[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:11

Hier nog mensen naar Equiday geweest? Ik heb bijna doorlopend demo's gekeken en ben nu helemaal kapot, maar wel voldaan haha!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:41

Ja maar alleen de ochtend. Moest weer optijd thuis zijn.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:55

Hey! Ik had mij hier een poos geleden gemeld, maar het topic uit het oog verloren. Vanaf nu ga ik jullie weer volgen! (En zelf posten.)

Ik ben ook naar Equiday geweest veel demo's gezien. Ik vond alleen beide parelli demo's nier zo.

Ik heb ook nog een vraag; hoeveel waarde wordt er gehecht aan het halen van level 1 etc? En wat kan je er mee doen? Ik ben steeds serieuzer bezig met Parelli en zit er over te denken dat te gaan doen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:59

Bedoel je met het behalen van level in dat je een auditie overweegt (een filmpje sturen naar parelli?)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:01

Ja klopt. Te zijner tijd wil ik les gaan geven (nu nog lang niet!), maar ik merk dat parelli mij veel meer ligt dan rijden. Ik geniet er van om mensen te helpen met hun paard.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:07

Parelli is niet alleen grondwerk he :p Parelli is meer dan alleen rijden maar het is ook meer dan alleen grondwerk. Dat ter zijde. In principe kun je gewoon wachten tot je level 4 bent als je officieel les wilt geven en dus daarna naar parelli gaat om certificaat ofzo te halen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:09

Oh maar dat weet ik hoor! Het is meer dat ik grondwerk het leukste vind om te doen, maar juist de combinatie van beiden trekt mij aan. :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:26

Ah oke berichtje kwam dan anders over ("ik merk dat parelli mij beter ligt dan rijden"). Maar je hoeft dus niet je level 1 in te sturen. :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:27

Ja dat staat er een beetje raar inderdaad. :+

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:29

Leuk dat je ooit ook les wil geven :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:09

Oh echt Isabel, wat vond jij er minder van? Vooral de laatste vond ik juist heel mooi en goed opgezet, ik ging vol nieuwe inspiratie voor mijn lbi naar huis :D en met een parelli touwhalster en 4 playrollen, die dingen zijn écht geniaal!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:12

Wat leuk dat ik dit topic vind, ik wil me ook mer gaan verdiepen in parelli met mijn paard. Ik ga ook opzoek naar iemand die me hierin kan ondersteunen, ik heb wel eens 1 x grondwerk les gehad met een verzorgpaard maar het spreekt me meer aan dat je met parelli in stapjes werkt , lijkt mij ook prettiger voor het paard. Ik las dat je ook lessen online kon kopen ? Dat vind ik alleen wat minder aansprekend omdat ik het belangrijk vind dat ik de kleine singaaltjes van mijn paard ook leer opvangen en dan lijkt mij dat iemand die ook echt bij je is op het moment van de les het beste is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:03

Je kunt jezelf aanmelden bij de savvyclub. Dan krijg je elke maand nieuw materiaal tot je beschikking (filmpjes en artikelen). Ik vind het een heel waardevolle aanvulling op mijn lessen en maak er ook veel gebruik van, maar niet als vervanging.

Oh, ook een IJslander zie ik? :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:18

Ik denk dat het vooral lag aan het feit dat mijn paard heerlijk voorwaarts is en mij dus niet zo 'verbonden' met de clinic. :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:24

Sonja89 schreef:
Je kunt jezelf aanmelden bij de savvyclub. Dan krijg je elke maand nieuw materiaal tot je beschikking (filmpjes en artikelen). Ik vind het een heel waardevolle aanvulling op mijn lessen en maak er ook veel gebruik van, maar niet als vervanging.

Oh, ook een IJslander zie ik? :D

Ja ook een IJslander, ik heb hem nog niet zo lang en hij begint zich op zijn gemak te voelen.. zijn innerlike draak komt naar buiten, hahah dus moet me wat meer verdiepen in grondwerk etc. Het ging echt super netjes, liep met een los touwtje achter me aan.. nu bedenkt meneer opeens af en toe geen zin te hebben en gaat in de remmen.. en van de week met wandelen probeerde hij steeds voorbij me te lopen, dus nu het nog te handelen is het eventjes de kop indrukken hahaha ( hijs is overgens ook opeens enorm dominant/aggresief tegen sommige paarden had hij eerst ook niet, weet niet of dat met elkaar te maken kan hebben ? Hij brult eerst en lijkt gewoon te willen spellen en dan uit het niets gaat hij vol in de aanval echt oren plat tanden bloot en op andere paard afspurten.. ook geen verschil tussen merries of ruinen) Dus even kijken hoe ik hem kan assisteren dat hij hopelijk weer wat lekkerder in zijn vel komt in de weide ook.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:04

Oh dat klinkt wel als een pittige uitdaging! Al is de kern van Parelli niet om iets de kop in te drukken, maar dat ontdek je vanzelf als je je erin verdiept! Het gaat wel over grenzen stellen, maar niet op een straffende manier.

