Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wicky schreef:Paarden onderling werken maar heel weinig met fysieke druk; gesprekken zijn meestal veel subtieler. Een oor, een blik, een schouder, een zwaai met de staart, alles telt.
MR leest lekker weg, toch kwam ik weinig nieuws tegen. Alle paarden uit de wei halen behalve degene die niet gevangen wil worden ken ik van Parelli al, bijvoorbeeld. Reward the slightest try ook. Zat gisteren de DVD'S van Lichman te kijken en die zei iets wat gevoelsmatig hier ook wel past. Zodra het paard gaat meedenken en meewerken, moeten wij onze technieken en onze mindset aanpassen. Doen we dat niet, dan trainen we de inzet weg. Dat is wat Rashid beschrijft; een paard zal altijd proberen om het juiste te doen, het is aan ons om dat te zien en te belonen, zodat de inzet en het begrip voor elkaar groeit.
Wicky schreef:Paarden onderling werken maar heel weinig met fysieke druk; gesprekken zijn meestal veel subtieler. Een oor, een blik, een schouder, een zwaai met de staart, alles telt.
it.
Susan88 schreef:Ik merk vooral dat Parelli in het begin nogal 'lomp' is en daarna steeds meer verfijnen. Dat zie je ook terug op de level auditie formulieren. Het zou mooi zijn als die lompe fase niet nodig zou zijn, maar dat is per combinatie zo anders. Sommige paarden zijn zo dominant dat 1, goed getimede, fase 4 effectiever is dan lang in fase 1 blijven hangen.
Stiekem ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar het boek. Iemand in de buurt van Arnhem of Enschede waarvan ik het boek (tegen betaling) mag lenen?
sanne83 schreef:Ik vind het wel een interessante discussie
Ik herken me eigenlijk helemaal niet in het klakkeloos fases opbouwen, ik heb het idee dat ik juist zoek naar die "try". Ik herken eigenlijk juist heel veel in het verhaal van Jensvl.
Ik heb zelf vooral het idee dat het bij parelli veel simplistischer gebracht wordt (in level 1/2), dat maakt het makkelijker om mee te beginnen, maar helaas blijven veel mensen daar dan ook in hangen.
Ik weet niet of dat komt omdat het lastig is om verder te komen of omdat veel mensen het ook gewoon wel ok vinden rond level 2.
Eliine schreef:sanne83 schreef:Ik vind het wel een interessante discussie
Ik herken me eigenlijk helemaal niet in het klakkeloos fases opbouwen, ik heb het idee dat ik juist zoek naar die "try". Ik herken eigenlijk juist heel veel in het verhaal van Jensvl.
Ik heb zelf vooral het idee dat het bij parelli veel simplistischer gebracht wordt (in level 1/2), dat maakt het makkelijker om mee te beginnen, maar helaas blijven veel mensen daar dan ook in hangen.
Ik weet niet of dat komt omdat het lastig is om verder te komen of omdat veel mensen het ook gewoon wel ok vinden rond level 2.
Hier sluit ik me volledig bij aanIk heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat ik hier en in het andere topic lees daar herken ik juist echt enorm veel in met waar ik zelf met Parelli ook mee bezig ben.
Reward the slightest try, take the time it takes and it will take less time. Maar ook het toepassenvan reverse psychology wanneer je paard zich bijvoorbeeld niet laat vangen. Weglopen op het moment dat ie naar jou toekomt. Allemaal dingen die juist heel erg in het programma verweven zijn.
Daarnaast denk ik ook dat het 'nadeel' van Parelli is dat ze heel toegankelijk willen zijn. Want eerlijk is eerlijk level 1 en 2 draaien voornamelijk om veiligheid en het aanleren van de principes. En ja daar wordt veel in duidelijke fases gewerkt. Maar Pat Parelli zelf zegt ook altijd dat je feitelijk in een maand door level 1 zou moeten kunnen en maximaal een half jaar in level 2 moet blijven 'hangen'. (als je het zelf moet leren dan he) Wanneer je langer blijft hangen loop je namelijk het risico dat je je paard simpelweg dood gaat vervelen of juist weer de band verminderd doordat je de fases te geautomatiseerd toepast. Er bestaat niet voor niets een level 3 waar je ook in liberty gaat werken en een level 4 waar alles om de finesse draait.
Het probleem is alleen dat heel veel mensen dus wel blijven hangen. Of door gebrek aan kunde, geen les of simpelweg geen zin om zich verder te verdiepen. Is daardoor de methode niet goed? Nee niet perse, want wanneer je je wel verder verdiept gaat er een extra wereld voor je open. Maar ja je hebt dus wel eerst die level 1 en 2 waar je vaak die filmpjes van ziet waarvan andere mensen dan weer zeggen 'ja zie je wel dat Parelli is helemaal niks, al dat gezwiep en meteen door naar fase 4 als je paard niet luistert'. En dat is gewoon echt niet waar Parelli uiteindelijk voor bedoeld is![]()
@Sonja: wat ik nog zat te denken he. Wat heeft je instructrice ervan gezegd dat je 'steeds' door moet naar fase 4 om iets te bereiken. Want ik vind het wel frappant dat je met les toch daar tegenaan blijft lopen. Het eerste wat mijn instructrice in zo'n geval namelijk zou doen is kijken hoe je reverse psychology toe kunt passen om een gemotiveerd paard te krijgen ipv door naar fase 4 om 'je zin te krijgen'. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor jou de lol er dan ook afgaat.
Eliine schreef:Oooh jongens even totaal iets anders!! Voor wie lid is van de savvyclub: het is he-le-maal vernieuwd. Supergaaf! Veel meer materiaal, en je kunt weer een profiel aanmaken van je eigen paard met daarbij precies gespecificeerd wat je doet en wat je eventuele problemen zijn. En er staan serieus (volgens mij) complete dvd's van de pathways, succes series, savvy's op. *gaat snel verder kijken
Mopjemop schreef:Eliine schreef:Oooh jongens even totaal iets anders!! Voor wie lid is van de savvyclub: het is he-le-maal vernieuwd. Supergaaf! Veel meer materiaal, en je kunt weer een profiel aanmaken van je eigen paard met daarbij precies gespecificeerd wat je doet en wat je eventuele problemen zijn. En er staan serieus (volgens mij) complete dvd's van de pathways, succes series, savvy's op. *gaat snel verder kijken
Ik hoorde dat je ook met 3 personen een gedeeld abonnement kan kopen.
Zijn hier mensen die daar belang bij hebben?