De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:48

Ja, ik ben best trots op mezelf. Ik moest een hoop vakken van het 2e jaar overdoen, ik had van het eerste halfjaar van het 2e jaar (kun je het volgen...) maar 1 van de 5 vakken gehaald. Door dit resultaat heb ik besloten om toch maar eens een dyslexie-test te doen (mijn 2 jongere broertjes bleken al eerder dyslextisch te zijn). Daaruit kwam wat ik eigenlijk al wist: ik ben dyslextisch. Door mijn dyslexie krijg ik extra tentamentijd, dat scheelt echt de wereld, ik heb nu eindelijk tijd om de vraag eens goed door te lezen!

Van de 7 tentamens die ik tot nu gemaakt heb (deze periode) heb ik er 5 gehaald, en van 2 is er nog geen uitslag. Hier zitten ook vakken van het vorig jaar bij! Ik vind het echt een hele prestatie van mezelf dat ik zover gekomen ben, en dat het erop lijkt dat ik het allemaal ga halen ook!

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:25

Je mag met recht trots zijn op jezelf.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:35

Felies Angela, dan mag je zeker trots zijn op je zelf!!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:42

gefeliciteerd, Angela!!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:29

opala schreef:
Tijdens de PN-cursus halen ze gedeeltelijk het toongedeelte van de zool weg bij het maken van een opzet om de stand hoefwand tov hoefbeen te wijzigen vlgs mij idd in geval bij hoefbevangenheid. Maar de details, die weet ik niet.

Hoi Opala,

Dit zogenaamde opzetje wordt gemaakt om afwikkelen te vergemakkelijken, verder vooral belangrijk bij paarden met hoefbevangenheid of HKO.

Ik laat na het bekappen het paard lopen en kijk naar de afstand tussen voor en achterhoef bij neerzetten. Als het paard geen HKO of bevangenheid heeft, doe ik het eigenlijk alleen maar als de hoeven erg kort bij elkaar worden neergezet. Door het opzetje aan de voorhoeven, is het voorbeen sneller weg en voorkom je aantikken.
Risico van de opzet is in mijn ogen een grotere kans op gevoeligheid, dus ik ben er erg voorzigtich mee.

Ennu, vanaf 1 maart full-time paarden bekappen. Joepie!!
Groet,

Simon

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:35

als je die opzet op de juiste manier maakt krijg je geen gevoeligheid. en bij hoefbevangenheid moet je die juist niet maken..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:40

Citaat:
Tijdens de PN-cursus halen ze gedeeltelijk het toongedeelte van de zool weg bij het maken van een opzet om de stand hoefwand tov hoefbeen te wijzigen vlgs mij idd in geval bij hoefbevangenheid. Maar de details, die weet ik niet.

kijk eens op www.barefoothorse.com. daar word de opzet anhand van foto's uitgelegd. daar staat dan ook

Caution: DO NOT put a toe rocker on a foundered horse, especially if the sole is bulging outwards. If the coffin bone is penetrating the sole, a toe rocker might expose the bone. Instead, remove flare with a vertical cut (see Founder page).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:42

Deighton schreef:
Hoi Opala,

Dit zogenaamde opzetje wordt gemaakt om afwikkelen te vergemakkelijken, verder
vooral belangrijk bij paarden met hoefbevangenheid
of HKO.

I
Groet,

Simon

misschien eerst nog een cursusje??

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:47

jackie schreef:
Deighton schreef:
Hoi Opala,

of HKO.

I
Groet,

Simon

Die hebben we al gehad hoor.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:48

jackie schreef:
Deighton schreef:
Hoi Opala,

of HKO.

I
Groet,

Simon

Ik heb me niet goed uitgedrukt, ik haal daar niet de zool weg, maar de wand.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:52

dan heb je het dus over een mustang roll en niet over een toe rocker. en een mustang roll is geen opzet. een toe rocker wel.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:54

Zo zie je maar weer dat je niet ff snel iets moet neerzetten.
Maar je begrijpt nu hopelijk wel wat ik bedoel. Bij een bevangen paard haal ik uiteraard geen zool weg. Alleen de voorkant de wand en achter laten zakken.
Ik vind je toonzetting overigens niet echt aardig.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:03

Deighton schreef:
Zo zie je maar weer dat je niet ff snel iets moet neerzetten.

Ik vind je toonzetting overigens niet echt aardig.

klopt als een zwerende vinger. eerst de bovenkamer in werking zetten en daarna het toetsenbord. staat anders zo slordig.

ik zeg (schrijf) misschien wat te cru wat ik denk maar het is wel de waarheid, die is niet altijd aardig. ik erger me altijd mateloos als dingen verkeerd overgebracht of verder verteld worden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:09

@ angela

Vandaag was ik voor de foto's van het interview van de vriendin in amsterdam. Daar heb ik lovelance en orrie (?) ontmoet Morgen zet ik de foto's op bokt. (het gaat om een artikel over 'uitersten' wij waren gothic liefhebben en klassieke muziekliefhebber )

Heb meteen maar ff een vrije dag genomen, daar was ik wel aan toen. Lekker niks gedaan de rest van de dag beetje een boek gelezen over een trektocht te paard door amerika van wout overbeke en daarna liggen slapen op de bank. HEERLIJK het bevestigt alleen maar weer dat werken echt zuigt.

