[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:54

@Cuelycoat; in jou geval met een jong paard zou ik zeker les adviseren. Instructeurs vind je bijvoorbeeld op www.horseinmind.nl

@ Gaiaaa; ik heb zelf geen parellipad, zou zo ook niemand weten. Zit het pad er niet bij? Misschien heeft iemand een flairpad om mee te passen?

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:32

CurlyCoat schreef:
Ik zou graag met mijn nieuwe verzorgpaardje (1 jarige hengst) ook met parelli willen beginnen.
Heb zelf niet echt veel ervaring hier in, iemand tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen?
Moet ik boeken gaan kopen of online ergens inschrijven oid?
Of toch echt les nemen (al kan ik niet echt iemand hier in de buurt vinden die lessen geeft).

Kijk eens op: www.parelli.nl
Daar staan alle Parelli instructeurs :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:03

Hoe gaat het hier met het herfstachtige weer? Ik kom tot de ontdekking dat grondwerken ook met deze weersomstandigheden ideaal is, koud krijg ik het niet... :P

Zondag weer een les gehad met mijn LBI die steeds extraverter begint te worden, we zijn begonnen aan travelling cirkels en de change of direction.

Met mijn jonkie ben ik nog lekker aan het prutsen met follow the rail en patroontjes daaraan toevoegen, het worden al echte parellipony's :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:44

Sonja89 schreef:
Hoe gaat het hier met het herfstachtige weer? Ik kom tot de ontdekking dat grondwerken ook met deze weersomstandigheden ideaal is, koud krijg ik het niet... :P

Zondag weer een les gehad met mijn LBI die steeds extraverter begint te worden, we zijn begonnen aan travelling cirkels en de change of direction.

Met mijn jonkie ben ik nog lekker aan het prutsen met follow the rail en patroontjes daaraan toevoegen, het worden al echte parellipony's :D

Ik denk eerder dat jij al een echte parelli vrouw word :p

Bij ons gaat het goed, wij zijn juist meer het rijden aan het oppakken en ik ben begonnen met vloggen van wat wij doen. Dat is wel leuk om te doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:32

Haha je hebt gelijk, dat is het! Oh ik ben wel benieuwd naar je vlogs, kan ik mezelf ergens abonneren?

Joyce_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:20

Vandaag mijn eerste Parelli-les gehad en het was echt super leuk. Mijn knappe pony pakte het snel op.

Ik merkte alleen wel dat hij het met deze waterige kou snel koud kreeg (geschoren, had tijdens de les wel een zweetdeken op). Helaas kunnen we bij ons niet in de binnenbak oefenen, dus we moeten buiten ons ding doen. Zweetdeken was vandaag dus niet voldoende.

Hoe doen jullie dat? Zijn outdoor deken aanhouden lijkt me niet echt een optie, omdat met de cirkling game denk ik in de weg gaat zitten. Kunnen jullie een (soepele) warme en waterdichte deken aanraden?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:22

Sonja89 schreef:
Haha je hebt gelijk, dat is het! Oh ik ben wel benieuwd naar je vlogs, kan ik mezelf ergens abonneren?

Je hebt een PB :)

Joyce_Ma schreef:
Vandaag mijn eerste Parelli-les gehad en het was echt super leuk. Mijn knappe pony pakte het snel op.

Ik merkte alleen wel dat hij het met deze waterige kou snel koud kreeg (geschoren, had tijdens de les wel een zweetdeken op). Helaas kunnen we bij ons niet in de binnenbak oefenen, dus we moeten buiten ons ding doen. Zweetdeken was vandaag dus niet voldoende.

Hoe doen jullie dat? Zijn outdoor deken aanhouden lijkt me niet echt een optie, omdat met de cirkling game denk ik in de weg gaat zitten. Kunnen jullie een (soepele) warme en waterdichte deken aanraden?

