[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:36

Kinke schreef:
Ik weet ook wat je bedoelt Anth en ik heb ook erg mn twijfels daarover. Met het "juiste" paard valt grondwerk sowieso niet mee

trouwens.....interessant lijstje heb je gemaakt

Ja ,die lijst is goed he mijn lesgeefster staat er ook tussen.

Weet je, laat ik het anders formuleren.

Wat Voest doet, en zijn volgelingen ,ik heb een "echte" .
in stap geef je de beweging aan met je handen. Je volgt het tempo van zijn beenzetting.
In draf volg je uiteraard het draf tempo en galop dát weer natuurlijk.

Maar contact houden kan toch ook anders? als ik wegkijk oid gaat meneer toch wel stilstaan. Hoe zouden Parelli mensen dat doen?
Level 2 doe je "at Liberty" Doe je dat ook in een bak, paddock, round pen, hoe je het noemt? En hoe laat je je paard dan lopen?
Ik heb wel the circling game laten zien .Dat vond ze leuk ,maar gaf aan dat mijn touw te kort was. Ik vertelde dat ik dit maar 3 rondjes doe, om dat het een gehoorzaamheidsoefening is en geen loswerk oefening.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:40

bij Parelli heeft je paard zoveel respect voor je (als het goed is) dat hij blijft circlen tot jij hem terugvraagt, hij verandert niet van gang en van richting.
Je moet wel een goede "sent" geven, zo nodig met fases anders lukt het niet....

Als je met level 2 begint, gaat de 12 ft line de kast in en gebruik je alleen nog een 22 ft line, die is wel lang genoeg, mag alleen niet strak staan

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:44

smurf schreef:
bij Parelli heeft je paard zoveel respect voor je (als het goed is) dat hij blijft circlen tot jij hem terugvraagt, hij verandert niet van gang en van richting.

Als je met level 2 begint, gaat de 12 ft line de kast in en gebruik je alleen nog een 22 ft line, die is wel lang genoeg, mag alleen niet strak staan

Dan had ik het tóch goed.
Thanks

Mens, ik heb nèt een 3,8 m touw. moet ik wéér een nieuwe
Niiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnkkkkkkkkkkkkeeeeeeeee

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:58

Ja?

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:59

Antheman

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:09

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:10

jajajajaajjajajajaj... koop maar touw dan! Je weet me te vinden!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:16

wij mogen ook in het land rijden maar dat is met die Friese klei geen gedoe. Je zakt tot aan je knieen weg in de blubs. Het is glad enm blubsig tegelijk. Vind ik veel te gevaarlijk voor de pezen als ze zo moeten glibberen en trekken.
Bovendien is er dan van t zomer niets meer over van het stukje waar we mogen rijden..

We zijn op zoek naar een bak in de buurt want we moeten wel blijven rechtrichten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:36

smurf schreef:

Haha, ik lees het al, nog een hoop werk voor mij en Walter

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:37

evitatinkle schreef:
wij mogen ook in het land rijden maar dat is met die Friese klei geen gedoe. Je zakt tot aan je knieen weg in de blubs. Het is glad enm blubsig tegelijk. Vind ik veel te gevaarlijk voor de pezen als ze zo moeten glibberen en trekken.
Bovendien is er dan van t zomer niets meer over van het stukje waar we mogen rijden..

We zijn op zoek naar een bak in de buurt want we moeten wel blijven rechtrichten.

Tsja, dan hebben wij weer mazzel met de twentse zandgrond, ook al is niet elk weiland even droog.
Zijn er bakken in de buurt? Dan is er toch vast wel wat te regelen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:40

Citaat:
Haha, ik lees het al, nog een hoop werk voor mij en Walter

it takes the time it takes (so it takes less time) zegt Parelli en dat klopt precies met wat ik steeds zie gebeuren bij diverse paarden (er doen er nu 3 Parelli bij mij op stal)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:44

Dat is een waarheid als een koe

Geinig hoor dat je daar nu mee komt, ik ben net een boekje van Mark Rashid aan het lezen, waarin hij ook aangeeft dat veel van de problemen die mensen hebben met paarden veroorzaakt worden doordat de mensen onder tijdsdruk werken. Al dan niet zelf opgelegd

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:21

Smurf, dat gapen wat ik zie van morrie in het filmpje op je site..
Hij doet zijn tong ook zo scheef uit zijn mond hangen. Mijn merrie doet dat ook, niet zomaar eens dus het is geen kriebel oid. Maar ze houd vaak haar hele hoofd scheef en steekt dan die tong eruit. Zal er eens een filmpje van maken, maar heb je enig idee waarom ze dit doet? Of waarop het een reactie op is behalve ontspanning dan?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:32

ja dat met die tong is stereotiep gedrag, niet iets om vrolijk van te worden, doet ie ook als ie een bit in heeft...... stamt van vroger vrees ik
Dat gapen hoort bij Parelli, dan vloeit de adrenaline eruit, dat doen ze als hjet goed is allemaal na een aantal games

