Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:45

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:
Misschien was dit paard in een afgezonderde afgeschermde situatie zoals een binnenbak zonder anderen wel braaf. Misschien lette hij dan wel goed op zijn leider. Misschien speelt dit probleem zich alleen af wanneer het paard afgeleid wordt door zijn omgeving...

In theorie kan dat natuurlijk maar in de praktijk lijkt het me onwaarschijnlijk, als de basis er goed inzit moet je al helemaal veel sneller dan dit tot resultaat komen. Er wordt minuten gehannest, dat is tamelijk zinloos.

Citaat:
Niet op een fietser springen leer jij ze dus afgezonderd in de bak?

Dat was niet wat ik zei he. Ik zei dat je pas de weg op moet gaan als het paard de basis kent. Zodat je weet dat correcties, als je die moet geven, al begrepen worden. Je kunt niet 2 dingen in 1 keer aanleren, dus je kunt een paard pas verkeersmak maken als 'ie in een rustige omgeving de principes van 'ho', 'volg' en 'niet op mij staan' kent.
Dat er dan een moment komt dat je je paard duidelijk maakt dat ho=ho (ja, ook op straat!) kan heel goed. Maar als een paard het principe nog niet kent zou ik niet de straat op gaan als het even te vermijden is. En als je dan vrijwillig de straat op gaat en je moet je paard met het betere ruk- en trekwerk vervolgens redden van een aanstormende vrachtwagen, dan is dat jezelf te verwijten, en ben je met je ruwe correcties niet eerlijk naar het paard.

Het paard had hier overduidelijk nog moeite met die basis: het respecteren van een afstand tot de leider. Dan kun je niet ook nog eens vragen dat hij ook met andere dingen rekening houdt. 1 ding tegelijk.

Ik vraag me trouwens af waarom je ervoor kiest om meteen allerlei aannames en overdrijvingen in te bouwen ('robots' bv)?

Jij ziet het als minutenlang gehannes, ik zie het als binnen 10 minuten tot een resultaat komen wat ze in deze situatie beoogden. En 10 minuten vind ik niet lang. Ik zou ook liever willen dat mijn paard meteen leert afstand te houden in een situatie waarin afleiding is van anderen want het is ook erg aannemelijk dat deze meneer waarschijnlijk met meerdere mensen te maken heeft wanneer hij iets met zijn paard wil gaan doen (als we het dan toch over aannames en waarschijnlijkheden in de praktijk gaan hebben). Het is wenselijk dat als je met je paard bij een vereniging les krijg het paard zich niet zo gedraagt als in het filmpje maar de aandacht bij de leider heeft en het lijkt mij dat hij o.a. voor dit probleem naar parelli is gekomen omdat hij dit zelf niet in zijn ééntje in een afgezonderde ruimte op kon lossen anders had dit filmpje niet bestaan. Dus... dan had Linda wel in d'r eentje met dat paard en die kerel in een bak zonder afleiding kunnen gaan staan emmeren (en wie weet hebben ze dat eerst wel gedaan...) maar dat had nog geen garantie gegeven voor het paard zijn gedrag bij veel afleiding.
Niet ieder paard doet het buiten de bak dan precies zo goed als in de bak. Die kwpn draak die ik had was binnen de bak en wei super hanteerbaar, niks mee te doen, maar buiten tussen de afleiding precies zo als het paard in het filmpje. Vandaar ook dat ik wel kan begrijpen dat deze situatie zich daar bij Linda zo voor heeft gedaan.

