geschikte cursus/boek voor leiderschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

geschikte cursus/boek voor leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:57

Ik wil graag een cursus doen met als doel het vertrouwen en respect van mijn paard te winnen. Een goed leider te zijn dus.
In de dagelijkse omgang en rijden in de bak heb ik eigenlijk geen problemen met hem.
Maar ik kan er dus niet alleen met mijn paard op uit (buiten het terrein) en zelfs met een ander paard gaat het niet goed als hij voorop moet lopen. Hij draait dan plotseling om en is hiermee nog sneller dan de wind.

Ik heb me laten vertellen dat dit een leiderschapsprobleem is en wil daar dus iets aan doen.
Maar je hebt zoveel verschillende cursussen en boeken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kunnen jullie me een geschikte cursus aanbevelen?

tamary

Re: geschikte cursus/boek voor leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:18

De boeken van mark rashid zijn erg goed, maar niet specifiek.
Parelli is wel stapje voor stapje en komt ook in cursusvorm.
In het nederlands is er een dvd van equisense met oefeningen. Hier verkrijgbaar : http://www.equiplay.nl/

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:22

Zoek op marktplaats oid een Parelli level 1 pakket, daarmee kun je vast goed uit de voeten!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:19

Kom je al een eind in leiderschap door alleen de instructies in het boek of is het noodzakelijk een cursus daarbij te volgen?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:20

free-style methode emiel voest...vind ik erg duidelijk. zou zelf cursus erbij aanraden!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:59

Vanessa schreef:
Kom je al een eind in leiderschap door alleen de instructies in het boek of is het noodzakelijk een cursus daarbij te volgen?

Over het algemeen kom je al heel ver met alleen het pakket. Kun je natuurlijk altijd nog een cursus gaan doen.
(Mocht je geïntereseerd zijn, 1 november geeft Parelli NL een Open Dag)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:26

Ik kan parelli ook alleen maar héél erg aanraden. Je hoeft geen bijkomende cursus te doen. Alleen zijn de level 1 pakketten niet meer verkrijgbaar. Nu moet je't leren dmv de succes series en de patterns. De video's van de level pakketten komen binnenkort op de savvyclub website. Het zou goed zijn moest je ook daar lid van worden. Buiten die filmpjes is savvyclub trouwens een héél handige tool! Je kan al je vragen sturen naar een bepaald e-mail adres en je krijgt daar antwoord op je vragen. Bovendien is er een forum beschikbaar waar je tips kan uitwisselen met andere studenten dat streng gemodereerd wordt door de parelli faculty.

Idd, de 1ste november is er een opendeurdag bij eddy modde in oostburg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:17

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:20

Monty Roberts NL (Annemarie van der Toorn)
Hij heeft ook genoeg boeken Knipoog één daarvan is: Mijn Trainingsmethoden in woord en beeld..
Leer je echt heel veel van! Knipoog
Ik ga mijn 3e cursus doen, en ik vind het helemaal geweldig, en je merkt dat je paard je (beter) begrijpt!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:18

de pre-level 1 cursus met daarop volgend een level 1 cursus bij eddy modde lijkt me zeer de moeite waard!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:23

Zijn die boeken en pakketten van parelli ook in het nederlands verkrijgbaar?
Mijn engels is niet om over naar huis te schrijven....

@Tiara: zijn die cursussen van Annemarie zelf? Beoefen je dan de praktijk?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:30

Vanessa schreef:
Zijn die boeken en pakketten van parelli ook in het nederlands verkrijgbaar?
Mijn engels is niet om over naar huis te schrijven....

Inmiddels wel in een stuk of 6 talen te verkrijgen, maar niet in het Nederlands. Wel moet ik zeggen dat het makkelijk te volgen Engels is hoor, heb nog nooit gehoord dat iemand er echt niet uitkwam.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:42

Natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling kan ik je zeker aan bevelen. En kwa curcus/les ik ken iemand uit Loenen, Arnhem en Uden dus zeg maar welke het dichts bij je ligt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:47

de level pakketten zijn enkel in het engels, zo ook de succes series, het horse behaviour pakket, maar de patterns zijn in 5 talen gemaakt dacht 'k. De talen staan er in het kleiner in.

maar het engels is echt goed te volgen en héél duidelijk. De patterns hebben zelfs ondertitels...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:36

Je zou natuurlijk ook gewoon een goed lesgeefmens kunnen zoeken, die je regelmatig begeleid en zo stap-voor-stap jullie op weg helpt een goed buitenrijkoppel te worden.
Cursussen en boeken zijn best zinnig, maar alleen als je daarbj regelmatig zorgt voor back-up van iemand die precies ziet waar je welke fouten maakt en je ook kan vertellen hoe JIJ dat op moet lossen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:45

Ik vind het echt heel jammer dat de boeken van Parelli niet in het nederlands zijn. Het kost me erg veel moeite om in het engels te lezen, ik lees liever een boek waar ik elk woord van begrijp!

@Laurahi: Dat boek dat jij aanbeveelt, gaat dat wel over leiderschap en/of grondwerk? Zijn site ziet er goed uit. Hij lijkt me een vriendelijke man!

