Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:29

Molfre schreef:
En als je je paard maar lang genoeg hersenloos commando's laat gehoorzamen, beperkt het denkvermogen zich vanzelf :o

En waar staat dat mijn paarden hersenloos commando's moeten opvolgen?
Vraag me af hoe dat merkwaardige verkeerde beeld toch vandaan komt? Zien de paardjes in mijn profiel er zó sufgetrapt uit dan?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 21-01-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:30

Ik heb nergens gezegd dat jou paarden dat moeten doen. Dat is iets dat jij jezelf aantrekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:31

Je quote mij anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:38

Pieteritus1 schreef:
Fellor: maar dan zet je je misstap toch niet op internet? Dat is een beetje je eigen glazen ingooien.

Het stond op een oudere versie dvd/video van een Parelli lespakket :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:45

Fellor schreef:
Pieteritus1 schreef:
Fellor: maar dan zet je je misstap toch niet op internet? Dat is een beetje je eigen glazen ingooien.

Tsja, don't ask me ;). Pech van internet is dat ze er nooit meer vanaf komen.

Het is nog een graadje erger! Dit filmpje stond oorspronkelijk niet op het internet maar op een van de Parelli DVD's.. LESmateriaal dus..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:51

LDRD schreef:
Je quote mij anders.

Jij refereerde naar het paard in het filmpje in de quote die ik gebruikte. "je" in mijn posts refereert naar mensen in het algemeen. Niet specifiek naar jou dus als het verwarrend was of ergens anders op leek, excuses.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:00

Geeft niks, maar nu is het gewoon weer even duidelijk :j :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:02

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:
Ik vind het wel normaal dat mijn paarden geen anderen omver lopen wanneer ik met ze train of rijd. Dat vind ik toch wel in de basis van veiligheid zitten.

Uiteindelijk wel. Tijdens de training nog niet. Het gaat erom dat het nogal veel gevraagd is van een paard om 2 (ook nog deels tegenstrijdige zaken) op hetzelfde moment te leren.

Citaat:
Ook als dat wil zeggen dat mijn paarden dan even op twee dingen tegelijk moeten letten. Als ik met ze over straat ga wil ik niet dat ze bijvoorbeeld opzij springen uit ongehoorzaamheid bovenop een fietser. Dat zou mooi worden ...

... en dus moet je niet met je paard op straat gaan als de basis van het 'niet op mij springen' er nog niet inzit.
Hier is de basis dat hij op z'n leider moet letten nog niet bevestigd - dan KUN je nog niet vragen dat hij ook nog met andere dingen rekening gaat houden. 1 stap tegelijk, anders ben je het paard alleen maar aan het pesten.

Citaat:
Soms moet je een paard trainen in de situatie waarin zich het probleem voordoet. Verkeersmak maken doe je ook in het verkeer.

Maar je begint er pas mee als de basis goed is. Iedereen die met verkeersmak maken begint als het paard in eenvoudige situaties nog niet betrouwbaar is, frustreert de zaken alleen maar nodeloos. En als je vervolgens extra heftig moet ingrijpen omdat jij zelf een situatie hebt opgezocht die niet veilig is en die het paard nog niet aankan, ben je wat mij betreft niet eerlijk naar je paard toe.

Misschien was dit paard in een afgezonderde afgeschermde situatie zoals een binnenbak zonder anderen wel braaf. Misschien lette hij dan wel goed op zijn leider. Misschien speelt dit probleem zich alleen af wanneer het paard afgeleid wordt door zijn omgeving... ik weet het niet want ik ken de context niet dus ik ga er ook niet over oordelen of Linda dat fout heeft aangepakt in dit filmpje. Ik weet ook niet wat voor training hieraan vooraf is gegaan, ik weet wel dat ze midden in een oefening zaten dus dat er wel training aan vooraf ging. Dus ik oordeel alleen op wat ik hier zie en daarbij zie ik geen verontrustende dingen en is het voor mij wel verklaarbaar waarom er gebeurt wat er gebeurt.

