De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:10

Ja, en voor de koude voeten helpt het ook al niet... wij hebben in ieder geval schoenen aan omdat we anders zulke kouden voeten krijgen.. (oja, straks krijgen we paarden die 24-uur per dag met hoefschoenen aan staan omdat ze anders zulke kouden hoeven hebben )

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:17

angela88 schreef:
Toch zijn ijzers voor veel paarden het verschil tussen leven en dood.... als blootvoets niet werkt (hij loopt kreupel zodra de ijzers eraf zijn) dan zorgen de ijzers ervoor dat het paard nog mag blijven... zeker bij paarden met HKO, met ijzers zijn ze (gewoon)bruikbaar, zonder ijzers zou geduld van de eigenaren vragen, wat helaas weinig gebeurt. het is dan ijzers of slacht.....

(begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen ijzers, maar kan me goed voorstellen dat het toch in het belang van het paard is)

Vergeet niet dat het korte termijn werk is!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:44

dat weet ik, en daarom ben ik er ook tegen... maar ijzers zijn dan nog altijd beter als de slacht! (naar mijn mening dan) Mocht mijn paard ondanks het nb-en en daarin alles geprobeerd te hebben, niet meer kunnen lopen, dan zou ik zeker ook ijzers proberen als laatste optie. Alles beter als je paard opgeven. Ik heb wel: EERST BLOOTVOETS en daarin echt ALLES proberen, zou dat echt niet gaan, (en dan bedoel ik niet dat ik op korte termijn resultaat wil hebben) dan zou ik zeker ijzers overwegen...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:45

Overigens is alles oke met de paarden hoor, ze lopen als een zonnetje... (waar blijft die zon trouwens??) Om 13.00 uur komt de nb-ster. Ik ben erg benieuwd!!!Ik zal foto's maken!!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:48

Leuk!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:48

angela88 schreef:
Overigens is alles oke met de paarden hoor, ze lopen als een zonnetje... (waar blijft die zon trouwens??) Om 13.00 uur komt de nb-ster. Ik ben erg benieuwd!!!Ik zal foto's maken!!!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:11

Arabesk schreef:
hoe langer ik natuurlijk bekap en hoe meer (strasser) boeken ik lees, hoe gekker ik ijzers vind worden. Iets van staal onder een levend iets plaatsen....

Ook mijn idee, maar er zijn blijkbaar uitzonderingen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:40

ik zie niet in hoe ijzers een oplossing ergens voor kunnen zijn.

In welke situatie zouden ijzers beter kunnen werken dan NB? IJzers zijn IMO net zoiets als een zenuwsnede..

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:47

Via Deighton, NB-er die hier ook wel eens post, heb ik begrepen dat bijv. in geval van grote hoefwandscheuren ijzers een must zijn. Wij doen onze eigen paarden, uitzonderingen daargelaten , en zien natuurlijk niet hoeven welke misschien nog van veel mindere kwaliteit als de onze zijn . Tenminste ik ga uit van de hoeven van Oop.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:49

Bij ons op stal staan er in totaal 4 paarden, waarvan 1 met ijzers.
Vanmorgen heb ik er dus 3 buiten gezet, het paard met de ijzers moet binnen blijven. Veel te gevaarlijk op de bevroren grond e.d.

Laatst was het paard met de ijzers ook gevallen, was met de achtervoet op de takken van het ijzer van de voorhoef gaan staan, het arme beest wist zich geen raad!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:57

opala schreef:
Via Deighton, NB-er die hier ook wel eens post, heb ik begrepen dat bijv. in geval van grote hoefwandscheuren ijzers een must zijn. Wij doen onze eigen paarden, uitzonderingen daargelaten , en zien natuurlijk niet hoeven welke misschien nog van veel mindere kwaliteit als de onze zijn . Tenminste ik ga uit van de hoeven van Oop.

Ik ken een Duitse bekapperd, die ingeval van uitzondering uitwijkt naar kunststof beslag.....soms hebben mensen niet zoveel tijd = geduld. Maar liever niet....liever schoenen, als je paard veel op de straat komt en te snel slijt, of nog te gevoelig is.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:59

Wat jij aangeeft BZ: de eigenaar heeft niet zoveel tijd!
Dan zou het evt wel zónder een metaaltje/ kunststofje kunnen. ALs mensen maar geduld hebben....