@ ikke: uiteraard heb ik ook oor naar een goed "lesgeefmens", maar wel een die me leert een goede leider te zijn. Ik denk namelijk niet dat ons probleem op te lossen is tijdens buitenritten.
Grondwerk kun je veel uit boeken halen en als ik daarin tegen problemen loop kan ik kiezen voor een cursus of inderdaad een lesgeefmens Knipoog
Dat laatste is misschien wel leuker omdat deze bij mijn paard kan komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:15

Vanessa schreef:
@ ikke: uiteraard heb ik ook oor naar een goed "lesgeefmens", maar wel een die me leert een goede leider te zijn. Ik denk namelijk niet dat ons probleem op te lossen is tijdens buitenritten.
Grondwerk kun je veel uit boeken halen en als ik daarin tegen problemen loop kan ik kiezen voor een cursus of inderdaad een lesgeefmens Knipoog

Ik denk van wel.
Boeken zijn ondersteuning van lesgeefmens, niet andersom!
Ik moet de eerste "parelliër" nog tegenkomen die zonder les niet is verzandt in "dingetje doen"; zelfs MET regelmatig les verzanden er veel in "dingetje doen". Het gaat niet om Parelli, maar om het inzicht en het begrip van de achtergronden die Parelli gebruikt heeft om te komen tot de methode zoals die is.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:46

@vanessa, ik had dat in het begin ook, het was voor mij echt wennen, nu zijn we 3 jaar verder en ik lees even vlot engels als nederlands... het kost idd wat moeite, maar als je echt ergens voor wil gaan zal het je wel lukken hoor! Trouwens dat engels is echt niet zo moeilijk.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:53

laurahi schreef:
Natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling kan ik je zeker aan bevelen. En kwa curcus/les ik ken iemand uit Loenen, Arnhem en Uden dus zeg maar welke het dichts bij je ligt.

Ik ook, ben het nu aan het lezen. Pling Het is makkelijk te lezen en hij verteld heel leuk. Ik zou het zeker proberen, is een goed begin!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:14

ikke schreef:
Vanessa schreef:

Ik denk van wel.
Boeken zijn ondersteuning van lesgeefmens, niet andersom!
Ik moet de eerste "parelliër" nog tegenkomen die zonder les niet is verzandt in "dingetje doen"; zelfs MET regelmatig les verzanden er veel in "dingetje doen". Het gaat niet om Parelli, maar om het inzicht en het begrip van de achtergronden die Parelli gebruikt heeft om te komen tot de methode zoals die is.

Ik vraag me af of die inzichten en die achtergronden ook in bijv. een level 1 pakket uitgebreid behandeld worden? Even vraagje tussendoor.

Vanessa, je verdiepen in Natural stromingen is nooit verkeerd hoor, maar ik vraag me af...

Een paard dat buiten niet voorop wil lopen, is een onzeker of bang paard. Je kunt dat op het leiderschap steken (hij vertrouwt jou niet genoeg om je aansporingen op te volgen), of op het ontbreken van vertrouwen in de relatie.

Je kunt het ook steken op een combinatie van factoren. Sommige paarden (mijn merrie is er een) zijn gewoon bijzonder onzeker zonder het gezelschap van anderen, en het verlaten van de stal wekt bijna doodsangst bij ze op.

Ik vraag me af wat jouw paard doet als je niet op, maar voor hem bent op de weg? Mijn ervaring is dat dan ongeveer ieder paard, gewoon volgt.

Verder is het gewoon een kwestie van dan heel veel op dat vreemde terrein oefenen, totdat ook die situatie minder vreemd en dus minder eng wordt.

Dat het ene paard minder makkelijk van andere paarden en zijn vertrouwde omgeving weg wil, heeft niet alleen met jouw leiderschap te maken. Maar ook met het soort paard.

Mijn ruin banjert als sinds zijn 3de overal door en langs.
Met mijn merrie heb ik het heel voorzichtig op moeten bouwen, en als ik een hele poos niet buiten geweest ben, is ze eigenlijk ook niet verkeersmak meer, dan ga ik ook weer een tijdje voorop lopen.

In ieder geval succes. Zelf heb ik het een en ander uit het boek van Hempfling gehaald.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:42

Ja, het boek van hempfling kan je veel van leren.
Ikzelf ken 3 mensen die op zijn manier les geven. Eentje in Arnhem (hij is het beste) dan Josien van de Poel in Uden en Marjan Pijlman in Loenen waar ik zelf les van krijg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:51

laurahi schreef:
Ja, het boek van hempfling kan je veel van leren.
Ikzelf ken 3 mensen die op zijn manier les geven. Eentje in Arnhem (hij is het beste) dan Josien van de Poel in Uden en Marjan Pijlman in Loenen waar ik zelf les van krijg.

Je bedoelt waarschijnlijk Piet Nibbelink in Arnhem? En Josien zit niet in Uden, maar in Uddel en in Drenthe.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:18

Ja in Arnhem bedoel ik Piet Nibbelink ja:) ligt Udel in Drenthe?? (ze geeft bij mij in de buurt 'Epe' ook les.)