Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:42

Wel of niet voor Parelli "ingewijden", toch vind ik het ook helemaal NIKS, maar voornamelijk geprobeer, gehannes en geklungel. De bijbehorende uitleg(pogingen) heb ik ook allemaal gelezen, dan nog lijkt mij dit nou niet bepaald een aanbeveling voor de methode Parelli.
Een stuntelig overkomende zwaaierij die ook veel te lang duurt.
Zeer onduidelijke boodschappen richting paard.
Het feit dat het paard aan 1 oog kennelijk blind is, doet volgens sommigen niet ter zake.
Dat lijkt mij nu juist wel, aangezien het paard dan ook minder diepte ziet( ik weet natuurlijk niet hoe LANG dat paard al blind aan 1 oog is, want ze kunnen over langere tijd goed compenseren).
Bovendien staat de madam ook zeer vaak RECHT voor z'n neus op de plek waar een paard sowieso al een blind spot heeft.
Buiten het feit dat dit zeer amateuristisch overkomt (ik stoor me ook aan het gegiechel en gelach in het begin: wees dan ook zelf serieus en geconcentreerd met het paard bezig, als je van dat paard datzelfde verwacht), vind ik het maar door en doorgaan, tot op het treiterige af.

Moet anders kunnen, dan dit gestuntel.
Feit dat het filmpje blijkbaar voor "ingewijden" (en ik neem aan als "casus-aanpak-voorbeeld") bedoeld was,en kennelijk ook nog eens 10 jaar oud is, als ik de "ingewijden" mag geloven, maakt voor mij geen verschil: dit is geen manier van doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:44

Cassidy schreef:
Hoeft maar in kleine stapjes. Komt de rest vanzelf. Is een geleidelijk proces...:D

Ik ga even een hapje eten. Misschien kom ik hier nog reageren, en misschien ook niet. Topic is niet goed voor mijn bloeddruk.

Mee eens, ik ga er ook vandoor, er zijn alle vormen van uitleg, voors en tegens etc. gepasseerd en de pagina's beginnen op te lopen in herhaling en herhaling.
Ik ga mijn tijd besteden aan mijn paard (en grondwerk) :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:44

Ik bedoelde eigenlijk meer, Cassidy maak je niet zo druk :D

Het is heel makkelijk om als voorstander van parelli je nu heel erg aangevallen te gaan voelen, maar ik denk dat dit soort filmpjes en situaties bijna onvermijdelijk zijn bij mensen die zo vaak op video zijn en zich zo laten voor staan op dier vriendelijkheid. Het is maar een keer wachten op een verkeerde inschatting of situatie.
Ik kan me er niet zo druk over maken :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:46

walgelijk.. ben benieuwd of het verklaard kan worden..

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:47

Ben ook geen Parelli expert maar heb een maand les gehad in Frankrijk, en dit klopt niet met wat ik daar geleerd heb, ik mis de onmiddelijke beloning in het begin: 1 pas naar achteren is ontspanning. En wat ik ook geleerd heb is dat je na een pas naar achteren ook een pas naar voren moet vragen omdat een paard het toch (mentaal) moeilijk vind om naar achteren te gaan ofzo.
Ook heb ik geleerd dat er een soort ritme moet zijn in de achter elkaar volgende oefeningen en afwisseling, zodat je de interresse van het paard houdt.
Maar ik snap ook dat dit paard inderdaad niet op let en dat dat gevaarlijk is, toch heb ik het filmpje niet af gekeken want ik vond het naar.
Ook heb ik in Frankrijk NOOIT een paard hoeven slaan, en ze waren daar ook niet de makkelijkste.
Ik denk dat als er in het begin meer rust en duidelijkheid was geweest dat het paard misschien wel was gaan opletten... Maar dat weet je natuurlijk niet.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:49

