[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:22

Geen kamp-ervaringen, wel verschillende clinics gevolgd. Allemaal waardevol en leerzaam, maar niet aansluitend op wat jij zoekt met betrekking tot jullie relatie.

Waarom twijfel je en waarover precies?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:51

Wicky schreef:
Waarom twijfel je en waarover precies?

Een poging tot een kort en duidelijk antwoord: mijn ruin is lbi/lbe, heel dominant en snel verveeld. Ik ben lerende qua grondwerk (kom van de manege), snel onzeker en op zoek naar 'zachtheid' en wederkerigheid in het contact.

In de praktijk heb ik regelmatig een fase 4 nodig om Kees in beweging te krijgen en die manier van werken past niet bij mij en wat ik wil, namelijk 'harmonie'. Dat bereiken is mijn doel...

jensvl

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:28

Ik heb vroeger parelli gedaan en heb daar zeer goede resultaten mee bereikt, maar ik zat zo een beetje met hetzelfde gevoel, dat het paard het alsnog deed omdat het moest, niet omdat hij het wilde. Ik heb op een gegeven moment de tip gekregen het boek "Horses never lie" van Mark Rashid te lezen, die een veel vriendelijkere methode gebruikt waarbij het paard je kiest als leider.
Die methode sprak me aan, maar ik had wat twijfels. Na enkele maanden was het gevoel van geen echte partnerschap te hebben weg. Het paard werkte met plezier voor me en was nog veel lichter dan daarvoor zonder dat ik daarvoor iets heb moeten doen. Als je dus met dergelijke gevoelens zit, ga ik je dezelfde tip geven als die ik jaren geleden heb gehad. Lees dat boek eens.
Je kan al een beetje extra info vinden op mijn blog die je vind in mijn onderschrift, maar dat is niets in vergelijking met een boek kunnen lezen.
Ik noem vrijwel altijd "Horses never lie" als eerste boek om te lezen omdat daarin wordt uitgelegd wat het probleem is met de alpha gedachtegang. En geloof me, ik dacht eerst ook dat dat de juiste gedachtegang was.
Echte harmonie, echt wederzijds respect valt zo te bereiken.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:31

jensvl schreef:
Ik heb vroeger parelli gedaan en heb daar zeer goede resultaten mee bereikt, maar ik zat zo een beetje met hetzelfde gevoel, dat het paard het alsnog deed omdat het moest, niet omdat hij het wilde. Ik heb op een gegeven moment de tip gekregen het boek "Horses never lie" van Mark Rashid te lezen, die een veel vriendelijkere methode gebruikt waarbij het paard je kiest als leider.
Die methode sprak me aan, maar ik had wat twijfels. Na enkele maanden was het gevoel van geen echte partnerschap te hebben weg. Het paard werkte met plezier voor me en was nog veel lichter dan daarvoor zonder dat ik daarvoor iets heb moeten doen. Als je dus met dergelijke gevoelens zit, ga ik je dezelfde tip geven als die ik jaren geleden heb gehad. Lees dat boek eens.
Je kan al een beetje extra info vinden op mijn blog die je vind in mijn onderschrift, maar dat is niets in vergelijking met een boek kunnen lezen.
Ik noem vrijwel altijd "Horses never lie" als eerste boek om te lezen omdat daarin wordt uitgelegd wat het probleem is met de alpha gedachtegang. En geloof me, ik dacht eerst ook dat dat de juiste gedachtegang was.
Echte harmonie, echt wederzijds respect valt zo te bereiken.

Klinkt heel interessant, is het boek enkel Engelstalig? Heb je nog aanraders als boek?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:03

Tegenwoordig ook in het Nederlands beschikbaar. Van dezelfde schrijver is het boek "whole heart whole horse" ook heel goed. Zelfs nog beter, maar de kans is groot dat als je nog niet bekend bent met de manier van werken, dit boek geen meerwaarde is op horses never lie.
Qua training zijn dat voor mij belangrijke boeken geweest. Ik heb pas een nieuwe besteld, maar die moet nog aankomen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:13

jensvl schreef:
Tegenwoordig ook in het Nederlands beschikbaar. Van dezelfde schrijver is het boek "whole heart whole horse" ook heel goed. Zelfs nog beter, maar de kans is groot dat als je nog niet bekend bent met de manier van werken, dit boek geen meerwaarde is op horses never lie.
Qua training zijn dat voor mij belangrijke boeken geweest. Ik heb pas een nieuwe besteld, maar die moet nog aankomen.

