[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chevaloe

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:22

Ik doe zelf al heel lang Parelli en daar ben ik ook heel blij mee. Het is echt een hele fijne manier om met je paarden te werken/spelen.
Ik las het een en ander over de kampen van Eef Veenstra.
Ik vind de kampen echt super! Ik ben zelf nu 3X naar de jeugd kampen geweest; echt een aanrader! Ik ken ook veel mensen (18+) die naar de volwassene kampen gaan, ik heb er ook heel veel positieve reacties over gehoord. :)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:09

Sonja89 schreef:
Wicky schreef:
Waarom twijfel je en waarover precies?

Een poging tot een kort en duidelijk antwoord: mijn ruin is lbi/lbe, heel dominant en snel verveeld. Ik ben lerende qua grondwerk (kom van de manege), snel onzeker en op zoek naar 'zachtheid' en wederkerigheid in het contact.

In de praktijk heb ik regelmatig een fase 4 nodig om Kees in beweging te krijgen en die manier van werken past niet bij mij en wat ik wil, namelijk 'harmonie'. Dat bereiken is mijn doel...

Wat ik doe is meer met mijn energie en minder met fases. Daarbij beloon ik elke pas voorwaarts met gelijk een disengage van de achterhand en een flinke beloning met stem en/of snoepje.
Mijn merrie, die niet lui is, maar wel snel boos om te bewegen, gaat nu van verzamelen naar extreem uitstrekken om een reactie van mij te krijgen. Ze gaat zoveel aanbieden en beweegt zo makkelijk. Zoekt naar houdingen waarbij ik haar ga belonen.

Mijn ruin die altijd braaf doet wat ik vroeg, biedt nu een verzamelde galop op een volte 10 meter aan waarbij hij onwijs opwaarts wordt. Hij begint zelfs uit zichzelf richting een passage aan te bieden.

Ik heb de fases en "het is jouw verantwoordelijk om... op de cirkel te blijven" bijvoorbeeld, meer los gelaten en ben meer met mijn eigen energie gaan doen. Ademhaling, meelopen en vooral heel enthousiast belonen wanneer ze een stap de goede richting op gaan.
Mijn parelli basis blijft, dat laat je niet los.
Wat ik mis bij parelli is bewustzijn van je eigen lichaam, ademhaling en energie.
Ik denk dat inderdaad Mark die hier genoemd is en Hempfling een mooie aanvulling is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:47

Dank weer voor het meedenken!

Marloes2002, goed om te lezen dat die kampen jou bevallen!

lovelance, bedankt voor het delen van jouw ervaringen. 'Toevallig' heb ik intussen een lesje loswerken in de roundpen gekregen van een vriendin en daar exact gewerkt op de manier die jij beschrijft. Na een uur zijn we maar eens gestopt, maar Kees had er nog geen genoeg van en wilde de wei niet meer in. Ongelofelijk, dat contrast.

Vandaag geïnspireerd door een filmpje dat toevallig voorbijkwam op fb, terug de bak in. Al die tijd heb ik de games dus erg geïsoleerd geoefend, vandaag hebben we het anders aangepakt en afgewisseld: stick to me, over een sprongetje, yoyo game met een balkje, cirkels, stukje vrijheidsdressuur, figure 8... En veel beloning gebruikt, zowel stem als voedsel. Beviel een stuk beter zo en de stick heb ik gebruikt als aanvulling op mijn lichaamstaal, niet voor een fase 4.

Het boek van Mark Rashid is inmiddels ook onderweg deze kant op :j Daarnaast heb ik iets gevonden over 'positive horsemanship' kampen. Als ik de foto's van afgelopen jaar bekijk, zou het misschien wel iets voor Kees en mij kunnen zijn!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:54

Klinkt al een stuk beter Sonja! De games zijn er natuurlijk ook om lekker door elkaar te gebruiken :j ik doe eigenlijk nooit maar 1 game afzonderlijk. Wat lichaamstaal betreft, dat is enorm belangrijk inderdaad. Mn instructrice roept regelmatig dingen als ; Eline je buik! Let nou eens op wat je met je buik doet!
Misschien ook interessant voor je is de verdiepings dvd van Silke Valentin. Gaat ook enorm over invloed van houding en lichaamstaal en over fases binnen fases

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:03

Dank je Eliine!