Niet op een fietser springen leer jij ze dus afgezonderd in de bak? Jouw paard liep op straat meteen perfect en werd nergens door afgeleid, had nooit even een momentje van "ik weet niet of ik dit wel wil". Erg knap...
Die van mij zijn niet zulke robots. Nu heb ik mijne ook gekregen/gekocht met een rugzakje aan kennis en troep van hun voormalige baasjes.
Mijn fjord was al 19 jaar en ging in de bak tijdens de lessen aan de kletter met zijn vorige bazinnetje wanneer ze ermee op de manege was. Buiten ging hij ook aan de kletter. Toch apart dat ik hem met mijn overvragende frustrerende manier van trainen binnen korte tijd zover heb gekregen dat ik hem bitloos overal rijden kan en een ruiter die hem vrijwel nooit rijdt zo met hem tussen de menigte kan rijden bij het plein van het glazen huis van serious request agelopen kerst tussen de lawaaierige fanfares en kleine kinderen. En dat heeft hij niet in de bak geleerd want ik heb met hem nog nooit in een bak gereden behalve tijdens het zadelpassen.
Dat je bepaalde basisdingen in rustige situaties moet aanleren oke... maar daar kan je ze niet alles leren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:20

Ik kom even midden in de discussie binnen vallen en heb alleen het filmpje gezien...
Ze had voor haar leven moeten vrezen als ze dat bij mijn ruin zou doen.
Helaas moet ik zeggen dat mijn merrie precies het zelfde zou reageren. Beduusd...
Gekkenwerk, Echt krankzinnig. Ik zie het nut er niet van in, ik zie alleen een geschrokken paard dat zijn best probeerde te doen. Wat een vriendelijk karakter ook.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:59

Ben nog niet volledig door het topic maar deze alvast even meenemen :

Ayasha schreef:
En wat is het nut daar van?
-en dit is echt uit interesse-

Voor mij is het nut dat je, als de oefening duidelijk is voor paardlief (je als mens dus weet wat je doet en wanneer en waarom :Y) ), hem ten alle tijden kan gebruiken. Ik gebruik het bv. regelmatig in de weide, als ik zie dat mijn zelfzekere pony iets wil doen wat ik op dat moment niet wil (op mij gericht, of zelfs op mijn andere pony, daar moei ik me ook mee, zeker als ik in de buurt sta ;) ) dan is een vinger genoeg om hem een paar passen achteruit te zetten. Geen touw nodig, geen zweep, stick, geen schreeuw, geen klap, geen niks ... Als ik dat laatste trouwens allemaal zou doen zou ik een nog bozere pony krijgen, en zou ik meer kans lopen op een confrontatie en daar ben ik niet zo goed in :Y) Deze oefening is zo duidelijk voor beide partijen dat er altijd de gewenste reactie op volgt (of beter: heb nog niet meegemaakt dat het niet zo is, komt misschien nog eens :+ ).

Dus naast het speelelement (je paard achterwaarts door of over dingen laten gaan, vindt ie geweldig) heeft het hier wel degelijk nut, zowel in de weide als in de rest van de dagelijkse omgang. Niks zo makkelijk als je je paard met een vingerwijzing of een intentie achteruit en om kan zetten. En natuurlijk kan je dat ook door heem "achter" en "om" te leren, maar ik hou van rust .. en als ik anderen dan hoor schreeuwen "OM" dan denk ik "geef mij mijn vingertje maar" :')

Trouwens, even algemeen ... Het kopschuw maken en het ervoor zorgen dat een blind paard helemaal gek wordt en zelfs paarden met 2 ogen er niks mee kunnen (had ik ergens gelezen in de loop van) dat valt heus wel mee hoor.. En ik kan het weten, want ik heb er ook eentje met 1 oog, en beide pony's hebben in de loop der tijd toch wat zwiepers meegemaakt (niet zoals op dit filmpje, dat dan weer niet). En ze zijn niet kopschuw en zien me nog heel graag, liever dan daarvoor heb ik het idee .. Komen altijd naar mij toe in de weide, ook als ik het halster vast heb, steken hun neus in het halster (moet soms zorgen dat ze niet gaan vechten voor de aandacht :+ ) en worden heel graag op hun hoofd geaaid (de bange , blinde pony al helemaal, de andere heeft aan aaien in het algemeen wat minder behoefte maar kan er ook enorm van genieten als hij het de tijd ervoor vindt). Dus als je het goed doet (en ik ga er even vanuit dat ik het niet slecht heb gedaan :Y) ) valt het allemaal wel reuze mee, ookal lijkt het op het moment zelf heel heftig ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:05

MirandaDvG schreef:
Dit lijk wel een verfijnde manier van een paard kopschuw maken

Er werd trouwens een week of 2 geleden ook zo'n filmpje besproken.
Weet niet of dat dezelfde mevrouw was.

Ik vind het echt Walgelijk als je zo met dieren om gaat!

