Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:19

sanne83 schreef:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe (en waarom) je het paard op dit moment een klap voor z'n kanis wil geven :+

Nogmaals, dit moment kómt er bij mij niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:23

Fellor schreef:
Een paard snapt namelijk de betekenis van een klap voor zn hasses zo goed :+ En daarna heeft ie echt zin om volgende keer bij jou op een ontspannen manier met plezier mee te werken :+

Nee, het paard uit het filmpje heeft het hier zo naar zijn zin dat hij nog wel een keer wil.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:24

LDRD schreef:
Fellor schreef:
Een paard snapt namelijk de betekenis van een klap voor zn hasses zo goed :+ En daarna heeft ie echt zin om volgende keer bij jou op een ontspannen manier met plezier mee te werken :+

Nee, het paard uit het filmpje heeft het hier zo naar zijn zin dat hij nog wel een keer wil.

_O-

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:38

Fellor schreef:
Mijn ervaring is dat alle mensen die zichzelf zo duidelijk niet nh verklaren en heel hard roepen er irl echt zeer weinig van bakken. Ze hebben allemaal paarden die totaal geen zin hebben om iets met ze te doen, geen extra randje expressie hebben en ze kunnen geen van allen in vreemde situaties op een ontspannen manier met hun paard omgaan.

Misschien eens wat vaker met mensen omgaan die andere niet NH of anderszins doen? Kom je ze zeker weten genoeg tegen.
Het niet doen is overigens niet hetzelfde als ertegen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:40

Anoniem schreef:
Ik vind het wel normaal dat mijn paarden geen anderen omver lopen wanneer ik met ze train of rijd. Dat vind ik toch wel in de basis van veiligheid zitten.

Uiteindelijk wel. Tijdens de training nog niet. Het gaat erom dat het nogal veel gevraagd is van een paard om 2 (ook nog deels tegenstrijdige zaken) op hetzelfde moment te leren.

Citaat:
Ook als dat wil zeggen dat mijn paarden dan even op twee dingen tegelijk moeten letten. Als ik met ze over straat ga wil ik niet dat ze bijvoorbeeld opzij springen uit ongehoorzaamheid bovenop een fietser. Dat zou mooi worden ...

... en dus moet je niet met je paard op straat gaan als de basis van het 'niet op mij springen' er nog niet inzit.
Hier is de basis dat hij op z'n leider moet letten nog niet bevestigd - dan KUN je nog niet vragen dat hij ook nog met andere dingen rekening gaat houden. 1 stap tegelijk, anders ben je het paard alleen maar aan het pesten.

Citaat:
Soms moet je een paard trainen in de situatie waarin zich het probleem voordoet. Verkeersmak maken doe je ook in het verkeer.

Maar je begint er pas mee als de basis goed is. Iedereen die met verkeersmak maken begint als het paard in eenvoudige situaties nog niet betrouwbaar is, frustreert de zaken alleen maar nodeloos. En als je vervolgens extra heftig moet ingrijpen omdat jij zelf een situatie hebt opgezocht die niet veilig is en die het paard nog niet aankan, ben je wat mij betreft niet eerlijk naar je paard toe.

Freya6

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:44

De bedoeling is wat je in onderstaand filmpje kunt zien op 0: 58, het paard achterwaarts laten gaan voor druk vanaf de leadrope dmv zwiepen.
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Bij Parelli doen ze dat door steeds iets harder te gaan zwiepen met de leadrope net zolang totdat het paard een stapje achterwaarts doet, of maar de intentie laat zien achterwaarts te willen gaan. Die opbouw en release is echter in filmpje van Linda niet zo duidelijk te zien/niet aanwezig. Waardoor het verwarrend lijkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:46

En wat is het nut daar van?
-en dit is echt uit interesse-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:52

LDRD, ik heb al 100 keer gezegd dat ik het filmpje ook niet prettig vind en het ook niet zo zou doen, maar om dan te roepen ik geef hem wel gewoon een knal vind ik ook nergens over gaan.

