Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:11

Volgens mij zitten we echt met een zeer vergelijkbaar probleem. Hier ook perfect bloedbeeld maar spierwaarden iets verhoogd.
Ik ga volgende week een spierbiopt laten nemen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:24

Sizzle schreef:
Volgens mij zitten we echt met een zeer vergelijkbaar probleem. Hier ook perfect bloedbeeld maar spierwaarden iets verhoogd.
Ik ga volgende week een spierbiopt laten nemen.

O wauw. Dat klinkt ingrijpend! -O- Laat je de uitslag weten? Voor mij ook weer iets wat ik dan in mijn achterhoofd kan houden.

Had jij de cushingtest ook al terug, Sizzle? Die wasook goed dan? Want daar verdacht je je paard toch van?

Wat ik trouwens wel nog tegen kwam op google, is dat kalium te hoog vaak bij mensen met suikerziekte voor komt. En Caj is insuline resistent. Dus..... Misschien betekent het niks, misschien betekent het alles. Dus we zoeken gewoon nog even verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:30

Ja zal ik doen.
Ik maak me best zorgen aangezien mijn haantje de voorste gewoon niet meer zo het haantje is als voorheen.
Al is het bij jou volgens mij nog erger als ik dat zo lees.
Heb je al voor Lyme getest?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:41

Sizzle schreef:
Ja zal ik doen.
Ik maak me best zorgen aangezien mijn haantje de voorste gewoon niet meer zo het haantje is als voorheen.
Al is het bij jou volgens mij nog erger als ik dat zo lees.
Heb je al voor Lyme getest?

Lyme was negatief. Heeft ze dus niet en ook nooit gehad.

Ik ken het, dat je eigenlijk je paard niet meer herkent. Nou is dat in de paddock nog niet zo erg, moet ik zeggen. Ik vind wel dat ze heel snel weer dikker wordt.

Iemand op het enduranceforum vindt dat ik teveel met haar doe en dat ik haar moet scheren.
Tja, ik weet het niet, hoor. Bij mij staan ze 24/7 buiten. Ik heb geen stallen. Ik heb er 2 staan met dekens en dat vind ik niet ideaal. Nu heb ik bij hen wel overdag de dekens af, als het aardig weer is. Maar bij een geschoren paard kan dat niet.

Ik wacht de ostheopaat en de laatste uitslagennog even af. Als daar niks geks uit komt, ga ik toch contact opnemen met Tonkie Collee. Die doet fysiologie en doet endurance met ijslanders. Wat toch meer in de buurt komt van mijn fjord dan die arabieren.

Maar dat scheren.... Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo. Net 10 minuten wat stapoefeningen aan de hand gaat het ook door stroop. En daar krijgt ze het echt niet warm van, hoor.

Maar goed, ik wil niks zomaar van tafel vegen. Misschien is dat toch de oplossing...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:18

Vorig jaar winter was mijn knollie echt goed ziek, dus daarom toen niet geschoren. Ineens ging hij toen veel beter en moest ik hem meer beweging gaan geven. Toen toch helemaal geschoren. Paard vond het een verademing!
In februari toen de strao gereden en hij bleef maar gaan en denderde zowat iedereen voorbij! En dan met een lijf die nog maar net weer beetje op conditie kwam en je kon z'n ribben toen gewoon zien...

Merk nu aan hem dat hij ook weer enorm snel staat te pompen en vandaag konden ze niet op de wei. Ben keer of vijf wezen kijken en vier keer stond ie in de schaduw. Veels te warm in de zon.

Ik zit er ook beetje mee dat ie 24/7 buiten staat. Maar denk toch dat over twee weken alles eraf gaat, niet ultrakort, maar wel er af.
Heb zo maar het idee dat hij dan weer gelijk lekker fris en fruitig zal zijn.

Fjordenvriendje wil ik iig jachtmodel scheren. Die zweet echt al met n tien minuten stapwerk.

Maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat diegene wel een punt kan hebben. :j Absoluut

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:23

Scheren kan inderdaad wel een groot verschil maken.
Soms is een streep al genoeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:33

Ik hou dat zeker in gedachten. Als de rest niks oplevert, zal dat zeker een optie zijn. Maar ze had dit gedrag ook de rest van het jaar op alle vlakken. Dus ik blijf ietswat sceptisch. Maar misschien zit ik er inderdaad helemaal naast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:35

Als het in de zomer ook al was is de vacht ook niet het eerst logische.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:12

Het is al een jaar zo. Er valt alleen steeds meer af. Als het nou alleen op het temp-rijden was. Maar dat is niet zo.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:19

Mijn paardje is zeker Left Brain, maar ben er nog niet uit of ze introvert of Extrovert is ....bij wedstrijden moet ik ze wat intomen, bij buitenritten aan zee gaat ze solluit, ja is ook wel volbloed, maar kan ook gerust een hele stapwandeling maken zonder dat ze paniekerig doet, is wel gespannen , en twijfelt om door plassen te gaan, in zee gaat ze ook mee het water in maar alleen of met nog ene die er nie in gaat, niet
Is wel heel lief in omgang, springt graag, en doet heel graag nieuwe dingen afwisselend dus, daar word éze dan rustiger van in de dressuur ook! Heeft ook veel afwisseling nodig, dus bv de maandag springen, dinsdag rust en lekker ontspannen of gaan wandelen, de woensdag en donderdag dressuur, de vrijdag doe ik grondwerk, en weekend gewoon rust of effe leuke dingen, soms wedstrijd dressuur of een spring clinnic of andere, maar dan de maandag rust bv.... Is heel cool in haar hoofd, kan er eigenlijk alles mee doen, met dit alles , is mijn paard dan extrovert? Of Introvert?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:16

Introvert betekend net als bij mensen dat je er moeilijk emotie aan af ziet. Zich weinig uiten en weinig communiceren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:49

Worden toch wel 'dingetjes' gevonden bij mijn merrie. Alles los van elkaar niet significant, maar zo alles bij elkaar gaat het toch wel opvallen. Gisteren de ostheopaat erbij gehad en die was het wel met me eens dat ze wel iets onder de leden had. Ze is echt niet fit en veel te sloom. Niet iets wat opgelost wordt door scheren, of een minder druk schema, volgens haar. Vandaag krijg ik ,hopelijk, de uitslag van de cushingtest. Hoop niet dat het dat is. Maar we wachten af. Voorlopig staat ze op rust.

Laarakker dacht nog een virus te zien. Dus daar krijgt ze ook iets voor. De ostheopaat dacht aan nieren/lever/bijnieren. Zou dan uit de cushing kunnen blijken.

Wasrbij ik trouwens aan jou miest denken, mindfull. Ik ben altijd erg voorbarig, dus lees me in op cushing. Daar stond dat bij jonge dieren de uiting regelmatig héél anders is dan bij oudjes. Oa agressief gedrag. Verder meestal zie je dat aan de voorkant, maar soms alleen aan de achterkant . Bij Caj zat haar SI vast. En dat is niet de eerste keer. Heb ik al paar x los laten maken. Ze zij dat dat vele oorzaken kan hebben, maar oa ook problemen met de (bij)nieren/cushing. Met het oog op de stress bij het opstappen op je paard.

Niet dat je je meteen zorgen moet maken, maar voor mij zijn dat soort dingen altijd iets wat dan in mijn achterhoofd blijft. Soms gaat dat na maanden of jaren ineens als een puzzel in elkaar vallen. Wie zal t zeggen.

Ben best wel zenuwachtig voor de cushing uitslag. Kan ik dan nog flinke ritten maken? Heb straks allemaal paarden in de tuin staan, wasr ik niks mee kan. Caj is mijn enige rijpaard. Met haar opvolger (RBE) ben ik nog wel 5 jaar inderweg, voor ik daar fatsoenlijk mee op pad kan.... :(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:31

hey Fabster, ik duim mee op goed nieuws :(:) , ja het kan zoveel zijn hé, ik hou het zeker in mijn achterhoofd en ga dit ook uitpluizen als het mij niet lukt om op de gewone manier zijn gedrag te verbeteren.
Het is wel zo dat ik me assertiever opstel en ik betere reacties krijg, hij gaat sneller achteruit of toont minder dominantie. Het is wel zo dat de adrenaline stijgt wanneer we de piste ingaan, de link wordt dan duidelijk gelegd met druk krijgen en opdrachtjes uitvoeren.
Ik laat hem nu op het stukje weide achter de piste grazen wanneer we klaar zijn, het lijkt te werken maar ik roep nog niet te hard want het zijn ups en downs.

Wij hebben hier ook een shet met cushing en mijn haf is ook voorbestemd om het te krijgen.
Ik hoop van harte dat het medicamenteus kan opgelost worden of met homeopathie misschien? Een reiniging?
Heeft Caj last van haar immuniteit? insulineresistent? eczeem?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:05

Ze is inderdaad insuline resistent en last van jeuk. Gelukkig goed onder controle te houden zinder deken (terwijl we hier midden in eczeemgebied zitten). Dus cushing zou kunnen.

