Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Hoeft maar in kleine stapjes. Komt de rest vanzelf. Is een geleidelijk proces...
Ik ga even een hapje eten. Misschien kom ik hier nog reageren, en misschien ook niet. Topic is niet goed voor mijn bloeddruk.
terpentijn schreef:Wel of niet voor Parelli "ingewijden", toch vind ik het ook helemaal NIKS, maar voornamelijk geprobeer, gehannes en geklungel. De bijbehorende uitleg(pogingen) heb ik ook allemaal gelezen, dan nog lijkt mij dit nou niet bepaald een aanbeveling voor de methode Parelli.
Een stuntelig overkomende zwaaierij die ook veel te lang duurt.
Zeer onduidelijke boodschappen richting paard.
Het feit dat het paard aan 1 oog kennelijk blind is, doet volgens sommigen niet ter zake.
Dat lijkt mij nu juist wel, aangezien het paard dan ook minder diepte ziet( ik weet natuurlijk niet hoe LANG dat paard al blind aan 1 oog is, want ze kunnen over langere tijd goed compenseren).
Bovendien staat de madam ook zeer vaak RECHT voor z'n neus op de plek waar een paard sowieso al een blind spot heeft.
Buiten het feit dat dit zeer amateuristisch overkomt (ik stoor me ook aan het gegiechel en gelach in het begin: wees dan ook zelf serieus en geconcentreerd met het paard bezig, als je van dat paard datzelfde verwacht), vind ik het maar door en doorgaan, tot op het treiterige af.
Moet anders kunnen, dan dit gestuntel.
Feit dat het filmpje blijkbaar voor "ingewijden" (en ik neem aan als "casus-aanpak-voorbeeld") bedoeld was,en kennelijk ook nog eens 10 jaar oud is, als ik de "ingewijden" mag geloven, maakt voor mij geen verschil: dit is geen manier van doen.
liekec schreef:Voor de rest, het paard negeert haar wel gewoon, en als je wilt dat je paard parelli leert, gebeurt dat op deze manier (oke misschien niet altijd zo hardhandig, maar wel hard->harder->hardst) dus dat is de keuze of parelli je aanstaat of niet.
Sentido schreef:liekec schreef:Nee, het is vragen, dus zacht, dan hard en dan harder. Luisterd hij dan niet, dan weer zacht->hard->harder.
Bij mij is het: heel zacht, zacht, iets minder zacht en dan pas hard. Het is juist een uitgangspunt van Parelli om met iets zachts als een gedachte te kunnen sturen.
[***] schreef:Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.