Silke heb ik vorig jaar op Equiday gezien, echt waanzinnig en ik weet inderdaad van anderen die eens een lesdag van haar bijgewoond hebben, dat zij echt tot in detail gaat. Al zal mijn instructrice daar tot nu toe bewust nog niet mee begonnen zijn, omdat de techniek an sich voor mij al ingewikkeld genoeg is/was op dat moment. Ben dan ook erg benieuwd hoe de volgende keer zal verlopen, zeker als ik in de tussentijd het boek heb gelezen en nog wat verder getest heb met de games door elkaar :)

Zal ook eens verder kijken voor die dvd!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:04

Echt leuk om te horen dat het al zoveel beter gaat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:38

Wat mooi dat er al zoveel verandering in is! Ik doe alleen de games isoleren als ik merk dat 1 van mijn hulpen "kapot" is maar anders gaat alles door elkaar.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:55

Karen Rohlf vind ik trouwens ook heel erg leuk! Mooie parelli basis weer, maar veel meer bewustwording van je eigen lichaam(staal) en zelfs je gedachten.

Leuk om te lezen dat je door een kleine verandering al zoveel resultaat krijgt!

Veel mensen blijven (te) lang "hangen" op het perfectioneren en lichter maken van je hulpen. Ik deed dit toen ik begon ook, had op een gegeven moment echt een woest paard. Mijn vorige paard was iets minder vergevingsgezind in mijn eigen leerproces :D mijn huidige merrie lijkt daar ook wel op, leer zoveel van haar.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:42

Dank jullie wel, voel mezelf niet al te snugger nu :P zeker omdat ik al een tijdje weet dat mijn beide pony's richting lbe gaan, is isoleren en willen perfectioneren natuurlijk het domste wat ik kan doen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:56

Klopt :j
Wat ik wel grappig vind, is dat parelli inderdaad niet ingaat op lichaamsgebruik en dergelijke, maar als je de DVD's waarin Pat zelf te zien is goed bekijkt, zie je dat hij het wel degelijk doet. Het wordt alleen totaal niet benoemd :n

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:09

Sonja89 schreef:
Dank jullie wel, voel mezelf niet al te snugger nu :P zeker omdat ik al een tijdje weet dat mijn beide pony's richting lbe gaan, is isoleren en willen perfectioneren natuurlijk het domste wat ik kan doen!

En volgens mij doet bijna iedereen dit in het begin :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:47

Fijn dat jd weer op een andere spoortje zit. Wat je beschrijft klinkt als "leveltweeytus" en hoort een beetje bij het proces.

Het idee dat Parelli weinig doet met lichaamstaal deel ik niet. Parelli is eigenlijk "gebouwd" rond acht principes, waarvan de zesde "bodylanguage is the universal language" is. Eerste fase bij vragen is altijd "live up", energie in je lijf. Richting geef je door je focus (blik en lichaam) te richten in de richting waar je gaat.

Ooit (twee pakketten terug) waren er in level 2 een hele lijst concepten. Een daarvan was "tit for tat"; een beetje van jou en een beetje van mij. Bijna niet uit te leggen op DVD'S maar eigenlijk gaat het over iets van jou en iets van mij, geven en volgen als mens en vooral luisteren naar de inbreng van het paard. Zou niet weten of het nu nog ergens in het programma zit. Vast wel in het boek.