Ik heb ook al een aantal keer aangegeven dat ik ook zat mensen ken die zonder NH fijn met hun paard omgaan. Ik zie die mensen dagelijks voor mijn werk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:53

En nogmaals Fellor, ik zou niet in deze situatie raken. Hier zou hij absoluut van mij geen klap voor zijn kanis gekregen hebben, maar netjes afgevoerd worden naar huis.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:55

wat hierboven gezegd wordt om je paard achterwaarts te laten gaan door aan het touw te gaan liggen zwiepen/morrelen, daar moet ik toch echt wel even van achter mijn oren krabben.
Sorry, maar een beetje een opgevoed paard kent mondelinge basiscommando's waarbij 'terug' en 'om' gewoon standaard zijn.
Daar heb je geen NH voor nodig, maar 3 hele andere, elementaire dingen:
1. discipline
2. gezond verstand
3. kennis van paarden

Deze vorm van Parelli oogt m.i. eerder naar dierenmishandeling, dan vriendelijkheid voor het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:57

LDRD schreef:
En nogmaals Fellor, ik zou niet in deze situatie raken. Hier zou hij absoluut van mij geen klap voor zijn kanis gekregen hebben, maar netjes afgevoerd worden naar huis.

En Linda zou waarschijnlijk ook in 99.000 van de 99.001 keer niet in deze situatie raken en daar zijn uren en uren beeldmateriaal als bewijs voor. Zoals eerder aangegeven hebh ik het idee dat ze hier haar geduld verliest en er niet goed genoeg bij nadenkt. Iedereen zit er wel eens naast en deze mensen krijgen dagelijks paarden in handen van mensen die het daardoor al jaren zelf opgekloot hebben.
Nu 10 jaar later zou ze dat waarschijnlijk heel anders olossen, er is veel veranderd, ook binnen parelli.

Nee, ik zou zelf ook niet op deze manier in die situatie terecht komen, maar iedereen heeft wel eens gehad dat ie iets heeft opgelost op een manier die achteraf gezien anders had gekund.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:58

Fellor: maar dan zet je je misstap toch niet op internet? Dat is een beetje je eigen glazen ingooien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:58

Er is eerder in dit topic geschreven dat gezien de optoming van het paard, met zadel, dit een hoogstwaarschijnlijk een meer gevorderd Parelli-paard is. Dit zou onderdeel zijn de de warming up voor het rijden. Als ik het goed begrepen heb rijd je in principe niet bij de laagste levels (tenmisnte als je die oefend).
Maakt dat het gedrag en de gevolgen niet erg vreemd? :)

Fijn trouwens dat de discussie gewoon goed gaat zonder de er heftige mods-acties nodig zijn! *\o/*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:01

Laat me niet lachen. Een opgevoed Parellipaard? Ik denk dat ze degenen die aan het trouw staan de klooien, beter even op kunnen voeden.
Dit heeft toch op geen enkele wijze te maken met het opvoeden van een paard, dit is puur paardjepesten.
Parelli of niet, als wie dan ook zo'n filmpje zou plaatsen, zou die exact dezelfde reactie van mij krijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:01

Ik zie anders Parelli filmpjes genoeg waar ík niet vrolijk van wordt.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 21-01-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:02

Pieteritus1 schreef:
Fellor: maar dan zet je je misstap toch niet op internet? Dat is een beetje je eigen glazen ingooien.

Tsja, don't ask me ;). Pech van internet is dat ze er nooit meer vanaf komen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:05

Mag ik nog even bijvoegen dat het daadwerkelijke zwiepen van het touw waarbij het paard dit aan het halster voelt pas bij fase 3 en 4 hoort. Het is de bedoeling dat het paard wijkt voor de druk in de lucht voor hem, druk die voornamelijk uit mijn lichaamsenergie komt plus het licht bewegen van het touw. Het nut is dat je, je paard op grotere afstand nog kunt sturen dus zonder lichamelijk contact.

Dus voor de mensen die denken dat nh'ers hun paarden standaard met zulke zwiepers naar achteren sturen, dat is (voor mij in ieder geval) niet waar.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:06

Ayasha schreef:
En wat is het nut daar van?
-en dit is echt uit interesse-

Het paard uiteindelijk met een zeer subtiele aanwijzing uit je eigen ruimte kunnen sturen, op de cirkel kunnen sturen etc.
Bij dominante paarden werkt achterwaarts laten gaan om het leiderschap te krijgen als mens.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:08

Op m'n mobiel kon ik het fimpje niet zien, nu wel en snap gelijk de reacties.
Duidelijk gevalletje van 'mijn gedult is op, maar ga toch lekker verder'.

Ookal let het paard meer op de andere paarden, heb ik wel te doen met het dier.

Ik heb zelf een tijdje freestyle les van Emiel V gehad en ben blij dat ik nooit interesse heb gehad in Parelli. Dit is een echt nuchtere ruin, maar zo kan je makkelijk een probleem creeën met een touw aanklikken, lijkt mij.

