De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:31

Heeft Morrie regelmatig koliek??? Komt dat omdat ie z'n vlas opeet?
Moet wel lachen om jullie deken verhalen. Komt me ook bekend voor, ik heb wel ergens een deken liggen maar waar???? geen idee
Kinke loopt "bloot" in de wei, de rest heeft dekens op. Ze ziet er vreselijk goor uit (ben geen poetser) en de rest blinkt als ze de dekens eraf gooien met rijden. Ieder nadeel heb zn voordeel
Verder is Kinke woensdag door de belgische tandenmeneer onder handen genomen. Ik wilde een second opinion van hem. In september had de DA haar gevijld en me verteld dat haar 2 eerste kiezen (onder) scheef sleten en ik met haar langs moest komen bij de kliniek zodat ze verdoofd kon worden en hij met de flex de zaak bij kon werken
Belgenman heeft eerst alles gevijld (zonder klem en uiteraard zonder verdoving), een klusje wat de DA zelfs niet lukte zonder verdoving....
En toen kwam het.......die kieze...da's nie goe hè....
Hij liet het aan me zien....schrok me helemaal naar, beide kiezen liepen van achter naar voren in een enorme scherpe punt uit, denk dat tussen achter- en voorkant meer dan een halve centimeter verschil zat Volgens hem was het te erg om gewoon met het handje te vijlen.
Vervolgens liep ie naar zn bus en kwam met een verlengsnoer terug.....en een tas.......met daarin een boormachine met daarop een lange steel en een soort ronde vijl????? Hellupppp!!! Ik zag het niet zitten maar hij wel haha. We hebben met zn tweeen Kinke vastgehouden aan het halster terwijl hij met dat grommende monster Kinke haar kiezen heeft bijgewerkt. Arme peerd heeft daarna nog een half uur verdwaasd door het luik gehangen, als iemand naar haar toe liep deed ze een stap naar achteren, ze moest duidelijk even verwerken wat er gebeurd was. Vond het zo knap van d'r, zo'n ratelend lawaaiding in je mond en niet compleet over de zeik gaan *o/*
Belgenman heeft na de behandeling het wel goedgemaakt met knollie, mevrouw stond lekker met haar hoofd op zn schouder te hangen.
Volgend jaar volstaat hopelijk het handvijlen
Laatst bijgewerkt door Kinke op 22-01-06 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:34

nee hij eet geen vlas, als dat zo was, had ik er wel iets aan gedaan.
Met is een emotionele zaak, als er tegen hem geschreeuwe is of hij krijgt (ten onrechte) een klap van iemand, omdat ze vinden dat hij te lomp is, staat hij met koliekverschijnselen.

We zijn nu hard aan het werk om z'n emotional fitness wat op te peppen, maar zo lang hij op een "normal" stal staat, zal het een probleem blijven.

Helaas is er geen Parelli gerichte stal binnen een aanvaardbaar aantal km. Er is een perfecte stal, maar daar zou ik dan alleen in het weekend heen kunnen en daar worden zowel Morrie als ik niet echt gelukkiger van.

Hij krijgt ook koliek op de trailer, vandaar dat ik die nu verkocht heb en op zoek ben naar een veewagentje.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:45

Jee Smurf, da's niet fijn. Wist trouwens niet dat zoiets kan gebeuren door emoties. Kan me voorstellen dat je zelf niet gelukkig wordt als je Mor alleen maar in het weekend kunt zien. Moest er zelf ook niet aan denken, maar Kinke zou het niks uitmaken

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:56

Ik zou echt niet moeten merken wanneer stalgenoten Oop regelmatig een knal verkochten

Brrrrrrrrrrrrr, griezelstory van die kiezen bij Kinke, maar wat moet dat moet .

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:00

Morrie is in z'n leven in Oostenrijk erg veel versleept, van het ene hengstenstation naar het andere en omdat hij ruin was, mocht hij nergens blijven. Dat is hem niet in de kouwe kleren gaan zitten.

