[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:03

evitatinkle schreef:
Ja dat is een goede uitleg. Ze heeft al best wat meegemaakt in haar leven, en is idd niet echt angstig om het nieuwe. We hebben haar afgelopen weekend van stal verhuist en ze vind het niet eens heel erg heb ik het idee. Ze is zo ontzettend nieuwsgierig, maar ook weer heel onzeker!

Tsja, kijk eens naar mensen, heel veel hebben er een grote mond en stralen zekerheid uit, maar zijn eigenlijk ook heel onzeker. Een beetje onzekerheid is ook wel gezond toch?
Fijn dat je paardje zo makkelijk went aan een nieuwe stal, de mijne heeft daar toch wat langer over gedaan

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:30

Tja ze zal wel moeten, de eerste keer in haar leven dat ze verhuisde was naar een nare plek. De tweede keer moest ze heel lang wennen maar voelde ze zich deze zomer helemaal gelukkig. Helaas hebben we haar nu voor 1 weekje bij een vriendin staan omdat het op die stal niet meer uit te houden was voor ons. Ze zullen zo snel mogelijk weer moeten verhuizen.
Nog even een vraagje aan de 'naturals' : Onze paarden zijn arabieren en hebben hun hele leven snachts in de winter binnen gestaan en een dek op gehad. Dit jaar wilden we het zonder dek doen. Zomers staan ze dag en nacht buiten. Op de stal waar we stonden hebben ze nu al twee weken binnen gestaan en 1 uurtje per dag buiten geweest. (op rijden na)
Nu staan ze weer dag en nacht buiten zonder dek. Ze hebben een redelijk dikke vacht en het is ook meer dat ik het koud heb denk ik. Maar vannacht was het wel erg koud zo, ze kunnen niet schuilen en staan in een bak. Wat denken jullie?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:29

Mjn paardje is half arabier, telt dat ook?
Op zich zijn arabieren natuurlijk juist wel gebouwd op grote temperatuursverschillen, in de woestijn kan het immers ook behoorlijk afkoelen 's nachts.
Maar met het weer hier in Nederland (met name ook het vocht) is het wel belangrijk dat ze een schuilmogelijkheid hebben...

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:52

evitatinkle schreef:
Tja ze zal wel moeten, de eerste keer in haar leven dat ze verhuisde was naar een nare plek. De tweede keer moest ze heel lang wennen maar voelde ze zich deze zomer helemaal gelukkig. Helaas hebben we haar nu voor 1 weekje bij een vriendin staan omdat het op die stal niet meer uit te houden was voor ons. Ze zullen zo snel mogelijk weer moeten verhuizen.
Nog even een vraagje aan de 'naturals' : Onze paarden zijn arabieren en hebben hun hele leven snachts in de winter binnen gestaan en een dek op gehad. Dit jaar wilden we het zonder dek doen. Zomers staan ze dag en nacht buiten. Op de stal waar we stonden hebben ze nu al twee weken binnen gestaan en 1 uurtje per dag buiten geweest. (op rijden na)
Nu staan ze weer dag en nacht buiten zonder dek. Ze hebben een redelijk dikke vacht en het is ook meer dat ik het koud heb denk ik. Maar vannacht was het wel erg koud zo, ze kunnen niet schuilen en staan in een bak. Wat denken jullie?

Misschien dat dit je helpt www.paard natuurlijke kennis.nl

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:56

ja eentje is ook half nrps

Vanochtend was het steenkoud en ik was even met die andere aan het spelen in de bak. Zij zich in de stal natuurlijk helemaal in het zweet gegild (verlatingsangst ofzo want er stonden andere paarden bij). Dus dampen, en ja...om dan geen deken op te gooien als je het gewend bent is raar hoor. Ze had zich vannacht helemaal in het zand gerolt en was compleet bedekt met een laag opgedroogd zand. Voor de kou of....?

Ik heb nu al zoveel boeken en sites gelezen. Ook veel cursussen gedaan. Maar ik vraag aan jullie hoe jullie erover denken...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:06

Een goede indicatie is dan of het zweet echt op de huid zit... je kunt hem dan beter even laten rollen in het zand dan er een deken opgooien, denk ik
Mijn ervaring is wel dat de mijne het in ieder geval helemaal niet snel koud heeft, ondanks dat relatief korte vachtje van hem. Zo lang ze maar onbeperkt hooi of gras hebben dan. Als ze in een bak staan te kleumen zonder eten is niet echt goed.