Vind het afgrijselijk wat ze daar met het paard doet. Ik heb anderen ook aan het werk gezien in de Parelli stijl, maar ik vind het niets. Alleen al het feit dat het paard in een hokje wordt gestopt. Was bij Equiday (daar was dat volgens mij) en toen hadden ze ook een man met een fjord. Bizar. Het was niet zijn paard hij neemt het over van het meisje die daar staat. Kent het paard niet. Paardje stond rustig te wachten eerste wat hij doet is direct keihard uithalen met het touw. Pardon?! Zo ga je toch niet om met een paard?! Respect afdwingen is dat, maar ik vind harmonie en respect verdienen precies wat bij paarden hoort en dit dus echt niet. En dat dit filmpje met twee personen. Waarom twee? Paard snapt niet wie hij moet gehoorzamen ze staan allebei aan andere kant, paard is notabende aan 1 oog blind. WTF WIL JE?! Mijn paard had m aangevlogen en recht heeft ie. En hier in dit filmpje helemaal. Overigens loopt hij netjes met mij mee dus het is geen aaahh geitenwollen sokken prutsmuts, maar dit is bizar. Ze beloond hem te laat? Ik zie geen beloning arm dier. Dat hokjes gedoe. O.a. ontworpen voor mensen die niet echt de feeling hebben zei dat meisje dan... Zucht moet je dan wel met paarden aan de slag gaan? Vraag ik me af. Mooie is dat iedereen zn paard daar in een hokje ging plaatsen. 4 hokjes hebben ze. En ik zat daar met stijgende verbazing. Dan heb ik altijd hele gekke paarden gekend, want ik ken er geen 1 die in 1 hokje hoort. Mijn paard heeft van alles wat. Ja zegt ze dan. Maar elk paard kan van het ene in het andere hokje schieten. Dus.. Sta je dan met je hypothese... Ja en wat dan? Ja dan moet je 1 hokje kiezen en die helemaal doorlopen. Als dat dan niet werkt neem je het volgende hokje.. ??!!! Schiet mij maar lek. Dan snapt je paard je toch ook niet meer. Wat ik niet snap is dat er nog serieus mensen zijn die het hier voor haar opnemen echt. Waarom beginnen met een fase 4 dus keihard erin gaan? Ook met een onbekend paard. Waarom keihard als je eerst subtiel kan proberen om te kijken of dat al werkt? Maar dat gebeurd niet. Nee het is keihard. En dán pas minderen. Je gaat toch niet eerst een kind in elkaar slaan als het het niet goed doet en als het dan jankend in een hokje ligt; juist ja je moest stilzitten. Nu ben je braaf. De volgende keer kan het misschien af met een tikje zonder je armen en benen te breken. ??!!! Je zou t eerst ook kunnen vragen op een normale manier. Goh heel misschien luistert het kind wel gewoon. En dan raar vinden dat die paarden (heb ik daarna met mensen die op die manier werken ook gezien) niet naar je toe willen komen. Ja het paard kiest uiteindelijk de weg voor de minste weerstand. Kinderen ook. Maar moet het dan op die manier? Ik vind van niet. En gelukkig om te zien ben ik niet de enige die hier over denkt. Ik hoop dat er niet al te veel mensen zijn die dit kijken en denken oh zo moet het dus ik ga dat thuis ook maar zo doen.
Ja dat touw is zwiepen van een staart van een ander paard. Wat ik me dus afvraag, als dit paard los staan met andere paarden.. Is hij dan ook zo "vreselijk" zoals de mensen hem hier noemen? Want als hij gewoon met andere paarden feilloos om kan gaan, dan doe JIJ als mens het hier fout en absoluut niet het dier. Persoonlijk toch van mening dat de fout niet bij het dier ligt maar bij de mens. Bij elk dier.
Kan wel zo zijn dat het een oud filmpje is, het is absoluut NIET hoe ik vind hoe je met een dier om moet gaan. No way dat zij ooit in de buurt van mijn paard komt. Dit laat zien wat ze in zich heeft en als een paard je tot 'het uiterste drijft" (doe jij dus steeds iets fout, ik zou zeggen verzin iets heel anders misschien helpt dat weer wel. goh wat raar nou) en je hakt er zo in... Nee vind ik geen paardenmens. Vind ik geen paard waard. Arm dier. Krijg er tranen van in mn ogen en wordt er misselijk van. Wat een debielen heb je toch.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:54

Het paard heeft geen oog voor linda, alleen voor mij had ze af en toe rustmomenten ertussen moeten pakken. Voor de rest, het paard negeert haar wel gewoon, en als je wilt dat je paard parelli leert, gebeurt dat op deze manier (oke misschien niet altijd zo hardhandig, maar wel hard->harder->hardst) dus dat is de keuze of parelli je aanstaat of niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:55

