Niks spectaculairs maar voor mij hopelijk weer een passend puzzelstukje

Vorige week ben ik beginnen trainen louter en alleen op goed gedrag op korte afstand. Hij haat korte afstanden, wil mij wegjagen/bijten...maar dat wisten jullie al hé.
De drie trainingsdagen escaleerden naar nog meer bijtgedrag/frustratie. Ik werd ook meer en meer gefrustreerd. Had ik hier dat filmpje geplaatst? Ja dacht ik...dat werkt dus niet, is ronduit gevaarlijk in ons geval. Van donderdag tem zondag heb ik bewust niets meer gedaan met hem, ik kon en wou ook niet.
Het zat me diep, heel diep...weer zo'n megadip

Maandag had ik een afspraak met iemand die heel professioneel kan omgaan met Ruiters die angst hebben en teveel emoties hebben waardoor de communicatie spaak loopt tss mens en paard.
Ik had al veel demo's van haar gezien en dacht niet dat het wat voor mij was omdat ik geen angst heb voor paarden of om te rijden maar alleen een probleem en angst heb met mijn eigen paard.
Zet mij op een vreemd paard en alles gaat top!
Oké, maandag is ze geweest en ik kan weer verder met een gans andere aanpak. Ik kreeg haarfijn uitgelegd dat mijn emoties, mijn paard stress bezorgde. Hoe ik moet reageren etc.
Er is weer een andere wereld voor me open gegaan.
Geen wilde/bruuske bewegingen meer, geen afweer reacties meer die de spanningen nog meer doen oplopen...gewoon rustig blijven, veel aanraken, niet opgeven tot hoofd laag en stil is...los laten. Fantastisch...zonder allebei te beseffen was ze 1,5u met ons bezig (nl 1 u), mijn paard heeft bijna 1,5 u stil gestaan