Kan je ook beschrijven wat het verschil is tussen beiden (Parelli en Mark)

Ik ben nu bezig met "een paard is een paard" en wil daarna "paarden liegen niet" lezen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:57

Parelli werkt nog voor een deel met de "als je dat niet doet, dan". Mark niet. Bij Parelli is het doel om het leiderschap op je te nemen via het idee dat jij zegt en het paard doet. Bij Mark is het doel om als leider gekozen te worden en met het idee dat je samen iets bereikt. Dus niet tegen je paard werken, maar met je paard. Er zijn nog veel verschillen. Maar het voornaamste is dus dat je bij Parelli je het leiderschap toe-eigent en bij Mark dat je gekozen wordt.

Maar dat wordt veel duidelijker met het boek paarden liegen nooit. Het boek dat je nu leest is meer op technieken (en dan degene die hij jaren geleden gebruikte, dus sommigen zijn nog sterk veranderd) gericht. Het boek dat ik aanhaalde is meer gericht op denkwijze en attitude.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:02

Maar wat jij nu zegt over parelli daar ben ik het eigenlijk al niet mee eens. Ja in den beginnen wellicht maar zodra je verder vordert in het programma draait juist alles om het eigen inzicht, initiatief en denkvermogen van het paard. Heel parelli is eigenlijk 1 grote puzzel, een puzzel die je je paard op laat lossen op eigen initiatief

Ik vind persoonlijk dat je met die uitspraken een aantal parelli masters flink tekort doet

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:58

Eliine schreef:
Ik vind persoonlijk dat je met die uitspraken een aantal parelli masters flink tekort doet

Dan ben ik erg benieuwd naar jouw reactie op mijn vorige bericht in dit topic (bovenaan deze pagina). Heeft mijn beleving met mijn lbi en fases 4 te maken met mijn status als 'beginner', denk je? Is er een andere manier om mijn doel (samenwerken vanuit harmonie) te bereiken mét parelli, maar zónder 'Als jij niet..., dan ga ik...'?

Bedankt voor de goede tip jensvl, ik ga dat boek zeker bestellen!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 06:37

Dankjewel Jensvl! Ik ga hem zeker lezen.

Ik ben sinds een klein jaartje bezig met Parelli. Nu is mijn merrie heel sensibel en was helemaal groen dus zij reageert heel licht op m'n hulpen/ fase 1 of 2.
Ik vind dat zelf al heel bijzonder en ben daar enorm blij mee. Ik wil liever ook geen fase 4 gebruiken bij mijn paarden. Ben softy ;) Daarom sta ik ook zeker open voor andere benaderingen.

Sommige filpmjes die je wel eens ziet verschijnen van Parelli mensen vind ik ook niet altijd even fijn om naar te kijken. Zie paarden "geforceerd" hun kunstje doen in de zogenaamde "Liberty".
Ik heb bij een demo echter Elena Brachhi gezien met een schimmeltje: dat was echt prachtig!!! Het leek wel of zij samen "dansten" daar was duidelijk harmony.....dat heeft echt indruk op mij gemaakt :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:23

Ik zie trouwens dat mijn post misschien iets ongenuanceerder overkomt dan ik bedoeld, excuus daarvoor! Ik wil hier namelijk helemaal niet mee zeggen dat het geen goed boek of geen goede methode is. En het is altijd goed om je meer te verdiepen en meer te leren. Maar ik blijf erbij dat je Parelli niet helemaal juist weg zet op deze manier.

Om op jouw vraag in te haken Sonja; Heel eerlijk? Ik denk wanneer je m over zou dragen aan een Parelli professional je een heel ander paard te zien gaat krijgen. En met de juiste begeleiding inderdaad veel meer harmonie zult bereiken. Heb een tijdje terug een demo gezien met een LBI pony die bij de eigenaresse echt echt echt er geen zin in had. Ze moest continue door fase 4+ heen om m überhaupt aan het werk te krijgen. Instructeur nam m over (Michael Wanzenried als ik me niet vergis) en door de juiste vragen te stellen en op het juiste moment te belonen/motiveren had ie binnen een half uur 'ineens' een hele blije Fjord aan zn touwtje hangen. Natuurlijk moet je zo nu en dan grenzen stellen, maar bij geen enkel paard ga je er komen met alleen maar aaien en knuffelen. Love, Language and Leadership in equal doses zeggen ze niet voor niets.

