De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:50

en als je nog een kwartier verder had gereden had je mijn kudde ook even kunnen komen knuffelen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:54

jackie schreef:
jammer, Kinke, dat het niet leuk was. wat voor megabitten werden er gebruikt dan?

persoonlijk ben ik niet tegen bitten, mega of niet, als je ze maar weet te gebruiken.

pfff...geen idee hoe die dingen heten, om een boerenterm te gebruiken...van die bitten met "dubbele montering" en allerlei bochten erin. 1 daarvan vond ik echt deprimerend, dat dier heeft een uur lang met een rammelend bit rondgelopen. Zodra 1 van de teugels werd aangenomen begon het. En dan bedoel ik dus niet een geluid als wanneer een paard even op het bit kauwt, maar echt alsof het alle kanten opstuiterde. 't is eigenlijk net als met onze "blote voeten" fetsij...je gaat er dan op letten en ik heb eigenlijk geen paard gezien wat met de mond dicht liep. 1 liep binnen 10 minuten met de mond bijna compleet open en bij een ander paard zag je de tong zitten aan de zijkant. Dat laatste paard reed volgens mij op Z-niveau

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:55

jackie schreef:
en als je nog een kwartier verder had gereden had je mijn kudde ook even kunnen komen knuffelen

ohhhhhh.......deze zondag wordt steeds erger, bedankt dames
knuffelen en hoefjes kijken toch Jackie????

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:56

Kinke schreef:
[
ohhhhhh.......deze zondag wordt steeds erger, bedankt dames
knuffelen en hoefjes kijken toch Jackie????
[/quote]

je krijgt een herkansing als je de volgende keer in de buurt bent.

natuurlijk bekapper meeting als het wat warmer is??

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:59

deal!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:05

Jammer dat de dag zo tegen viel Kinke! Maar goed, het positieve aan zo'n dag is wel dat je weet waarom jij doet wat je doet...

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:09

Citaat:
bij een ander paard zag je de tong zitten aan de zijkant. Dat laatste paard reed volgens mij op Z-niveau

tijd voor de tandarts waarschijnlijk.

bedoel je dat ze daar met stang en trens reden (dubbele optoming)?

ik heb ook een hele collectie bitten.

deze bijvoorbeeld
Afbeelding

ik gebruik dit bit voornamelijk op wedstrijden omdat ik daar met de teugels in een hand moet rijden en daar hoort een bit met scharen bij.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:15

ja, dat bedoel ik. Stang en trens....(je ziet...ik heb er erg veel verstand van) Not!
Ach, ik heb makkelijk praten, ik weet wel hoe ik het niet wil, maar kan nog niet eens rijden zoals ik wel wil
Maar het verbaasde me gewoon dat aan dat soort dingen dus geen aandacht werd besteed. Mag toch hopen dat het niet komt omdat iedereen er al aan gewend is of het normaal vindt....

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:23

Stang en trens is vanaf een bepaald niveau in de dressuur ook verplicht dacht ik. er zijn in alle takken van de paardensport goede en slechte ruiters en instrukteurs.

er word veel te weinig nadruk gelegd op nageefelijkheid en het feit dat een paard "van achter naar voren" en niet van "voor naar achter" gereden moet worden. je ziet dan ook dat paarden op het bit hangen en zwaar op de voorhand zijn.

het blonde "bitmodel" boven is Briolette. je kunt haar met elke optoming en ook bitloos rijden. ze heeft geleerd het bit niet als steun te gebruiken.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:26

Geweldig paard die Briolette
Jackie...ik zweer het je...als je het geklepper in de mond van dat paard had gehoord was je acuut naar je tas met vijlen gerend
Oordoppen waren geen overbodige luxe...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:37

dank je, ik ben erg trots op mijn blondje. zit als een bankstel. ik ken geen paard dat lekkerder rijd dan zij, behalve misschien haar vader, maar die is helaas naar de eeuwig groene weilanden vertrokken. ik ken haar moeder ook (die is er nog), ook een lekker paard om te rijden. wilde bewust een veulen uit die combinatie en werd op mijn wenken bediend met nog een besmettelijke kleur erbij. heb haar zelf ingereden en getraind.

dat van die klepperende bitten geloof ik zomaar. die paarden worden waarschijnlijk erg op de hand gereden en reageren zich af door op het bit te kluiven.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:42

Dan zouden ze die bitten wel eens een lekker smaakje mogen geven... heeft het paard in ieder geval iets lekkers om op te kluiven....

