De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:36

Beterschap Ach gut .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:40

Antheman schreef:
Arabesk schreef:

liehief!!
die rooie staat me wel Cool

Alles is de helft smaller he bij 't arabje, de hoeven, de rug, z'n edele arabische kont Haha!. Zelfs Ginger zit nog breder.

Ik zal jullie trouwens op de hoogte houden hoe het met vrouw Holle gaat, met dr achterpoot. Die hoef sleet altijd al scheef af en het is al minder geworden sinds het natuurlijk bekappen maar toch.

Oja de reden waarom ik geen biks geef is omdat er KOPERSULFAAT in wordt gedaan, lekker slecht spul is dat! Boos! Wij mogen daar nog gen druppel van door de gootsteen spoelen!! En je kan problemen met het milieu krijgen daardoor met je mesthoop. Koper kan goed verbindingen aangaan met organische moleculen en hoppa dan spoelen ze zo uit je mesthoop zoef de bodem in en heb je vervuilde grond (hahaha dit soort onderzoek doe ik dus de hele dag bij ECN)

Laatst was ik bij iemand aan het bekappen die had van die aurorakoeken ofzo? Daar maar eens achteraan. Oja en gister was een van de zeldzame dagen dat Ara maar zo kort uit zijn stal kwam hoor, ik had er op gerekend dat ze in de wei konden, maar ja soms kom je dan niet helemaal uit met je planning..... als het regent...
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-03-05 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 09:43

Citaat:
Ik zal jullie trouwens op de hoogte houden hoe het met vrouw Holle gaat, met dr achterpoot.

Graag!

Zag er zorgwekkend uit..

Citaat:
Ik zal mij ook even voorstellen, beter laat dan nooit. Dit ben ik van augustus vorig jaar, aangenaam kennis te maken .

Leuk Oop.

Citaat:
Ik maak me niet meer druk om Ollie...die redt zich dus wel! Komt gillend aan, wil dan eten, aandacht, nog meer aandacht en dan weer naar buiten! Ik vin t best!

Als meneer nu al 2 keer de weg terug heeft gevonden, redt ie zich wel hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:00

opala schreef:
Beterschap Ach gut .

Dank je

*verveel* al mijn boktdinnetjes hard aan t werk, héb ik een keer alle tijd Haha! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:03

Ara, zowel Smurf als ik voeren die Aura koeken.

Je kunt ook een los supplement voeren bij je granenmix.

www.pavo.nl
doorklikken naar Geadingar, dan aura

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:19

Antheman schreef:
Ara, zowel Smurf als ik voeren die Aura koeken.

Je kunt ook een los supplement voeren bij je granenmix.

www.pavo.nl
doorklikken naar Geadingar, dan aura

ik heb ff rondgeneuzd daar, ziet er goed uit, deze lijkt er ook wel op:

http://www.pavo.net/nl/producten.htm?id=29

ongeveerd dezelfde inhoud.

Toch vraag ik me af wat Ara eventueel te kort zou kunnen komen. Ze krijgen immers per paard een hele emmer wortelen per dag en in wortels zitten veel vitamines. En er hangt een liksteen met alle mineralen erin in de stal.....

Door mijn chemische achtergrond blijft ik altijd een beetje sceptisch over supplementen enzo, ook voor mensen trouwens hoor. Je krijgt echt wel genoeg vitamines binnen en van een heleboel vitamines is het zelfs schadelijk als je er teveel van binnenkrijgt, en teveel is soms al bij 2x de ADH!!!!