En ja, er zijn tálloze filmpjes van mensen die 'Parelli' doen, totaal op de verkeerde manier. Die paarden kunnen kunstjes, niks meer niks minder. Maar als ik dan mijn eigen instructrice aan het werk zie, en als ik zie wat zij allemaal bereikt heeft ook met mij en mijn pony. Hoe ongelooflijk gaaf het proces is geweest van een onwillige RBI/LBI naar een opengebloeide enthousiaste pony dan blijf ik bij mijn standpunt :) Parelli is zoveel meer dan een beetje in 4 fases met je stick wapperen.

Overigens, het gaat bij mij ook echt nog niet altijd van een leien dakje. Maar dat bevestigt jouw verhaal eigenlijk alleen maar. Liberty is altijd de beste testcase. Als ik niet de juiste partner ben die dag voor mijn pony dan loopt ie gewoon weg :') Sta ik daar in het midden van de bak met mn stick mijn zogezegde wil op te leggen :+ Kan ik op mn kop gaan staan hoor. Nu heeft dat doorgaans wél te maken met dat ik op dat soort dagen inderdaad teveel de focus op controle of een bepaalde oefening wil leggen die dan goed moet gaan. En dan krijg ik dus meteen de deksel op mn neus. Maar daar werken we juist heel erg aan in de lessen. Het moet het idee van het paard worden, je moet werken vanuit de motivatie van het paard. Dan bereik je 10 keer zoveel. Maar dat is dus juíst heel erg in het Parelli programma opgenomen als je de eerste 2-3 veiligheidslevels voorbij bent.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:36

Overigens Sonja, om nog iets uitgebreider op jouw vraag in te gaan. Het kan natuurlijk inderdaad ook dat jij en je paard qua energie/karakter niet goed matchen. Daar kun je een hoop aan doen, daar niet van. Maar het is wel zo inderdaad dat je voor een LBI wel een bepaalde instelling moet hebben. Dat kun je voor een deel leren hoe je daar het beste op in kunt haken. Ik ben zelf nooit naar een meerdaags kamp met pony geweest dus precieze ervaringen kan ik daar niet over geven. Wel ben ik meerdere keren een dag geweest en dat was al zó leerzaam. Je hebt les toch? Wat zegt je instructrice hier dan van? In hoeverre jullie wel of geen match zijn of dat jij nog wat meer handvatten moet krijgen om het gedrag op een positieve manier om te buigen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:53

Bedankt voor je uitgebreide reacties Eliine! Les heb ik inderdaad, van Anna de Winter. Zij zegt ook dat ik beter moet worden om goed met Kees om te leren gaan. Daarnaast dat mijn jonkie van 3,5 uiteindelijk beter bij mij zal matchen.

Dat vind ik niet erg, de jongens zijn beste vrienden en Kees verkopen is geen optie. Ik verwacht ook geen enorme prestaties, kleine bosritjes zou leuk zijn maar zelfs dat is uiteindelijk geen 'must'. Als we de dingen die we doen maar doen vanuit ons beiden, ik wil hem geen dingen (meer) opleggen. En daar ben ik nu met de circling game bijvoorbeeld wel mee bezig. Als dat ons op de lange termijn vooruit gaat helpen, ben ik nog wel bereid daar 'doorheen' te gaan. Maar nu zie ik vooral een paard dat zich vooruit laat tikken en vervolgens zo langzaam mogelijk gaat. Dat motiveert niet echt om op deze manier verder te oefenen.

Ongetwijfeld heeft dit te maken met mijn gebrek aan vaardigheden, vandaar mijn vraag om een goed kamp. Ik denk dat dit meer vraagt dan losse lessen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:41

Ehm, ik herlees mijn post en denk bij mezelf 'bereid erdoorheen te gaan', ben ik dat wel? Het leiderschap wil ik graag verdienen, niet opleggen. Daar zit het pijnpunt op dit moment. Mijn jonkie geeft het me cadeau, bij Kees heb ik het ooit verpest en moet ik er nu extra hard voor werken - maar liever niet op een dwingende manier, daar heb ik juist afscheid van genomen.