Ik bouw geen aannames in, ik weet de context niet en baseer mijn mening over het filmpje dus ook alleen maar op wat ik in het filmpje zie en op mijn Parelli-kennis. Ik neem ook niet aan dat jij je paard letterlijk niet op een fietser leert springen in de bak, maar ik hang er ook geen garantie aan vast dat wanneer een paard in een bak zijn basiscommando's goed kent deze op straat nooit een moment zal hebben dat het die even kwijt is. Het blijft een dier en geen robot, en imo blijven ze daarom dus ook altijd onberekenbaar, ook als ze hun basiscommando's goed kennen, ook als ze ergens in hun training aan toe zijn. Je hebt ook paarden die ho=ho even vergeten als er een crossmotor langs ze heen rijdt, terwijl ze daar nog nooit last van hadden bij alle andere trainingen die ze ooit hebben gedaan waar geen crossmotor aan te pas kwam. En wat voor het ene paard een crossmotor is, is voor het andere paard misschien een druk trainingsgebied zoals dat van Parelli of een drukke manege met veel andere paarden oid.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:50

okee...ik heb amper 1 minuut gekeken maar ik was er al flauw van...
als die muts ooit bij mijn paard zou komen en zo zou beginnen dan had die toch zo'n ongelooflijk harde schop onder d'r h*l gekregen naar het begin van de oprit...
jeetje wat een debiel dat ze zo als 1 of andere halve gare met dat touw loopt te zwiepen enzo...ik heb geen idee wat het nut hiervan is maar het enige idee wat ik krijg is dat je het paard zo alleen maar een beetje over de zeik brengt...nou nee hoor...als het zo moet dan never nooit geen parelli voor mij.

Edit: inmiddels heb ik de vordering gemaakt van 1 minuut kijken naar 3 minuten kijken...wat een waardeloos gedoe...
het begin was nog asociaal zwiepen...daarna komt het trek/pluk en sla werk...werkelijk ik zal deze vrouw hetzelfde behandelen als zij dit paard behandeld...ik zal een touw aan d'r hoofd hangen en toch eens zo ongelovelijk hard zoals zij doet aan dat touw lopen trekken en doen...eens kijken hoe zij het vind...god god god wat een omgang met paarden zeg...en dit moet een kundige dame zijn? ik zal hier nog geen euro aan verspillen en ik zou zelfs geld opeisen om mijn paard op die manier te behandelen.
bij deze dus nooit geen parelli voor mij...

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:03

kim_1990 schreef:
okee...ik heb amper 1 minuut gekeken maar ik was er al flauw van...
als die muts ooit bij mijn paard zou komen en zo zou beginnen dan had die toch zo'n ongelooflijk harde schop onder d'r h*l gekregen naar het begin van de oprit...
jeetje wat een debiel dat ze zo als 1 of andere halve gare met dat touw loopt te zwiepen enzo...ik heb geen idee wat het nut hiervan is maar het enige idee wat ik krijg is dat je het paard zo alleen maar een beetje over de zeik brengt...nou nee hoor...als het zo moet dan never nooit geen parelli voor mij.

Edit: inmiddels heb ik de vordering gemaakt van 1 minuut kijken naar 3 minuten kijken...wat een waardeloos gedoe...
het begin was nog asociaal zwiepen...daarna komt het trek/pluk en sla werk...werkelijk ik zal deze vrouw hetzelfde behandelen als zij dit paard behandeld...ik zal een touw aan d'r hoofd hangen en toch eens zo ongelovelijk hard zoals zij doet aan dat touw lopen trekken en doen...eens kijken hoe zij het vind...god god god wat een omgang met paarden zeg...en dit moet een kundige dame zijn? ik zal hier nog geen euro aan verspillen en ik zou zelfs geld opeisen om mijn paard op die manier te behandelen.
bij deze dus nooit geen parelli voor mij...

ik ben het volkomen met jou eens
ik zou echt precies hetzelfde doen met die vrouw of iemand anders die mijn paard zo zou behandelen
en net als jou snap ik het nut ook totaal niet
als je zo wil dat een paard op jou gaat letten veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:11

Zucht.