Paarden maken bovendien zelf een aantal vitamines aan, o.a. vitamine C. Eigenlijk zijn mensen het enige diersoort dat het uit eten moet halen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:27

Over de vit en mineralen ga ik verder niet in discussie, maar dit is info van de aurakoek:

PAVO Gædingar Aura: Productinformatie
Voedingsstoffen
Ruw eiwit
11,0
%

Ruw vet
5,0
%

Ruwe celstof
13,0
%

Ruw as
9,0
%

Vitaminen (per kg product)
Vitamine A
93.750
IE

Vitamine D3
11.500
IE

Vitamine E
1875
mg

Vitamine B1
225
mg

Vitamine B2
150
mg

Vitamine B6
150
mg

Vitamine B12
1875
mcg

D-Biotine
1875
mcg

Mineralen / Sporenelementen
(per kg product)
Calcium
0,70
%

Fosfor
0,35
%

Natrium
0,50
%

Magnesium
0,28
%

Jodium
10
mg

Koper
150
mg

IJzer
585
mg

Zink
900
mg

Seleen
2,5
mg

Eigenschappen
- PAVO Gaedingar Aura zijn vitamine en mineralen koeken
- Eén koek weegt ongeveer 170 gram. In één Aura plak (1 kilo) zitten 6 koeken
- Eén koek bevat een dagdosis aan vitamines en mineralen voor een IJslander
- Met één koek geeft u de vitamines en mineralen die normaal in 1,5-2 kilo krachtvoer zitten
- Als complete aanvulling op het zomerrantsoen (naast gras) of op het winterrantsoen (naast hooi of kuil)
- Elke koek bevat een handvol lijnzaad

Verpakking
- Zakgoed, pak 15 Kg
- 90 koeken / pak

Toepassingen
- Speciaal voor IJslandse paarden. Ook te gebruiken voor andere "sobere" rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.
- Alle vitamines en mineralen en geen calorie teveel
- Ook geschikt om dragende merries en jonge IJslanders (bijv in opfok) iets extra's te geven

Adviesgift PAVO Gædingar Aura voor uw IJslander wanneer u geen krachtvoer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:30

Om nog maar even door te zeiken..... een leuk voorbeeldje

Inmiddels is aangetoond dat de calcium die in melk zit voor mensen helemaal niet toegankelijk is (zit in een complex verstopt) erger nog in melk zitten bepaalde verbidingen die in ons lichaam kalk afbreken!! En dat is geen zweverig alternatievelingen verhaal, het stond in chemisch weekblad. Alleen dringt het niet echt tot de rest van de wereld door en blijven de melkfabrikanten maar bléren dat het goed voor je is. Vork

Zo is het ook met die supplementen, koper blokkeert de opname van zink.... dus dat tegelijkertijd bijvoeren is zo goed als zinloos. Als je het boekje van de paardendrogist leest krijg je de indruk dat je paard minstens 7 verschillende soorten suppement emmertjes van hun nodig heeft. Ze kunnen het mooi brengen.

Ik vertrouw gewoon niet op fabrikanten van voedsel en andere produkten ik weet hoe het onderzoek gedaan wordt (wat kunnen we erin stoppen en blijven we nog nét onder de wettelijke grens van wat toegestaan is, en hoe verdienen we zoveel mogelijk geld aan zo weinig mogelijk....).

Maar goed ik hou het menu van Ara wel in de gaten. Die zemelen moest ik toen wel voeren om dr een beetje vet op te krijgen, maar nu krijgt ie dat niet meer.

Ik zal eens kijken of ze die koeken of dat emmertje van pavo hier bij de voederzaak verkopen....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-03-05 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:32

Wortels hebben overigens veel vit C , maar wat er verder inzit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:34

Antheman schreef:
Wortels hebben overigens veel vit C , maar wat er verder inzit?

Caroteen (vit A) en ook vitamine B. VIt. C valt erg tegen hoor, je kan (als mens) beter een appeltje eten. Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd.

Trouwens de restjes van de boerenkoolplanten worden ook aan de paarden gegeven. Daar zit veel calcium, magnesium en div. vitamines in.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:42

Pavo Vital is goed spul, ik heb er goede ervaringen mee.

Als je je aan de dosering op de verpakking houdt, dan hoef je niet bang te zijn dat je overdoseert, ik heb het wel eens uitgerekend. (En ik heb ook wel een beetje verstand van vitamientjes Knipoog )
Ik voer zelf (in de winter) wel een vitaminesupplement bij (Equi Gold Mix) en dat bevalt me prima. Ik geef wel minder dan dat er op de verpakking staat. 4 schepjes per dag vind ik a) belachelijk veel poeder b) te duur c) hij krijgt ook al goede brok (Equiral) en goed hooi.