Positive horsemanship is van Visibre, combi van vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en horsemanship.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:08

Daar ben ik dan natuurlijk ook een beginner voor :P om beginnersfouten te maken... Ben wel blij dat ik mijn issue met lichaamstaal ontdekt heb, dan kan ik er nu nog mee oefenen voor mijn volgende les.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: denken jullie van tevoren uit welke games je gaat oefenen en hoe dan? Of is het een heel spontaan gebeuren?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:12

Sonja89 schreef:
Daar ben ik dan natuurlijk ook een beginner voor :P om beginnersfouten te maken... Ben wel blij dat ik mijn issue met lichaamstaal ontdekt heb, dan kan ik er nu nog mee oefenen voor mijn volgende les.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: denken jullie van tevoren uit welke games je gaat oefenen en hoe dan? Of is het een heel spontaan gebeuren?

Ik bedenk van te voren waar ik aan wil werken en ter plekke bedenk ik of ik dat op de grond ga doen of als ik er op zit. En soms ga ik toch iets totaal anders doen omdat ik merk dat paardlief toch echt even een ander plan nodig heeft.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:33

Sonja, je bent echt geen beginner meer hoor. Leveltweeytus is wat mensen op level 2 hebben, dus niet pre level 1.

Je worstelt met dezelfde dingen als ik (spelend in level vier vanaf 2011). Verfijnen van lichaamstaal, meer spel, meer fun samen. Ik heb wat meer pijlen, maar sta ook nog regelmatig met mijn handen in het haar. Dat maakt dat ik blijf groeien, ik hou daar juist van. Laat mij maar groen zijn; when you're green you're growing.

Ik heb overall doelen (bijvoorbeeld minder spanning), een aantal games die ik in zeven sessies verbeter (bijvoorbeeld friendly game in beweging) en dat rijg ik aaneen in een sessie. Vooraf heb ik een plan maar ondertussen kan ik ook inspelen op het moment. Te strak in de plannen maakt mij inflexibel, dus heb ik een lange termijndoel waar ik veel oefeningen in verschillende savvy's aan kan hangen. Kan je daar wat mee?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 07:51

Zeker kan ik daar wat mee Wicky, bedankt en fijn om te horen dat het toch een bekend fenomeen is. Nu voel ik mij iets minder een sukkel :P die langetermijndoelen klinken goed en ik heb nog een whiteboard waar ik al tijden niets mee doe, dus... :D

Gisteren was ik overigens even in de roundpen aan het oefenen met mijn jonkie Spuni, momenteel ook erg LBE, en het blijft opvallend hoe makkelijk wij met elkaar communiceren. Dat voelt als lezen en schrijven, als dansen. Dat bevestigt nog maar weer eens dat alles combinatieafhankelijk is. Interessant!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:57

jensvl schreef:
Ik heb vroeger parelli gedaan en heb daar zeer goede resultaten mee bereikt, maar ik zat zo een beetje met hetzelfde gevoel, dat het paard het alsnog deed omdat het moest, niet omdat hij het wilde. Ik heb op een gegeven moment de tip gekregen het boek "Horses never lie" van Mark Rashid te lezen, die een veel vriendelijkere methode gebruikt waarbij het paard je kiest als leider.
Die methode sprak me aan, maar ik had wat twijfels. Na enkele maanden was het gevoel van geen echte partnerschap te hebben weg. Het paard werkte met plezier voor me en was nog veel lichter dan daarvoor zonder dat ik daarvoor iets heb moeten doen. Als je dus met dergelijke gevoelens zit, ga ik je dezelfde tip geven als die ik jaren geleden heb gehad. Lees dat boek eens.
Je kan al een beetje extra info vinden op mijn blog die je vind in mijn onderschrift, maar dat is niets in vergelijking met een boek kunnen lezen.
Ik noem vrijwel altijd "Horses never lie" als eerste boek om te lezen omdat daarin wordt uitgelegd wat het probleem is met de alpha gedachtegang. En geloof me, ik dacht eerst ook dat dat de juiste gedachtegang was.
Echte harmonie, echt wederzijds respect valt zo te bereiken.