terpentijn schreef:
Wel of niet voor Parelli "ingewijden", toch vind ik het ook helemaal NIKS, maar voornamelijk geprobeer, gehannes en geklungel. De bijbehorende uitleg(pogingen) heb ik ook allemaal gelezen, dan nog lijkt mij dit nou niet bepaald een aanbeveling voor de methode Parelli.
Een stuntelig overkomende zwaaierij die ook veel te lang duurt.
Zeer onduidelijke boodschappen richting paard.
Het feit dat het paard aan 1 oog kennelijk blind is, doet volgens sommigen niet ter zake.
Dat lijkt mij nu juist wel, aangezien het paard dan ook minder diepte ziet( ik weet natuurlijk niet hoe LANG dat paard al blind aan 1 oog is, want ze kunnen over langere tijd goed compenseren).
Bovendien staat de madam ook zeer vaak RECHT voor z'n neus op de plek waar een paard sowieso al een blind spot heeft.
Buiten het feit dat dit zeer amateuristisch overkomt (ik stoor me ook aan het gegiechel en gelach in het begin: wees dan ook zelf serieus en geconcentreerd met het paard bezig, als je van dat paard datzelfde verwacht), vind ik het maar door en doorgaan, tot op het treiterige af.

Moet anders kunnen, dan dit gestuntel.
Feit dat het filmpje blijkbaar voor "ingewijden" (en ik neem aan als "casus-aanpak-voorbeeld") bedoeld was,en kennelijk ook nog eens 10 jaar oud is, als ik de "ingewijden" mag geloven, maakt voor mij geen verschil: dit is geen manier van doen.

als je goed kijkt zie je dat het oog er uit gelepeld is... ofwel.. paard ziet niets want er zit niets.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:57

Als het gaat om de persoonlijke ruimte die hij niet respecteert van zijn leider vind ik het wat misplaatst dat ze zo blijven swiepen met dat touw als hij wel netjes stilstaat in zijn "eigen" ruimte. Beetje verwarrend.
Ik ben ook geen expert op dit gebied maar zelfs ik snap al niet wat nu precies het doel is hiervan dus dan snapt een paard het ook niet lijkt me.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:00

liekec schreef:
Voor de rest, het paard negeert haar wel gewoon, en als je wilt dat je paard parelli leert, gebeurt dat op deze manier (oke misschien niet altijd zo hardhandig, maar wel hard->harder->hardst) dus dat is de keuze of parelli je aanstaat of niet.

Dus Parelli is hard harder hardst, nooit zacht? Daar doe je de methode en hun beoefenaars geen eer mee met dit te zeggen.
Het is dat ik kritischer ben dat ik dit niet zomaar aanneem, maar begrijp je dat anderen dit wel zomaar overnemen en zich dan tegen Parelli keren?

_Lisaa_

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:03

Ben totaal geen parelli expert, maar ik vind het er afschuwelijk uit zien..
weet niet wat de rede is en heb niet het hele topic doorgelezen
en er zal vast een rede achter zitten de manier van handelen,
maar bah het ziet er niet vriendelijk uit, arm beestje :(:)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:06

Nee, het is vragen, dus zacht, dan hard en dan harder. Luisterd hij dan niet, dan weer zacht->hard->harder.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:07

oke nou vandaar dan denk ik, vind het er wel sneu uit zien haha.

edit; doen die knopen aan het touwhalster eigenlijk geen pijn bij het beestje met dat gezwiep en getrek?
het lijkt mij pijn doen voor het paard..

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:09

[quote="Cassidy"]Zucht.

Nogmaals in Steno voor degene die heel het topic niet hebben doorgelezen (of een probleem hebben met begrijpend lezen, kan natuurlijk ook. )

Filmpje is geen normale situatie. Dit is een speciaal geval. Filmpje in een lespakket van Parelli. Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen. Door iemand van een DVD afgehaald en zonder toestemming en in strijd met auteursrechten op het internet gekwakt. quote]

lezen kan idd moeilijk zijn...
maar ik heb idd niet het hele topic door gelezen...
ik geef mijn mening op basis van wat ik gezien heb op het filmpje en niet wat een ander over het filmpje zegt.

daarbij komt dat ik gezegt heb dat als parelli op deze manier moet dan hoef ik nooit geen parelli..

hoe je het ook wend of keert, hoe ze op dit filmpje om gaat met het paard is op wat voor manier dan ook NOT DONE.

het interesseerd me ook niet dat het filpmje zomaar op internet is gekwakt zonder toestemming...dit filmpje zou volgens jou bericht dus niet gezien mogen worden en dat alleen al vind ik best logisch...als je zo'n introductiefilmpje laat zien om je klanten te strikken zul je heel gauw je bedenkingen hebben of dit wel nut heeft...
ik vind het hoe dan ook NOT DONE hoe zij met het paard om gaat, of het nou een ''speciaal'' geval is of niet...er zijn ook vriendelijkere manieren om hetzelfde te bereiken...er zijn nou eenmaal meer wegen die naar Rome gaan...