Nogmaals in Steno voor degene die heel het topic niet hebben doorgelezen (of een probleem hebben met begrijpend lezen, kan natuurlijk ook. )

Filmpje is geen normale situatie. Dit is een speciaal geval. Filmpje in een lespakket van Parelli. Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen. Door iemand van een DVD afgehaald en zonder toestemming en in strijd met auteursrechten op het internet gekwakt. Als je niet weet wat de methode inhoudt, kun je hier geen oordeel over vellen.
En als je al helemaal niet bereid bent om te vragen naar het waarom, en meer wilt weten maar meteen roept dat je Parelli dan NOOIT (en dan weer: altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd moet nadenken dat je ze nooit gebruikt) gaat gebruiken, geen probleem maar je weet niet wat je mist.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:14

Cassidy schreef:
Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen

Toch klinkt het zo een beetje als een sekte.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Wat ik vooral jammer vind aan dit filmpje is dat mensen de conclusie trekken dat dit parelli en nh is en dat ze dat niet bij hun paard willen. De dvd van parelli begint echt niet met dit filmpje met de mededeling: dit is hoe je, je paard dient te behandelen. :n

De meeste mensen hier op bokt (uitzonderingen daar gelaten) zullen een keurig opgevoed paard thuis hebben staan, bij wie zulke correcties ook echt niet nodig zijn. Sterker nog bij zulke brave paarden moet je dit juist niet doen inderdaad. De enige reden waarom mevrouw Parelli er zo hard in gaat, is omdat het paard geen aandacht meer aan haar besteedt en daarmee wordt de situatie gevaarlijk. Overigens zie ik een paard die 'bewust' zijn blinde kant naar haar draait en niet dat Linda daar telkens gaat staan.

Verder ben ik het eens met de verschillende nh'ers hier die aangeven het filmpje niet te kunnen beoordelen. We weten simpel weg niet wat voor training dit paard al gehad heeft en wat er hiervoor gebeurt is. Ik vind het overigens niet fijn om hier na te kijken en ik wil het ook niet goed praten. Ik kan wel begrijpen wat ze doet en wat ze wil bereiken. Maar om een complete methode af te kraken op basis van 1 filmpje van 10 minuten.. nee, dat vind ik not done.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Niet ingewijden, jeetje, paard is ook niet ingewijd hoor. Voor die moet het even duidelijk zijn als voor een kind van 10. Zelfs onder het mom "speciaal geval" vind ik de handelswijze van Linda niet correct.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:18

Cassidy schreef:
Zucht.

Filmpje is geen normale situatie. Dit is een speciaal geval. Filmpje in een lespakket van Parelli. Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen.

Nou, nou, Cassidy, dit klinkt wel een beetje apart :+
Ik ben het met je eens dat dingen volledig uit de context gehaald worden als je één zo'n filmpje uit een pakket haalt en op internet kwakt, maar ik ben echt een volledig ingewijdde := en ik ben het ook niet eens met wat op het filmpje gebeurt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:18

Shadow0 schreef:
Cassidy schreef:
Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen

Toch klinkt het zo een beetje als een sekte.

*PROEST*

_O- _O- _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:19

Kun je zo zien. Maar dat geneuzel over mishandeling en mensen die op grond van een filmpje van 10 jaar geleden een methode verdoemen is te achterlijk voor woorden. Ik mis de vraag naar het waarom, en het begrip dat er in 10 jaar een heleboel veranderd is.

De vorige filmpjes zijn door schending van de auteursrechten van het internet gehaald. Wordt tijd dat dit met dit filmpje ook gebeurt. En nee, daar ga ik zelf geen zorg voor dragen.

Degenen die zich door dit filmpje af laten schrikken, missen een heleboel. En meningen ongefundeerd op Bokt kwakken is zooo 2012...:D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:20

Cassidy, niet zeveren he. Hoe vaak heb ik wel niet naar het waarom gevraagd? Hoe vaak heb ik wel niet gezegd dat ik de methode als geheel niet afkeur, maar wel dit filmpje? Hoe vaak heb ik wel niet in willen spelen op de inhoud waarop ik dan belachelijk werd gemaakt (openbaar of per pb)? Hoe vaak werd een vraag van mij afgeketst met de vermelding "je snapt het niet want je bent niet ingelezen"? Hier nu niet mee afkomen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:21

Cassidy schreef:
Kun je zo zien. Maar dat geneuzel over mishandeling en mensen die op grond van een filmpje van 10 jaar geleden een methode verdoemen is te achterlijk voor woorden. Ik mis de vraag naar het waarom, en het begrip dat er in 10 jaar een heleboel veranderd is.

