Shadow0 schreef:[naam] schreef:Misschien was dit paard in een afgezonderde afgeschermde situatie zoals een binnenbak zonder anderen wel braaf. Misschien lette hij dan wel goed op zijn leider. Misschien speelt dit probleem zich alleen af wanneer het paard afgeleid wordt door zijn omgeving...
In theorie kan dat natuurlijk maar in de praktijk lijkt het me onwaarschijnlijk, als de basis er goed inzit moet je al helemaal veel sneller dan dit tot resultaat komen. Er wordt minuten gehannest, dat is tamelijk zinloos.Citaat:Niet op een fietser springen leer jij ze dus afgezonderd in de bak?
Dat was niet wat ik zei he. Ik zei dat je pas de weg op moet gaan als het paard de basis kent. Zodat je weet dat correcties, als je die moet geven, al begrepen worden. Je kunt niet 2 dingen in 1 keer aanleren, dus je kunt een paard pas verkeersmak maken als 'ie in een rustige omgeving de principes van 'ho', 'volg' en 'niet op mij staan' kent.
Dat er dan een moment komt dat je je paard duidelijk maakt dat ho=ho (ja, ook op straat!) kan heel goed. Maar als een paard het principe nog niet kent zou ik niet de straat op gaan als het even te vermijden is. En als je dan vrijwillig de straat op gaat en je moet je paard met het betere ruk- en trekwerk vervolgens redden van een aanstormende vrachtwagen, dan is dat jezelf te verwijten, en ben je met je ruwe correcties niet eerlijk naar het paard.
Het paard had hier overduidelijk nog moeite met die basis: het respecteren van een afstand tot de leider. Dan kun je niet ook nog eens vragen dat hij ook met andere dingen rekening houdt. 1 ding tegelijk.
Ik vraag me trouwens af waarom je ervoor kiest om meteen allerlei aannames en overdrijvingen in te bouwen ('robots' bv)?
Jij ziet het als minutenlang gehannes, ik zie het als binnen 10 minuten tot een resultaat komen wat ze in deze situatie beoogden. En 10 minuten vind ik niet lang. Ik zou ook liever willen dat mijn paard meteen leert afstand te houden in een situatie waarin afleiding is van anderen want het is ook erg aannemelijk dat deze meneer waarschijnlijk met meerdere mensen te maken heeft wanneer hij iets met zijn paard wil gaan doen (als we het dan toch over aannames en waarschijnlijkheden in de praktijk gaan hebben). Het is wenselijk dat als je met je paard bij een vereniging les krijg het paard zich niet zo gedraagt als in het filmpje maar de aandacht bij de leider heeft en het lijkt mij dat hij o.a. voor dit probleem naar parelli is gekomen omdat hij dit zelf niet in zijn ééntje in een afgezonderde ruimte op kon lossen anders had dit filmpje niet bestaan. Dus... dan had Linda wel in d'r eentje met dat paard en die kerel in een bak zonder afleiding kunnen gaan staan emmeren (en wie weet hebben ze dat eerst wel gedaan...) maar dat had nog geen garantie gegeven voor het paard zijn gedrag bij veel afleiding.
Niet ieder paard doet het buiten de bak dan precies zo goed als in de bak. Die kwpn draak die ik had was binnen de bak en wei super hanteerbaar, niks mee te doen, maar buiten tussen de afleiding precies zo als het paard in het filmpje. Vandaar ook dat ik wel kan begrijpen dat deze situatie zich daar bij Linda zo voor heeft gedaan.
Ik bouw geen aannames in, ik weet de context niet en baseer mijn mening over het filmpje dus ook alleen maar op wat ik in het filmpje zie en op mijn Parelli-kennis. Ik neem ook niet aan dat jij je paard letterlijk niet op een fietser leert springen in de bak, maar ik hang er ook geen garantie aan vast dat wanneer een paard in een bak zijn basiscommando's goed kent deze op straat nooit een moment zal hebben dat het die even kwijt is. Het blijft een dier en geen robot, en imo blijven ze daarom dus ook altijd onberekenbaar, ook als ze hun basiscommando's goed kennen, ook als ze ergens in hun training aan toe zijn. Je hebt ook paarden die ho=ho even vergeten als er een crossmotor langs ze heen rijdt, terwijl ze daar nog nooit last van hadden bij alle andere trainingen die ze ooit hebben gedaan waar geen crossmotor aan te pas kwam. En wat voor het ene paard een crossmotor is, is voor het andere paard misschien een druk trainingsgebied zoals dat van Parelli of een drukke manege met veel andere paarden oid.