@ Gini: jij zal vast meer verstand hebben van Parelli maar ik niet en inderdaad als ik lees dat het hard harder hardst is dan zeg ik alvast bedankt maar nee.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:10

liekec schreef:
Nee, het is vragen, dus zacht, dan hard en dan harder. Luisterd hij dan niet, dan weer zacht->hard->harder.

Bij mij is het: heel zacht, zacht, iets minder zacht en dan pas hard. Het is juist een uitgangspunt van Parelli om met iets zachts als een gedachte te kunnen sturen.

Adrian80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:12

Ik snap in helemaal niet wat ze aan het doen is en volgens mij het paard ook niet. Dus het lijkt mij op zijn minst al niet erg nuttig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:12

Ja en? Dat had ik ook begrepen dat het paard een oog mist en aan die kant dus niets ziet, en DAAROM juist begrijp ik deze aanpak totaal niet. Bij een paard met een verloren zicht in 1 oog lijkt mij de aangewezen weg "door stem en aanraking vertrouwen opbouwen". Niet dit soort grove behandeling. Je ziet ook duidelijk dat het paard MOEITE heeft zich te focussen, dan had men sowieso al niet in zo'n voor het paard storende en afleidende omgeving moeten gaan werken. Dat hoort wellicht bij "een extra uitdaging neerzetten"? Met als gevolg een continu en verwarrend gejets met een touw "om hem bij de les te hpouden" of "respect bij te brengen". Eerlijk gezegd vind ik het paard helemaal niet zo brutaal: maar eerder verward.

Over de Parelli methode op zich heb ik zat boeken thuis: het leek mij vroeger wel interessant. Maar inderdaad te veel hokjes-plaatserij. De hele leer op zich zal wel, indien stap-voor-stap uitgevoerd en GEVOLGD wel ergens op slaan, maar het is me allemaal te bedacht.
Vind het prima als anderen daar goed mee uit de voeten kunnen.
Zie ik echter zo'n flimpje denk ik: Nou.... zo ken ik nog wel vanuit andere disciplines soortgelijke, laakbare methodes om een paard aan je te onderwerpen.

Zijn ook niet aan te bevelen, net zo min, als wat hier in dit filmpje te zien is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-01-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:13

Sentido schreef:
liekec schreef:

Bij mij is het: heel zacht, zacht, iets minder zacht en dan pas hard. Het is juist een uitgangspunt van Parelli om met iets zachts als een gedachte te kunnen sturen.

Dit is even snel getypt, in het echt zijn het ook wel wat meer stappen dan drie hoor. Tenminste bij mij, bij linda in dit geval klaarblijklijk niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:15

Zo, 40 pagina's later en nog vallen er mensen gewoon maar binnen om hun eigen mening te verkondingen zonder ook maar blijk te geven dat ze iets (al is het maar een paar pagina's) van het topic gelezen hebben .. Er wordt zelfs naar de link van een ander filmpje gevraagd, een paar posten nadat ik deze al had geplaatst. Ik geef op :x

Laatste keer nog zeggen dat dit NIET een filmpje is hoe Parelli hoort te zijn, wel een filmpje hoe het kan zijn, in uitzonderlijke situaties, met uitzonderlijke paarden. Blind of niet maakt in deze niet uit (hoeveel van jullie hebben ervaring met blinde paarden? Ik heb dat toevallig wel..) en als je met een paard bezig bent is het handig dat deze altijd de aandacht bij jou heeft, want je bent zo snel plat..

Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

En verder .. tja .. heb al zoveel gezegd in de loop van het topic, zoveel proberen uitleggen, dus ik ga daar nu mee stoppen. Mensen met oprechte interesse in en vragen over Parelli (of dit filmpje) mogen mij zeker een pb sturen, daar heb ik geen probleem mee, maar met het topic heb ik het wel gehad want steeds als je het idee krijgt dat er mensen gaan lezen en proberen te begrijpen (waarvoor dank) komen er weer 5 nieuwe met een ongezouten mening en begint alles weer opnieuw .. 40 pagina's .. jeetje ..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:18

Ben het persoonlijk met DaniOx eens.

