[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:48

Morrie schreef:

Morrie houdt niet van mannen Haha!

wij gaan hierheen

Ik las laatst ergens over iemand anders die dat ook zei. Als ze er bij was als er een man bij haar paard stond, had haar paard idd een hekel aan mannen. Als ze er niet bij was, was er niks aan de hand. Is het niet dat je bij jezelf al denkt: oeeiiii als ie maar niet lelijk tegen die vent gaat doen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:49

Wout is toch ook een man?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:52

arno8 schreef:
Als ze er bij was als er een man bij haar paard stond, had haar paard idd een hekel aan mannen. Als ze er niet bij was, was er niks aan de hand. Is het niet dat je bij jezelf al denkt: oeeiiii als ie maar niet lelijk tegen die vent gaat doen...

En wellicht een stuk reflectie? Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:09

Dat durfde ik zo direct niet te zeggen Tong uitsteken

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:09

Even een vraag,

Wat te doen als je in de bak staat met drie paarden , en het veulen wat er zaterdag bij is gekomen word vol gemept met twee achterbenen omdat er mensen komen kijken naar het veulen en de andere even geen aandacht krijgt...
Moet ik me daar niet mee bemoeien of vinden jullie dat ik dat niet hoef te accepteren.

In een reflex heb ik Namkje [die was het dus die de mep uitdeelde , en echt heel hard!!!!] weggestuurd en heb haar even op lopen jagen , maar toen ik zag dat Tekla dat vreemd vond ben ik er ook weer mee gestopt!
Tekla begon onrustig richting Namkje te lopen.

Wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:12

Nammie: NIET afstraffen!
Om te voorkomen dat ze jaloers worden, moet je voortaan de aandacht verdelen. Dus niet alleen het veulen aandacht geven, maar de andere paarden ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:13

En niet teveel mee bemoeien. Jij bent er niet altijd om de verhoudingen in de gaten te houden, ze zullen het helaas zelf moeten uitvechten...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:14

Paarden zijn op dat gebied rare beesten, Visco werd een tijdje geterroriseerd door een andere ruin in het land. Dus ik dacht, ik breng hem naar de merrie weide. Heeft hij heerlijk een paar merries voor zich zelf. Visco heeft de halve dag niks anders gedaan dan brullen naar de andere ruinen Nagelbijten / Gniffelen Dus nu word hij weer heerlijk geterroriseerd Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:16

Citaat:
Is het niet dat je bij jezelf al denkt: oeeiiii als ie maar niet lelijk tegen die vent gaat doen...

nee, ik zou eerder denken: doe lekker lelijk tegen die vent..... Clown
Maar zo is het niet, hij heeft niet direct een hekel aan alle mannen, mannen die zijn taal spreken zoals Wout, kan hij wel mee, maar Wout kan hem niet uit de wie trekken en bekappen, hij moet eerst héél duidelijk even de verhoudingen bepalen.
Eddy kon weinig met Morrie, was misschien bang voor hem, ik weet het niet, maar dat was echt niets......

Wij noemen het een Oostenrijks trauma, ik weet hoe Norikers daar behandeld worden en de meeste Norikers hebben een hekel aan harde, lage stemmen. Met boer Klaas heeft Morrie dus geen problemen, hij heeft een hele hoge stem Clown
Alleen als er tegen hem geschreeuwd wordt zonder reden weer wel, dan tref ik hem met koliek aan (Morrie, niet boer Klaas).....

Met dat veulen: ik vind dat ze dat zelf uit moeten zoeken, ik neem aan dat het een afgespeend veulen is dat een plek in de rangorde moet zoeken? Daar zou ik me als mens niet mee bemoeien...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:16

Word Namkje nog gefrustreerder als ik dit niet accepteer?

Tot nu toe hield Namkje zich altijd aardig in , dreigend een stap richting Tekla met de oren in de nek en daar bleef het bij , soms de mond open , dreigen met bijten , maar nu...Ik dacht dat Tekla in twee stukken uit elkaar zou vallen!!!! Zo hard!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:20

als jij iets met 1 van die paarden gaat doen en dus die paddock.wei in moet, ben jij de baas en bepaal jij wat er gebeurt, zo niet, dan moeten ze het echt zelf uitzoeken.
Mijn ervaring is dat als jij, als mens, je ermee gaat bemoeien dat het veel langer duurt voor de rust weerkeert.
Paarden gaan nu eenmaal niet zachtzinnig met elkaar om, Morrie staat al 4 jaar in dezelfde groep en heeft dagelijks bebloede plekken van bijtwonden en krijgt zeer regelmatig klappen.....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:21