Het boek van Mark Rashid gaat in bestelling! :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:59

Goed idee. Want ik heb ook jaren parelli als methode gebruikt. Heb zelfs veel paarden van hun problemen afgeholpen daarmee. Maar de manier waarop blijft initieel dreigend. Later niet meer. Maar dan weet het paard nog steeds dat als die het niet doet, er straf volgt. Iets wat met de methode van Rashid eigenijk nooit nodig is. Dat is juist wat ik probeer te vertellen. Dat dat dus wel mogelijk is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:32

Dat er straf volgt? Mijn paard krijg geen straf. Hooguit een duidelijkere uitleg als ik de vraag niet goed stel. En als ik dat wel heb gedaan negeer ik het ongewenste gedrag en laat het hem zelf uitpuzzelen. En dit leer ik toch echt van een officiële parelli instructrice.

Ik wil hiermee overigens parelli niet als enige goede verklaren oid. Iedereen moet doen waar hij zich het best mee kan vinden. Maar zoals jij de methode omschrijft zo voelt het voor mij echt totaal niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:21

Duidelijker uitleggen door meer druk meestal. En ook dat vind ik eigenlijk een straf. Bij Mark doe je vrijwel alles op een heel lichte druk zonder deze te verhogen, door het paard uit te leggen wat die moet doen in plaats van gewoon de vraag duidelijk te stellen en het paard het te laten uitzoeken. En dit op een manier die Parelli niet gebruikt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Parelli zeker niet fout en ik weet dat je veel kan bereiken op een vriendelijke manier. Dus ik heb er niets op tegen dat iemand die methode gebruikt. Maar als iemand de relatie nog wil verbeteren. Nog beter dus dan je met parelli bereikt (wat ook al een goede relatie heeft), dan raad ik aan zo'n personen de methode van Mark aan. Om te begrijpen wat ik juist bedoel moet je echt het boek lezen, want ik kan hier moeilijk een boek gaan schrijven.
Maar 1 ding kan ik wel al zeggen. Als je een paard vraagt achterwaarts te gaan en het paard doet dat niet. Dan ga je meer druk zetten op een of andere manier. Terwijl je met de methode van Mark een manier leert waarop je het kan uitleggen in plaats van de vraag beter te stellen. Hoewel dat natuurlijk ook van belang is. Het zijn gewoon andere methodes. Maar ik heb gemerkt dat er veel minder druk gebruikt wordt bij Mark, ook in de initiële fase. En dat je het leiderschap dus niet moet opeisen. Maar nogmaals. Als de band met je paard goed is en je bent beiden tevreden met Parelli, moet je dat zeker doen.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:01

Sonja89 schreef:
Maar nu zie ik vooral een paard dat zich vooruit laat tikken en vervolgens zo langzaam mogelijk gaat. Dat motiveert niet echt om op deze manier verder te oefenen.

Ongetwijfeld heeft dit te maken met mijn gebrek aan vaardigheden, vandaar mijn vraag om een goed kamp. Ik denk dat dit meer vraagt dan losse lessen!

Je geeft hier zelf eigenlijk als de oplossing. Zoals Linda zal zeggen: je pijlen zijn op. Het heeft voor zowel jou als je paard geen zin meer om dan de circling game te gaan doen. Eerst wachten op les/hulp. De games zijn een middel, geen doel hé.

Bij een LBI heeft het totaal geen zin om leiderschap op te eisen. Een LBI heeft (volgens zichzelf) geen leider nodig en redt zich prima op zichzelf. Van een LBI moet je dus 'leiderschap' verdienen. Dit verdien je d.m.v. de juiste technieken toepassen op de goede momenten. Gewoon simpel: 'dan maar een hoge fase/meer druk', is niet de oplossing. LBI's zijn slim. Je moet ze overtuigen door zelf ook slim te zijn, niet door een hogere fase. Dat zal alleen maar averechts werken.