Druk weekend op komst, een weekend lang workshops op het gebied van ierse muziek in De Glind bij Barneveld... MOrgenavond naar een concert.. dus bessie komt weer aandacht te kort vrees ik.

VAndaag het weiland uitgemest, het was bagger bagger bagger, ik bleef steken met de kruiwagen en kees moest me eruit trekken

wanneer wordt het nou eens zomer

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:10

hé grappig, ik ken lovelance ook......

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:30

Het viel mij op dat ellemieke ook naar het afrol punt keek. Ze zei mij dat je het afrolpunt een duimbreedte na het einde van de straal (als die goed ontwikkelt is) moet beginnen. Dit is nog net iets op de zool. Dit is (zoals ze mij vertelde) namelijk de plek waar het hoefbeen ophoud, en het paard moet beginnen met de afwikkeling.

Klopt wat ik onthouden heb??? en zo ja, vijl je dan daarwerkelijk een stukje zool weg? Tijdens het raspen van ellemieke kon ik namelijk niet goed zien of ze nu wel of niet een stukje zool meenam. Ik geloof namelijk van niet....

Kan iemand me meer uitleg geven??

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:10

angela88 schreef:
Het viel mij op dat ellemieke ook naar het afrol punt keek. Ze zei mij dat je het afrolpunt een duimbreedte na het einde van de straal (als die goed ontwikkelt is) moet beginnen. Dit is nog net iets op de zool. Dit is (zoals ze mij vertelde) namelijk de plek waar het hoefbeen ophoud, en het paard moet beginnen met de afwikkeling.

Klopt wat ik onthouden heb??? en zo ja, vijl je dan daarwerkelijk een stukje zool weg? Tijdens het raspen van ellemieke kon ik namelijk niet goed zien of ze nu wel of niet een stukje zool meenam. Ik geloof namelijk van niet....

Phoeff, het is al laat en ik heb een glaasje wijn op.
Ik ga dan ook geen Engelse teksten lezen.

Maar de mustangroll en het verhaal van de site van gisteren houden me wel bezig Ik ga hier zéker op terug komen.

Ik ken Ellemieke haar werk niet ,en Ellemieke ook niet trouwens
Maar bij de natural balance ijzers houden ze zich toch bezig met hetzelfde afwikkel punt?
Ik dénk dat ze de wand vijlt. Ik kan me niet voorstellen dat ze de zool vijlt....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:17

angela88 schreef:
ik heb het tentamen gehaald!

Goed joh!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:21

angela88 schreef:

er word wel in de zool geraspt. kijk op www.barefoothorse.com under Breakover. da is het mooi beschreven met foto's en al.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:00

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:24

Jackie en Simon: Het is waar de info moet duidelijk overgebracht worden, de gevolgen zijn anders niet te overzien, wanneer iemand foute informatie gaat verwerken in zijn/haar manier van trimmen. Het ene onderwerp is bij de ene lezer actueel, bij de ander minder, maar er is altijd wel iemand die geinteresseerd is. De theorie moet idd eerst goed zijn voordat je het praktisch uitvoert, vooral in het geval bij hoefproblemen/-ziekte.

Simon ben blij voor je dat je nu fulltime bekapper bent, maar leer van de "aanvaring" van Jackie dat je de boel op een rij zet en houdt . Niet voor ons, maar voor de paardjes.

Allen: Om niet te verzanden, is dit topic i.m.o. een mooie vorm van sociale controle .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:29

opala schreef:
De theorie moet idd eerst goed zijn voordat je het praktisch uitvoert....

Wijze uitspraak hier kunnen een heleboel bokkers nog wat van leren..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:38

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:46

Hoi Opala,

Knullig opgeschreven, mee eens. Maar ik heb mijn theorie best op een rijtje hoor.
Maar hoe denken jullie over het kort zetten van de hoef? Ik had van de week nog wat emailverkeer met IsaPaardje over dit onderwerp. Ik heb het idee dat er behoorlijk wat paarden zijn die beter af zijn als (en zeker in het begin van het NB) toch een stikje hoefwand blijft staan. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ingrid had ook deze ervaring.

Groet,
Simon
PS: ik zag dat er na downloaden weinig van mijn foldertje overblijft. Hij ziet er in Word anders uit. Moet hier nog eens naar kijken.
Laatst bijgewerkt door Deighton op 09-02-06 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:52

Nog een vraag waar ik graag jullie mening over hoor:
Stel een paard staat op ijzers en wil overgaan naar NB. Vindt je dan dat de ijzers er zsm onderuit moeten, of wacht je liever een week of wat tot de hoeven weer een beetje zijn aangegroeid. Daar waar ik me in het verleden vaak op het standpunt stelde dat de ijzers er zsm onderuit moeten, krijg ik steeds meer het idee, dat wanneer de zaak weer een beetje is aangegroeid, je meer "ruimte" hebt om te bekappen en minder snel gevoeligheid krijgt.

En dan gelijk maar nog eentje: Stel een paard staat op hoefschoenen. Hij slijt deze scheef af en krijgt nieuwe zolen onder de schoenen. IN feite krijg je dan ineens een behoorlijke standverandering. Hebben jullie hier ervaring mee?

groet,
Simon