jensvl schreef:Ik heb vroeger parelli gedaan en heb daar zeer goede resultaten mee bereikt, maar ik zat zo een beetje met hetzelfde gevoel, dat het paard het alsnog deed omdat het moest, niet omdat hij het wilde. Ik heb op een gegeven moment de tip gekregen het boek "Horses never lie" van Mark Rashid te lezen, die een veel vriendelijkere methode gebruikt waarbij het paard je kiest als leider.
Die methode sprak me aan, maar ik had wat twijfels. Na enkele maanden was het gevoel van geen echte partnerschap te hebben weg. Het paard werkte met plezier voor me en was nog veel lichter dan daarvoor zonder dat ik daarvoor iets heb moeten doen. Als je dus met dergelijke gevoelens zit, ga ik je dezelfde tip geven als die ik jaren geleden heb gehad. Lees dat boek eens.
Je kan al een beetje extra info vinden op mijn blog die je vind in mijn onderschrift, maar dat is niets in vergelijking met een boek kunnen lezen.
Ik noem vrijwel altijd "Horses never lie" als eerste boek om te lezen omdat daarin wordt uitgelegd wat het probleem is met de alpha gedachtegang. En geloof me, ik dacht eerst ook dat dat de juiste gedachtegang was.
Echte harmonie, echt wederzijds respect valt zo te bereiken.
Zojuist heb ik het boek uitgelezen en ik wil je nogmaals ontzettend bedanken voor deze tip. Met open mond heb ik zitten lezen en ik herken mezelf en Kees in meerdere verhalen. Eigenlijk lijkt het net alsof een groot deel van het boek voor ons persoonlijk geschreven is.
Het is inderdaad niet mogelijk de kern van het verhaal in een paar zinnen samen te vatten, maar mijn hele kijk op omgaan met paarden is (weer) veranderd. Storm in mijn hoofd dus, maar het voelt als een grote stap in de goede richting, hoewel ik nu weet dat deze reis nooit zal eindigen

En ook hier natuurlijk iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!