Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elisedcl schreef:Hallo iedereen! Kennen jullie mij nog?![]()
Het is even om te zeggen dat Cessie zich beter begint te voelen. Ik merk ook dat door de oefeningen op de ranch Cessie helpen. Ik probeer zoveel mogelijk haar voorhand te verplaatsen en hierdoor merk ik dat ze het ook makkelijker krijgt om te galoperen. Er is nog veel werk, maar ooit zal alles wel goed komen zeker he
pol013 schreef:cissei: dat is voor mij echt zo'n ver van mijn bed show. Een paard wat zo bang is. Fijn dat je het zo op kon lossen.
Ik heb dan echt 3 barbaren is vergelijking. Die vreten bezoekers gewoon op. Of ze nou een canavalspak aanhebben of niet.
Sonja89 schreef:Vanochtend heb ik de uitleg van jensvl over wandelen, angst en ruimte geven in de praktijk gebracht met Spuni (3,5 jaar). Het wandelen gaat steeds beter, maar het stuk vanaf stal tot het bos blijft lastig. Hierbij moeten we het erf af, weg oversteken, stukje over het fietspad, bospad in, spoor over en het hek door. Alles bij elkaar hooguit 100 meter. Met deze route is hij al enige tijd bekend, maar hij blijft heftig reageren.
Vandaag heb ik 2 keer tot aan het spoor gelopen (nog niet overgestoken) en weer terug. De eerste keer sprong hij opzij, kwam omhoog, probeerde mij voorbij en weg te rennen... Ik ben heel kalm en ontspannen gebleven (jaja, oefening baart kunst), gaf hem de ruimte om zijn capriolen te vertonen, vroeg zijn hoofd daarna bij me, liet hem een moment bijkomen en dan gingen we verder. Als hij mij voorbij liep, vroeg ik hem daarna in een cirkel achter mij langs om hem weer naast me te krijgen.
Na de eerste keer vroeg een stalgenoot nog of ik hem niet wat strenger zou aanpakken, maar daarna leverden we direct het bewijs: we liepen kalmpjes heen en terug, niks aan de hand. Erg leuk!
Sonja89 schreef:cissie, die beschrijving gaf ik erbij voor jullie beeldvorming, maar zelf houd ik me daar niet zo mee bezig normaal.Tot het spoor en terug, dat was het eigenlijk. Ja, vandaag was om blij van te worden!
pol013 schreef:Kan hem echt niet meer vinden. Maar het vergelijk ging tussen een paard los in de baan en het enge er in leggen of het paard aan de hand naar het enge toe brengen.
Het laatste (aan de hand) leverde de éérste keer meer stress op. Maar de 2e dag minder stress. Waar de paarden los weer (bijna) even gestresst waren als ze weer bloot gesteld werden aan dezelfde situatie.