Ze had dat echter al vanaf dat ik haar kocht, staat streng op dieet, genoeg beweging, gaat homeopathie in, etc. Had zelf dus verwacht dat dat dus zou verbeteren ipv verslechteren. Maar ja, we zullen zien.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:47

Hmmm, ik ga me ook eens inlezen. Tycho is ook IR, dacht eerst ZE, immuunziekte en de straalkanker. Wie weet... Hij is nu ook iets minder fit, maar ik wijd het wel aan de warmte en z'n dikke vacht. Verder oogt ie lekker fris wel, iig zoals normaal wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:38

Nou, geen cushing voor Cajra. Wrs wel voor mijn andere (25jarige) fjord. Die zat met zijn waarden er precies op.

Voor Caj ben ik wel opgelucht. Maar dan weet ik nu nog niks. Waar komen die strakke spieren dan vandaan? En die lusteloosheid?

Voorlopig geef ik haar een kuur voor haar lever en voor het virus. En dan maar weer kijken hoe het dan gaat. Wat een toestand.

Hoe meer ik er op let, hoe meer me nu opvalt. Ze komt niet meer zo snel als ik met voer aan kom (al eet ze nog prima), haar positie in de groep staat onder druk.

Echt irritant als er niks echts uit de testen komt. Volgende stap is weer afspraak bij Laarakker. En anders wist de Ostheopaat nog wel mensen die misschien mee kunnen denken op alles 'net niet'.

Ik vind het wel erg. We hadden net zoveel lol samen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:38

Ik heb bij Tycho toen een shiatsutherapeut gehad. Die kon nav hem te onderzoeken en 'voelen' dingen vertellen die ik haar jog niet gezegd had. Heel knap!
Mooiste was, hij kreeg er enorm een boost van. Ging toen met sprongen vooruit.

Ga haar weer contacten of ze nog eens kan komen. Wel goed voor hem denk ik. Zegt m'n gevoel idd.
Ze komt van België, en is erg druk, dus duimen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:28

Toevallig hoorde ik een vriendin daar ook over. Die had zo n cursus gedaan en ook haar paard laten behandelen. Zij was er erg tevreden over. Die hou ik ook even in gedachten. Kan even niet alles tegelijk. Kreeg net de rekening vd DA. Schrok me dood! :evaw:

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:06

Zo, dat is toch al goed nieuws Fabster, kan ze licht hoefbevangen zijn?
Mijn Haf staat dan zo te wiebelen van links naar rechts om de hoeven te ontlasten. Ik vind het erg voor jullie, zoals je zegt...het ging zo goed nu :(:)
Wie is dat Jaan? Als ze van België is, heb ik er ook voordeel bij :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:35

Ik ook, ja. Woon vlak aan de grens.

Nee mindfull. Niet bevangen gelukkig. Is allemaal gecheckt. Het zit in de spieren. Osteo vroeg wel of ze spierbevangen was geweest. Niet dat ik weer in ieder geval, maar ga het wel navragen bij de eerste eigenaar. Maar ik denk het niet, eigenlijk. Anders had ik dat al wel gehoord, denk ik. Maar goed, je weet nooit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:51

Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 06-11-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:56

He wat een nieuws allemaal de afgelopen pagina's. Iedereen sterkte :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:01

dankjewel Jaan, ja idd ruitje, de laatste pagina's klinken niet zo leuk...overal duiken al eens mankementjes op.
hoe gaat het met die van jouw Sizzle?

@Bloodymary, snoepjes op het verkeerde moment geven is idd uitlokkend naar bijtgedrag. Ik heb me de boeken van Inge Teblick aangeschaft om de psychologie erachter meer onder de knie te krijgen.
Ik moet mezelf echt neerzetten en tijd nemen om een boek te lezen, nog zo'n wijze les...man, dat paard doet me nog helemaal 'zen' worden :))

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:51

Heb ook zo'n merrie, da's waar, veel afwisseling en leuke dingen doen, is ook heel lief hoor! Maar steeds hetzelfde doen zou niet werken bij haar!! Kan soms koppig zijn ook, en wandeld ook heel graag, en bij galop wel een vreugedebok, , gewoon ondeugend bokje of bok, maar nie om me er afte hebben, meestal is het maar eentje, zoals vandaag;, mocht effe goed galopperen op een maïsveld, en moest natuurlijk een bokje bij komen he, haha maar da kan wel eens gebeuren he, haha zou wel geen merrie zijn en volbloed eh

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 07:49

:D Ja idd opvangmoeke, zo'n vreugdebokje komt er altij tss op wandeling 8-)