Ik heb mijn paard niet geschoren, maar dat is voor jou nu natuurlijk helemaal geen handige informatie. Zou je geen uh.. hoe heet zo een deken.. een Walker, denk ik, kunnen doen. Die hebben veel meer vrijheid bij de schouder. Zo eentje bedoel ik: https://www.kramer.nl/Walker-Special.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=421667&ci=257038. Worden ook gebruikt voor in de stapmolen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:11

Wat goed, Joyce! Van wie heb je les en wat hebben jullie allemaal gedaan? Ben niet nieuwsgierig hoor ;)

Hier ook ongeschoren teddyberen dus totaal geen verstand van dekens, sorry :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:36

Als mijn paard het koud krijgt laat ik hem gewoon even sjouwen, dat is het voordeel van een LBE :D

Ik ben de laatste tijd dus ook weer wat meer bezig met grondwerk. Dinsdag had ik dus weer les, uitdaging: doe zo weinig mogelijk en de figure 8 aan het eind van je 22 feet leadrope. In draf.
En het liefst voordat ze (lesgeefster) weer terug komt in galop.
Ik ben benieuwd of dat lukt, en dan vooral met connectie en een nadenkend paard.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:24

Mooie uitdaging Wendy! Ik heb gisteren toevallig nog even geoefend met de F8. Mijn paardje gaat daar dan echt heel hard en serieus over nadenken en kijkt me de hele tijd aan: bedoel je dit? Bedoel je dat? Deze kant op? Echt ideaal voor de connectie en teambuilding :D

Wat mijn instructrice als tip gaf was mijn handen met leadrope erin op mijn buik houden om te voorkomen dat ik per ongeluk toch ging leiden.

Joyce_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:57

@xxdomiixx Dat is een goed idee! Zo zal hij inderdaad warm blijven maar toch genoeg bewegingsvrijheid hebben.

@Sonja89 Ik heb les van Anouk Dahrs en we zijn gisteren begonnen aan de zeven games. Omdat ik al wat voorwerk had gedaan met de savvyclub zijn we gisteren t/m de circling game gekomen. Dus we hebben mooi wat materiaal om te oefenen! Super leuk :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:08

Sonja89 schreef:
Mooie uitdaging Wendy! Ik heb gisteren toevallig nog even geoefend met de F8. Mijn paardje gaat daar dan echt heel hard en serieus over nadenken en kijkt me de hele tijd aan: bedoel je dit? Bedoel je dat? Deze kant op? Echt ideaal voor de connectie en teambuilding :D

Wat mijn instructrice als tip gaf was mijn handen met leadrope erin op mijn buik houden om te voorkomen dat ik per ongeluk toch ging leiden.

Het probleem met Walter is dat hij niet nadenkt :') Hij snapt het namelijk heel snel en vindt het dan saaaaaaai -O- En dan verzint hij zelf wel wat, zoals de blokken omver lopen, van richting veranderen, wegrennen....
Dus dat is een kwestie van de oefening opknippen in stukjes en van afstand zorgen dat al die stukjes correct uitgevoerd worden :j Waarbij meneer weer aan het nadenken komt.
Mooie oefening in geduld ook voor mijzelf....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:09

@ Wendy, oh hilarisch haha!

@ Joyce_Ma, klinkt goed en leuk :D

Ik twijfel om hier op VNA een dagboekje te plaatsen van onze ontwikkelingen. Er zit een behoorlijk verschil tussen hoe wanhopig ik een half jaar geleden was en hoeveel plezier ik en mijn jongens met het parelliprogramma terug hebben gekregen. Het lijkt me goed en leuk om anderen daarmee te inspireren, maar aan de andere kant is het een enorm persoonlijk proces. Ik twijfel nog even verder... ;)

Gisteren regende het zo hard dat ik een dagje overgeslagen heb, maar vandaag gaan we weer lekker oefenen :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:22

Ik weet niet of het de bedoeling is van dit topic maar weet even niet waar ik het anders kan vragen: zit over parelli te lezen en kwam bij horseanality uit. Ik heb alleen echt geen idee welke kant mijn paard op neigt! Hij heeft van alle vier de richtingen kenmerken, ligt totaal aan de situatie. Ook heb ik hem pas vijf maanden dus misschien ken ik hem gewoon nog niet goed genoeg. Al hebben we wel al veel tegenslagen meegemaakt...

