Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:45

Hoi lieverds allemaal...jullie schrijven wat ik denk de laatste weken....ik heb wel wat te vertellen.
Niks spectaculairs maar voor mij hopelijk weer een passend puzzelstukje ;)

Vorige week ben ik beginnen trainen louter en alleen op goed gedrag op korte afstand. Hij haat korte afstanden, wil mij wegjagen/bijten...maar dat wisten jullie al hé.
De drie trainingsdagen escaleerden naar nog meer bijtgedrag/frustratie. Ik werd ook meer en meer gefrustreerd. Had ik hier dat filmpje geplaatst? Ja dacht ik...dat werkt dus niet, is ronduit gevaarlijk in ons geval. Van donderdag tem zondag heb ik bewust niets meer gedaan met hem, ik kon en wou ook niet.
Het zat me diep, heel diep...weer zo'n megadip ;(
Maandag had ik een afspraak met iemand die heel professioneel kan omgaan met Ruiters die angst hebben en teveel emoties hebben waardoor de communicatie spaak loopt tss mens en paard.
Ik had al veel demo's van haar gezien en dacht niet dat het wat voor mij was omdat ik geen angst heb voor paarden of om te rijden maar alleen een probleem en angst heb met mijn eigen paard.
Zet mij op een vreemd paard en alles gaat top!

Oké, maandag is ze geweest en ik kan weer verder met een gans andere aanpak. Ik kreeg haarfijn uitgelegd dat mijn emoties, mijn paard stress bezorgde. Hoe ik moet reageren etc.
Er is weer een andere wereld voor me open gegaan.
Geen wilde/bruuske bewegingen meer, geen afweer reacties meer die de spanningen nog meer doen oplopen...gewoon rustig blijven, veel aanraken, niet opgeven tot hoofd laag en stil is...los laten. Fantastisch...zonder allebei te beseffen was ze 1,5u met ons bezig (nl 1 u), mijn paard heeft bijna 1,5 u stil gestaan :7 Terwijl hij anders een rondspringende sprinkhaan is...weer iets bijgeleerd...ja zo is hij ook in mijn hart gekropen :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:54

ruitje schreef:
Ik heb geen paard dus ik heb helemaal niks te melden :') .

Ben rustig aan opzoek naar iets nieuws, het is nu 4 maanden geleden dat ik Gracia heb ingeslapen. Maar ik merk dat als ik moet omschrijven wat voor paard ik zoek, ik eigenlijk haar omschrijf. Dus ik weet niet of ik ooit wat vind wat matcht, of dat ik juist iets compleet uiterste ga kopen om maar niet te gaan vergelijken.

Maarja, once in love met een LBE'er, Always een LBE'er denk ik :')

Ik zit net te denken: jij schoolt toch allemaal dravers om? Zit daar niks tussen, dan?

Fabster

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:55

Haha, Mindfull. Hoe raar kan het lopen, hè? Een paard die niks lijkt op wat je wil en toch stiekem je hart binnen kruipt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:56

Lielle schreef:
En in mijn geval ben ik zelf nog aan het herstellen, dus ook weinig te melden.

Hoe gaat het met je?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:00

Sizzle schreef:
Nog niet veel duidelijkheid dus?

Ik kan momenteel ook niet werken met mijn boef dus ook geen leuke nieuwe verhalen.

Nope. Ze heeft straks 6 weken stil gestaan en ik ga gewoon maar weer beginnen. En dan maar kijken hoe het gaat. Ik hoop stiekem toch wel dat die Algae Vitalis wat doet. Haar buik begint nu te zakken. Dat hadden 2 andere paarden van mij in het verleden ook. Dus behandeld voor darmschimmels en ander darmgedoe. Maar dat doet het nog niet echt. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets mis is in de darmen. Maarja.....wat....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:06

Fabster schreef:
Haha, Mindfull. Hoe raar kan het lopen, hè? Een paard die niks lijkt op wat je wil en toch stiekem je hart binnen kruipt.

