Ik weet dat het een oud topic is, ik heb een paar pagina's aan het begin en eind gelezen en ik heb een vraag. Ik vind de discussie erg interessant, maar ben geen kenner op het gebied van NH.
Ik doe met mijn paard af en toe loswerken op de freestyle manier van Emiel Voest. Nu bekeek ik zojuist een filmpje die Cassidy had geplaatst van een JU van Roberts. In grote lijnen komen deze twee trainingsmethoden toch overeen, of mis ik hier een belangrijk aspect? Ik leid mijn paard ook in een afgezet stuk paddock en heb een leadrope in mijn hand, waarmee ik haar wegstuur. Dit doe ik door met het touw tegen mij aan te slaan, want als ik hem naar haar toe gooi, reageert ze niet. Ze gaat dan vaak in draf over de cirkel en ik probeer met mijn handen haar tempo en richting te regelen. Ik vraag dan ook, net als met longeren, stap, draf en galop en laat haar door mijn lichaamstaal sneller of trager gaan en van richting veranderen. Aan het einde laat ik haar stoppen en ga dan (met afgewende blik) rondlopen door de cirkel, zodat ze mij gaat volgen. Voest legde dit uit als, het midden is van mij en de buitenrand is van mijn paard, ze mag daarin zo hard gaan als ze zelf wil en ik wil haar niet in mijn deel hebben, dus iedere keer als ze dat wil, stuur ik haar weer weg. Maar daarnaast train je het paard ook in de verschillende gangen en kun je met je lichaam aangeven wat je van het paard wil. Ik kijk hierbij niet naar likken/kauwen en hoofd laag brengen. Hoofd laag, betekent voor mij, dat ze haar rug loslaat en ik dan nog wat extra tempo kan vragen, zodat ik de achterhand aanspreek en train.
Kan iemand mij vertellen waar nu het verschil tussen de JU en het loswerken in zit? Of moeten deze twee methodes als een soort variant van eenzelfde soort training worden beschouwd? Want ik probeer met het loswerken niet een band op te bouwen, maar ik wil mezelf en mijn paard trainen d.m.v. lichaamstaal. Ik doe het voor haar conditie en als onderdeel van het grondwerk, om een betere verstandhouding tussen ons te creëren. Ik wil dit niet doen als een straf, om haar uit onze kudde van twee weg te sturen en later weer erbij te laten komen als ik dat vraag. Het gaat natuurlijk wel ook om wie is leider en wie volger en ik ben dit gaan doen, omdat mijn paard dominant gedrag vertoonde. D.m.v. grondwerk en vooral het loswerken is deze verstandhouding wel zeer verbeterd.
Ik ben vooral erg benieuwd en zeer bereid om te leren. Alvast bedankt voor een reactie