De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:56

Ik heb mijn jaarabonnement in september al niet verlengd... kreeg ik telefoon van een dame met een 'reuze goed aanbod'... (zoveel korting oid) Beleefd maar beslist geweigerd... ik mis em niet!

Marith_Ov

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:26

Hoi alllemaal,

Ik kom ook even in dit topic langs.

Ik heb mijn pony sinds mei 2002 en heb haar toen op ijzers laten zetten i.v.m. troondtredend zijn van 1 voorbeen. In het najaar van 2003 kwam ik de site van Paard Natuurlijk tegen en vond dit zo interessant dat ik in oktober dat jaar Tamarinde van de ijzers heb laten halen en sindsdien is de smid er niet meer bij geweest.

In de ruim 2 jaar dat ik mijn pony NB is er veel veranderd in haar voeten (positief), ze zijn nog lang niet perfect en dat hoeft van mij ook niet, maar met name aan haar voorvoeten moet nog flink gewerkt worden.

Mei 2003, met ijzers:
Afbeelding

Januari 2006:
Afbeelding

Als jullie het leuk vinden heb ik ook nog een paar recente voeten foto's, helaas niet zoals het was toen de ijzers er net af waren (ik vergeet altijd mijn camera mee te nemen)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:28

Foto's zijn ze hier gek op, dus kom maar op

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:42

Oké, hier komen ze:

Rechts voor:
Afbeelding

Afbeelding

Rechts achter:
Afbeelding

Afbeelding

Links voor (1ste foto is een beetje scheef):
Afbeelding

Afbeelding

Links achter:
Afbeelding

Afbeelding

Achteraanzicht voorvoeten
Rechts:
Afbeelding

Links:
Afbeelding

Achteraanzicht achtervoeten:
Afbeelding

Commentaar is zeker welkom, er moet echt nog veel aan gebeuren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:47

Dag Tammy,
Welkom!

Zo te zien heeft vrijwel elke hoef een dubbele zool

Mooi scoop ik voorbij komen! en op 1 hoef een scheurtje. Die zou ik ronder vijlen ,zodat de kans op inscheuren kleiner is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:47

Ik vond ze al klein, maar als je er op klikt zijn ze groter he?

Trouwens, wat een mooi paard heb je!

Ik zat een beetje te turen naar de zool van rechtsvoor.... omdat mijn paard last heeft van een dubbele zool vroeg ik me af of dat bij de jouwe ook het geval kan zijn.

Op het eerste gezicht ziet het er netjes uit hoor, heb je ook hulp van een ervaren bekapper of bekap je helemaal alleen?

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:55

Antheman: dat er op elke hoef een dubbele zool zit kan best kloppen, ik ben er ook heel druk mee bezich om hem langzaam maar zeker te verwijderen, maar durf dat niet rigoreus te doen.

In welke hoef zag je een scheurtje? Het is mij niet opgevallen, terwijl ik ze toch bijna dagelijks in handen heb.

Wendy; je moet er idd op klikken. Ik bekap volledig zelf, omdat ik niet iemand in de buurt kan vinden die mij hier mee kan/ wil helpen. Mede daardoor ben ik denk ik af en toe wat te voorzichtig.

Het is een kruising met een draver en een Ned. Appaloosa.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:00

Tammie: De steunsels idd vragen duidelijk aandacht. Wanneer je deze verwaarloost en laat wat voor ze zijn, is het dweilen met de kraan open. Omgeklapte en overgroeide steunsels is het gevolg en de gehele ontplooing van de hoef komt stil te staan. Evenals adviseer ik je hier wat terug te lezen, zodat je weet wat je rondom de straal kunt doen. Uitroeien met de vijl die steunsels. Nog vaker die hoefwanden bijwerken, zodat de hielen op den duur nog meer verlaagd kunnen worden. Ik denk dat je beter begeleiding kunt inschakelen om je daarmee op weg te helpen. Er kan nog veel meer verbetering bereikt worden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:03

Tammie schreef:
Wendy; je moet er idd op klikken. Ik bekap volledig zelf, omdat ik niet iemand in de buurt kan vinden die mij hier mee kan/ wil helpen. Mede daardoor ben ik denk ik af en toe wat te voorzichtig.

Bij mij is laatst een natural balance bekapper langs geweest uit Zwolle. Ik denk dat je haar wel eens kunt mailen, ze heeft haar eigen paard in Ommen staan, dus ze is gewend om ver te rijden
Ze heet ellemieke fransen, haar nummer staat op haar site ww.hoofcomplete.com

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:08

Ik lees al zo'n 352 pagina's mee. De steunsels zijn regelmatig de klos. Ik zou er graag iemand bij willen halen, maar ik wil wel iemand hebben waarvan ik zeker weet dat hij echt goed is en niet al te rigoreus te werk gaat. Zeloopt nu erg goed en ik wil niet dat ze onregelmatig gaat lopen na een bekapping, zeker omdat ze ook gevorderde artrose heeft, moet het toch voorzichtig gebeuren.

Welke van de bekappers kunnen jullie me aanraden die op de eerste pagina staan?

