opala schreef:Via Deighton, NB-er die hier ook wel eens post, heb ik begrepen dat bijv. in geval van grote hoefwandscheuren ijzers een must zijn.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens hoor... IJzers zijn niet nodig bij alle grote hoefwandscheuren. Kate had namelijk in beide voorhoeven een scheur van grond tot bijna in de kroonrand. Onderaan helemaal door de hoefwand heen en meer naar boven iets oppervlakkiger in de hoefwand. De scheur week onder 1 cm en helemaal bovenaan een mm of 2.
Nu zie je er niets meer van en het heeft net geen jaar geduurd voordat ze er helemaal uitgegroeid waren. Mijn smid wilde eerst krammen proberen en als dat helemaal geen effect zou hebben, dan pas ijzers (wat ik niet zo zag zitten). Uiteindelijk is door het niet meer dragend maken van de randen van de scheur, het schoonsnijden van de scheur (meteen ontsmet en behandeld met anti-schimmelspul) en het bijeen houden van de scheur met de krammen alles weer prima genezen.
Ik kan me voorstellen dat er scheuren zijn waarbij je het met bovenstaande niet redt, maar een ijzer is zeker niet altijd nodig bij grote scheuren.
*Ik wacht nog steeds met smart op mijn set vijlen... wil onderhand Kate's hielen wel bijwerken