De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:17

Hetja,

Geen discussie, maar ik wil je wel graag iets meegeven over Merrit.

Dat is een Haffie van 15 jaar.
5 jaar geleden artrose geconstateerd. Niks aan te doen, kreeg ik te horen.
Toen ging ik mennen met hem en ik wist niet beter dan dat je dan ijzers nodig had.

Artrose in combi met platvoeten is NIET handig. Merrit heeft ook een jaar ofzo siliconen en zooltjes gehad. Hij liep vreselijk kort, niet vooruit te branden en altijd op eieren.

Na zoeken kwam ik erachter dat er schoenen bestonden. Smid gevraagd die dingen te bestellen.
Dat duurde en duurde maar. Ik denk dat dit wel 3 maanden heeft geduurd voordat die schoenen er waren. De smid heeft de schoenen op maat gesteld voor me en daarna heb ik hem vriendelijk bedankt.

Ondertussen een Strasser smid (alleen zonder papieren ,maar wel met goede naam) laten komen. Zo stom als ik was ,heb ik hem ruim een jaar laten komen en steeds was Merrit kreupel. Zijn platvoeten zijn er goed door opgeknapd. Inene, zal geen toeval zijn geweest, de eerste dag dat PN de lucht inging, heb ik dat gelezen. Ondertussen had ik me al aangemeld voor een cursus traditioneel bekappen.

Merrit loopt zoveel beter dan hij ooit heeft gedaan! Maar ik heb veel tranen om hem gehad hoor. Altijd maar gevoelig lopen ,ook op schoenen (want ik liet hem traditioneel bekappen).

Door hem regelmatig beweging te geven ,hem 24/7 buiten te laten, natuurlijk te bekappen en Glucosamine speciaal te geven, heb ik er een scheurijzer voor terug gekregen.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:17

Geijtenbeek en Dekker, tja.......
Dekker ben ik wel blij mee, nooit problemen gehad. (pony met ijzers en een paard, sinds half jaar blootvoets)

Mijn pony is nooit ingespoten, wel is er een aantal x een homeopaat bij geweest (G. van Marel) en dat werkt super!

Overbuurvrouw en -JONGEN, dat moeten ze dan inderdaad wel zijn, zoveel jongens rijden er niet daar.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:24

Hoefschoenen heb ik ook geprobeerd, Smit en Marquis, beide bleven voor geen meter zitten....
(Ook geprobeerd met mijn paard, alleen met een springwedstrijd stonden de schoenen nog voor de hindernis en wij waren er wel overheen)
24/7 buiten is gewoon onmogelijk, gezien Hetja van de lucht al dik lijkt te worden en een kaal land wel goed werkt tot dat het slecht weer wordt en die ellendig veen grond niet echt fijn wordt om op te lopen en staan.
Vandaar besloten haar op ijzers te laten, een stal gezocht waar ze meer naar buiten kan staan als voorheen en haar zo lekker van haar oude dag laten genieten (ze wordt nog wel dagelijks gereden/gelongeerd etc)

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:32

Hetja schreef:
Geijtenbeek en Dekker, tja.......
Dekker ben ik wel blij mee, nooit problemen gehad. (pony met ijzers en een paard, sinds half jaar blootvoets)

Mijn pony is nooit ingespoten, wel is er een aantal x een homeopaat bij geweest (G. van Marel) en dat werkt super!

Overbuurvrouw en -JONGEN, dat moeten ze dan inderdaad wel zijn, zoveel jongens rijden er niet daar.

Ik citeer Geijtenbeek "ze is langdurig niet goed bekapt", toentertijd keek ik wel onder de hoeven, maar waar je op moest letten . Inspuiten hoefde ook niet, hij liet mij toen de keus.

Ik spreek Nik (of hoe je het ook schrijft) en Jolanda vrijwel nooit, buiten het hallo en dag zeggen.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:38

Dat is wat Dr. Geijt bij mij letterlijk zei over een andere hoefsmid.....

Vandaar ook het idee haar zonder ijzers te laten lopen maar helaas werkte dat niet zoals ik gedacht had en ik vind haar nu te 'oud' om dat nogmaals te proberen, wie weet hoe lang ze er nog is en om haar dan met pijn te laten lopen terwijl het nu goed gaat. In hoeverre is het eerlijk tegenover haar? Soms twijfel ik er nog over, maar dan zie ik weer een filmpje van zonder ijzers en hoe ze nu loopt.

En nee, wil nog steeds niet in discussie, maar wilde nu gewoon mijn verhaal kwijt en waarom ik er voor gekozen heb. Verder wil ik, net als een ieder, het beste voor mijn paard! (en pik vanalles iets mee)

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:55

Dr. Geijt .

Ik, als zelfbekapper, lees in de boeken dat ijzers op den duur zo'n invloed hebben op het inwendige van de hoef dat pijn ook niet meer doorgeseind gaat worden. Het is er wel, maar komt niet meer zichtbaar tot uiting.

Het laatste wat ik wil is je hiermee verontrusten of laten twijfelen, slechts mijn info.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:00

He Hetja!!
Ja 20 lijkt me wel erg oud om nog over te schakelen....

Verder alles oke met je paardjes??

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:16

Twijfelen deed ik al. (vandaar ook, dat ik er steeds op terug kom )
Laatst bijgewerkt door Hetja op 06-02-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:19

Met Hetja alles goed, zoals je kunt lezen.
Joey komt er ook wel weer boven op, nog steeds last van zijn zwemavontuur, zenuw die niet meer werkt in zijn schouder maar het gaat al stukken beter, gelukkig.