Zojuist heb ik het boek uitgelezen en ik wil je nogmaals ontzettend bedanken voor deze tip. Met open mond heb ik zitten lezen en ik herken mezelf en Kees in meerdere verhalen. Eigenlijk lijkt het net alsof een groot deel van het boek voor ons persoonlijk geschreven is. :o Het is inderdaad niet mogelijk de kern van het verhaal in een paar zinnen samen te vatten, maar mijn hele kijk op omgaan met paarden is (weer) veranderd. Storm in mijn hoofd dus, maar het voelt als een grote stap in de goede richting, hoewel ik nu weet dat deze reis nooit zal eindigen ;) :D

En ook hier natuurlijk iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar! *\o/*

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:56

Wat grappig Sonja. Ik heb ook Mark Rashid gelezen afgelopen week (paarden liegen niet) en had eigenlijk heel veel "jajaja"-momenten. Sluit inderdaad wel mooi aan bij vooral LB paarden, maar vond er niet veel nieuws in zitten.

Mijn jaar begon heel fijn, met een stukje liberty cirkels met twee paarden tegelijk. Mijn zegeningen geteld hierna en gestopt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:08

Ik ben nu net bij hoofdstuk 4 van het boek Paarden liegen nooit. En heb tot nu toe zelf ook dat ik eigenlijk alleen maar bevestiging krijg van wat ik al dacht en geleerd heb.

Mensen ervaring met boeken van Klaus Ferdinand Hemfling? Ik ben eigenlijk benieuwd of dat ook een mooie aanvulling is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:59

Oh wat grappig dat jullie andere ervaringen hebben met het boek. De essentie ervan vind ik toch wel echt afwijken van Parelli, kwam ook overeenkomsten tegen maar o.a. de invalshoek m.b.t. leiderschap en het (niet) gebruiken van toenemende druk (fases) vond ik echt anders.

Stoer filmpje Wicky :D

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:28

Yes!
Deze woensdag ga ik mijn level 3 online filmen en opsturen *\o/*
En dan ga ik beginnen met level 3 liberty, kijk er erg naar uit! :P

Zijn er al meer mensen met level 3 liberty bezig? En hebben mensen nog tips voor het filmpje? :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:47

Bekijk alle taken goed en maak een voor jullie logische volgorde. Begin met de taak die je lastig vindt. Doe niet teveel in je filmpje, laat de relatie en communicatie zien en maak pret.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:53

Ik ben ook bezig in het boek van MR. En ik vraag me een aantal dingen af en wellicht dat jullie me kunnen helpen.

Parelli gebruikt/werkt idd met fases opbouwen van druk. Maar is het niet zo dat paarden dit zelf onderling ook gebruiken? Vanuit dat oogpunt kan het tich niet echt "fout" zijn?

En wanneer een paard zich bv niet wil laten vangen in een kudde. Hoe pak je dit dan aan volgens de MR methode?
Of wanneer je iets anders vraagt van het paard en het paard reageert niet?

Bij Parelli drijf je het paard van je af totdat je ook "oog" krijgt. Dan haal je de druk er vanaf.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:38

Mopjemop schreef:
Ik ben ook bezig in het boek van MR. En ik vraag me een aantal dingen af en wellicht dat jullie me kunnen helpen.

Parelli gebruikt/werkt idd met fases opbouwen van druk. Maar is het niet zo dat paarden dit zelf onderling ook gebruiken? Vanuit dat oogpunt kan het tich niet echt "fout" zijn?

En wanneer een paard zich bv niet wil laten vangen in een kudde. Hoe pak je dit dan aan volgens de MR methode?

Bij Parelli drijf je het paard van je af totdat je ook "oog" krijgt. Dan haal je de druk er vanaf.