Zou iemand mij willen helpen misschien :-)?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:14

Zoals je zelf al zegt ligt het aan de situatie e.d. welke horsenality een paard vertoond. Hoe stabieler ze worden des te meer worden ze gecentreerd in de horsenality chart. Dus het kan heel goed dat jou paard van alles wat laat zien, doet de mijne ook - is niet gek dus :) vaak hebben ze wel een basis. Net als mensen ben je van nature in een normale situatie introvert of extrovert en meer zelfverzekerd of juist onzeker over jezelf. Mijn paard is bijv. in de basis Left Brain Extrovert maar laat heel veel zien van introvert (Zowel left als right brain) door zijn ervaringen op de manege. Nu hij zich zelf kan open stellen zie je veel meer van zijn oorspronkelijke onder geduwde karakter. We merkte in het begin al wel wat dingen van extrovert maar die waren echt heel klein.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:34

En als aanvulling op bovenstaande reactie: het handige aan het (her)kennen van de horsenality's is dat je zo per moment kunt bekijken wat jouw paard nodig heeft, wat dus per minuut/uur/dag/week/maand kan verschillen, zeker als alles nog volop in ontwikkeling is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 00:52

Bedankt!!

Nog een vraag: ik heb gebrande parelli dvd's van iemand geleend en op de disc "level 1 - 7 games" staat een introductie, snelle uitleg van het concept met een paard dat dit al kan, simulaties van elke game zonder paard met oa problemen oplossen en een afsluiting wat je met die games allemaal kan (creatief zijn etc).

Is dit echt heel level 1 of bestaan er meer onderdelen? Zit erover te twijfelen om mijzelf in te schrijven bij Savvy, krijg ik dan de volledige level 1 training (online) op papier?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:08

Tegenwoordig schijnt de level 1 te zijn uitgebreid met meer oefeningen wat je kan met de games.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:42

woepsie90 schreef:
Bedankt!!

Nog een vraag: ik heb gebrande parelli dvd's van iemand geleend en op de disc "level 1 - 7 games" staat een introductie, snelle uitleg van het concept met een paard dat dit al kan, simulaties van elke game zonder paard met oa problemen oplossen en een afsluiting wat je met die games allemaal kan (creatief zijn etc).

Is dit echt heel level 1 of bestaan er meer onderdelen? Zit erover te twijfelen om mijzelf in te schrijven bij Savvy, krijg ik dan de volledige level 1 training (online) op papier?

Ik breek even in! Ik kreeg van de week een email dat de savvyclub vanaf 4 januari heel erg gaat veranderen. Waaronder ook dat de pathways level 1-4 volledig beschikbaar worden. Nu kun je je afvragen of je daar misschien extra voor moet betalen (of gold member moet zijn). Maar wellicht wordt de savvyclub dus wel veel uitgebreider dan hij nu is.

Hallo iedereen trouwens :wave: ben hier een tijdje niet actief geweest maar heb wel jullie verhalen gelezen. Zal eens proberen om weer actiever mee te gaan praten! Met mn eigen pony gaat alles zn goede gangetje, beetje saai eigenlijk :D maar we zijn gewoon lekker bezig in level 4 samen met instructrice.
Heb er daarnaast een nieuw projectje bij. 5 jarige arabische volbloed ruin. Mega slim, mega leuk, en mega onbekend met alles wat Parelli inhoudt. Heel interessant om weer een keer vanaf 0 te beginnen met een paard. Ook leuk omdat hij een hele andere instelling als mijn Shetlandpony heeft en ik daardoor heel anders te werk moet gaan. Hij is namelijk een overduidelijke left brainer met zowel neigingen naar introvert als extrovert. Duidelijke eigen mening en helaas ook wat opposite reflexes aangeleerd. Maar extra leuk om dan de verandering te zien wanneer ik bepaalde Parelli 'tactieken' toepas. Hij is soms zo positief verbaasd; hee jij bent een interessant mens :wow: en soms is ie ook beledigd als ik m te slim af ben wanneer ie een van zn aangeleerde truukjes toepast om mensen aan de kant te duwen/in je ruimte te komen. Maar grappig beledigd, dan zit ie echt zo, heeee jij hebt me door >;) normaal kom ik hier mee weg :=