En met Arabesk, las net het trailer verhaal?!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:36

Hoi Hetja,

Ik ben wel met mijn toen 24 jarige pony op NB overgestapt. Hoewel ze geen probleem hoeven had, liep ze wel erg gevoelig op steentjes. Na er eerst ijzers onder gezet te hebben (die overigens wel werkte tegen de gevoeligheid) ben ik er meer over gaan lezen (fout dus, eerst doen en dan pas denken..). Hierna heb ik de beslissing genomen om haar natuurlijk te gaan bekappen. De gevoeligheid op steentjes was natuurlijk niet meteen weg, maar het verminderde wel, en na een half jaar was er geen sprake van gevoeligheid meer.

Maar eerlijk is eerlijk: Orlanda had niet de problemen die jou pony heeft, een overstap was voor mij (en orlanda) dan ook gemakkelijker.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:03

Had Hetja die problemen niet gehad had ze ook niet op ijzers gestaan. Joey staat inmiddels ook niet meer op ijzers, heb ik eerder ook zonder geprobeerd maar met springen (en dan voornamelijk op gras) hadden we ze toch echt nodig. Nu is hij aan het 'revalideren' van een duik in de sloot en staat hij inmiddels al een half jaar zonder en blijft hij ook zonder staan.

Zelf 'bekappen' durf ik gewoon niet aan, gewoonweg omdat ik daar te onzeker voor ben en ik bang ben dat ik het verpruts. (en ook toch wel een beetje omdat ik denk dat die mensen toch niet voor niets een lange opleiding hebben gevolgd)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:08

Heb je fotoos van je paarden Hetja? Ik ben wel benieuwd.. En je profiel is niet ingevuld

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:08

Het belangrijkste vind ik dat je erover na denkt. Als je niet zelf durft te bekappen, moet je dat ook niet doen. Een cursus van een dag geeft je in ieder geval wel het inzicht in hoe een hoef werkt, en waarop je moet letten. en hoe je zelf kleine brokkels en scheurtjes kunt wegwerken.

Zelf laat ik mezelf eens in de zoveel tijd controleren door een andere nb-er. Zo was ik laatst "de weg een beetje kwijt" en durfde niet zelf verder te gaan met de hoeven van mijn paard. Vorige week zijn ze dan ook door iemand anders bekapt, zodat ik het nu weer zelf kan bijhouden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:16

ik werk zelf ook alleen maar scheurtjes en brokkeltjes weg, verder laat ik 1 x per maand bekappen door een vakman.
Ik ben er niet handig genoeg voor, kom ook 2 handen te kort.
Ik bind mijn paard niet meer vast en hij heeft een dusdanige hekel aan gepruts met z'n voeten dat hij er niet voor blijft staan, werkt erg onhandig in je uppie......

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:24

Hetja

Afbeelding

Joey

Afbeelding

Afbeelding

Heb hier geen foto's van de hoeven, kan ik morgen proberen te plaatsen. Zit op m'n werk, vandaar ook geen ingevuld profiel, thuis geen internet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:25

Ik heb de paarden ook altijd los staan, als ze hooi of gras te eten hebben, blijven ze mooi staan... (gelukkig !)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:26

Wat een grappig neusje van Hetja!

Welk "merk" is dat?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:29

ja als ie te eten heeft, blijft ie ook wel staan.... als ik in de bak bezig ben met Parelli staat ie ook als een beeld, maar o pgras en in de bak kan ik niet vijlen, daar heb ik een harde, gladde ondergrond voor nodig om te checken of het wel goed gaat, en zo'n vijl stop je niet even in je broekzak als je gaat mosyen

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:30

Hetja is een appaloosa, vroeger met few spot, tegenwoordig wit, met uitzondering rondom haar ogen, neus en onder haar staart.
(valt er niets op aan haar oor?)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:31

Niet naar aanleiding van het verhaal van Hetja, maar algemeen.

Moeilijke materie hoor pijn. Paarden schijnen langdurig - schijnbaar normaal - door te gaan ook al hebben ze pijn. Je leest bijvoorbeeld dat een paard van de een op de andere dag opeens hoefkatrol in de zoveelste graad blijkt te hebben. Het laatste wat je wilt, is dat je paard pijn lijdt. Of zal zo'n eigenaar de pijnsignalen niet opgevangen hebben?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:32

dat oor heb je er zeker afgebeten....

Morries paps is Tiger (het Oostenrijkse woord voor appaloosa) en dat zie bij z'n snuit en z'n plasser(tje)....... en in de zomer zie je op de bruine stukken vage spikkels.......

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:35

heeft hetja nog achterijzers op de voorhoeven?

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:37

Ja, had honger....

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:39

Ja, qua vorm past dat beter onder haar hoef en ze lijkt er nog beter mee te lopen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:48

opala schreef:
Niet naar aanleiding van het verhaal van Hetja, maar algemeen.

Moeilijke materie hoor pijn. Paarden schijnen langdurig - schijnbaar normaal - door te gaan ook al hebben ze pijn. Je leest bijvoorbeeld dat een paard van de een op de andere dag opeens hoefkatrol in de zoveelste graad blijkt te hebben. Het laatste wat je wilt, is dat je paard pijn lijdt. Of zal zo'n eigenaar de pijnsignalen niet opgevangen hebben?

Of is het paard zo 'hard' voor zichzelf dat hij/zij het niet laat merken?

Dit denk ik wel eens bij Hetja (en ik weet niet precies waarom, kan het iig niet uitleggen)
Joey is een grote pieperd, gelukkig! Een schaaf wondje en hij kan al de hele dag met zijn been omhoog staan.