De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:56

het is logisch dat een paard niet ieder pijntje laat blijken, hij was ooit, heel vroeger, een vluchtdier, als die pijntjes laten blijken, zijn ze er geweest, dat zit er nog in.....

Als Morrie pijn toont, is het al heel ver heen, hij laat nooit iets blijken, Steffi v.d.Laarse heeft mij de werking van een biosensor uitgelegd en zo kan ik checken of alles nog goed functioneert bij hem. Ik kan pijn "meten" maar weet dan niet hoe of wat, daar heb ik Steffi dan weer bij nodig.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:21

Ik zou niet weten of mijn paarden kleinzerig zijn of niet... de enige keer dat ik merkte dat Wit pijn had, bleek ie een hoefzweer te hebben. Hij liep pas weer lekker toen het echt helemaal weg was (maar welk paard doet dat niet). Bij Orlanda heb ik alleen gemerkt dat ze gevoelig liep op steentjes. Verder hebben de paarden nog nooit iets gehad (zover ik weet)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:21

Smurf: wat is dat en hoe werkt dat, de biosensor???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:12

hier staat wat je met een biosensor zo'n beetje kan en ze eentje heb ik

Afbeelding

ik ben er vrij handig mee, ook met en gewone pendel aan een kettinkje en ik heb het meestal bij mensen bij het rechte eind, dat kan je checken, dieren kan je het wel vragen, maar dat ligt toch weer anders.

Ik pendel alleen mijn eigen dieren, door schade en schande wijs geworden, want o wee als je op iets uit komt wat de eigenaar niet leuk vindt om te horen, dan ben je als pendelaar nog niet jarig......

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:18

Erg interresant! Ik kan me voorstellen dat je dan nog lang niet jarig bent... het is altijd lastig met dat soort zaken. Als je dingen constateert die niet voor iedereen waarneembaar zijn, maakt dat niet altijd vrienden!

De a.s. man van mijn beste vriendin is helderziend, hij vindt het ook altijd lastig, wat kun je nu wel vertellen en wat niet??

Weet jij toevallig een goede site waarop meer over het pendelen te lezen is?? ik ben altijd erg nieuwsgierig naar het "meer"...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:42

ik heb er niet veel over kunnen vinden op het internet, ik heb een paar boekjes gekocht, waarvan ik nu de titels niet weet omdat ze in de uitleen zijn....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:54

das jammer...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:08

het handigste wat ik ermee kan doen is voer doormeten (zowel voor Morrie als voor mezelf).
Je kan gewoon heel duidelijk zien wat wel en niet goed is. Dat is ook redelijk veilig om bij andere paarden te doen, de eigenaar kan gewoon zien wat de uitslag is en ermee doen wat hij/zij wil.

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:57

Citaat:
Now then, let’s move on to lameness issues. If your horse is foundered, laminitic, has dropped or sunken soles, or has just about ANY kind of hoof ailment, you should NOT shoe your horse. (What did he just say???) In simple terms, don’t shoe an unhealthy foot. I know that goes against how the vast majority of the vets and farriers where trained, but it only makes sense. Don’t put a shoe on an unhealthy foot. Here’s why. It will likely take up to four times longer (with a farrier who knows what he’s doing) to fix a foot problem with shoes than it will without. How can that be you ask?? It’s common since and simple mechanics. The foot can not fully function, or complete its cycle as I like to call it, with a shoe of any kind nailed OR glued in place. It can not flex properly, obtain the proper amount of sole and frog stimulation and it can not move as much fluid through the foot as it can without shoes. Let me say this again, the foot can NOT get the full support and stimulation with shoes on. Therefore, over time, the foot begins to break down. A healthy hoof breaks down slowly, perhaps over many years, but it breaks down faster if it is already unhealthy. It is important to give any horse with shoes some time off from being shod, preferably at least three months; longer if possible. Again, the plain and simple points are, don’t shoe a horse that doesn’t have a usage factor that dictates the horse be shod and don’t shoe an unhealthy hoof. Period. Here’s one other way of looking at the lame horse. Does it make sense to take a horse, which is already in great pain from something like founder or who is trying to abscess, and drive nails into its feet to hold on a solid piece of metal? Of course not. There are better ways to help your foundered or lame horses without having to put him through even more pain. It has taken me years to find what that better way is, but I believe I have found it. But that’s a story for another day. Today, we’re discussing shoeing vs. not shoeing. Please don’t shoe an unhealthy foot. I’ve borrowed a phrase from the alcohol industry and turned it around for our purposes. Please shoe responsibly! I hope you’ll think about that.

gevonden op deze site www.keithseeley.com

lees je het weer eens van een ander. een hoefsmid notabene.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:00

Ja maar ..... mijn paard loopt al jaren op ijzers en het gaat super .

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:00

Ik heb het south beach boek binnen! ik ben op pagina 80 (van de 150 aan algemene info) dus dat schiet al aardig op.. Ik wil a.s. donderdag beginnen (ik heb woensdag tentamen, dat lijkt me geen geschikte eerste dag). Ik ben benieuwd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:08

dit kwam ik gister tegen op internet, sites van pensionstallen. Onder het mom 'het beste voor uw paard' schrijven ze o.a.