Ik voer ook nog wel eens een schepje vit. E + Seleen bij, maar dat doe ik alleen na een zware inspanning waar hij wel eens wat spierpijn van zou kunnen krijgen, les ofzo en dat lijkt goed te werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:43

Zo eindelijk bijgelezen Haha!

Heerlijk gegeten, ondanks dat ik een zeur ben Knipoog en ook het rijden op Ara was erg leuk. Hij ging toch makkelijker achteruit als je dacht Haha! en die orenproblemen van Mis Gil vielen ook best mee. Ik hoop dat ze snel weer rad loopt.

Qua rijden op Ara: zowel het smalle als het engelse zadel was wel wennen Clown

Verder iedereen bedankt voor de leuke middag en Cookies voor het vervoer. Het was idd een behoorlijk stuk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:50

Vitamine E zit al voldoende in gras, en in niet al te oud hooi, dus ik zie de noodzaak er niet zo van in. Bovendien tien jaar geleden had je al die supplementen nog niet en toen ging het ook goed hahaha. (Nee niet alles van vroeger is beter...)

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht door het paard zelf al aangemaakt. Vit. A zit in de wortelen (caroteen, een stof waar het paard zelf vit. A uit kan maken en wij ook trouwens). De vitamines B (dat zijn er meerdere) komen volop voor in groene planten, dus ook gras.

Vanwege mijn allergie heb ik mij toen verdiept in wat waar in zit en of je een tekort aan iets oploopt als je bijvoorbeeld geen melkproducten eet. Nee dus, je moet wel heel gek doen hier in de westerse wereld wil je ergens een TEKORT van oplopen. Dat ontstaat alleen bij eenzijdige voeding, zoals vaak gebeurd in de derde wereld.

Arabesk krijgt gewoon alles te eten wat een paard in het wild ook zou eten, gras en hooi, daarbij nog granen, wortelen en restjes groente. Ik zie niet zo snel een tekort van iets optreden hoor. Er mist niks in zijn voeding (ja biks dat is het enige en daar zit echt niet zoveel soeps in).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:51

Sugarmiss schreef:
die orenproblemen van Mis Gil vielen ook best mee. Ik hoop dat ze snel weer rad loopt

haar orenprobleem is vooral dat ze je meestal aankijkt zonder oortjes Haha! de boef

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:54

Ja Arabesk is echt een lief paard. Ik hoop dat ie van mij ook wat rustiger worden. (Veseo met haar ADHD) En ik dacht dat Haflingers van die rustige paarden waren *niet dus*
Dat smalle vond ik wel meevallen, maar ik heb al eens vaker op een arabier gereden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:58

Jantine,

Nog even in het boekje van anneke Hallebeek gekeken.

Over granenmix zegt ze het volgende:

De verhouding calcium fosfor verhouding:
Het calcium gehalte in granen is relatief laag en daarom kan het ratsoen onvoldoende calcium bevatten als je veel granenmix geeft.
Het ratsoen moet voldoende calcium en fosfor bevatten voor een paard. Het is gewenst om in het totale ratsoen een licht overschot aan calcium tov van fosfor te hebben.

Als er meer fosfor dan calcium in het ranstoen zit, zoals bij granen, dan kan fosfor de opname van calcium verhinderen.

Als calcium niet wordt opgenomen uit het voer, dan wordt het bijv uit het BOT gehaald.

aanvulling met voldoende hooi, mengvoer of supplementen is noodzakelijk.
Ander punt is de vit D , die weinig in granenmix zit.
Veel zonlicht of vit D rijk voedermiddel als hooi beveelt ze aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:59

Cookies schreef:
Ja Arabesk is echt een lief paard. Ik hoop dat ie van mij ook wat rustiger worden. (Veseo met haar ADHD) En ik dacht dat Haflingers van die rustige paarden waren *niet dus*
Dat smalle vond ik wel meevallen, maar ik heb al eens vaker op een arabier gereden.