En ja, we kunnen wel blijven gooien met sites maar dan valt er toch ook niks meer te discusseren?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:24

nee dat bedoelde ik, ik wil juist horen van mensen hun ervaringen. Sites en boeken ed heb ik allang gelezen, ben nog al een ondernemend typje ;P

Wat vinden jullie dan van dit:
Het regent buiten maar het is niet echt koud. Omdat je paard nogal een hittepitje is maakt het zich heel druk als je hem uit het land haalt en op stal zet. Hij begint ontzettend te rillen en te trillen voor een paar minuten. Gooien jullie er dan een deken op of niet?
Dat was dus iets waar ik steeds tegenaan loop bij andere mensen. Die gooien er gelijk zeven dekens op omdat het arme paardje het zogenaamd zo koud heeft...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:45

Een paard dat rilt en trilt is of zeer in de stress of heeft het koud. Een beetje rillen kan geen kwaad.

Buiten zetten: betekent ook tijdenlijk i.i.g. heel veel hooi bijgeven. Zodat de verbranding op peil blijft en dus de warmte huishouding.

Ik zou geen deken opgooien. Maar een paard dat het heel koud heeft even uit de wind of de regen halen. Even in de binnenbak zetten een uurtje helpt al.

Heel oude paarden die de warmtehuishouding niet op peil hebben, zou ik wel een dekentje op doen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:50

Eten krijgen ze nu genoeg, ze staan ook in het land als het weer het toelaat. Verder krijgen ze veel ruwvoer.

Ik hoop dat ik snel een ander plekje voor ze heb gevonden maar dat is echt moeilijk hier in de buurt!

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:00

evitatinkle schreef:
Eten krijgen ze nu genoeg, ze staan ook in het land als het weer het toelaat. Verder krijgen ze veel ruwvoer.

Ik hoop dat ik snel een ander plekje voor ze heb gevonden maar dat is echt moeilijk hier in de buurt!

Je had toch al een geschikt plekje of zit ik er nu naast ?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:20

nee, blijf zoeken...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:03

He smurf, kom je ons ook weer eens bezoeken ??

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:51

ik lees alles maar ik heb niets te melden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:36

Ikke wel hoor

Gisteren is Calippo weer langs geweest voor les. We hebben wat parelli oefeningetjes gedaqan. De grootste uitdaging is nog altijd om mijn paard stil te laten staan en de aandacht op mij te laten richten. Als hij oplet is hij erg gevoelig, en kan ik hem laten wijken voor druk met een kleine aanraking
Ze heeft ook foto's gemaakt, die komen nog

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:20

mooi ik ben benieuwd! Zit er zelf ook over te denken weer eens les te nemen. Zodra we weer een bak hebben gaan we weer aan de slag. Maar dat zal moeilijk worden het komende half jaar...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:20

Ben benieuwd naar de foto's Wendy

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:30

Ik ook
Walter was een beetje uit zijn touwhalstertje gegroeid

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:55

Hmmm, nog geen foto's.
Het oefenen met Walter gaat trouwens erg goed. Ik ken de parelli termen wel niet zo, maar ik krijg hem steeds sneller rustig. Gisteren heb ik samen met een ander jong paard maar eens een wat langere wandeling gemaakt, en walter schrikt gewoon minder snel.

Trailerladen was laatst wel een klein drama, omdat de stalhouder zich er mee ging bemoeien, hij zou het wel even regelen met de zweep
Mijn lieve paardje liep er dwars doorheen, waarop ik de beste man heb gemeld dat ik het wel op mijn eigen manier zou oplossen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:45

nou ja, rare vent die stalhouder. Goed dat je hem hebt gezegd dat je het zelf wel kan!

Ik heb een nieuwe stal gevonden! Prachtige loopstal met uitloop naar 5 hectare land. Alleen geen bak oid..
Wel gisteren de buurt verkend en je kan er heerlijke ritten maken. Friesland is helaas alleen maar asfalt maar gelukkig is die van mij dat gewend. We zijn weer helemaal happy met zn viertjes!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:17

Gefeliciteerd!

Wij hebben trouwens ook geen bak hoor, vond ik ook niet zo belangrijk toen ik een stal zocht. Bij ons mag je wel in de wei rijden. Kan dat bij jullie ook?

