De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:17

Citaat:
balbetrapping?? hoefzweer achter je rug om doorgebroken??

geen van beide, ik zag in mijn giga hoevenfotoarchief foto's van de hoeven in de zomer en daar zitten in alle 4 de hoeven dezelfde "scheuren". de hoeven zijn gewoon droog nu en dat ben ik niet gewend in de winter, hij staat de hele dag in de bagger en dan spoel ik ze af als ie eruit komt, ik zie ze alleen maar nat dus van nov. t/m mei

Op Morrie zit geen rem, heeft er ook nooit ogezeten, Oostenrijkse remblokken zijn hier niet verkrijgbaar blijkbaar... dus ik rijd niet voordat eddy himself er zijn licht over heeft laten schijnen, eind juni dus

Anoniem

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:28

Mag ik mij melden bij de natuurlijke bekappers om advies? Heb me wel dmv boeken en dvd's in het bekappen verdiept. Mijn 20 jarige merrie is nu ruim een jaar van de ijzers af omdat ze een veulen kreeg. Omdat het iedere keer zo'n drama is met brokkelen en maanden gevoelig lopen heb ik haar niet meer op ijzers gezet. Haar hoeven groeien amper. Met de vriezerij e.d. begon ze weer gevoelig te lopen (ging afgelopen zomer eigenlijk erg goed) door de harde grond denk ik en het wordt dus tijd om wat te ondernemen. Nog nooit zelf (een paard) bekapt (wel koeien, schapen, geiten) geen natuurlijke bekapper in de buurt wonen, dus tja. Evottie loopt zo te zien op haar hoefwand, de witte lijn is zwak, daardoor zal ze ook wel gevoelig zijn. Ze heeft volgens mij geen erg hoge hielen en de hoef is keihard, de zool ook. Ze heeft wel een scheurtje in de toon. Waar zal ik mee beginnen? De steunsel zijn vrij groot en van de hielen kan wel wat af, zou ze er niet gevoeliger door worden? Ik heb vorig jaar haar hoeven opgemeten voor evt hoefschoenen, maar waren toen niet in haar maat omdat haar hoeven te smal waren. Ze lijken me nu wel veel ronder.

Foto van haar achterhoef op stal, voorhoef was erg onscherp, kan nog wel een keer proberen morgen.

Afbeelding

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:23

@[***]: welkom! Van de hielen kan sowieso een stuk af, maar vanwege de leeftijd van je merrie zou ik dat zo gelijkmatig mogelijk doen. Dus liever elke dag even de vijl er langs (bij wijze van) dan haar in 1 keer omlaag zettten. Ik kan het niet helemaal duidelijk zien op de foto, maar volgens mij zit er nog eea aan steunselmateriaal. Dat kun je zonder pardon weghalen. Probeer of je de eigenlijke zool kunt vinden (al het dode materiaal weghalen); zo te zien zit kan er nog eea af maar dat moet je even zelf beoordelen. En dan een flinke mustang roll erin. Die scheur in de toon: heb je daar ook een foto van?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:36

Morge, na een aantal hoefschoenen te hebben bekeken kwalitatief en prijstechnies heb ik toch voor Marquis gekozen.
Rij dadelijk naar Torhout in Belgie om ze op te halen.

Paard is ivm dit weer dus amper vooruit te krijgen hetgeen natuurlijk niet goed is. Het weer blijft nog enige tijd zo dus schoenen aan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:38

de marquis schoenen moet je héél zorgvuldig inlopen hoor, de eerste dag 5 minuten, de 2e dag 10 minuten en zo opbouwen, anders krijg je kapotte kootholtes!
Als ze ze daar hebben, koop er dan meteen sokjes bij, zo niet, koop een enorme bus talkpoeder.
Het inloopverhaal is mij er mondeling bij verteld toen ik ze kocht, stond toen nergens in de bijgeleverde info!

Morrie heeft nu ook zere voeten omdat hij de hele dag op keidharde ondergrond staat, maar z'n box zal niet veel zachter zijn, dus ik laat hem maar buiten staan

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:47

Das goeie info Smurf en zal dit ook vragen; Talkpoeder heb ik zat omdat ik enorme zweetvoeten heb.