Dat filmpje is NIET dezelfde mevrouw .. en als je beide filmpjes goed bekeken hebt mag ik hopen dat je dat verschil ook ziet ..
Bij het andere filmpje heeft de vrouw de leadrope vast aan de musketon, en verwacht dan dat ze haar paard achteruit kan zetten door met haar hand naar zijn borst te gaan en met haar hand op een neer te rukken. Als het paard dan andere dingen gaat doen omdat die het echt niet weet en ook gewoon niet anders KAN (dit paard heeft ruimte zat), dan gaat ze beginnen met schoppen in de buik enzo ... DAT is pas mishandeling, dat filmpje heb ik ook niet uitgekeken. Spijtig genoeg gebeurde dit ook onder de naam van Parelli (al is ze geen officiële instructeur bij mijn weten, maar zegt van wel) en natuurlijk is dat weer geweldige reclame voor de methode.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:09

Jannepauli schreef:
Het is nog een graadje erger! Dit filmpje stond oorspronkelijk niet op het internet maar op een van de Parelli DVD's.. LESmateriaal dus..

Geen lesmateriaal .. gewoon een stukje waarin getoond wordt hoe een paard kan (gaan) reageren en welke problemen daardoor kunnen ontstaan. Het zit niet op een punt in het level dat ze zeggen "en nu gaan we allemaal moeilijke paarden opzoeken en dingen oplossen".

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:16

Hoe verpest je een paard, deel 1?
Dat mens mag voor mij een verbod krijgen om dieren te houden en zelf eens een paar meppen krijgen met de achterkant van een touw. En een flinke boete ja!

Nou heb ik het voor eens en altijd gehad met dat gel*l van haar (en daarbij ongeveer 70% van bokt)
Jammer eigenlijk dat dit zo'n braaf dier is, als ze dit met mijn merrie zou proberen zou ze al snel haar lesje geleerd hebben.

Ziek word ik ervan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:17

Citaat:
Bij het andere filmpje heeft de vrouw de leadrope vast aan de musketon
heeft iemand een link naar dat filmpje?

Citaat:
Geen lesmateriaal .. gewoon een stukje waarin getoond wordt hoe een paard kan (gaan) reageren en welke problemen daardoor kunnen ontstaan. Het zit niet op een punt in het level dat ze zeggen "en nu gaan we allemaal moeilijke paarden opzoeken en dingen oplossen".

Dat lijkt me onzin - dan had dat in de tekst ook duidelijk gemaakt moeten worden.
Zoals al meermalen is aangegeven zijn dit soort methodes vooral bedoeld om mensen die geen paardenervaring hebben, iets te leren. Als je zelf al niet kunt bedenken hoe een paard te observeren of hoe je met een paard omgaat en hem/haar traint.. dan lijkt me dit wel verkeerd als voorbeeld. De meeste klantjes apen nl gewoon na wat ze opgedragen wordt en ik zie de eerste-de-beste-sukkel al snel denken "oh dit moet zo want die mevrouw doet dat ook".. 8)7

En god-bewaar-me voor lui die zeggen ".. nu gaan we moeilijke paarden opzoeken.."

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:22

@[***]
Nee ik heb beide filmpjes niet goed bekeken
hooguit 15 seconden, verder kon ik het niet aanzien

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:27

Gini schreef:
Paard reageert niet op de enorme zwiepers omdat hij die constant toegediend krijgt. Daar wordt een paard "numb" van. Net zoals een paard dat dood is aan het been. Een klierend paard 1 keer een harde tik geven met eventueel bijhorende schreeuw zodat die schrikt en dan gewoon verder gaan met het dagelijkse leven is efficiënter dan 10 minuten lang trekken en rukken en snokken. Maar dat had ik al gezegd geloof ik.

Vind jij dit een klierend paard?

Ik ben het verder met je eens hoor. Het was snel duidelijk dat het paard niet ging reageren op de zwieper. Dan moet je iets anders proberen. Op dit filmpje duurt het erg lang voordat Linda dat doorheeft en verder gaat met andere vormen van body control (voorhand en achterhand omzetten) die wel duidelijk werken om het paard rustig te krijgen.

Dat het paard gestrest wordt van de zwiepers vind ik niet kloppen. Ik heb het idee dat het paard (in eerste instantie dan) gestrest en afgeleid wordt van iets buiten de camera. Zelfs tijdens al die zwiepers blijft het paard compleet gefocused op iets anders. Ik vind het bijv. ook absoluut niet eerlijk om het paard achterwaarts te laten gaan richting het enge, dat is vragen om problemen.

Ik vind het jammer dat er verder niet echt op andere opties ingegaan wordt.
Gewoon een tik geven; wat wil je daarmee bereiken dan? en dan nog harder dan wat nu gedaan wordt?
Een stemcommando geven; ik ken persoonlijk weinig mensen die hun paard zo uitmuntend getraind hebben dat hun paard in een stresssituatie keurig achterwaarts gaat op stem :+ Dan nog heb je ooit iets anders gebruikt om een stemcommando te trainen.

