Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:03

Gister ergens anders met n rit mee geweest met m'n LBEknol. Wat is ie dan toch relaxed! Kan m zo los laten staan ala ik heb gezadeld. Staat ie lekker over heen te kijken en te speuren.
Heerlijk gereden, wel gewoon voorwaarts en geeft er weing om als er een paar uit hun stekker gaan. :+:
Vond m bijna iets saai, maar ja, het was ook 18graden :oo en was zelf ook errug relaxed haha

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:01

Ja, heerlijk is dat he. Rijd je langs een wei met paarden die compleet uit hun dak gaan, kijkt hij er zo naar van "maak je niet zo druk". Terwijl hij zelf in de wei ook zo uit zijn plaat gaat.
Mijn vorige paard (duidelijk een RBI), hing allang boven in de boom als je langs zo'n wei reed. Dan is dit toch wel iets relaxter.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:31

Ook gisteren buiten gereden met mijn LBE. paard, en was relexed hoor, wel genoeg vooruit hoor, maar wil nooit op kop, tenzij in galop, dan wil zo zoo graag eerste zijn, maar mag nie gaan koersen altijd van me!! Dus was verzameld, met nog 2 andere meiden met hun paarden, in GALOP gaf ze plots wel nen bok he, maar was niet om me eraf te hebben, doet ze altijd zo eens als ze eens goed galoppeerd, denk een vreugde bok!! Was ook op een maïsveld he, Vind ze de max!!! Daarna lekker ontspannen terug langs de vaart en nog effe klein beetje galop en draf, , ze kan ook wel soms hele wandeling in stap doen met haar hoor! Zijn er nog mensen die hun paardje niet vooraan willen?? Is nie omdat ze bang is, maar omdat ze zich veiliger voelt achter iemand die dan wel kop doen denk ik! Alleen wandelen is wel geen probleem!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 00:08

Als een paard buiten niet voorop wil of stopt als je bijvoorbeeld alleen buiten rijdt, dan is dat omdat hij onzeker is en jou nog niet helemaal als de leider ziet. De enige oplossing is oefenen, meters maken. En als het niet lukt als je bijvoorbeeld alleen bent, stap dan gerust een stuk af en loop er langs tot het wel lukt. Kwaad worden helpt niet, alleen veel oefenen en geduld hebben, Komt meestal wel goed. En blijft het ook oefenen als je met anderen gaat, door eerst bijvoorbeeld naast elkaar voorop te rijden.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:19

Ok , ga verder oefenen erin he , thx!!

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:22

Hoe zelfzeker is je paard in zichzelf? En in jou als leider? In zijn omgeving? In de kudde? En in Leersituatie's? Wat bedoelen ze eigenlijk met deze vraag? Snap niet goed eigenlijk !! Kan iemand me erop antwoorden??

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:51

Ik snap heel eerlijk gezegd je vraag niet helemaal... Bedoel je hoeveel vertrouwen je paard in zichzelf heeft? Of...?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:56

opvangmoeke schreef:
Hoe zelfzeker is je paard in zichzelf? En in jou als leider? In zijn omgeving? In de kudde? En in Leersituatie's? Wat bedoelen ze eigenlijk met deze vraag? Snap niet goed eigenlijk !! Kan iemand me erop antwoorden??

Er zijn volgens mij heel veel factoren die dat beïnvloeden. Zoals zijn/haar horsenality, de samenstelling van de kudde, de instelling en het karakter vd leider (mens). De omgang met je paard,....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:52

opvangmoeke schreef:

Bedoel je al die vragen?

Hoe zelfzeker is een paard in zichzelf? Daar kun je bij je paard wel achter komen. Bijvoorbeeld met schriktrainig, vreemde voorwerpen of onverwachte bewegingen/geluiden. Hoe gaat je paard daar mee om? Rent hij weg en je ziet hem de komende uren/weken/maanden niet meer in de buurt? Moet je hem heel veel helpen om hem daar aan vewend te krijgen? Gaat hij achter jou of andere paarden op afstand staan en kimt hij niet dichterbij? In dat geval is hij niet heel zelfzeker. Daar kun je natuurlijk wel op oefenen. Een ander paard schrikt, rent weg, kijkt om om vervolgens de zaken eens van dichtbij te bekijken. Die is al wat zekerder van zichzelf. En een ander paard kijkt niet op of om. Heel zelfzeker.

In jou als leider?
Als je pasrd iets eng vindt en jij wil hem er toch langs, of laten kijken bij het enge voorwerp, bijvoorbeeld. Doet hij dat dan? En zo ja, hoe dan? Staat hij nerveus te dansen of komt hij met je mee. Gelooft hij je als jij zegt dat hij er best langs kan? Of ziet hij het toch niet zitten. Dat zegt iets over jouw leiderschap (maar ook over zijn zelfvertrouwen).

In de kudde? Is hij graag haantje de voorste of wacht hij eerst af wat de anderen doen en blijft hij liever op afstand?