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:23

Dat is met hoefbevangenheid toch ook zo. Na een paar maanden moet het over zijn anders gaat het naar de slacht. Maar als mensen geduld hebben dan kan het echt goed komen. Het duurt alleen een hele poos.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 14:27

Cookies schreef:
Dat is met hoefbevangenheid toch ook zo. Na een paar maanden moet het over zijn anders gaat het naar de slacht. Maar als mensen geduld hebben dan kan het echt goed komen. Het duurt alleen een hele poos.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:46

Kijk maar naar dat arme dressuurpaard Poetin.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:04

wat was daar mee dan?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:04

Die is afgemaakt omdat ze hoefbevangen zou zijn....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:11

Wendy schreef:
Die is afgemaakt omdat ze hoefbevangen zou zijn....

Triest

Maar in de sport worden hele andere criteria aan paarden gesteld.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:13

Hier even het hele bericht...
Citaat:
www.paardenkrant.nl
paardenkrant.nl

Quote:
PETIT MARS – Ruim twee maanden na de voor velen plotselinge dood van wereldkampioen Poëtin (Sandro Hit x Brentano II) heeft eigenaar Xavier Marie van Haras de Hus een verklaring uitgegeven. De topmerrie werd begin september eigendom van de Fransman Marie. Er waren toen al duidelijke tekenen van hoefbevangenheid in beide voorhoeven aanwezig. Met actieve therapie door Franse en Duitse dierenartsen is geprobeerd de situatie van Poëtin te verbeteren. Alle inspanningen waren vergeefs en er ontstond zelfs het begin van het kantelen van het hoefbeen. Daarop werd besloten de merrie uit haar lijden te verlossen en haar te laten inslapen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:28

Antheman schreef:
Triest

Maar in de sport worden hele andere criteria aan paarden gesteld.

En niet alleen in de sport. In het wild wordt een paard opgesoupeerd door een roofdier. The survival of the fittest.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:37

En daarom krijgen mijn paarden ook nooit ijzers onder, ik heb geduld!

Ellemieke is net weg. De paardenhoeven staan er weer netjes bij. Ik heb foto's gemaakt, maar helaas met de gewone camera, omdat de digitale bij vriendlief op het werk bleek te liggen. Als de foto's klaar zijn, zal ik ze inscannen en alsnog plaatsen. Even geduld dus.

Het ziet er in ieder geval weer netjes uit. Ze bekapt wel iets anders als ik normaal gesproken doe, maar een groot deel is hetzelfde. Anders is dat ze ook de buitenkant van de hoefwand vijlt (heel lichtjes). Het idee erachter is het hoorn weer te activeren. Bovendien vijlt ze zo alle eventuele bollingen (kleine flares dus) eruit. Ze was erg geduldig met de paarden, die ze los in de wei heeft bekapt. Ze wilden nog wel eens weglopen, maar ze zag de lol er wel van in. Ook met Orlanda, die door stijfheid in haar achterhand haar achterbenen niet zo lekker meer kan optillen, was ze erg geduldig. Ze liet Orlanda zelf aangeven hoe ze haar benen wilde optillen en ze paste zichzelf daarop aan.

Ze heeft bij Wit de hielen een stukje lager gemaakt, verder vond ze het er al netjes uitzien. De hoefwand aan de zijkanten mocht ik verder wegvijlen, omdat de hoef daar afbrokkelt. Zo draagt ie daar minder en kan de wand beter (dikker) aangroeien. Ze is zo'n uur per paard bezig geweest. Ze zei dat ik in ieder geval goed bezig was, en lekker verder kon gaan waarmee ik bezig was.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:40

Leuk verslag Angela. Ja ze is heel goed met de paarden en heeft er echt tijd voor. Bij Ponto was ze ook al zo geduldig met de achterbenen. Ik vind ook dat ze het heel netjes doet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:41

Leuk verslag angela, ik ben benieuwd naar de foto's .
Tsja, als je ziet hoeveel geduld ze heeft en hoe lang ze met een paard bezig is, is 35 euro ineens niet heel veel geld meer, vind ik tenminste.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:51

Dat vind ik dus ook, en bovendien, het is maar af en toe, en je bent weer helemaal bijgeschoolt...... (goedkoper als de cursus van Paard Natuurlijk, en nog met resultaat op je eigen paarden ook!)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:00

Wat ook wel leuk was, ze zag Wit en zei meteen, hee, is dat er eentje van Rivaal?? ehh. geen idee.... stamboom erbij, en jawel hoor. Ze kan dus niet alleen met paarden omgaan, ze heeft er nog verstand van ook!