Zal straks wat fotos plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:48

Afbeelding

Dit zijn haar voorhoeven. Ik weet niet of je het scheurtje ziet zitten, maar het zit aan beide voorhoeven. Je kan het aan de onderkant ook goed zien. Ik heb gisteravond van haar voorhoeven de steunsels bijgesneden en een klein beetje van de hielen geraspt. Er hoefde niet veel van de zool eigenlijk, die is wel hard. Dat raspen viel me wel een beetje tegen, ik zou willen dat ik zo'n standaard had. Waar zal ik haar hoeven eens opzetten om de mustang rol te maken? En is het een idee om een kleine opzet te maken?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:53

Citaat:
Waar zal ik haar hoeven eens opzetten om de mustang rol te maken?

op de trekhaak van je auto..... (wel ff een tennisbal erop doen)

mustangroll is eigenlijk wat trad. smeden een opzet noemen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:05

Zo'n bokje is makkelijk te maken Janne. Gewoon een metalen tafelpoot bij de Gamma halen (je hebt ze van 30 en van 40 cm) en die dan op een plank schroeven. Wel met bouten en moeren vastzetten anders trekt je paard die paal zo van de plank.

Ehm die scheur zie ik eigenlijk, kun je me een hint geven waar het ding zit?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:25

Met een beetje mazzel heb ik over een paar weken een heuse hoofjack! Ik doe nu alles "met de hand". Jackie heeft een hoefsteun die gemaakt is van het onderstel van eeen bureaustoel. Werkt ook goed.

@[***]: als ik het goed zie, zijn dit dezelfde soort scheurtjes als Lee heeft. Dat heb ik uit laten zoeken in de praktijk van Laarakker en die kwamen met de conclusie "bacterie". Ik heb al geweekt met speciaal spul en behandeld met antibacteriele zalf, maar tot nu toe scheurt het nog steeds in, maar dat komt natuurlijk ook omdat een bacterie of schimmel in de hele witte lijn gaat zitten. Dan ben je zo een jaar verder voordat de voet weer gezond is.

Afijn, ik ga stront scheppen. Later!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:31

@[***]:
Klopt het dat Evottie momenteel drachtig is? Dit kàn de aanleiding zijn voor de scheurtjes in haar hoeven. Jovarna is ook drachtig (bijna 8 maanden nu) en heeft in beide voorhoeven ook een smal, verticaal scheurtje. Volgens m'n natuurlijk bekapper is dit beslist niet zorgwekkend en van anderen heb ik inmiddels ook gehoord dat hun drachtige merrie een scheurtje kreeg in de voorhoeven (de hoeven hebben tijdens de dracht wat meer te verduren en vragen daarom ook wat extra aandacht).

Wat een bokje betreft: ik gebruik een assteun (kost slechts zo'n 8 euries); op dit topic staat een foto van zo'n assteun:
viewtopic.php?f=99&t=520313&start=25

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 11:55

Dag [***]!

ZO, over oud en gek doen , kan ik weer meepraten.

Merrit is 15,5 jaar, telt dat ook?

Hij deed gisteren niet wat ik wilde, ík wilde alleen maar rechtuit en híj wilde de bocht om.
Dat werd een eindelijk gediscussieer, waarbij ik maar ben gaan bellen. liever gezegd, ik werd opgebeld op dat moment, kwam heel goed uit.....Hij had toen zo iets van? HUH???? Wat doe je nu?
En ik kalmeerde er enigzins door.

Wat doet mijn Barbie??? Normaal bokt en steigert hij,(erg leuk zonder zadel, jammer voor hem heb ik een goede zit)
Nu had hij bedacht dat hij zijn linkerachtervoet optilde en die tegen mijn voet probeerde aan te duwen

Uiteraard won ik en hebben we heerlijk gedraafd over het maanlandschap. Wie had dat ooit gedacht, hij ging vroeger nog niet eens over asfalt heen en nu dus over een bevroren rommelige ondergrond!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:06

Sorry Merrit, alleen 20 plussers hebben recht op Alzheimer Light.
Grappig dat jullie allebei zo op de telefoon reageren. "Saved by the bell?"
Goed hoor dat hij zo over die harde bobbelige grond draafde. Dan weet je dat er echt vooruitgang in zit. Super!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:08

Cookies schreef:
Sorry Merrit, alleen 20 plussers hebben recht op Alzheimer Light.
Grappig dat jullie allebei zo op de telefoon reageren. "Saved by the bell?"
Goed hoor dat hij zo over die harde bobbelige grond draafde. Dan weet je dat er echt vooruitgang in zit. Super!

Ja, ikke blij

Joh, Mer wil heel niet bij de 20 plussers horen. Die dekt nog en raced dagelijks zijn rondjes met de shet.

Kan Ponto ook over elke ondergrond? Ohja, maar hij heeft natuurlijk sportgympies

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:13

Ja in de berm hebben we een galopje gemaakt. En de uitgestrekte draf op het asfalt. Maar ja hij heeft wel zijn sportschoenen aan. (alleen voor) Ik neem nog geen risico met die voeten. Het begint er al wel beter uit te zien.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:16

Cookies schreef:
Ja in de berm hebben we een galopje gemaakt. En de uitgestrekte draf op het asfalt. Maar ja hij heeft wel zijn sportschoenen aan. (alleen voor) Ik neem nog geen risico met die voeten. Het begint er al wel beter uit te zien.