"Terug" zeggen werkt ook prima en is een stuk minder vermoeiend, haha. Je zou er een zweepslag van in je arm krijgen pffff.

Als het zwieberen makkelijk werkt, zou ik zeggen, doen! Maar als iets niet werkt bij een paard verzin je toch wat anders!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:09

Het begin van het filmpje is gewoon al slecht.. misschien als die man er niets mee te maken had gehad dat het paard het prima zou begrijpen en het rustig opgebouwd kon worden, maar hij is duidelijk niet rustig. Hij wil per direct de 'meester' over het paard zijn en is dat blijkbaar niet. Het paard moet ineens iets doen van die man, en die man kan het paard dat totaal niet uitleggen en begint als een waanzinnige aan het touw te trekken. Hij probeert het paard geloof ik letterlijk op z'n knieen te krijgen, en dat zal een paard maar heeeeeeeeel zelden doen!!
Als zij het dan overneemt is het paard al dusdanig van slag dat het totaal niet meer weet wat er gevraagd wordt en gewoon een uitweg zoekt. Hij kijkt constant naar andere dingen, wat heel vervelend is en wat je moet proberen te voorkomen, maar dit paard zit al in een paniek stadium waar je hem volgens mij niet meer met al dat gezwiep uitkrijgt. Er zit geen enkel momentje rust in als die man bezig is, het paard ging achterwaarts maar moest nog 100 passen zetten voordat de man doorkreeg dat het paard eigenlijk deed wat hij wilde. Als je niet op tijd stopt is het commando al niet duidelijk meer en legt het paard de link niet met achterwaarts.

Die van mij kan beide manieren, zachtjes op de borst aanraken en 'terug' of 'om' en het gebeurd.. maar ook op afstand snapt ze het aan een touw aardig goed, maar dat komt omdat ik gelijk ophoud als ze reactie geeft. En de bewegingen zijn niet bij stap 1 al zooooo groot dat een paard zich werkelijk kapot schrikt en omspringt om weg te komen. Je moet ALTIJD weer rustig beginnen en het commando steeds steviger geven. In dit filmpje begon de man gelijk te sjorren en te trekken, dan geef je een dier ook 0 kans om tijdig en rustig te reageren.

Nee... ik wordt er niet echt vrolijk van, maar ik geloof niet zozeer dat het gelijk aan haar ligt. Die man moet zich er gewoon totaal niet meer mee bemoeien totdat het paard het begrijpt, en dan mag hij het ook eens proberen...

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:14

Ik zei en zeg gewoon terug en dan gaat ie ook.....zowel wanneer die los is als wanneer die aan een touwtje staat. Dat is basis en dus iets wat ik ze gelijk leer, meestal zonder enige moeite maar soms met iets meer moeite. :D Lukt altijd.
Ik snap niet dat sommige mensen het persé zonder stemgebruik willen doen, maar ik heb wel gemerkt dat dat veel voorkomt in nh.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:21

Dit lijk wel een verfijnde manier van een paard kopschuw maken

Er werd trouwens een week of 2 geleden ook zo'n filmpje besproken.
Weet niet of dat dezelfde mevrouw was.

Ik vind het echt Walgelijk als je zo met dieren om gaat!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:21

Pieteritus1 schreef:
wat hierboven gezegd wordt om je paard achterwaarts te laten gaan door aan het touw te gaan liggen zwiepen/morrelen, daar moet ik toch echt wel even van achter mijn oren krabben.
Sorry, maar een beetje een opgevoed paard kent mondelinge basiscommando's waarbij 'terug' en 'om' gewoon standaard zijn.
Daar heb je geen NH voor nodig, maar 3 hele andere, elementaire dingen:
1. discipline
2. gezond verstand
3. kennis van paarden

Het hele punt van het morren aan het touw is dat het paard zelf na gaat denken en interpreteren ipv. dom commando's opvolgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:23

Volgens mij is het maar goed in het geval van het filmpje dat een paard maar een beperkt denkvermogen heeft :j .

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:27

LDRD schreef:
Volgens mij is het maar goed in het geval van het filmpje dat een paard maar een beperkt denkvermogen heeft :j .

Ik heb nooit gezegd dat ik het eens ben met wat er op het filmpje gebeurt, in tegenstelling! Ik walg van wat daar gebeurt en dat is ook geen horsemanship meer, op geen enkele manier. En als je je paard maar lang genoeg hersenloos commando's laat gehoorzamen, beperkt het denkvermogen zich vanzelf :o