Antheman

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:22

Hai,

Ik doe ook een gooi om hier wat meer leven in te krijgen.

Ik heb tegenwoordig les van een NH dame, die deels Voest opgeleid is.
Vroeger werkte ik veel vanuit Voest.
Tegenwoordig met Parelli gestart.

Ik kreeg vandaag grondwerkles , los, zonder touw , in een vierkant van 15 bij 15.

Ik moest laten zien wat ik met Parelli deed en vertelde hoe ik het vroeger deed. Vervolgens wilde ze graag op zijn Voests verder. Om te stappen geef je eigenlijk steeds de beweging van het stappen met je armen aan. Lastig uit te leggen. Je wiebelt ze heen en weer zeg maar. Dit : "Om contact te houden".
Ik ben hierover in discussie gegaan ,want op zijn Parellies geef je volgens mij 1 keer aan welk tempo je wilt en daarna niet meer.
Ik vond dat Voest veel druk gaf op deze manier.

Ik zeg hiermee niet dat ik het verkeerd vond wat we deden hoor, het was leuk en het werkte wel. Maar omdat ik nu Parelli doe en probeer nog minder hulpen te geven ,vond ik dit erg tegenstrijdig.

Eigenlijk wil ik zien dat ik de volgende keer, zal nog wel even duren ,want morgen komt de osteopaat, het tempo op zijn Parellies geef.

We werkten dus in een bak van 15 bij 15 (gewoon met strotouwtje afgezet). Mijn pony is erg scheef, daarom komt ook de osteopaat, en moet recht gaan lopen.
We hebben pionnen in de hoeken gezet en daar moest hij achterlangs lopen.Dit omdat we dan een vierkant creëren en hij dan 4 hoeken heeft ipv steeds op de volte te lopen en steeds "krom" loopt.
Hij wilde echter steeds voor de pionnen langs, was veel makkelijker voor hem En de truuk was om hem daar achter zien te krijgen.
Dat vergde timing en goede lichaamshouding van mij.
Hier ben ik een flinke poos mee zoet geweest. Het klinkt allemaal zo simpel, maar ik heb toch weer wat geleerd.
Wanneer ik te snel aangaf dat hij door de hoek heen moest , weigerde hij of gaf hij een bokje Heel leuk om te zien.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie commentaar...

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:37

Klinkt super interessant! Mooi dat je nu wat 'vergelijk' hebt tussen twee NH methodes en ook aan den lijve ondervindt wat het verschil is! Nog mooier dat je paard je beste trainer blijkt! Hij laat je meteen zien als je iets niet helemaal goed timed!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:43

Antheman ik ben het met je eens hoor. 1x de beweging aangeven die je wilt. Maar misschien is dat ook een deel wat er bij mij ingesloten is door western rijden. Daar geef je (als alles goed gaat) ook maar 1x aan welke gang je wilt hebben, of dat je op de cirkel wilt. Je gaat pas weer been geven, of sturen als je wat anders wilt of als het fout gaat. Mijn ervaring is dat dat voor paarden ook veel duidelijker is dan blijven vertellen dat ze het nog steeds moeten doen iedere pas

Antheman

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:03

Ik ga het de volgende keer op mijn manier doen.
Ik stuur hem de juiste richting op, geef het tempo aan , en geef dus wel druk als hij achter de pion door moet. Zodra hij dit inziet, laat ik de druk vallen. Eens kijken of ik dan hetzelfde resultaat krijg.

En het wás ook interessant Nienke.-
Merrit deed heel veel dingen niet wat mijn moeder vroeg .Zooo leuk om te zien ,dat is echt een ideaal leerpaard voor grondwerk hoor. Zij loopt heel erg vóór zijn ruimte waardoor hij weer blokkeert. De lesgever heeft hier op gehamerd, dat ze hem de ruimte moest geven. Was echt heel leuk om te zien.

Wat ook leuk was; Andor mocht als eerste en Merrit stond in de bak te "wachten".
Hij kwam er echt bij staan en oortjes erop. Reuze interessant allemaal,volgens Merrit!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:37

Ik weet ook wat je bedoelt Anth en ik heb ook erg mn twijfels daarover. Met het "juiste" paard valt grondwerk sowieso niet mee

trouwens.....interessant lijstje heb je gemaakt