Een ruk aan het touw, EY roepen of een 'dreigende' beweging naar het paard maken zou al een fase 2, misschien 3 zijn, vind dit duidelijk een 4, misschien zelfs 'hoger' als dat zou bestaan.
Dit is niks vragen, maar bang maken, zie nergens dat er eerst normaal 'gevraagd' word, nee van een fase 1 naar een fase 4, inderdaad geen beloning ed.
Absoluut niet mijn voorkeur :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:21

Ik heb het filmpje nogmaals proberen te bekijken met de uitleg van Repelsteel erbij (paar pagina's terug), maar ik merk dat ik er iedere keer dat ik ernaar kijk emotioneler wordt. Ik voel het paard gewoon "help" schreeuwen.
* Pffff, even van me afzetten, focus op uitleg Repelsteel en opnieuw kijken *

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:24

Ik ben wel dankbaar voor de uitleg van parelli kenners!
Zelf heb ik het filmpje niet weggeklikt oid, want ik was benieuwd wat er zou gebeuren na dat gezwiep. Het gezwiep duurde langer dan ik had gedacht en ik begreep er eerst ook niks van. Als ik nadat ik sommige reacties hier gelezen heb, het filmpje terug kijk, ziet het er al logischer uit. Al zou ik het zelf niet zo doen, maar ik ben niet te vergelijken met Linda Parelli..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:25

@ xSlvna : er wordt inderdaad ook niks gevraagd, want het is geen aanleren van een oefening. Paard beheerst de oefening maar heeft op dat moment totaal geen aandacht voor de persoon aan het touwtje. Alles wat er verder gebeurd is met de bedoeling het paard tot rust te brengen (inside the box zoals ik al eerder heb uitgelegd), het paard weer te laten nadenken en het paard de aandacht op de persoon aan het touwtje te laten vestigen. Dit heeft niks, maar dan ook niks met aanleren van iets te maken (als dat wel zo zou zijn zou het een HEEL fout filmpje zijn :j ). Het vragen gebeurt trouwens wel eerder, maar het filmpje is niet volledig en uit de context gehaald, dus dan wordt het al moeilijker kijken natuurlijk ;)

@ Gini : voel je dat niet omdat je daar zo op gefocust bent? Omdat naar jouw idee het paard gewoon slecht behandeld wordt? Als je éénmaal zo'n idee heb is het heel moeilijk omdat van je af te zetten en niet gekleurd naar een filmpje te kijken natuurlijk ;)

(kan het reageren blijkbaar toch niet laten :') )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:25

[***] schreef:
Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

Ik ga niet op mijn borst slaan en zeggen dat ik de reactie van het paard wel voorspeld had, want dat klopt niet. Ik zag wel al dat het paard gespannen was en dat er iets borrelde en ik was op dat moment idd ook niet opgestapt, alleen had ik dan waarschijnlijk verwacht dat wegstappen en rust, juist ontspanning zou opleveren, want in dit geval dus niet is. :D Dat is ook een kwestie van je eigen paard kennen. Mijn eigen paard kan ik lezen als een boek, daar kan ik ook aan zien wanneer ze een uitspatting gaat krijgen, welke reactie ik kan verwachten enz.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:26

[quote="[***]"]
Laatste keer nog zeggen dat dit NIET een filmpje is hoe Parelli hoort te zijn, wel een filmpje hoe het kan zijn[\quote]

een methode die bij voorbaat al aangeeft dat het zo KAN zijn als je uitzonderlijke paarden/gevallen hebt ben ik al klaar mee.
of het paard nou blind is of niet...ookal is het een uitzonderlijk geval...zo hoor je niet met een paard om te gaan.
ik snap best dat parelli niet zo hoort te zijn maar als dit soort filmpjes verspreid worden en het kan dus wel zo zijn dan ben ik er klaar mee.

en nee, ik ga niet heel het topic doorlezen...iedereen heeft zijn eigen mening lijkt me en de 1 neemt het voor ze op en een ander verafschuwd het...
ik verafschuw het niet maar als je een uitzonderlijk geval hebt en ze gaan zo met je paard om dan hoeft het van mij echt niet.
vertrouwen en respect krijg je zeker niet door als een halve gare zo met je touw te lopen zwiepen en trekken en slaan...
ik vind het filmpje belachelijk en er totaal niet fijn en paardvriendelijk eruit zien terwijl dit toch wel steekwoorden zijn voor parelli...??
dat hoor ik tenminste aldoor...parelli...een fijne paardvriendelijke methode...nou...daar is in dit filmpje helemaal niks van te zien.