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat nou precies het probleem is bij dit filmpje. Ik vind zelf namelijk vooral de hoeveelheid druk niet ok, maar de manier waarop ze het probeert op te lossen (dmv bodycontrol) wel.
Ik denk op te maken uit verschillende reactie dat men de hoeveelheid druk niet eens zozeer een probleem vindt (ze zouden zelf nog liever een hardere tik uitdelen), maar het "gedoe" eromheen niet helemaal begrijpen? Klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:44

Jannepauli schreef:
Citaat:
Bij het andere filmpje heeft de vrouw de leadrope vast aan de musketon
heeft iemand een link naar dat filmpje?

Citaat:

Dat lijkt me onzin - dan had dat in de tekst ook duidelijk gemaakt moeten worden.
Zoals al meermalen is aangegeven zijn dit soort methodes vooral bedoeld om mensen die geen paardenervaring hebben, iets te leren. Als je zelf al niet kunt bedenken hoe een paard te observeren of hoe je met een paard omgaat en hem/haar traint.. dan lijkt me dit wel verkeerd als voorbeeld. De meeste klantjes apen nl gewoon na wat ze opgedragen wordt en ik zie de eerste-de-beste-sukkel al snel denken "oh dit moet zo want die mevrouw doet dat ook".. 8)7

En god-bewaar-me voor lui die zeggen ".. nu gaan we moeilijke paarden opzoeken.."

http://www.youtube.com/watch?v=O4YY2GXiOLA
Bij het schoppen ben ik afgehaakt trouwens, dus weet niet wat er verder gebeurd :+

Filmpje op youtube is volgens mij niet door Parelli zelf gepost, toch? Dat mensen niet alle info erin zetten is niet de schuld van Parelli (eigenlijk mogen ze zelfs het filmpje er niet op zetten..). In het level zelf wordt aangegeven dat dit als voorbeeld is, hoe een paard KAN reageren (in tegenstelling tot hoe pakweg 90% van de paarden zal reageren), en dat mensen die het level bekijken nog niet klaar zijn om zoiets zelf te gaan doen. Zal trouwens niet voor niks zijn dat het nu niet meer in de levels zit ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:00

Dat 2e filmpje? Wat wil dat mens nou van dat paard? Moet hij achterwaarts?

Grappige is namelijk dat zodra de man het paard terug overneemt en niks bijzonders doet en gewoon vriendelijk het paard terug zet dan doet dat paard het gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:07

Dat laatste weet ik dus niet, ben niet tot het einde van het filmpje geraakt :o
Maar hier weet het paard dus echt niet wat het moet doen, en kan ook weinig anders doen aangezien ze hem bijna op zijn neus vast heeft ... Als je dit dan vergelijkt met dat van Linda Parelli dan mag ik hopen dat er toch verschillen gezien worden. Ookal is het van Linda misschien niet al te handig, dit is hoe het helemaal niet moet ...

Dat laatste heb ik zelf ook ervaring mee trouwens .. die instructeurs moeten dus ook niet meer terugkomen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:05

Anoniem schreef:
Misschien was dit paard in een afgezonderde afgeschermde situatie zoals een binnenbak zonder anderen wel braaf. Misschien lette hij dan wel goed op zijn leider. Misschien speelt dit probleem zich alleen af wanneer het paard afgeleid wordt door zijn omgeving...

In theorie kan dat natuurlijk maar in de praktijk lijkt het me onwaarschijnlijk, als de basis er goed inzit moet je al helemaal veel sneller dan dit tot resultaat komen. Er wordt minuten gehannest, dat is tamelijk zinloos.

Citaat:
Niet op een fietser springen leer jij ze dus afgezonderd in de bak?

Dat was niet wat ik zei he. Ik zei dat je pas de weg op moet gaan als het paard de basis kent. Zodat je weet dat correcties, als je die moet geven, al begrepen worden. Je kunt niet 2 dingen in 1 keer aanleren, dus je kunt een paard pas verkeersmak maken als 'ie in een rustige omgeving de principes van 'ho', 'volg' en 'niet op mij staan' kent.
Dat er dan een moment komt dat je je paard duidelijk maakt dat ho=ho (ja, ook op straat!) kan heel goed. Maar als een paard het principe nog niet kent zou ik niet de straat op gaan als het even te vermijden is. En als je dan vrijwillig de straat op gaat en je moet je paard met het betere ruk- en trekwerk vervolgens redden van een aanstormende vrachtwagen, dan is dat jezelf te verwijten, en ben je met je ruwe correcties niet eerlijk naar het paard.