In leersituaties? Is hij bij nieuwe dingen snel over zijn toeren of gaat hij proberen wat de bedoeling is? En als hij snel over zijn toeren is, wordt hij dan ook snel weer kalm of blijft hij heel lang nerveus? Als hij snel en lang nerveus is, kan hij moeilijk leren. En dat zegt ook weer iets over zijn zelfvertrouwen (niet in die volgorde trouwens).

Is dit iets waar je iets mee kan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:04

Bloodymary schreef:
Als een paard buiten niet voorop wil of stopt als je bijvoorbeeld alleen buiten rijdt, dan is dat omdat hij onzeker is en jou nog niet helemaal als de leider ziet. De enige oplossing is oefenen, meters maken. En als het niet lukt als je bijvoorbeeld alleen bent, stap dan gerust een stuk af en loop er langs tot het wel lukt. Kwaad worden helpt niet, alleen veel oefenen en geduld hebben, Komt meestal wel goed. En blijft het ook oefenen als je met anderen gaat, door eerst bijvoorbeeld naast elkaar voorop te rijden.

Dat kan een reden zijn ja, maar dat hoeft niet dé reden te zijn.

Bij de mijne steekt het iets anders in elkaar, hij wil gewoon liever dat een ander opgegeten wordt dan hijzelf (bij wijze van spreken). Daarom is hij super relaxed als hij met een ander paard is, die in zijn ogen zo dom is om voorop te gaan.
En is hij in zijn eentje veel waakzamer.

Bij hem is het zo dat hij ineens op de noodrem kan gaan. Dat kan onzekerheid zijn, zoals jij schrijft, maar kan ook grenzen verkennen zijn, kijken hoe ik reageer.
Het punt is dat je dat echt aan moet kunnen voelen: bij onzekerheid moet ik de tijd nemen en desnoods afstappen. Maar als het grenzen verkennen is, dan moet ik gewoon wat duidelijker zijn en zeker niet afstappen, want dan ben ik in zijn ogen dat domme mens dat tenminste eerst opgegeten wordt en kan hij er mooi achteraan sjokken.

Het is dus veel te kort door de bocht om, zonder dat je het paard of de situatie kent, te stellen dat het een gebrek aan leiderschap is ( :x ) en dat er 'gewoon' meer geoefend moet worden en dat afstappen dan een goed idee is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:44

Haihai, hoe is het met jullie?

Mindfull, nog vorderingen en bijzondere ervaringen met je knapperd?

Mijn LBE'ertje is afgelopen zaterdag voor t eerst sinterklaaspaard geweest! Wat was hij braaf, maar alert en scherp, wat heb ik waanzinnig van hem genoten, wat vond ie t geweldig en wat ben ik toch enorm trots op m! Zo trots, dat ik er een topic van gemaakt heb, haha!
[ITP] SinterTrekpaard Tycho!!!
Maar echt, honderden mensen daar op de kade en in de stad, zoveel kinderen die vlak langs hem vliegen of zelfs tegen m aan en hij heeft werkelijk geen las verkeerd gezet! Gewoon constant die vrolijke kop er op en overal heenkijken. Blij ei! :+:
Paar keer vond ie iets wel wat spannend, dan ging ie nog mooier lopen en voelde ik m beetje mijn kant op leunen, maar meer dan dat niet. Niet stoppen, niet hopsen, niet snurken. W A U W ! ! ! <3

En dan te bedenken dat ik de dag ervoor met m op strand was en hij de windsurfers die over strand liepen met plank en zeil zó spannend vond, dat we er al hopsen en stuiterend (zelfs de staart de lucht in :oo ) maar net langs kwamen :') druif...

Wilde ik ff delen met jullie :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:10

Ik had je topic gezien, Jaan. Heel tof!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:18

*\o/* Fantastisch Jaan!!!

Wat een leuke foto's, jullie zien er heel happy uit...het druipt gewoon van je gezichtje af :D

Ik heb opzadel oefeningen, belonen op respect en goedgezindzijnennietbijtenaanhetbaasje, zo van die dingen gedaan met de clicker. Ik ben niet meer in de pist geweest omwille van de spanningen die er altijd hangen.
Hij blijft nu toch al staan om te zadelen, heb dit geoefend met men bbp zodat hij zijn tanden erin kon zetten indien hij dat wou :')
Het blijfteen hele klus om het bijtgedrag naar mij toe af te leren, kzit wat vast op dat gebied en ik ben nog niemand tegen gekomen die me daarin kan helpen.
Op you tube heb ik al uren zitten zoeken, en met gewoon uit de buurt blijven en niet slaan want daar los je niks mee op...integendeel, vind ik niet veel.
Ik clicker nu op elk positief gedrag, en hoop dat er wat klaarheid komt in dat hoofdje van hem.
Als ik hem moet halsteren stop ik dus een grote wortel in zijn mond (bij goed gedrag uiteraard) en dan zie ik mijn kans om 1/ niet gebeten te worden en 2/ dat ding over zijn neus te brengen.
Hij gedraagt zich de laatst tijd als een RBE, zeker als er wind staat. Telkens ben ik blij van met beide voeten op de grond te staan, daar kan je volgens mij ni opblijven zitten :7