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:10

Wendy, dat is een goede tip, ik zal haar binnenkort even bellen. Het zal voor haar naar mijn pony een klein uurtje rijden zijn. Dat moet te doen zijn lijkt me. Bedankt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:20

Naar ons is ze ook een uur onderweg, gewoon eens informeren. Wie weet heeft ze nog meer klanten in de buurt, kan ze het combineren

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 14:16

Tammie schreef:
Antheman: dat er op elke hoef een dubbele zool zit kan best kloppen, ik ben er ook heel druk mee bezich om hem langzaam maar zeker te verwijderen, maar durf dat niet rigoreus te doen.

In welke hoef zag je een scheurtje? Het is mij niet opgevallen, terwijl ik ze toch bijna dagelijks in handen heb.

In het natte weer groeien de steunsels echt hard. Ik heb volgens mij 1 jaar geleden ook met een dubbele zool te maken gehad en heb toen 4 keer in de week de overtollig steunsel eraf gekrabt met mijn renet. ik zoek even een duidelijke foto voor je op.

Andor, hartje winter gemaakt ,vorig jaar:
Afbeelding
En Merrit kampte met hetzelfde euvel:
Afbeelding

Verder dat scheurtje:
[img]http--public.fotki.com-WilkoMarith-beesten-paarden-sayesindes_tamarinde-januari_2006-dscf0582.html[/img]
Deze foto! Ik krijg hem er niet goed op. Als ik nu nog eens naar de foto kijk. het gaat om dat linkerhoefje, dan lijkt het alsof het scheurtje de overgang is van steunsel naar hoefwand.
Maar dan nog zou ik dat vooral vloeiender laten verlopen.

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:35

Ik zie wat je bedoeld, ik ga zo even rijden, dan zal ik er extra op letten en er wat aan doen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:55

*jeu* m'n kerstpakket arriveerde net per post, lekker vlot..... ik heb er niets aan dus heb het op voorhand al weggegeven.....(net als vorig jaar en het jaar ervoor enz.) kan ik maandag de dochter van een collega mee blij maken dus.....

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:37

Tammie ,
duidelijk een geval van een dubbele zool, de straal licht ook diep.

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:41

Mosquito: Dat klopt, zeker de stralen van de voorvoeten liggen diep, ik heb vanmiddag de voorvoeten weer bewerkt en de hielen konden weer een paar mm lager. Morgen de achtervoeten weer onder handen nemen.

Antheman: Het scheurtje in de hoef was gelukkig geen scheurtje, maar een randje extra hoorn wat van de kroonrand naar beneden liep, deze heb ik weggevijld en ziet er nu dus beter uit.

Iedereen bedankt voor het reageren, zo durf ik ook wat meer en ik ga zeker Ellemieke Fransen er bij halen als ze tijd heeft.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:32

Antheman schreef:
Ik zeg ook al een jaar dat ik de Bit opzeg.

Wat heel jammer aan de Bit is, id dat heel veel (met name de Pennys) de geschreven stof tot waarheid aannemen. Terwijl het zo duidelijk vanuit een bepaald standpunt is geschreven en het is de kunst om daar doorheen te kijken.

Cooks, zet Bob eens op ijzers ,dan hoor je waar hij èn de camera loopt }>

Hij krijgt gewoon een halster om en dan knup ik hem vast. Hij is net een Japanse toerist. Die camera gaat overal mee naartoe.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:38

Cookies schreef:
Antheman schreef:
Ik zeg ook al een jaar dat ik de Bit opzeg.

Wat heel jammer aan de Bit is, id dat heel veel (met name de Pennys) de geschreven stof tot waarheid aannemen. Terwijl het zo duidelijk vanuit een bepaald standpunt is geschreven en het is de kunst om daar doorheen te kijken.

Cooks, zet Bob eens op ijzers ,dan hoor je waar hij èn de camera loopt }>

Hij krijgt gewoon een halster om en dan knup ik hem vast. Hij is net een Japanse toerist. Die camera gaat overal mee naartoe.

Das ook een manier

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:41

Helaas geen haarfotoos

Ik heb wel een bolletje haar voor jullie, mijn ondeugd Andor!
Afbeelding

En we hebben een nieuwe tretocht kameraad, genaamd Storm. De Whippet heeft Deb nu een week. Ze heeft hem uit het asiel (in Zeeland )gehaald. Leuk detail: 1 kilo afgevallen , zonder te dieten! Omdat ze hem moet uitlaten.
Afbeelding

Ohja, steunsels zijn weer ingekort vandaag bij de ondeugd. Morgen mag de Barbiepop nog even stil staan.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:41

Jeetje Tammie, dat is al een hele vooruitgang vergeleken met die foto waar je paardje nog op ijzers stond! Wat een stelten had ze onder haar hoeven!

Vooral linksachter lijkt me al een eind de goede richting op. De andere voeten doen nog wat stijl aan. Zo te zien hebben de hielen van jouw merrie heel erg de neiging om naar voren toe te groeien (ondergeschoven), waardoor het extra belangrijk is deze kort te houden, zodat het draagvlak verder naar achter komt te liggen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:42

@AM: Pretty In Pink!! Cool!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:44

Mac schreef:
@AM: Pretty In Pink!! Cool!

Purple do you mean?

Of bedoel je de Haf? Die heeft een zweetdeken van de vuilnis op

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:45

ddd...dddd...dddddekens??????

wat zijn dat???????? >;)

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:46

Antheman schreef:
Of bedoel je de Haf? Die heeft een zweetdeken van de vuilnis op

Ehhhh .... verklaar u nader ??

Andor staat er een beetje beteuterd bij te kijken ... volgens mij had hij ook op HOT PINK gehoopt