Het gevolg is dat hij heel erg gevoelig reageert op de kleinste verandering. Als ik de polder met hem uit ga, is hij al van streek, dus dat doe ik niet meer voorlopig.

De geheel andere benadering (Parelli) heeft hem wel veel goed gedaan in de omgang met mij, maar andere mensen (normals) kunnen niets meer met hem en zijn banger van hem dan voorheen.

de groep ruinen waar hij overdag mee staat is ook nogal van samenstelling gewijzigd en Morrie is helaas weer de laagste in rang.
Nu hij zich bewust is van lichaamstaal blijft hij gelukkig wel heel tegenwoordig, hij neemt op tijd de benen en laat zich niet meer bijten en slaan, dus dat scheelt weer

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:26

Sorry Smurf, maar ik ben van mening dat, door juist van alles met je paard te doen vooral buiten het terrein, je paard daar veel weerbaarder van wordt. Veel en regelmatig laten prikkelen door de omgeving, dan is er op den duur veel minder schrikreactie. Schrikken blijven ze

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:33

dat is van veel later orde, lees het boek move closer, stay longer maar eens. Voorlopig moet Morrie in z'n comfort zone blijven en zolang er nog wat respect issues zijn, ga ik de openbare weg niet op.

Parelli zegt niet voor niets: take the time it takes so it takes less time

Ik heb op stal 2 voorbeelden gezien van mensen met teveel haast en beiden zijn gestopt met Parelli, 1 heeft zelfs het paard te koop staan.

En als je alles op de juiste wijze aanpakt, zullen ze niet meer schrikken, nooit meer.......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:42

Ik zie momenteel geen reden om Oop op een of andere manier te benaderen dan zoals ik nu doe, op mijn manier gesaust door alles wat ik hier en daar oppik. Ik vind dat een paard ook paard mag blijven, compleet met soms een eigen wil. Een paard dat nooit schrikt, mankeert vlgs mij wat aan z'n hersenpan

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:45

dat is jouw keuze, ik heb mijn keuze gemaakt en ik geloof erin, ik sta er 1000% achter en ik doe alles volgens die visie

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:50

Ieder z'n ding hoor

Iets anders. Weet je waarom ik altijd tijd te kort kom, omdat er 's ochtends geen actie in mij te krijgen is, voor het zo ver is, is de dag alweer bijna voorbij

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:58

ja dat probleem heb ik ook, ik moet naar de schuur (spinnenwebben) om een passend riempje te gaan zoeken dat ik vanmiddag nodig heb, maar ik hik er alweer 2 uur tegenaan......

wat ik ook heb is dat ik dor de week niet uit bed te branden ben als ik naar m'n werk moet en in het weekend vroeg en fris en fruitig opsta...... héél curieus

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:01

smurf schreef:
dat is van veel later orde, lees het boek move closer, stay longer maar eens. Voorlopig moet Morrie in z'n comfort zone blijven en zolang er nog wat respect issues zijn, ga ik de openbare weg niet op.

mij heb je er toen wel opgezet en nog wel zonderbit in Morrie's bakkes. je mag weleens zuiniger omgaan met je paardentandarts . dat was geloof ik nog voor je Parelli tijd

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:03

opala schreef:
Ik zie momenteel geen reden om Oop op een of andere manier te benaderen dan zoals ik nu doe, op mijn manier gesaust door alles wat ik hier en daar oppik. Ik vind dat een paard ook paard mag blijven, compleet met soms een eigen wil. Een paard dat nooit schrikt, mankeert vlgs mij wat aan z'n hersenpan

er zijn altijd dingen waarvan een paard gaat schrikken. de ene meer dan de andere en ze schrikken niet allemaal van dezelfde dingen. het is belangrijk ze te leren dat ze "gecontroleerd" kunnen schrikken en niet gelijk ervantussen hoeven gaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:04

dat was inderdaad voor m'n parelli tijd, nu komt er niemand meer op Morrie incl. ikzelf.

