De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:40

Deighton schreef:
Maar hoe denken jullie over het kort zetten van de hoef? Ik had van de week nog wat emailverkeer met IsaPaardje over dit onderwerp. Ik heb het idee dat er behoorlijk wat paarden zijn die beter af zijn als (en zeker in het begin van het NB)
toch een stikje hoefwand blijft staan
. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ingrid had ook deze ervaring.

Groet,
Simon
.

Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Als je de hele hoefwand tot aan de zool weghaalt, wordt de hoef gedwongen om op de zool en de de straal te lopen.

NB is de weg van de Geleidelijkheid!!! Dus rustig aan met die hoefwand inkorten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:41

Met hoefschoenen en een beslagen paard naar NB heb ik totaal geen ervaring, wel kan- denk ik- rigoreus ingrijpen verkeerd uitpakken mbt belasting van pezen in geval van extreme scheefstand van de hoefwand t.o.v. de zool.

Er steekt nooit een stukje hoefwand boven de zool uit bij mijn paard (wanneer wel, dan alleen plaatselijk), schijnbaar slijt het wekelijks precies zo veel af als dat het groeit, want de buitenkant van de hoefwand moet ik wel altijd vijlen, de afschuining is altijd verdwenen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:48

Deighton schreef:
Nog een vraag waar ik graag jullie mening over hoor:
Stel een paard staat op ijzers en wil overgaan naar NB. Vindt je dan dat de ijzers er zsm onderuit moeten, of wacht je liever een week of wat tot de hoeven weer een beetje zijn aangegroeid. Daar waar ik me in het verleden vaak op het standpunt stelde dat de ijzers er zsm onderuit moeten, krijg ik steeds meer het idee, dat wanneer de zaak weer een beetje is aangegroeid, je meer "ruimte" hebt om te bekappen en minder snel gevoeligheid krijgt.

En dan gelijk maar nog eentje: Stel een paard staat op hoefschoenen. Hij slijt deze scheef af en krijgt nieuwe zolen onder de schoenen. IN feite krijg je dan ineens een behoorlijke standverandering. Hebben jullie hier ervaring mee?

groet,
Simon

Ik denk dat je het beter zelf in de hand kunt houden. Dus niet eerst je oude smid laten komen, (die heeft toch alleen maar commentaar) en dan een paar weken later de bekapper.
En in een week tijd groeit de hoef onvoldoende om er meer af te kunnen halen voor evt correcties.

Wbt de hoefschoenen
Ik denk dat wanneer het tijd is voor een verzoling vd schoen , de hoef wellicht ook zonder de schoen kan???
In igg het proberen waard.

Standverandering maakt volgens NB niet uit. De hoef geeft het aan.
Ik ben zelf wel van mening dat je de voetas moet respecteren.

In het geval van een standverandering bij nieuwe zolen ,dan is het zaak om de zool zodanig te plaatsen dat je de originele stand zoveel mogelijk nabootst. Wellicht een stukje nog iets afschuinen oid?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:02

Theoretisch zeg ik. Een hoef welke net van het ijzer komt, is een hoef welke totaal gerevalideert dient te worden. Alles is even kwetsbaar. Laat het paard eerst maar even onbeslagen de voeten neerzetten en ga daar op voortborduren. Een hoef laten groeien op het ijzer, dat lijkt mij dus niet dat je dat moet doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:10

By the Way wie heeft hier het boek van Wout gelezen? Over het dak van Amerika?

Duidelijk nog voor zijn NB en parelli tijd

Ik zou graag meer foto's hebben van het arabje waar hij op reed, zo op de omslag leek dat arabje erg op mijn arabje. (beide egyptisch en roodharig )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:18

Ik heb het boek gelezen. Het lijkt zo avontuurlijk, maar het is niets voor mij. Nee, geef mij maar een geheel verzorgde ruitervakantie

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:19

vind dat hij tamelijk onvoorbereid op weg gaat hij wist toen nog niet zoveel over paarden....

ik wil wel iets dergelijks gaan doen, maar dan door europa (vliegangst...) Eerst vier jaar oefenen en alles optimaliseren (mijn baan is ook maar voor vier jaar vandaar). Deze zomer al een trektocht van een paar weken hopelijk!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:25

Arabesk schreef:
vind dat hij tamelijk onvoorbereid op weg gaat hij wist toen nog niet zoveel over paarden....

ik wil wel iets dergelijks gaan doen, maar dan door europa (vliegangst...) Eerst vier jaar oefenen en alles optimaliseren (mijn baan is ook maar voor vier jaar vandaar). Deze zomer al een trektocht van een paar weken hopelijk!!

Ga je met Ara trekken?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:26

Arabesk schreef:

Daarom vind ik het nog knapper om zo'n missie ongeschonden te volbrengen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:14

ik heb het boek ook gelezen en Wout er over gesproken...... hij is nav van die tocht zich in NB gaan verdiepen....

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:21

opala schreef:
Theoretisch zeg ik. Een hoef welke net van het ijzer komt, is een hoef welke totaal gerevalideert dient te worden. Alles is even kwetsbaar. Laat het paard eerst maar even onbeslagen de voeten neerzetten en ga daar op voortborduren. Een hoef laten groeien op het ijzer, dat lijkt mij dus niet dat je dat moet doen.