Inderdaad Fabster, en Jaan, k vond het altijd zo raar klinken als iemand zei....'dit is mijn beste leermeester ooit.' Nu snap ik dat meer dan ooit, hoeveel mensen al gezegd hebben dat ik hem moest weg doen of 'amai, da jij dat zolang volhoudt'. :7

Al zit het eigenlijk al van in't begin in mij...ik moest altijd de paarden waar niemand mee kon of wilden rijden...van die 'specialekes' op de manege :D

@ruitje, je hebt er ervaring mee en het zal je wel lukken om er 1 te vinden. Ben ik verkeerd om te denken dat deze paarden makkelijker in het handelscircuit terecht komen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:48

Ik vergeet m wel eens, maar ik heb eigenlijk 2 LBE-ers. Deze heb ik eigenlijk in bruikleen en mijn dochter rijdt er op. Maar die is eigenlijk toch niet zo n ruiter, dus ik ben hem voor de kar aan het zetten. Hij is 1.27m .

Ook een grapjas en je moet sus niet denken dat hij met zijn voeten door een plas gaat lopen. Écht niet! Maar dan wel een duik in de modder nemen om te rollen! :=

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:24

Ben net van de laatste zware pijnstiller (lyrica) af en dat kan ik wel merken. Maar verder niet slecht, en als ik reken dat het pas drie weken na de operatie is mag ik zeker niet mopperen.

Maar weinig te melden dus en ook weinig energie om bij te lezen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:43

Wie was dat dan mindfull ben wel nieuwsgierig :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:12

xxdomiixx schreef:
Wie was dat dan mindfull ben wel nieuwsgierig :)

Wendy van 'Mirror horses'

Ze is ongelooflijk rustig en heel handig met paarden. Heb al veel professionelen over de vloer gehad en zij springt er boven uit. Ze werkt ook op basis van parelli en vele anderen, het is een mix.
http://mirrorhorses.com/

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:14

Volgens mij is mijn nieuwe merrie ook een LBE. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik heb haar nu 2 weken en wat ik heel opvallend vind is dat ze alles heel snel oppakt. Heb je iets een keer gedaan dan is het de normaalste zaak van de wereld. Ze loopt de hele dag en een dag niet gewerkt is een dag niet geleefd volgens haar.
Compleet tegengesteld met wat ik gewend ben. Rustige brave pony's die ook gerust een half jaar stil staan en dan weer lopen alsof ze gisteren nog gelopen hebben.

Ik geniet zo van het paardje niet normaal.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:21

Rustig aan hé Lielle, fijn da je van de pijnstillers af bent. Is ni goed voor sommige orgaantjes ;)

Ojee Fabster, 2 dan nog wel= handen vol dus 8-), dan moet je mijne witte eens zien...alleen aan zijn hoofd vind je de originele kleur nog terug :=

Leuk sonjim! Ze zijn verslavend volgens mij :j , wat zijn jullie doelen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:31

Mijn merrie is 4 jaar en nog onbeleerd dus ik ben haar nu aan het beleren voor de wagen. Ze is alleen ernstig mensgericht, dat is met de oogkleppen ingewikkeld.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:36

O! Tof! En zonder oogkleppen? Kan dat niet?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:12

Ik ben daar in het verkeer geen viirstander van maar als het niet lukt zal ik misschien wel moeten. Het is een grote c pony haflinger met new forest kruising.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:05

Ja @mindfull wendy is daar goed in. Zij had toen ook een programma met tips voor angstige ruiters etc. Hoop van geleerd en tips uitgehaald.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:20

sonjim schreef:
Ik ben daar in het verkeer geen viirstander van maar als het niet lukt zal ik misschien wel moeten. Het is een grote c pony haflinger met new forest kruising.

Ben die kleine van mij ook voor de kar aan het zetten. Maar doe dat met zijn gewone hoofdstel, dus zonder kleppen. Kan prima hoor.

@ mindfull: deze is niet zo n handvol als de andere. En ik die er ook minder mee, moet ik eerlijk bekennen. Dus minder 'last' van zijn streken. Maar het is wel een leukerd. :D

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:58

@ Fabster Cajra is nooit spierbevangen geweest hoor. Kruip weer onder mijn steen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:54

Cajra schreef:
@ Fabster Cajra is nooit spierbevangen geweest hoor. Kruip weer onder mijn steen.