Om te voorkomen dat ze jaloers worden, moet je voortaan de aandacht verdelen. Dus niet alleen het veulen aandacht geven, maar de andere paarden ook.[/quote]

Misschien is dat de reden dat het tot nu toe altijd goed is gegaan , want nu kwam Tekla als eerste nieuwschierig kijken en bleven de andere twee aan het hooi knabbelen. De afgelopen dagen heb ik ook geprobeerd om eerst Namkje te kroelen , en dan pas Tekla , en af en toe ook eerst Maike nog , maar die laat nu al over zich heen lopen door Tekla!! Een ruin van 10 jaar , door een veulen van 6 mnd...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:22

Het voelde al niet zo goed , mijn reactie , vandaar dat ik het ook vroeg...
Oke , ik laat ze het zelf maar uitzoeken!! Bedankt voor de opvoedkundige hulp maar weer!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:25

Als ik de wei in kom, loop ik altijd eerst naar Jovarna. Het is vaak verleidelijk om eerst Banouck te begroeten (oooh als ik dat koppie zie! Tong uitsteken en vooral wanneer ze naar me toe komt lopen voordat ik bij Jovi ben), maar heel bewust begroet en knuffel ik Jovi eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:28

Nammie schreef:
en af en toe ook eerst Maike nog , maar die laat nu al over zich heen lopen door Tekla!! Een ruin van 10 jaar , door een veulen van 6 mnd...

Ja, niet te geloven hè. Haha! Ik zie het in ons kuddetje ook hoor, hoeveel respect Banouck nu al krijgt van Palerna. Palerna is 9 jaar, Banouck is nog geen 5 maand. Haha! Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:34

volgens mij kennen paarden geen jaloezie, dat is een een menselijk iets (antropomorfisme)

Ik loop nooit naar een paard toe, het paard komt naar mij toe, zo niet, dan niet, dan ga ik weer, simpel......

Wordt moeilijk als je iets "moet" van een paard (DA,tandarts, bekapper, werk) want als ie dan niet wil komen, moet je iets...... daar heeft parelli de catching game voor bedacht, het duurt ff, maar dan heb je ook wat (je paard) Clown

Ik heb gelukkig een bekapper die dat snapt en het niet erg schijnt te wachten om een uurtje te wachten, las ik laatst ergens, bij mij hoeft ie dat nooit, want Morrie komt altijd (*klopt af*). Het is overigens zijn schuld dat ik Parelli ben gaan doen, dus..... Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:41

Paarden kennen wel jaloezie. Machteld van Dierendonck heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Bij paarden onderling zag ze het: paarden hebben een grooming partner, als die met een ander gaat groomen, komen ze direct tussenbeide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:43

Klopt Arno, dat wilde ik ook net zeggen. Op Horse Event gaf Machteld een lezing waarin ze o.a. vertelde dat ze aangetoond heeft dat paarden wel degelijk jaloezie kennen.

Mensen zijn niet de enige wezens die voorbehouden zijn met bepaalde emoties. Pling

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:53

tja als machteld dat zegt.... maar ik zou het geen jaloezie noemen...... maar er een ander woord voor zoeken, waar ik nu even niet op kan komen

Ik geloof niet zo in emoties bij dieren, maar ik zal wel teveel boerin zijn geworden, heb te lang bij Wanda gewerkt denk ik

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:14

arno8 schreef:
Paarden kennen wel jaloezie. Machteld van Dierendonck heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Bij paarden onderling zag ze het: paarden hebben een grooming partner, als die met een ander gaat groomen, komen ze direct tussenbeide.

of eten ze de staart van de concurrent op Pling

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:36

Fijn dat morrie een winterweiland plekje heeft gevonden zeg!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:54

ja, daar was ik al maanden mee bezig hoor,maar ik kon het pas hier zetten als de boer het wist, anders zou ie het weer via via horen.....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:13

He lekker een neiuwe wei voor Morrie Ja

Giel is ook een behoorlijk jaloers paard, maar ik voel me al snel schuldig als ik iets met een van de andere paarden ga doen tov hem..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:18

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:32

Adem in..adem uit...Bokt ie er weer...
(voor hoelang??)
Ik kreeg al hoofdpijn en zenuwen tics..
Ik ben geloof ik boktverslaafd... Bloos