Ik heb hier foto's hangen van 2 jaar geleden, in het bos, ook zonder bit..... achteraf gezien heb ik héél veel geluk gehad toen, al die 37 jaar dat ik op onverantwoorde wijze paard heb gereden ben ik er redelijk goed vanaf gekomen eigenlijk..... ben door 1 ongeluk wat motorisch ontspoord geraakt, maar verder ben ik nog redelijk heel.....

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:06

hihi... mij ook!! (op Morrie) En samen bermonderhoud in de polder gedaan! Leuk was dat!

Oop... het is niet zo dat een 'parelli' paard niet meer schrikt... alleen blijven (als het goed is) de vluchtreacties achter wege!!!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:10

smurf schreef:
wat ik ook heb is dat ik dor de week niet uit bed te branden ben als ik naar m'n werk moet en in het weekend vroeg en fris en fruitig opsta...... héél curieus

Vertel mij wat. Opstaan omdat je wakker wordt of opstaan omdat de wekker gaat , maakt een hemelsbreed verschil.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:19

Banjer schreef:
ohjee... dan schaam ik me bijna om te zeggen dat ik voor Banjer een nieuwe deken heb gekocht...

Een 200-grams deken, overgenomen van T@nj@.... erg mooi...

je hoeft je niet te schamen, zeg. ik heb ook pas weer een splinternieuwe Rambo Duo op te kop getikt. Niet dat ik hem veel ga gebruiken maar je kunt er beter mee verlegen zitten als om verlegen. En als het zeikt van de regen krijgen mijn paarden een regendek op.

ik heb geen binnenbak. als ik ga rijden heb ik geen zin mijn paarden daarna op stal te zetten. maar ik zet ze ook niet warm of zweterig van het rijden buiten in de zeikregen. DUSSSSS regendekens.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:27

Citaat:
hihi... mij ook!! (op Morrie) En samen bermonderhoud in de polder gedaan! Leuk was dat

dat was mét bit...... 2 we slepen nu de bak zonder bit.... de enkele keer dat ie droog is.... zou vandaag moeten, voor het gaat vriezen, maar gisteren stond ie nog onder water.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:40

Fijn Kinke, dat de tandarts een boel heeft weggehaald en dat het lúkte!

Doet Kinke het goed op haar nieuwe plek?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:49

opala schreef:
Iets anders. Weet je waarom ik altijd tijd te kort kom, omdat er 's ochtends geen actie in mij te krijgen is, voor het zo ver is, is de dag alweer bijna voorbij

welkom bij de club

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:51

Buitenzinnig schreef:
opala schreef:

welkom bij de club

Mag ik ook lid worden ?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:52

Antheman schreef:
De supermooie paarse zweetdeken werd vanmiddag helaas rijkelijk voorzien van chocomelk.
Hoe was ik dat er nu weer uit ,zonder vanish te gebruiken??

Ik zou hem een poos in de Biotex laten weken met lauwwarm water. Met een beetje mazzel kun je het dan met de hand er uit wassen.

Succes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:52

Alweer een club

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:54

Tammie schreef:
Antheman schreef:
De supermooie paarse zweetdeken werd vanmiddag helaas rijkelijk voorzien van chocomelk.
Hoe was ik dat er nu weer uit ,zonder vanish te gebruiken??

Ik zou hem een poos in de Biotex laten weken met lauwwarm water. Met een beetje mazzel kun je het dan met de hand er uit wassen.

Succes.

Thanks
Mijn bad draait overuren
Ga ik proberen ,alleen heb ik volgens mij geen biotex meer in huis. Wel biotex OXY, maar dat werkt voor geen meter.
En nog een dag laten liggen lijkt me niet bevorderlijk, denk je niet? (zodat ik naar de winkel kan voor biotex)
Ik gooi hem gewoon in de masjien op 30 graden hoor.

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:58

Nee, hoe langer hij ligt, hoe moeilijker de vlek er uit gaat. Met een beetje mazzel gaat hij er in de wasmachine er ook wel uit, omdat hij nieuw is. Dan zit er vaak nog een bepaalde laag op kleding/ dekens waardoor het vuil minder goed blijft plakken.