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:31

Mijn merrie deed het vroeger ook toen ze het bit in kreeg. Nu heb ik dat al een tijd niet gezien. Bit gaat er alleen in als we lange buitenrit gaan maken. Maar gewoon als ze gaapt (na een massage of werk), dan gooit ze haar hoofd/hals scheef en steekt die tong eruit.
Heb je enig idee wat voor iets dit dan van vroeger veroorzaakt kan hebben bij jouw paard? Want alleen aan het bit kan het niet liggen, ze doet het ook als er geen sprake is van een bit.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:25

ja hoor dat weet ik wel, mijn pard is in Oostenrijk als hengst opgegroeid en om jonge hengsten klein te krijgen, hebben ze daar gebroken trensen van gedraaid ijzer, die ze in een halster kunnen klikken, dan lopen ze heel erg netjes en rustig mee........ en de rest van hun leven kunnen ze geen gebroken bit meer in.....

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:36

Luguber verhaal Smurf, mot er niet aan denken.
Ben benieuwd hoelang het duurt voor je iedereen op stal hebt aangestoken
Hoe is het trouwens met meneer Morrie?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:21

gadverdamme
Wat een rotmensen.

Heeft hij ook litteken weefsel in zijn mond?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:55

nee hoor, volgens mij niet, alleen een hekel aan gebroken bitten, verder geen probleem want die zijn er toch niet in zijn maat (18 cm) en het komende jaar mag ie toch nog geen bit in, zo ver ben ik nog lang niet met Parelli.....

met een gebroken pelham met onderaan teugels heb je eigenlijk hetzelfde effect en dat zie ik in de buurt waar ik woon regelmatig voorbijkomen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:04

Tsja, mensen realiseren zich vaak niet wat zoiets met een paardenmond doet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:18

tja notenkraker effect mét hefboom..... dat heb ik Morrie zelfs nooit aangedaan, ik had een ongebroken pelham met dubbele teugels en die ligt nu ver weggestopt in de schuur.....

Ik was afgelopen zaterdag bij een info avond over Parelli level 2 pakket, waar Eddy Modde heel treffend aan iemand vroeg die alleen met bit buiten durfde te rijden: Zit dat bit om de benen, dat je paard erop stopt?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:52

Ik denk dat het iets psychologisch is, net als dat ik eerder dacht dat ik meer controle over een paard heb als ik er op zit dan als ik er naast stond.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:01

schijnveiligheid noemen ze dat .......

ik spring er tegenwoordig af als er iets mis dreigt te gaan en probeer het op de grond op te lossen, daar had ik een half jaar geleden nog om gelachen: een ervaren paardrijder stapt NOOIT vrijwillig af, dacht ik toen.... tja.....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:25

Ja dat is een interessante discussie.

Hoe ga ik uitleggen waarom ik wel met bit rijd buiten...??

Op de een of andere manier houd ze van keihard rennen. Op de renbaan zou ze het helemaal niet slecht doen wat dat betreft want ze kan echt hard. Als ze een hindernis ziet, neemt ze een aanloop en springt erover heen. Ik voel het mede door de barefoot aankomen (spanning in haar rug) en kan op tijd ingrijpen. Maar als er iemand anders op zit, zit er helemaal geen rem op. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt. En even voor de duidelijkheid, mijn paard is echt gek hoor. Die springt rustig over die rood met witte borden op een T splitsing als ze de kans krijgt, of uit de bak als ze er zin in heeft, sloten etc etc.

Met Libra cross rope buiten rijden doe ik vaak, maar als we een echte bosrit gaan maken doe ik mijn happy mouth in. Ze vecht zo hard tegen het touwhalster dat ze er snijplekken van krijgt. 1 keer meegemaakt, bontje erop, hielp ook niks. Ze gaat letterlijk op hol en is niet meer te stoppen.

Met bitje in, en ik heb daarom speciaal een happy mouth gekocht, heeft ze dit niet. Als we dan gaan galopperen kan ik haar rustig, zelfs op mijn zit terug nemen.

Ik heb verschillende lessen gehad, en verschillende adviezen opgevolgd. Ik denk dat het vooral iets psychisch van mijn paard is. Met bitje buiten werken we prima samen.

Ben benieuwd of jullie goede tips hebben. Ik doe geen parelli of andere stroming NH maar verdiep me er wel in.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:31

Dan mijn bijdrage:

Merrit rij ik vrijwel altijd op touwhalster, paars uiteraard

Als ik niet ontspannen ben , gaat het niet zo goed.
Als ik wel ontspannen ben en er ook in geloof, dan gaat het goed.

ALs ik handpaard, dus Andor er ook nog eens naast, dan rij ik altijd op touwhalster. Ik vertrouw Merrit dan door en door dat hij Andor onder controle moet houden.

Dus ik geloof heel sterk in het psychologische aspect.