moet opzoeken en het kan leren van een ouder vertrouwder dier.

Verder vind ik een carrotstick een voorwerp wat je prima kunt vervangen voor een zweepje, commercieel gezien is het vast een goed verdienend voorwerp, maar noodzakelijk niet bij dit soort oefeningen.
Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:28

Een zweep buigt door op momenten dat jij het niet wilt. Een carrot stick is stug en geeft geen ongewenste tikken en zwiept niet nog even na op momenten dat jij dat niet wilt. En op een carrot stick kun je meer druk zetten. Zelfs het paard mee wegdruwen.

Ik ga er daarbij van uit dat de gebruiken niet alleen gaat desensibiliseren, maar ook verder gaan op de ingeslagen weg.

En als je de goede adressen weet, is een carrot stick niet veel duurder dan een zweep.

Jorissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:53

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik ga zeker aan de slag met de tips en dan hoop ik dat het goed gaat komen op langer termijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:24

Cassidy schreef:
Een zweep buigt door op momenten dat jij het niet wilt. Een carrot stick is stug en geeft geen ongewenste tikken en zwiept niet nog even na op momenten dat jij dat niet wilt. En op een carrot stick kun je meer druk zetten. Zelfs het paard mee wegdruwen.

Ik ga er daarbij van uit dat de gebruiken niet alleen gaat desensibiliseren, maar ook verder gaan op de ingeslagen weg.

En als je de goede adressen weet, is een carrot stick niet veel duurder dan een zweep.

Ik heb prima ervaringen met stevige zweep met knop anders, mbt Parelli. Knipoog
Kan ik ook paarden mee wegduwen.