Het paard had hier overduidelijk nog moeite met die basis: het respecteren van een afstand tot de leider. Dan kun je niet ook nog eens vragen dat hij ook met andere dingen rekening houdt. 1 ding tegelijk.

Ik vraag me trouwens af waarom je ervoor kiest om meteen allerlei aannames en overdrijvingen in te bouwen ('robots' bv)?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:26

Freya6 schreef:
De bedoeling is wat je in onderstaand filmpje kunt zien op 0: 58, het paard achterwaarts laten gaan voor druk vanaf de leadrope dmv zwiepen.
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Bij Parelli doen ze dat door steeds iets harder te gaan zwiepen met de leadrope net zolang totdat het paard een stapje achterwaarts doet, of maar de intentie laat zien achterwaarts te willen gaan. Die opbouw en release is echter in filmpje van Linda niet zo duidelijk te zien/niet aanwezig. Waardoor het verwarrend lijkt.

Ik zie nog steeds het nut niet van al deze stappen, ik zie het echt niet. Waarom al die stappen ondernemen als een of twee keer zeer duidelijk optreden ook resultaat kan geven? Ik heb nog nooit echt problemen gehad met een paard, tuurlijk moet je soms hard(er) optreden dan dat je eigenlijk wilt, maar jezelf in een soort mens-paard willen veranderen om zo beter met een paard te kunnen werken gaat er bij mij echt niet in.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:30

ik wou gister het filmpje op mijn tablet kijken maar dat kon helaas niet
heb hem dus nu net gekeken
en wat belachelijk
als iemand zo met mijn paard zou doen was ik compleet door het lint gegaan
ik snap ook niet wat ze probeert te bereiken
is parelli niet een manier om zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:31

sanne83 schreef:
[

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat nou precies het probleem is bij dit filmpje. Ik vind zelf namelijk vooral de hoeveelheid druk niet ok, maar de manier waarop ze het probeert op te lossen (dmv bodycontrol) wel.
Ik denk op te maken uit verschillende reactie dat men de hoeveelheid druk niet eens zozeer een probleem vindt (ze zouden zelf nog liever een hardere tik uitdelen), maar het "gedoe" eromheen niet helemaal begrijpen? Klopt dit?

Het probleem vind ik de onduidelijkheid, de inconsistentie en het onrechtvaardige in het handelen van deze mevrouw met dit paard deze tien minuten.

In het filmpje vind ik dit geen klierend paard. Paard staat rustig om zich heen te kijken en opeens begint het gehannes en getrek. Maar dat is wat ik in het filmpje zie, ik ben niet zo hypocriet om te denken dat dit het braafste en liefste paard van de wereld is. Er zal heus wel een probleem geweest zijn, maar ik vind niet dat je dat op deze manier oplost.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:31

MirandaDvG schreef:
Dit lijk wel een verfijnde manier van een paard kopschuw maken

Er werd trouwens een week of 2 geleden ook zo'n filmpje besproken.
Weet niet of dat dezelfde mevrouw was.

Ik vind het echt Walgelijk als je zo met dieren om gaat!

Goed punt, ik snap ook niet zo goed waarom deze mevrouw juist steeds aan de blinde kant van het paard gaat staan, iemand met een beetje paardenverstand kan begrijpen dat vanaf de andere kant werken -in dit geval- meer resultaat zal opleveren.

Zou je mij de link van het andere topic/filmpje willen sturen via pb, als je nog weet waar het staat :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:39

Ik vind het echt bizar dat sommige mensen dit filmpje met goedkeuring bekijken.
Echt, ik heb persoonlijk dan liever die wedstrijdbimbo's die geen flauw benul hebben wat voor druk uberhaupt een bit op de lagen geeft en hoe hun mooie pessoabitje nou werkt, dan mensen die bewust met paarden bezig zijn en termen als "paardvriendelijk" en "natural horsemanship" in de mond durven te nemen en onderwijl een paard horendol slingeren.
Dat zou ik eens moeten proberen met een "onrespectvolle"(Hoe KOM je erbij!) hond met een blind oog, 5 minuten lang aan een touw staan rukken en slingeren terwijl die aan zn keel is vastgemaakt, dan zou ik heel Nederland over me heen krijgen.

Toen ik mij orienteerde in welke richting ik zou volgen wist ik dat het sowieso niet Parelli moest worden omdat dat me geen jota aan leek, maar dit vind ik een belediging voor alle grote trainers die NH zeggen te beoefenen.