De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:33

@SFLJ: misschien een gevoelige zool door de harde ondergrond. Als die al wat dunner is dan kan die vorst net de druppel zijn.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:50

Zou kunnen. Het onderste deel van haar been is ook ietsje dikker dan normaal.
Verder reageerde ze wat heftiger op 2 bepaalde plaatsen, onder de hoef.
Mwah, maar even afwachten dus en hopen dat het snel weer over is. Of de ontsteking eruit komt.

johnnie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:13

jackie schreef:
johnnie schreef:
Afbeelding

Naar mijn mening zijn deze goed gekapt en zien er goed uit. Wat is jullie mening?

achtervoeten zien er goed uit, bij de voervoeten moet de straal breder worden en had ik de hoefwand wat aggressiever afgerond.

Dank je Jackie, daar gaan we dan aan werken. Na de cursus bij Pien van hoef natuurlijk ga ik als het kan 3 dagen naar school in Torhout bij Brugge. Ik wil er alles aan doen om zoveel als mogelijk input te verkrijgen bij paarden met hoefproblemen. Ik heb hier de tijd voor, en ik moet wat zinnigs omhanden hebben. Wil geen prof worden, zal ook niet na deze cursussen maar hoemeer je weet des te beter.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:59

Toppie, johnnie!! En vooral niet vergeten je kennis met ons te delen he

Ik denk dat de vorm van de voet hierboven ook nog wel wat gaat veranderen. Hij geeft nu de indruk wat "naar voren opgerekt" te zijn. Met goed en regelmatig bekappen wordt dat vast ook beter.

Waar dat gat in de hoefwand zit, zou ik de hoefwand verder wegvijlen, zodat er minder druk op komt te staan. De hoefwand is daar toch al naar zijn grootje en zo voorkom je verder inscheuren.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:14

Zal ik zeker doen maar vooralsnog ben ik ten aanzien van jullie hier een echte leek. In Bels zeggen ze neprutser

Maakt even fotos van de hoefschoenen en bij de verkoper daar even een berichtje op zijn site dank je wel want deze man is een leraar hoefsmid. Ook hij is voorstander van blote voeten, maar soms moet er beslag onder. Ben een uurtje daar geweest en ben onder de indruk van de motivatie en kennis van deze vent. Deze geeft dus les anatomisch bekappen en speciaal hoefbeslag. Rik Gadeyne heet ie. Zeer besliste een echte Bruggenaar, alleen dat dialect al, poeh

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:21

Als iemand ècht verstand van hoeven heeft, slaat hij nooit ergens ijzers onder....

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:14

Afbeelding

Het is helaas te donker geworden voor wat meer goede fotos maar dit zijn de schoenen die ik gehaald heb.

Even ingelopen over het maanlandschap in de rijbak en over de weg. In eerste instantie liep ze mank maar toen ik wat tempo maakte dacht ze ineens van, hé wat is dat, geen pijn meer En direct daarna liep ze ook goed. Ik heb haar even bij de andere paarden laten showen en na 15 minuten deed ik ze weer uit. Morgen een half uurtje en dan wat langer en we zien wel. Ben wel blij dat ik het gedaan heb

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:15

sflj schreef:
Zou kunnen. Het onderste deel van haar been is ook ietsje dikker dan normaal.
Verder reageerde ze wat heftiger op 2 bepaalde plaatsen, onder de hoef.
Mwah, maar even afwachten dus en hopen dat het snel weer over is. Of de ontsteking eruit komt.

Wat een gedoe Bert.....
Hoest nu?????

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:16

Ik kwam vandaag in mijn eigen bos nota bene een prachtig paard tegen op Smitjes
Ik heb nog maar even omgekeken.....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:24

tip van een ex Marquis hoefschoenen gebruikster:

draai de moertjes bij de luchtkamers even los, doe er een druppeltje locktite (schrijf je dat wel zo???) tussen en draai ze heel goed vast, anders lopen de luchtkamers leeg tijdens het gebruik en dan ben je de schoenen zo kwijt

Ik had met tipp-ex m'n gsm nummer op de schoenen geschreven, ben ze geregeld verloren (merk je niets van) en werd vaak al gebeld door de vinder voor ik thuis was......

Bij ons had iemand weer een paard in de bak geparkeerd en was zelf gaan rijden met een ander paard, het was geen paard waar ik bij in de buurt durf te komen, dus ik kon Parellien in een hobbelige paddock tot de boerin kwam melden dat ze het beest verwijderd had en op de merrieplaat geparkeerd had, toen kon ik nog ff in de bak

Het is iedere raak op zaterdagmiddag, steeds hetzelfde paard in de bak en niemand erbij, echt te gek voor woorden. Maar nu zou er iets van gezegd worden, ben benieuwd......

Sinds ik Parelli "lees" ik eerst een paard voor ik besluit of ik er in de buurt durf te komen en bij sommige paarden bij ons op stal blijf ik ver buiten de kick- en bitezone...........

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:31

Smurf ,je kunt toch even je mond opendoen en gaan praten met betreffende eigenaar?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:43

sflj schreef:
Middag!

Onze Quarter loopt beroerd! Al een paar dagen en gisteren is onze bekapper er even naar wezen kijken.
)

zal wel een familiekwaaltje zijn . de mijne is sinds vandaag ook voor niet rad. rechtsachter is al sinds de clinic bij Bill Fleming auwauw. beest is een project zonder eind........