Misschien kan je hier ook je vraag stellen ;)
[VNA] Mark Rashid en zijn 'methode'

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:18

Mopjemop schreef:

Ik ga je pb'en in verband met je vraag over het vangen van paarden op de manier van MR, omdat dit topic niet echt bedoelt is om over te gaan op Mark Rashid.

Je andere vraag over fases van druk ga ik hier wel kort beantwoorden. Het komt er eenvoudig gezegd op neer dat het sterk afhangt van paard en situatie. Een flink verwend paard, kan zijn dat je wel moet gebruik maken van fases van druk. Maar kort gezegd heb je dit in de meeste gevallen bij de meeste paarden niet nodig. Als je dat boek aan het lezen bent, moedig ik je aan extra aandacht te besteden bij het hoofdstuk "finding the try". Dat gaat voor een groot deel als vervanging dienen voor fases van druk.
Het probleem bij fases van druk (zeker in het begin van de training) is dat het paard overvraagt kan worden. Een vb. Je leert het paard achterwaarts gaan op teugeldruk onder het zadel. Je neemt een lichte druk aan. Het paard zoekt naar manieren om ervan af te geraken. Na een bepaalde tijd zet je meer druk en even later nog meer druk. Maar het paard begrijpt in het begin nog niet wat die moet doen. Het paard kan in de stress geraken van de toenemende druk (met de wetenschap dat uiteindelijk die fase 4 gaat komen) en leert zodoende minder. Het grote probleem met parelli is nog steeds dat het paard het helemaal zelf moet uitzoeken terwijl je het paard met de methode van "finding the try" helpt in een bepaalde richting te gaan denken.
Dus fases van druk is meestal niet het beste om te doen, maar kan in een zeldzaam geval wel eens nodig zijn.

In de overgangsfase kan het gebeuren dat het paard niet reageert. Dat is dan omdat het paard eigenlijk sowieso lak had aan wat je het paard vroeg. Maar dat noemt overgangsfase voor iets. Het hangt van paard tot paard af hoe je hiermee omgaat. Soms kan het nodig zijn om af en toe terug te vallen op fase 0,5 / 1 / 1,5 en 2.
Maar meestal kom je er met een portie geduld.
In de overgangsfase kan het zijn dat je moet handelen als je zou doen met een paard dat niets kent, ook weer via het principe van "finding the try". De meeste paarden reageren er goed op als je in de overgangsfase, dat principe kort gebruikt. Dus lichte druk houden zodat het paard gaat zoeken, en dan het kleinste stapje in de juiste richting belonen door het laten vallen van de druk. Dan herhalen en steeds langer wachten tot de volgende stap in het proces komt. Dit kost slechts een paar minuten tijd, maar zorgt er ook wel ineens voor dat het paard veel lichter reageert dan voorheen.
En soms heb je tijdelijk wat meer geduld nodig door die lichte druk een minuut of 2-3 vast te houden. Maar het paard reageert wel binnen dat tijdsbestek.

Het varieert dus sterk van paard tot paard en als je het paard goed leert lezen, ga je vanzelf merken wat voor jullie het beste werkt.

De methode van wegdrijven zoals parelli hem gebruikt is niet een methode die ik verkies te gebruiken. Ik zal via pb uitleggen waarom niet. Uiteindelijk is dit topic er niet om parelli te bekritiseren. En dat is ook niet mijn doel. Je kan met de parelli methode veel bereiken op een veel vriendelijkere manier dan de standaard manier van omgaan met paarden. Dus voor degenen waar het goed voor werkt en die er tevreden van zijn en een goede band met hun paard hebben, raad ik aan er zeker mee door te gaan.
Ik ben zelf ook met parelli begonnen en vond dat in vergelijking met wat ik ervoor deed al vele malen beter. Het werkte goed en snel en was relatief vriendelijk. Dus ik heb er zelf ook voornamelijk goede ervaringen mee. Dus voor zij die het een goede manier vinden, blijf het zeker doen. Maar als je een betere manier tegen komt, probeer het eens ;)