Wendy schreef:En ik snap niet waarom het natuurlijker zou zijn om te rijden met druk op de neus en achter de oren, dan in de mond. Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken, wat hij het fijnste vindt. Rijden is sowieso niet natuurlijk, daarom is het aan ons om het voor het paard het meest comfortabel te maken toch?
Een cs wordt wel degelijk gebruikt als een zweep, ware het niet dat de zweep vaak verkeerd gebruikt wordt...
Rijden is niet natuurlijk nee, maar ik probeer het zelf altijd op een zo'n vriendelijke manier te doen. Een bit is alles behalve vriendelijk imo. Hoe je het ook gebruikt. Behalve dat het de ademhaling ontregeld is het gewoon ook erg pijnlijk. De lagen waar het bit licht heeft als "kussen" slecht een flinter dun laagje vlees zitten, dan komt het bot al. Het bit drukt dus als het ware regelrecht op het bot. Ook lopen daar verschillende zenuwbanen waardoor gezichtszenuwpijn ontstaat. En wat ik ook belangerijk vind dat als ik lekker met mijn paard aan een lang teugeltje door de bossen cross mijn paard zo min mogelijk last van mij heeft. Van een bit heeft een paard altijd last, hij kan zijn mond niet meer goed sluiten etc. Terwijl met een bitlooshoofdstel met een goede release je paard opdat moment geen last van je heeft.
cs als zweep? Volgens mij werkt dat voor geen meter, (denk dat de mijne ook zou breken als je er een flinke tik mee uitdeelt
)