Mooi paardje Jackie! leuk dat je haar helemaal zelf "bedacht", en ingereden hebt! Het lijkt me geweldig om dat ooit te doen....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:53

Ik rijd Ponto ook met een scharenbit buiten. In de bak kan ik met een halsring rijden. Hij weet dat hij met dat bit geen kunstjes uit hoeft te halen en probeert het dan ook niet. Hij loopt dan gewoon aan een lange teugel. Als ik met een trens rij of met een rijhalster dan loopt ie constant te drammen (zeker nou hij zich weer zo goed voelt).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:30

hoe ouwer hoe gekker

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:32

bij ons ook al: de paarden gingen vandaag weer naar buiten na 2 weken boxarrest vanwege de vorst en ik stond vanmorgen even bij de merries te kijken, die gingen compleet uit hun panty, met de oudste voorop, hoog bejaard, kan amper lopen (wordt ook niet meer bereden) maar bokken, rennen en gek doen kon ze als de beste mafkees.....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:47

Heerlijk als oudjes uit hun dak gaan! Ik vindt het ook altijd zo leuk als Orlanda weer eens zin heeft om met Wit wedstrijdje te doen, dan rennen ze door de bak, echt om te kijken wie het snelste is. Op de lange zijde blijven ze achter elkaar lopen, om op de korte zijde (bocht) elkaar in te halen. Meestal wint Orlanda, ze snijd gewoon een heel stuk af.... (wie niet sterk is moet slim zijn) en dan bokken als Wit te dicht op haar kont loopt op de lange zijdes. Heerlijk om te zien....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:50

jackie schreef:
dat van die klepperende bitten geloof ik zomaar. die paarden worden waarschijnlijk erg op de hand gereden en reageren zich af door op het bit te kluiven.

Dat was het volgens mij niet, het klonk dus echt alsof het bit gewoon los in de mond op en neer klapperde?? Heel erg vreemd, ik heb zoiets nog nooit gehoord. Zou er zelf helemaal gestoord van worden met rijden.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:08

Wij hadden vandaag een 'natural'dagje op stal! 3 van de 5 stalmensen hadden parelli-les.. hadden er 4 van de 5 moeten zijn, maar er was er één ziek!
De 5de op stal heeft een veulen... die doet nog niet veel... het lijkt erop dat we een heuse parellistal aan het worden zijn!
3 van de vijf paarden worden natuurlijk bekapt, de andere twee zijn zich aan het inlezen!
We hebben één box vrij! Als iemand nog wat zoekt of iemand weet?!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:11

Kijk, hier moest ik Ponto even inhouden voor de foto. Hij ziet er uit of hij klaar is voor de start. Daarna laat ik mijn hand zakken en geef hem de ruimte. Ik zie eruit als een Michelenvrouwtje maar dat komt vanwege de vele lagen kleren.

Afbeelding

Let op: hij heeft geen hoefschoenen aan!!! (goed he)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:11

Haha, jammer dat jullie niet dichterbij wonen, ik ben nl op zoek naar een andere plek

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:33

Machtig om nieuw terrein te verkennen, maar dan wel met een routebeschrijving en ... idd een geduldige chauffeur.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:54

nienke07 schreef:
We hebben één box vrij! Als iemand nog wat zoekt of iemand weet?!!

Annette zei al zoiets maar ze doet 't toch maar niet

Briolette is cool! En ze maakt hele mooie kindjes !

@cookies: hele gave trekkert !!! En helemaal zonder schoenen? Hoe'n lange rit kun je dan maken?

Ik heb me niet in kunnen houden en heb vroegtijdig het nieuwe boek van Jaime Jackson besteld: Paddock Paradise. We zijn aan het onderhandelen over een (klein) stukje land dus ideeën zijn welkom. Het is nu nog een maisveld en moet dus helemaal opnieuw ingericht worden.

Heb vanavond ook een Parellivideo zitten kijken. Heb d'r wel weer een paar goede tips aan overgehouden. Maar ook dingen die ik zelf anders zou doen. Ik doe een soort "mix and match" met dat soort dingen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:55

Citaat:
Paddock Paradise

*hehe* komt me bekend voor...... Lunteren.....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:58

smurf schreef:
*hehe* komt me bekend voor...... Lunteren.....

Ja, daar zou ik best wel eens willen gaan kijken om ideeën op te doen.
Wie runt de boel daar eigenlijk? Wout himself?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:04

nee, André, ik heb wel een tel.nr. voor je.
Toen met die sneeuw hebben we het niet bekeken, beetje jammer hè.... dat is al bijna een jaar geleden.....

Heb W. net nog uitgebreid aan de foon gehad en tegelijkertijd de souffleuse (R.) op de mail