De vorige filmpjes zijn door schending van de auteursrechten van het internet gehaald. Wordt tijd dat dit met dit filmpje ook gebeurt. En nee, daar ga ik zelf geen zorg voor dragen.

Degenen die zich door dit filmpje af laten schrikken, missen een heleboel. En meningen ongefundeerd op Bokt kwakken is zooo 2012...:D

Nogmaals, waar staat het geschreven dat iemand alles dient te weten van een onderwerp alvorens zich een mening te mogen vormen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:22

Gini, jij bent een van de weinigen die die vraag wel stelt. Even teruglezen naar de post voor mijn initiele reactie op deze pagina, en je gaat misschien begrijpen waar dit vandaan komt.

Als domheid zeer zou doen, zouden er een heleboel mensen gillend van pijn rondlopen.

Oeps, nu heb ik het toch gezegd. Gaat weer op haar handen zitten....:x

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:23

Gini schreef:
Cassidy, niet zeveren he. Hoe vaak heb ik wel niet naar het waarom gevraagd? Hoe vaak heb ik wel niet gezegd dat ik de methode als geheel niet afkeur, maar wel dit filmpje? Hoe vaak heb ik wel niet in willen spelen op de inhoud waarop ik dan belachelijk werd gemaakt (openbaar of per pb)? Hoe vaak werd een vraag van mij afgeketst met de vermelding "je snapt het niet want je bent niet ingelezen"? Hier nu niet mee afkomen.

Hier ben ik het mee eens, ik ben ook meerdere keren met een (imo) interessante vraag gekomen en krijg totaal geen reactie. Is niet erg, maar ga mij dan ook niet verwijten dat ik te snel met een (eigen) conclusie kom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:23

Ailill schreef:
Nogmaals, waar staat het geschreven dat iemand alles dient te weten van een onderwerp alvorens zich een mening te mogen vormen?

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Misschien steek je er wat van op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:25

Maar heel veel mensen reageren gewoon zoals ik doe. Onderbouwd, inhoudelijk, zelfs met een zekere interesse en openheid. Al moet ik toegeven dat die openheid sinds dit topic een beetje meer gesloten is, niet per sé door dit filmpje maar door berichten die ik ontvangen heb van Parelli'ers. Respect, is dat geen kernwoord bij Parelli, nou dat die dan nog maar eens de cursus doornemen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:27

Cassidy schreef:
Ailill schreef:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Misschien steek je er wat van op.

Ik heb jou dit bericht vaker zien plaatsen als het te heet onder je voeten wordt, blijven hangen in je eigen denkbeeld is ook niet bervordelijk wat betreft kennis.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:28

Gini schreef:
Maar heel veel mensen reageren gewoon zoals ik doe. Onderbouwd, inhoudelijk, zelfs met een zekere interesse en openheid. Al moet ik toegeven dat die openheid sinds dit topic een beetje meer gesloten is, niet per sé door dit filmpje maar door berichten die ik ontvangen heb van Parelli'ers. Respect, is dat geen kernwoord bij Parelli, nou dat die dan nog maar eens de cursus doornemen.

En weer zijn we het eens, hoe meer mensen zich vastklampen aan een een bepaald beeld hoe minder tolerant ze t.o.v. andere visie's staan, erg jammer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:29

Ach joh, Cassidy, hoge bomen vangen veel wind.
Als je gaat schermen met diervriendelijkheid enzo, dan kan je er op wachten dat er een keer iets gebeurt, dat iets minder diervriendelijk is. Dan valt iedereen daar lekker met z'n allen overheen. Alle mensen die het toch al niets vonden, komen dan even lekker hun gal spuwen (en dan bedoel ik niet de mensen die serieus reageren).