Maargoed ik zit weer veel te veel te kletsen :o ga vanaf nu ook weer gezellig op jullie belevenissen reageren en zal eens kijken of ik mijn project Arabier ook wat kan bijhouden hier!

Sonja89: Ik snap precies wat je bedoelt wat betreft bijhouden van je vorderingen. Ik wil dat eigenlijk ook doen, maar weet niet zo goed of ik dat dan allemaal weer openbaar wil zetten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:26

Welkom (terug) Eline :D Ik hoop dat jij je vorderingen in ieder geval hier in de HK wil opschrijven, want ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar wat je zoal doet in level 4 en jouw projectje klinkt qua LB-gehalte erg als mijn IJslander. Alleen mis ik dan nog de techniek om hem mee te verrassen, waardoor ík vaak degene ben die verbaasd staat te kijken :=

Kom maar op met de verhalen _/-\o_

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:19

Ik heb helaas geen tijd om het hele topic door te lezen, maar zou graag jullie advies willen. Ik kreeg van iemand het advies om als revalidatie met Parelli te beginnen, maar ik heb geen idee wat dit inhoudt. Hoe kan ik hier het beste mee beginnen. Wat moet ik lezen/kijken/bestellen?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:23

Als ik denk aan revalidatie met parelli, dan denk ik aan mentale revalidatie van het paard of dat het paard momenteel geen hele zware dingen mag doen waardoor je met parelli makkelijk wel kleine dingen kunt oefenen. Ik hou zelf vlogs bij van wat ik met mijn paard doe (parelli basis) misschien krijg je daar een beetje een idee bij. Mijn paard was echt een manege paard, wilde niet mee denken en vond niks leuk en nu heb ik bijna altijd een nieuwsgierig paard :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:12

xxdomiixx schreef:
Als ik denk aan revalidatie met parelli, dan denk ik aan mentale revalidatie van het paard of dat het paard momenteel geen hele zware dingen mag doen waardoor je met parelli makkelijk wel kleine dingen kunt oefenen. Ik hou zelf vlogs bij van wat ik met mijn paard doe (parelli basis) misschien krijg je daar een beetje een idee bij. Mijn paard was echt een manege paard, wilde niet mee denken en vond niks leuk en nu heb ik bijna altijd een nieuwsgierig paard :)

Mijn paard heeft een jaar stil gestaan door blessures van haar kant en van mijn kant en ik mag haar nu weer op gaan pakken. Ik wil er echter niet meteen op klimmen, maar eerst door middel van grondwerk aan de slag met haar. Een van de blessures zorgt er ook voor dat ze nooit meer met bit gereden kan worden, dus we moeten ook omschakelen naar bitloos. Wil het dus eerst op de grond goed voor elkaar hebben, alvorens er op te klimmen. Ze moet ook mentaal gerevalideerd worden. Er is vroeger met haar samengesteld gereden en men is niet zuinig op haar geweest, vandaar de blessure in de mond. Dat moet ook uit haar koppie.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:16

Dan vind ik parelli inderdaad een hele fijne methode om weer op te bouwen :) ik zelf zou aanraden om lessen te volgen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:40

Oei, er is al even niet geschreven hier :P

Vanavond heb ik na een goed gesprek besloten dat ik as. zomer met een van mijn IJslanders op kamp ga om te onderzoeken in hoeverre wij een match (kunnen) vormen, of dat het altijd problematisch zal blijven.

Daarom ben ik op zoek naar zo veel mogelijk kampervaringen met Parelli/NH. Ben benieuwd naar jullie verhalen! :)