Misschien geeft daar het boek van Mark ook wel meer inzicht in (ik heb het boek niet gelezen).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:27

Dat geeft inderdaad met inzicht daarin. Maar het punt blijft dat je het paard niet moet overtuigen. Dat het gewoon vanzelf komt door goed te luisteren en goed uit te leggen. Dan heb je geen problemen met een paard dat niet wilt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:53

@ Susan88: uiteraard pas ik niet zomaar 'simpel' een hogere fase toe. Alles waarmee ik oefen, heb ik geleerd tijdens mijn lessen, dus ook de fase 4 (die me tegenstaat). Om die juiste technieken toe te leren passen, heb ik hier gevraagd om tips m.b.t een kamp. Juist omdat ik merk dat ik aan losse lessen alleen niet voldoende heb.

Daarbij ben ik niet zozeer op zoek naar techniekjes om mijn paard te slim af te zijn, of hem te overtuigen van mijn gelijk. Ik wil graag in hetzelfde team zitten als hij, dus meer naar een samenwerking.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:32

Heel begrijpelijk hoor Sonja dat je dat wilt :j mijn ervaring is dus dat je dat met parelli zeker kunt bereiken uiteindelijk. Maar misschien is een andere methode voor jou geschikter
Al krijg ik ook de indruk dat je nog een stuk vaardiger kunt worden. En daarbij bedoel ik niet om trucjes te leren. Maar om het meer aan te gaan voelen en weten wat je wanneer moet doen om de beste partner voor je paard te zijn.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:44

Ik ben zelf niet op kamp geweest, maar ik hoor van meerdere kanten wel goede verhalen over de kampen van Eef Veenstra. Misschien is dat wat voor jullie? Ze organiseert kampen door het hele jaar heen dus je zou zelf als eerder op kamp kunnen dan de zomer :)

Overtuigen is misschien niet het juist gekozen woord. Lastig om uit te leggen vanaf de pc. Ik probeerde meer uit te leggen dat die fase 4 (die alleen zelden gebruikt zou moeten worden) bij een LBI niet de oplossing is.

jensvl schreef:
Dat het gewoon vanzelf komt door goed te luisteren en goed uit te leggen. Dan heb je geen problemen met een paard dat niet wilt.

Luisteren naar je paard is altijd het belangrijkste. Dat is de basis van je hele communicatie. Zodra je aan een LBI laat zien dat je naar hem luistert, hem begrijpt en dingen doet die ook in zijn belang zijn (in hetzelfde team zitten), willen ze juist heel graag met je samenwerken. Dan wordt het leuk en kun je ook heel veel lol beleven met een LBI.

Ik denk dat een kamp of meer lessen het beste voor jullie zal werken. Op maat gemaakte oplossingen op het juiste moment zijn altijd zo waardevol. Voor nu zou ik even de circling game laten voor wat het is en leuke dingen gaan doen die zowel jij als je pony leuk vinden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:06

Eliine schreef:
Al krijg ik ook de indruk dat je nog een stuk vaardiger kunt worden. En daarbij bedoel ik niet om trucjes te leren. Maar om het meer aan te gaan voelen en weten wat je wanneer moet doen om de beste partner voor je paard te zijn.

Susan88 schreef:
Ik denk dat een kamp of meer lessen het beste voor jullie zal werken. Op maat gemaakte oplossingen op het juiste moment zijn altijd zo waardevol. Voor nu zou ik even de circling game laten voor wat het is en leuke dingen gaan doen die zowel jij als je pony leuk vinden.

Daarom wacht ik inderdaad op mijn volgende les en vroeg ik naar tips voor een goed kamp :j bedankt voor het meedenken en de ideeën!

In de tussentijd kan ik mooi het boek van Mark Rashid lezen, ben benieuwd.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:29

Je bent al op de goede weg Sonja. Maak van je frustraties je fascinatie. Daar ligt je groei, geniet van het spel met Kees. Zijn kracht ligt juist in het subtiele, dus je zult gewoon heel snel moeten groeien. Maar geloof me, er komt een dag dat je Kees snapt en je jonge paard niet.

Mark Racid is fijn om te lezen, geeft je meer inzicht in een diepere laag van omgang. Wat ook helpt is filmen en terug kijken, zoeken waarom dingen wel werken en waarom soms ook niet. Ten minste, dat heeft mij erg geholpen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:01

Dat is een super tip dat filmen.