-De boxen hebben "sociale" zijwanden. Maar mocht jouw paard een tussenwand met spijlen willen dan hebben we die box ook staan. De boxen hebben een afmeting van 3.5 bij 3 meter.
- Weidegang mogelijk, de paarden worden ieder in een eigen weide geplaatst en niet in grote groepen. In overleg kan uw paard bij een ander paard staan.

En een zeehond stoppen we in een badkuip.....allemaal op een rijtje en ze mogen om de beurt een uurtje zwemmen in het bassin...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:10

opala schreef:
Ja maar ..... mijn paard loopt al jaren op ijzers en het gaat super .

please don't shoe an unhealthy hoof...

nou en alsjeblieft ook geen healthy hoef!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:39

Arabesk schreef:
dit kwam ik gister tegen op internet, sites van pensionstallen. Onder het mom 'het beste voor uw paard' schrijven ze o.a.

-De boxen hebben "sociale" zijwanden. Maar mocht jouw paard een tussenwand met spijlen willen dan hebben we die box ook staan. De boxen hebben een afmeting van 3.5 bij 3 meter.
- Weidegang mogelijk, de paarden worden ieder in een eigen weide geplaatst en niet in grote groepen. In overleg kan uw paard bij een ander paard staan.

En een zeehond stoppen we in een badkuip.....allemaal op een rijtje en ze mogen om de beurt een uurtje zwemmen in het bassin...

"mooi" voorbeeld met de zeehondjes...

En dat er dan mensen zijn die daarwerkelijk denken dat dit het beste voor hun paard is... kunnen ze lekker alleen buiten spelen.... zonder dat het paard gewond kan raken.... ja, daar is het paard echt blij mee. Wel kijken, maar niet aankomen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:40

Arabesk schreef:
nou en alsjeblieft ook geen healthy hoef!!

Dat was idd ook mijn reactie Maar dat staat er ook wel hoor, alleen minder expliciet.

Wat is een "sociale" zijwand
Afbeelding ?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:40

Ik hoop dat dat geen zijwand is......dan zou het nog wel iets zijn....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:49

... hoewel zo'n lage tussenwand tussen twee boxen ook niet altijd wat is hoor. Lee heeft ook in zo'n stal gestaan en ergerde zich dood aan het ongewenste bezoeken van de buren; zij kreeg zo absoluut geen rust.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:59

sociale zijwand is waarschijnlijk 'kan andere paarden zien'
a-sociale zijwand is waarschijnlijk gewoon helemaal dichtgetimmerd. Net als de boxen bij paard en koets.... geblindeerd en al

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:03

Morrie stond bij Wanda in een box met lage wanden, de eerste nacht heeft hij de plankjes die hem van zijn gespikkelde buurvrouw scheidde er maar uit geslagen en stonden ze gezellig samen. Het is pas gerepareerd toen hij er wegging...... daar snappen ze hoe Norikers redeneren.....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:09

Mac schreef:
... hoewel zo'n lage tussenwand tussen twee boxen ook niet altijd wat is hoor. Lee heeft ook in zo'n stal gestaan en ergerde zich dood aan het ongewenste bezoeken van de buren; zij kreeg zo absoluut geen rust.

Kan ik me ook voorstellen. Raar eigenlijk, als je 2 paarden echt bij elkaar zet (zonder schotten ertussen) dat dan gaat dat beter gaat als wanneer ze een beetje bij elkaar kunnen...

Ik kan me namelijk voorstellen dat er door het schot geen sprake kan zijn van een rang, aangezien ze het niet echt hebben kunnen uitvechten, en ze daar dus de hele tijd mee bezig zijn. Er is dus geen acceptatie van "oke , jij bent hoger in rang als ik". En dus onrust??

of zie ik dit nu verkeerd??

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:10

smurf schreef:
Morrie stond bij Wanda in een box met lage wanden, de eerste nacht heeft hij de plankjes die hem van zijn gespikkelde buurvrouw scheidde er maar uit geslagen en stonden ze gezellig samen. Het is pas gerepareerd toen hij er wegging...... daar snappen ze hoe Norikers redeneren.....

Hihi... grappig... wel slim van ze dat ze het zo gelaten hebben.... ze hadden je paard snel door!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:12

Citaat:
ze hadden je paard snel door!!

we hadden in die tijd ongveer 80 van die exemplaren staan, dus dan weet je wel ongeveer wat je kan verwachten.....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:24

dan valt het mee dat er uberhaupt nog boxen waren en ze niet de hele boel hebben plat gegooit! (en ze gezellig allemaal bij elkaar konden staan)... zou je gebeuren zeg, kom je 's ochtends op stal... is het ineens een loopstal....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:27

dat hebben ze nu ook: 2 loopstallen in de boerderij next door
De boxen zijn nu hoofdzakelijk voor paarden van vakantiegangers die daar bivakeren en hun eigen hengsten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:43

het mest ook makkelijker uit gewoon met de bobcat erdoor. Bij boxen moet je scheppen en met je kruiwagen martelen.