Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wicky schreef:Waarom twijfel je en waarover precies?
jensvl schreef:Ik heb vroeger parelli gedaan en heb daar zeer goede resultaten mee bereikt, maar ik zat zo een beetje met hetzelfde gevoel, dat het paard het alsnog deed omdat het moest, niet omdat hij het wilde. Ik heb op een gegeven moment de tip gekregen het boek "Horses never lie" van Mark Rashid te lezen, die een veel vriendelijkere methode gebruikt waarbij het paard je kiest als leider.
Die methode sprak me aan, maar ik had wat twijfels. Na enkele maanden was het gevoel van geen echte partnerschap te hebben weg. Het paard werkte met plezier voor me en was nog veel lichter dan daarvoor zonder dat ik daarvoor iets heb moeten doen. Als je dus met dergelijke gevoelens zit, ga ik je dezelfde tip geven als die ik jaren geleden heb gehad. Lees dat boek eens.
Je kan al een beetje extra info vinden op mijn blog die je vind in mijn onderschrift, maar dat is niets in vergelijking met een boek kunnen lezen.
Ik noem vrijwel altijd "Horses never lie" als eerste boek om te lezen omdat daarin wordt uitgelegd wat het probleem is met de alpha gedachtegang. En geloof me, ik dacht eerst ook dat dat de juiste gedachtegang was.
Echte harmonie, echt wederzijds respect valt zo te bereiken.
jensvl schreef:Tegenwoordig ook in het Nederlands beschikbaar. Van dezelfde schrijver is het boek "whole heart whole horse" ook heel goed. Zelfs nog beter, maar de kans is groot dat als je nog niet bekend bent met de manier van werken, dit boek geen meerwaarde is op horses never lie.
Qua training zijn dat voor mij belangrijke boeken geweest. Ik heb pas een nieuwe besteld, maar die moet nog aankomen.
Eliine schreef:Ik vind persoonlijk dat je met die uitspraken een aantal parelli masters flink tekort doet
Sonja89 schreef:Maar nu zie ik vooral een paard dat zich vooruit laat tikken en vervolgens zo langzaam mogelijk gaat. Dat motiveert niet echt om op deze manier verder te oefenen.
Ongetwijfeld heeft dit te maken met mijn gebrek aan vaardigheden, vandaar mijn vraag om een goed kamp. Ik denk dat dit meer vraagt dan losse lessen!
jensvl schreef:Dat het gewoon vanzelf komt door goed te luisteren en goed uit te leggen. Dan heb je geen problemen met een paard dat niet wilt.
Eliine schreef:Al krijg ik ook de indruk dat je nog een stuk vaardiger kunt worden. En daarbij bedoel ik niet om trucjes te leren. Maar om het meer aan te gaan voelen en weten wat je wanneer moet doen om de beste partner voor je paard te zijn.
Susan88 schreef:Ik denk dat een kamp of meer lessen het beste voor jullie zal werken. Op maat gemaakte oplossingen op het juiste moment zijn altijd zo waardevol. Voor nu zou ik even de circling game laten voor wat het is en leuke dingen gaan doen die zowel jij als je pony leuk vinden.