Mijn trainer zegt dat ik eraf moet springen voor hij ontploft, heb ik weer een probleem want ik rij met een air vest en dat vraagt behoorlijk snelle aktie om los te maken :Y)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:51

De kunst is om er af te springen voor hij spanning opbouwt, als je eraf springt vlak voor hij ontploft beloon je eigenlijk negatief gedrag. Is my humble opinion :o

Jaan wat tof!!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:10

Haha! Mindfull! Ik zie t al voor me, met die airbagvest. Kan ik over meepraten. Ik zit ook een beetje lastig met mijn RBE, nu. Ook heel veel voeten van de grond. Masr goed, we zien wel weer wasr het schip strandt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:55

ruitje schreef:
De kunst is om er af te springen voor hij spanning opbouwt, als je eraf springt vlak voor hij ontploft beloon je eigenlijk negatief gedrag. Is my humble opinion :o

Jaan wat tof!!!

Ja, ruitje...ne mens weet op de duur ni meer wat gedaan. Ik ben ook ni voor eraf springen, nooit gedaan. Ben trouwens zo snel ni meer...denk dat ik er dan eerder onder terecht kom :P

@fabster toch, waar zijn we mee bezig :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:10

Ligt aan de reden van spanning.
Het kan het paard ook helpen met stress om te gaan als je de stress wegneent voordat het op zijn hoogtepunt is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:18

mindful schreef:
@fabster toch, waar zijn we mee bezig :+

Ja, dat vraag je je soms af, hè? :+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:02

Oe ist met jullie en jullie paarden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:42

Ja, het is hier wel stil, hè? Hier valt weinig te vertellen. Caj staat nog steeds stil. Volgende week ga ik de boel maar weer eens oppakken. Mag ook wel, want dat beest groeit echt dicht zonder beweging!

Er gaat, volgens mij, tich iets niet goed in die darmen. Iemand raadde me Algae Vitalis aan. Ik zie er veel livende berichten over, dus ik hoop dat dat wat doet. Anders weet ik het ook niet zo goed meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:05

Nog niet veel duidelijkheid dus?

Ik kan momenteel ook niet werken met mijn boef dus ook geen leuke nieuwe verhalen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:11

En in mijn geval ben ik zelf nog aan het herstellen, dus ook weinig te melden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:22

Ik heb geen paard dus ik heb helemaal niks te melden :') .

Ben rustig aan opzoek naar iets nieuws, het is nu 4 maanden geleden dat ik Gracia heb ingeslapen. Maar ik merk dat als ik moet omschrijven wat voor paard ik zoek, ik eigenlijk haar omschrijf. Dus ik weet niet of ik ooit wat vind wat matcht, of dat ik juist iets compleet uiterste ga kopen om maar niet te gaan vergelijken.

Maarja, once in love met een LBE'er, Always een LBE'er denk ik :')

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:29

Denk het wel ruitje.

Zag gister ergens op FB de vraag voorbij komen welk paard Het Paard voor jou is (geweest) Ik dacht altijd dat Fleur, mijn oude/vorige merrie, dat was, of afstand en onbereikbaar zelfs! maar nu ik daar beter over nadenk besef ik pas goed wat voor een plek Tycho heeft gekregen in m'n leven. En in m'n hartje. Ik kan ze eigenlijk amper vergelijken met elkaar...
Tycho is meer dan een knuffelpaard oid. Hij is echt mijn leermeester geworden. Heb diep respect voor hem ook daardoor gekregen. Door hem ben ik pas echt heel veel dieper gaan kijken en luisteren naar paarden, wat mij veel meer kennis heeft gegeven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:14

Grappig is dat, hè, Jaan. Hoe ze zo stiekem je hart in kunnen kruipen. Van de week kreeg ik mijn droompony aangeboden via mijn juf. Zij bemiddelt voor een leerling van haar die wegens persoonlijke problemen haar pony moet verkopen. En mijn juf weet heel goed wat ik zou willen. Maar ik zit vol en dan zou er dus 1 weg moeten. Voor de grap heb ik aangeboden om er 1 van mij te ruilen. Is echt een probleempaard. Maar als ik er serieus over nadenk, gaat dat gewoon niet gebeuren.

En ik heb Caj al waar ik veel ritten mee maak. Dat wil ik blijven doen. Ik besefte me ineens dat ik mijn droompony al heb. Niet helemaal in de vorm zoals ik me had voorgesteld, maar toch wel. Ze zit diep in mijn hart. Beetje raar, maar wel lekker, zal ik maar zeggen..... :D