Arabesk is redelijk suf voor een arabier. Maar zijn moeder en oma waren ook al van die rustige arabjes. Daarom wilde ik Arabesk ook graag hebben omdat het karakter van de rest van de familie erg goed zit. Allemaal koel in t koppie maar wel slim. Alleen dat laatste heb ik bij arabesk nog niet echt kunnen ontdekken, vrouw holle is slimmer, maar ja dat is een merrie en vrouwen zijn meestal slimmer he Cool

Ik heb hier even een topicje geopend over voeding: viewtopic.php?f=13&t=389513

Heel bokt voert natuurlijk Anky-biks hahaha, maar toch eens even kijken wat voor reacties we krijgen. (dressuur biks voor dressuurpaarden en springbiks voor springpaarden Haha! )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:59

Cookies schreef:

Mijn haf is allesbehalve rustig Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:01

Citaat:
Ik heb hier even een topicje geopend over voeding: viewtopic.php?f=13&t=389513

Heel bokt voert natuurlijk Anky-biks hahaha, maar toch eens even kijken wat voor reacties we krijgen. (dressuur biks voor dressuurpaarden en springbiks voor springpaarden )

Scroll je nog even naar boven? Ik heb een blz zitten overtypen voor je Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:02

Antheman schreef:
Jantine,
Nog even in het boekje van
anneke Hallebeek
gekeken.

Nou ze zegt het zelf al, je kan het ook oplossen met hooi en veel buiten. Ze krijgen erg veel hooi van Kees en het is hooi van afgelopen jaar dus redelijk vers nog.

Arabesk krijgt 's ochtends en 's avonds een kwart scheppie granen, niet echt veel dus. Bewust niet, want ik zie een paard in het wild niet een akkertje granen opzoeken en daar elke dag even langs gaan om er een kilo van te eten Haha! Ik denk dat de hoeveelheid calcium uit het hooi wel in overmaat is t.o.v. het fosfor uit de granen.

Welk boek is dat? Is dat die van 101 vragen over voeding etc?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:07

Arabesk schreef:
Antheman schreef:
Jantine,
Nog even in het boekje van
anneke Hallebeek
gekeken.

Nou ze zegt het zelf al, je kan het ook oplossen met hooi en veel buiten. Ze krijgen erg veel hooi van Kees en het is hooi van afgelopen jaar dus redelijk vers nog.

Arabesk krijgt 's ochtends en 's avonds een kwart scheppie granen, niet echt veel dus. Bewust niet, want ik zie een paard in het wild niet een akkertje granen opzoeken en daar elke dag even langs gaan om er een kilo van te eten Haha! Ik denk dat de hoeveelheid calcium uit het hooi wel in overmaat is t.o.v. het fosfor uit de granen.

Welk boek is dat? Is dat die van 101 vragen over voeding etc?

Hohohooooo!!!

Vit D zal wel goed zitten bij je, dat zit in daglicht en hooi.

Maar je moet goed naar je calcium kijken! ALs je te veel fosfor hebt, wordt de calcium niet opgenomen en kun je dus botproblemen krijgen. Ze schrijft NIET dat dit in het hooi zit, hier zul je nog een oplossing voor moeten vinden.

Maar jij als chemicus weet vast wel wat calcium rijke stoffen zijn.

En het boek is 100 vragen over paard en voeding ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:09

Boerenkool! En dat krijgt ie wel regelmatig (zie ook oude avatar, Ara tussen de boerenkool in de moestuin van kees) Hahaha, dat eet ik zelf vaak omdat ik dus geen melkprodukten eet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:10

Arabesk schreef:
Boerenkool! En dat krijgt ie wel regelmatig (zie ook oude avatar, Ara tussen de boerenkool in de moestuin van kees) Hahaha, dat eet ik zelf vaak omdat ik dus geen melkprodukten eet.

Wat is regelmatig? Iedere dag?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:11

Nee niet elke dag, maar hij krijgt zo weinig granen dat ik denk dat het met dat fosfor overschot wel meevalt. Het staat niet bol van t fosfor hoor.

Ik ga nu zelf ff eten. Vork

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:17

Eet smakelijk dan!