Opala:
Wat revalidatie, volledig mee eens.
In geval van ijzers zie je toch vaak dat er behoorlijk wat is weggekapt, waar het paard met ijzers geen last van heeft, maar wanneer die verwijderd worden ineens wel last van kan hebben. Wanneer dit gelegenheid heeft eerst wat aan te groeien geeft dit volgens mij een verminderde kans op gevoeligheid.

Antheman:
Ik zei een "week of wat" niet 1 week uiteraard. In een week gebeurd niet zo heel veel.

Groet,
Simon

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:22

Tsja, maar je moet je natuurlijk wel afvragen hoe hard de hoeven nog groeien op de ijzers...

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:25

[/quote]

quote]

Vaak lees je dat alleen de zool als referentie gebruikt dient te worden. Ik vind dit iets te gemakkelijk. Ik zie genoeg paarden, waarvan het volgen van de zool erin zou resulteren, dat je aan de achterkant veel te veel weg haalt.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:46

Moeilijk hoor. Wanneer je paard gevoelig loopt, wil je dat het zo snel mogelijk weer rad is, dus hoe korter je deze periode kunt houden, hoe beter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 14:05

Deighton schreef:

AM schreef:

Citaat:

Vaak lees je dat alleen de zool als referentie gebruikt dient te worden. Ik vind dit iets te gemakkelijk. Ik zie genoeg paarden, waarvan het volgen van de zool erin zou resulteren, dat je aan de achterkant veel te veel weg haalt.

Als je teveel weghaalt, wanneer je de zool aanhoudt, dan ben je IMO meer timmerman dan bekapper.
De weg vd geleidelijkheid moet je aanhouden.
Dus 1 cm omlaag in bijv 3 bekappingen doen.

Voor de rest zou ik graag een inhoudelijke reactie krijgen , en geen geneuzel over wel of geen week.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:59

Deighton schreef:

Ik hou ook slechts en uitsluitend de zool aan. Hoe zie je dat wanneer je er te veel af kunt halen? M.i. kun je dat niet zien, zou je het merken in de gang van het paard.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:04

[/quote]

Ik hou ook slechts en uitsluitend de zool aan. Hoe zie je dat wanneer je er te veel af kunt halen? M.i. kun je dat niet zien, zou je het merken in de gang van het paard.[/quote]

Bij sommige paarden zit de zool aan de achterzijde van de hoef zo diep, dat als je die als referentie aanhoudt, je het paard tekort zet aan de achterzijde.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:31

Ik denk dat bij het weghalen van de ijzers, eerst gekeken moet worden hoe het paard loopt. loopt het paard zonder ijzers op eieren, dan denk ik dat je niet aan de hoefwand moet gaan vijlen, laat het dan eerst een weekje wennen. Wel denk ik dat het goed is om meteen de steunsels goed bij te snijden, aangezien dat alleen al een reden kan zijn om niet lekker te kunnen lopen.

Loopt het paard goed, dan gewoon nb-en. Wit liep goed, hij is nadat hij van de ijzers is afgehaald, meteen bekapt, hij is nooit anders gaan lopen.

Bij zowel Wit als Orlanda heb ik wel zo'n 12 weken gewacht voordat ik de ijzers heb laten verwijderen (sinds de laatste keer beslaan) zo is er in ieder geval een beetje ruimte om te kunnen bekappen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:43

@angela: zijn de foto's al ontwikkeld?
Ben namelijk best benieuwd

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:48

nee, ik heb nog steeds geen tijd gehad om dat te regelen... staat voor morgen op het programma!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:18

Deighton schreef:
Bij sommige paarden zit de zool aan de achterzijde van de hoef zo diep, dat als je die als referentie aanhoudt, je het paard tekort zet aan de achterzijde.

Ik vind deze informatie alarmerend, dat vraagt om details. Het hele credo "de zool aanhouden" zou dan soms niet toepasbaar zijn. En we willen toch niet dat die paar/incidentele paarden hier de dupe van worden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:24

Antheman schreef:
Arabesk schreef:

Ga je met Ara trekken?

Ja zoveel keus heb ik niet uit paarden. Ara moet dat wel kunnen denk ik

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:45

opala schreef:
Deighton schreef:

Ik vind deze informatie alarmerend, dat vraagt om details. Het hele credo "de zool aanhouden" zou dan soms niet toepasbaar zijn. En we willen toch niet dat die paar/incidentele paarden hier de dupe van worden.

Klopt, ik zie behoorlijk wat paarden, waarbij de zool achter diep ligt, de hoefwand vrij hoog is en als het paard dan ook nog een hoge straal heeft, gaat het credo al helemaal niet meer op.
Elk paard is anders en elke hoef is anders. Algemende credo's gaan dan ook lang niet altijd op.
Ik wil meer foto's gaan maken van de hoeven die ik tegenkom, zal eens een mooi voorbeeld op de foto zetten.
groeten,

Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:45

opala schreef:
Deighton schreef:

Klopt, ik zie behoorlijk wat paarden, waarbij de zool achter diep ligt, de hoefwand vrij hoog is en als het paard dan ook nog een hoge straal heeft, gaat het credo al helemaal niet meer op.
Elk paard is anders en elke hoef is anders. Algemende credo's gaan dan ook lang niet altijd op.
Ik wil meer foto's gaan maken van de hoeven die ik tegenkom, zal eens een mooi voorbeeld op de foto zetten.
groeten,

Simon

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:08

Citaat:
Ja zoveel keus heb ik niet uit paarden

je hebt keus genoeg, ik weet zeker dat je er zo eentje mee krijgt van wanda