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:46

He, nog een voor de lappenmand!!!!

Hoe is het eigenlijk met Morrie?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:48

nienke07 schreef:
Als iemand ècht verstand van hoeven heeft, slaat hij nooit ergens ijzers onder....

dat is niet helemaal waar, alleen worden er veels te veel en voor de meest onzinnige reden ijzers gebruikt.

ik heb van Annette bijvoorbeeld gehoord dat een van haar mentors in het geval van een gebroken hoefbeen wel met ijzer werkt. Jaime Jackson is daar weer fel tegen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:48

da's balen jackie.....

bij ons staat een shet met z'n poot in een hoefzak, moet er 5 dagen in blijven staan, 2 x per dag verversen en het arme haarbaaltje moet natuurlijk op stal: hoefzweer of nageltred, de smid wist het niet

Morrie had vandaag minder zere poten als gisteren gelukkig, ik zal morgen proberen de camera warm genoeg te houden om een foto te kunnen maken van de "scheur"..... het ziet er echt raar uit, maar de hoefballen zijn gekrompen nu ze eindelijk kurkdroog zijn, als het volgende week gaat dooien, staat ie weer in de bagger en zie je er niets meer van

Hij liep iig op straat naast en achter me te dansen als een Arabier, hij komt gelukkig niet meer voorbij denderen,..... da's al heel wat!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:51

Walter is af en toe een beetje onvoorzichtig in de wei, heel grappig om te zien... even later denkt ie: 'oeps; toch best wel hard/glad'

Vanmiddag met hem en nog een ander paard gewandeld, en Walter stond dus wel te snuiven als een arabier... maar hij mag dat ook

Hij heeft trouwens een klein scheurtje in zijn voorhoef, net onder de kroonrand.... hoe komt een paard daaraan, en kan het echt kwaad?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:55

Goedenavond!
Ik heb al eens wat meegelezen hier, en sinds gisteren is het officieel en hebben Noopje en ikke geen 'reguliere' hoefsmid meer.
De dame die op aanraden van Jackie (toch?) de hoefjes kwam doen heeft zo op het eerste gezicht (ik heb er zeer weinig kijk op....) mooi werk geleverd.
Helaas had Noop een schimmeltje (vermoedelijk een overblijfsel van de zwemlessen in de blubberbak op de vorige stal), maar dat is niet onoverkomelijk.

Bekapster was een fijn mens, absoluut! Nam rustig de tijd, en had aandacht voor het paardje. Toen Novia jeuk had in haar sok (dat geeft ze aan door flink te stampvoeten) ging onze bekapster zelfs even krabbelen voor haar.
Top!
Heb ik nog nooit een smid zien doen!

Ik kán me overigens vergissen, maar het lijkt wel of Noop wat ruimer loopt sinds gisteren!
Is dat mogelijk?

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:55

jackie schreef:
nienke07 schreef:

dat is niet helemaal waar, alleen worden er veels te veel en voor de meest onzinnige reden ijzers gebruikt.

ik heb van Annette bijvoorbeeld gehoord dat een van haar mentors in het geval van een gebroken hoefbeen wel met ijzer werkt. Jaime Jackson is daar weer fel tegen.

Mee eens Jackie.. maar dat zijn niet de gevallen waar ik aan denk als ik iemand hoor zeggen:
"Ook hij is voorstander van blote voeten, maar soms moet er beslag onder" ....
Vandaar mijn brute uitspraak

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:56

Wendy schreef:
Hij heeft trouwens een klein scheurtje in zijn voorhoef, net onder de kroonrand.... hoe komt een paard daaraan, en kan het echt kwaad?

overdwars of in lengterichting?

dwarsscheurtje is vaak het resultaat van een kroonrandbeschadiging.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:57

Hé Kiara! Welkom in het NB topic!!
Ruimer lopen zou heel goed kunnen... We zullen er morgen eens goed naar kijken! Schimmel is wel heel jammer hè?! Hoe zijn je foto's gelukt? Ga je die zo plaatsen?? Kan de rest meegenieten!!!!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:57

@Nienke: er zullen altijd wel mensen (geen paarden) zijn die absoluut niet zonder ijzers kunnen en daar zijn dan de natuurlijk bekappende hoefsmeden voor...............

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:59

nienke07 schreef:
Hoe zijn je foto's gelukt? Ga je die zo plaatsen?? Kan de rest meegenieten!!!!

Ik heballeen maar 'voor' foto's helaas.
En ik heb foto's van de poses die onze bekapster aannam toen onze Tommie bekapt werd

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:59

Blijf het een rare combi vinden ... 'Natuurlijk Bekappende Hoefsmid ... nou ja.. wat mij betreft altijd nog beter dan NIET natuurlijk bekappende hoefsmid

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:00

welkom Kiara. idd ruimer lopen is vaak het resultaat van NB. en van die schimmel kom je ook wel weer af. YES, FOTO'S!!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:01

Antheman schreef:
Ik kwam vandaag in mijn eigen bos nota bene een prachtig paard tegen op Smitjes
Ik heb nog maar even omgekeken.....

Smitjes worden hier gezien als C merk en dus ook niet verkocht. Eigenlijk raar.