Net zoals laatst bij Gerd Heusschman, echt een vent met veel kennis, durf om dieronvriendelijke dingen aan te kaarten, kan ook nog redelijk paarden corrigeren, maar komt dan in een clinic een paard tegen die net even niet zo makkelijk te corrigeren is. Bij elke discussie over hem, komen nu die plaatjes tevoorschijn, waardoor alles wat hij zegt niet meer waardevol lijkt. Tsja, zo gaat dat.

Ik ga gewoon lekker verder met alle 99,9% van hun informatie die wel positief en paardgericht is (en anderen die ook positief en paardgericht zijn natuurlijk :D ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:31

@ Gini En Ailill. Ik ben geen Parellier, ik ben volgeling van Clinton Anderson, en het zal me echt aan mijn bips oxideren of de firma Pat Parelli en Co hier in Nederland een volgeling meer of minder door het plaatsen van dit filmpje gaat krijgen. Waar ik me aan stoor is de onwil van sommigen om over de rand van hun bord heen te kijken en de vraag naar het waarom. Niet invullen voor een ander, niet denken dat je aan een half woord genoeg hebt en de rest in gaat vullen, niet uitgaan van wat je ziet en daar je interpretaties op baseren. Vraag door, blijf nieuwsgierig. Als je niet meer doorvraagt, leer je niets.

Ik wil dat je kritisch kijkt en alle mogelijkheden in overweging neemt, niet alleen de negatieve.

En dat mis ik bij velen hier.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-01-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:33

Ailill schreef:
Ik heb jou dit bericht vaker zien plaatsen als het te heet onder je voeten wordt, blijven hangen in je eigen denkbeeld is ook niet bervordelijk wat betreft kennis.

Het scheelt mij gewoon heel veel tikwerk, en vooral energie. Energie die mensen, die op grond van 1 minuut film (verder komen ze al nieteens) een methode de grond inboren, niet waard zijn.

En Gini, als je vragen hebt, stel ze alsjeblieft via PB, ben altijd bereid om te antwoorden. Maar na pagina's inhoudloze oneliners kan ik het ook niet bijbenen, en als ik dan vragen over het hoofd zie, zij het me vergeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:36

Dat snap ik, die missende visie om verder te kijken bemerk je aan overal, niet alleen bij de niet-uitgesproken-NHers.
Ik wil verder dan mijn bord kijken, zeer zeker, maar niet tot in het oneindige. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:37

Hoeft maar in kleine stapjes. Komt de rest vanzelf. Is een geleidelijk proces...:D

Ik ga even een hapje eten. Misschien kom ik hier nog reageren, en misschien ook niet. Topic is niet goed voor mijn bloeddruk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:39

sanne83 schreef:
Ach joh, Cassidy, hoge bomen vangen veel wind.

Ik waardeer Cassidy haar bijdrage zeer zeker, ook al strookt haar mening niet bij altijd bij de mijne.
Ik vat mijn discussie met haar niet persoonlijk op en ik durf stellen zij ook niet.
Zo lang die grens bewaakt wordt is het een leuke discussie die binnen een week waarschijnlijk toch niet meer zal zijn wat het nu is. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:41

Citaat:
Niet invullen voor een ander, niet denken dat je aan een half woord genoeg hebt en de rest in gaat vullen, niet uitgaan van wat je ziet en daar je interpretaties op baseren. Vraag door, blijf nieuwsgierig. Als je niet meer doorvraagt, leer je niets.

Citaat:
Het scheelt mij gewoon heel veel tikwerk, en vooral energie. Energie die mensen, die op grond van 1 minuut film (verder komen ze al nieteens) een methode de grond inboren, niet waard zijn.

En Gini, als je vragen hebt, stel ze alsjeblieft via PB, ben altijd bereid om te antwoorden. Maar na pagina's inhoudloze oneliners kan ik het ook niet bijbenen, en als ik dan vragen over het hoofd zie, zij het me vergeven.

Wat doe je nu zelf dan?

Ik heb het hele filmpje bekeken, sterker nog ik volg CA al een tijdje, heb boeken van MR en andere mensen in mijn boekenkast staan.