Heerlijk!

Echt super dat je zo hebt lopen zoeken naar een oplossing.
En niet hebt opgegeven!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:16

We hebben onze nieuwe auto Hij wordt nu helemaal getuned. Nieuw filter, sidebars, strips enz. Ik heb er nog niet ingezeten want ik ben een viespeuk. Heb altijd hooi aan mijn broek en modder aan mijn schoenen. Wel hebben we de verlichting van de trailer even getest en verrek..... alles werkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:18

Jovarna: idd! Ook 8 maanden, ik dacht dat ze mss haar voet niet goed afwikkelde, maar ze heeft geen lange toon.
De hoefsmid maakte een klein boogje in de toon zodat er geen viezigheid in het scheurtje komt, dat van die bacterie zal dus ook wel een kern van waarheid inzitten. Haar witte lijn is wel zwak, breed en er blijven vaak steentjes inzitten. Een jaar, dat is wel lang.

Ik zal jullie bokjes even bekijken, Votje is wel heel lief, ze legt haar hoef braaf op mijn been zo van toe maar, goed leerpaard!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:19

Cookies schreef:
We hebben onze nieuwe auto Hij wordt nu helemaal getuned. Nieuw filter, sidebars, strips enz. Ik heb er nog niet ingezeten want ik ben een viespeuk. Heb altijd hooi aan mijn broek en modder aan mijn schoenen. Wel hebben we de verlichting van de trailer even getest en verrek..... alles werkt.

hihi, pimp up my car

Maar hoe wil je de auto dan gebruiken als er geen strootje in mag liggen?

ik heb het welgeteld 1 dag volgehouden om geen modderschoenen in mijn nieuwe auto te zetten!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:34

Met 2 auto's naar de paarden En als we met de trailer weg gaan dan moet ik denk ik ook maar in de trailer gaan zitten. We gaan meestal met mijn auto naar de paarden want dat is toch al een ranzige bak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:36

[***] schreef:
Haar witte lijn is wel zwak, breed en er blijven vaak steentjes inzitten. Een jaar, dat is wel lang.

Ik wil je niet ontmoedigen , maar bij Jovarna heeft het twee jaar geduurd voordat de witte lijn zich eindelijk hersteld had. En ze is er nòg niet helemaal. Ze heeft vanaf haar 3e t/m 11½e jaar op ijzers gestaan/gelopen en ze is nu ruim twee jaar van de ijzers af. Eind vorig jaar (toen waren we dus bijna 2 jaar verder) begon er eindelijk 'es wat in haar voorhoeven te gebeuren (achterhoeven gingen vrij goed). Ze kreeg malle oneffenheden en bultjes op de zolen en werd plotseling erg gevoelig. Volgens m'n DA "moest ze op ijzers".
Ik heb hoefschoenen aangeschaft voor de buitenritten en sindsdien gaat het echt de goede kant op; haar voorhoeven worden langzaamaan mooi concaaf, de zoolrand wordt dikker, de zool steviger, de hoefwand breder en de witte lijn is bijna zo goed als 'gesloten' en mooi smal.

Laat je dus niet ontmoedigen wanneer het lijkt tegen te zitten. Het gaat wel goedkomen; bij het ene paard duurt het alleen wat langer dan bij het andere paard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:36

Cookies schreef:
Met 2 auto's naar de paarden En als we met de trailer weg gaan dan moet ik denk ik ook maar in de trailer gaan zitten. We gaan meestal met mijn auto naar de paarden want dat is toch al een ranzige bak.

ik snap het! Voor de buren dus

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:09

Welkom Janne 19!

Hihi Am: Wat is het toch een lekker ding die Am!!
Cooks! Als je met de trailer weggaat kan dat natuurlijk best met de show-auto....je gaat dan toch opgepoetst naar concours in je pinguin-pak???!! *proest*

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:22

Ja ja en Veseo d'r manen netjes in de permanent. Sjiek hoor.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:31

Middag!

Onze Quarter loopt beroerd! Al een paar dagen en gisteren is onze bekapper er even naar wezen kijken.
Hij kon niet echt een hoefzweer vinden maar ze is er wel erg gevoelig op en de hoef is aan de kroonrand ook duidelijk warmer dan de anderen.
Maar even een poosje mee in de biotex en hopen dat de ontsteking eruit komt dus!
*baalbaalbaal!*

Jive heeft overigens verder nergens last van en denderd gewoon over de ongelijke en bevroren ondergrond, net zoals ze over om het even welke ondergrond doet!