Dat had ik al begrepen. Tnx! ;) vandaag voor het eerst weer wat met haar gewerkt. Ik had les, ook, dus meteen een mooi probeersel. Het ging op zich niet slecht, maar ze was snel aan het hijgen. Nou is het natuurlijk ook warm. Maar goed, we zien waar dit weer heen gaat. Ze was in ieder geval wel enthousiast.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:04

@rebel12, ze is inderdaad echt top! Ik kijk al uit naar vrijdag.

Heb elke dag met opzet zijn hoofd en hals zitten aanraken en als hij beet rustig mijn handen rond zijn mond gehouden tot hij weg keek of rustig werd en dan loslaten.
Het begint te werken, alleen op spanningsmomenten zoals uit de stal laten om de paddock op te gaan brengt heel veel spanningen mee. Dan begint hij in het wilde weg te bijten. Moeilijk om hem rustig te krijgen dan. Ik blijf wachten tot hij achteruit gaat en blijft stilstaan, dan pas gaat de stal open en mag hij doorlopen.

@fabster, fijn dat ze zo enthousiast was! Het was te warm zoals ze nu al met een berenpakje staan. Jouw paardje heeft het ook duidelijk getroffen met zo'n attent baasje als jij :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:16

Vandaag voor het eerst weer op buitenrit geweest. Éíndelijk mijn nieuwe ghost-zadel kunnen proberen. Ik probeer wel volgens een trainingsschema te werken om weer naar de 20 km draf te kunnen, dus we zouden beginnen met een (ruim) uurtje stappen. Moet je wel rustig opbouwen natuurlijk. Ik had zelf wel bedacht om in het stukje bos wat kleine stukjes te draven. Ook om even te zien hoe het gaat met de energie.

Nou, die energie was er wel! _O- Ik had een enorm brok power onder mijn kont! Ik heb haar zelf stukjes van de route laten kiezen. Waar ze volgens mij aardiig spijt van had, want vond ze heel spannend :D . In het laatste stukje bos wilde ik nog een stukje draven. Maar dat ging echt niet. Ze wou gewoon gáán! Dus heb haar maar even laten gaan en we gingen dus als een kogel door die laan! Haha! Moest echt goed checken of er nog wel een rem was! Toch was ze nog wel hanteerbaar. Het werd even spannend op een smal stukje weg, daarnaast een sloot, waar ze een waaiende plastic zak erg verdacht vond. Kwam natuurlijk net een vrachtwagen aan (die ze normaal best kan, maar als we een tijd niet op pad zijn geweest, kan ze daar erg van over haar toeren raken). Maar ze liet zich keurig leiden.

En dan moet je weten dat ik ook nog 2 honden mee had, waar an 1 aan de lijn. Dus had even mijn handen vol. Maar ze deed het heel braaf.

Moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan het zadel. Ik ben gewend aan boomloos, rij toch heel regelmatig zonder zadel. Mijn balans is prima, maar hierbij lijkt het net of je zonder zadel, maar wél met beugels rijdt. Ook heb ik het idee dat je erg in de stoelzit komt. Heb dus de beugels maar verhuisd naar het achterste ringetje. Eens zien hoe het dan gaat.

Ben benieuwd hoe ik me morgen voel. Hoop dus dat ik door dit zadel minder breed zit en dus minder last heb van mijn bekken. We wachten het af.

Maar mijn eetste buitenrit is dus goed bevallen. Ik hoop dat ze het zo vol houdt. Is heel fijn om weer een enthousiaste Caj onder mijn kont te hebben! :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:35

*\o/* Woehoe! Fabster!

Is toch een zalig zacht zadel hé, mijn riemen hangen ook beter naar achter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:40

Het is inderdaad een heerlijk zacht zadel. Heb een wollen zitting, dus heerlijk warm aan de billen, ook nog! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:51

Nou, Cajra is back! Hoop dat het zo blijft. Vandaag aan de longeerlijn gewerkt. Voor sinterklaas heb ik pionnen gekregen, dus die moesten natuurlijk gebruikt worden. Om verveling te voorkomen bij iedere pion een andere opdracht (soms iedere 2 pionnen), zodat ze steeds op moest letten.

Maar uiteraard moest er eerst wel iets gebeuren....
Afbeelding

_O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:01

Super :)
Misschien toch gewoon een soort lange herfstdip geweest?