Als ik dit zo lees, vraag ik me wel af of hij medisch helemaal in orde is..? Niet om het standaard boktpraatje te houden, maar over het algemeen zijn IJslanders juist heel sociaal naar andere paarden.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:50

Ik denk dat het probleem gekomen is omdat de groep waar hij instond 2 merries 3 ruinen inmiddels al 3 keer veranderd is. Hij was vriendjes met iedereen. Hij stond toen met 1 merrie alleen omdat de andere merrie hengstig was geweest hadden de ruinen een paar keer onderling ruzie gehad. De merrie met wie hij stond ging toen bij een ander paard op het land omdat die van de eigenaresse haar vriend zijn moeder was. Toen stond die van mij dus 2 dagen alleen uiteindelijk is de merrie weer terug bij hem op het land gekomen en ik denk dat hij nu gewoon bang is dat ze weer afgepakt word. Hij gaat goed met de andere grotere groep waar ze in stonden maar een iemand wilt niet dat hij terug erbij gaat inverband met dat ze een beetje ruzie zoeken als er dus een van de merries hengstig is. Hij is lief tegen vreemde paarden.. tot '' zijn'' merrie erbij komt dan gaat hij dus aanvallen.

Het is ook deels onzekerheid volgens mij want hij is laat gecastereerd en heeft dus tot hij gecastereerd is veel alleen gestaan. Het liefste zou ik hem terug in de grotere kudden hebben zodat hij niet zo aan een paard plakt maar dat wilt een van de andere helaas niet.

Lichamelijk zou ik niet weten heb hem laten keuren hij is pas bij tandarts geweest, hoefsmit komt van de week en de osteopaat die moet ik nog even zoeken maar verwacht eerlijk gezecht niet dat er wat mis is naast het feit dat hij mischien wat vast zit aan een kant.

En met de kop indrukken bedoel ik dit niet op een grove manier, maar meer voorkomen dat het erger word op de juiste manier natuurlijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:03

Ah ja, zo veel wisseling in de kudde is ook niet fijn natuurlijk. Hopelijk gaat het snel beter!

En voorkomen dat het erger wordt klinkt goed. Misschien kun je hier nog goede tips krijgen voor instructie als je daarnaar op zoek gaat :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:28

Ja dat zou echt top zijn, ik had al en touwhalster maar die vond ik zo grof en hard met enorme knopen dus nu een officieele parelli touwhalster en leadrope gekocht. Ik rij zonder neusriem maar hij heeft snel last van polletjes dus dan doe ik touwhalster onder zijn bakstukken en daaraan dan zijn neusnetje. Deze is zoveel fijner en kan ik ook gaan gebruiken voor grondwerken maar wil niet teveel zonder hulp gaan rommelen, wil het goed doen voor het paard in plaats van hem nog meer te verwarren.

En ik was ook echt tegen die kudden wisselingen .. ze zijn ook al 3 keer van landje verhuist... en dat allemaal in een enorme korte tijd want ik heb hem pas vanaf 27 augustus, ik hoop dus dat hij weer wat meer zen word als hij voorlopig even stabiel in zijn huidige landje staat met zijn vriendinnetje, al had ik hem liever in een grotere kudde gehad, het komt helaas even niet uit. Inmiddels staat hij overgens wel weer braaf stil met borstelen en zadelen dat was ook van de een op de andere dag na twee wisselingen een onrust puntje, dus hopelijk word hij langzaam ook wat minder possesive over zjn vriendinnetje en gaat hij weer vriendelijk doen tegen andere als zij in de buurt is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:26

Mijn ruin verdedigde ook zijn merries. Wat wij doen is de merries apart als ze hengstig zijn. Weilandje ernaast. Nu is hij weer rustig in zijn hoofd :) ik heb er overigens geen last van gehad als ik er was gedraagde hij zich :')
Had je al gezegd in welke omgeving je les zoekt?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:46

Helaas is het een tweetal paarden van een eigenaar een ruin, die overgens zichzelf altijd weg laat jagen en de merrie die dus vaak hengstig is en onrust veroorzaakt bij de rest van de oude groep. Ze wil ze dus niet splitsen wat ik ergens ook wel snap. Volgend jaar weide seizoen heb ik al besproken met een vrouw met twee jonge ruinen die dan ook bij die van mij komen te staan dan kan hij spelen. Ik weet namelijk niet hoe lang ze nog op de wei staan tot ze op de winteruitloop gaan. Dus heeft nu niet zoveel zin weer de groepen te veranderen. Mijn paard staat in spaarndam bij haarlem dus in die regio zoeken wij dus ook een beetje, op stal al een aantal mensen aanbevolen gehad dus we gaan even kijken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:54

Wij hebben afgelopen weekend weer les gehad. Onvoorstelbaar hoeveel stappen je dan kunt maken binnen een uur!

Mijn jongens zetten allebei hun beste beentje voort en lieten zien hoe grappig/leuk/lief ze wel niet waren. Ik was zo trots op ze! Afgelopen week door drukte op het werk maar een keertje kunnen oefenen, maar de lessen waren super blijven hangen. Heel mooi hoe ze dan demonstreren wat ze allemaal al wel niet kunnen... :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:23

Wat lekker!

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:09

Ik zou graag met mijn nieuwe verzorgpaardje (1 jarige hengst) ook met parelli willen beginnen.
Heb zelf niet echt veel ervaring hier in, iemand tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen?
Moet ik boeken gaan kopen of online ergens inschrijven oid?
Of toch echt les nemen (al kan ik niet echt iemand hier in de buurt vinden die lessen geeft).

Gaiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:10

Beste mensen,
Hierbij een beetje een wanhopige vraag, ik ben geïnteresseerd in een parelli westernzadel, nu heb ik hem gepast zonder Parelli western pad met shims. Nu is het systeem natuurlijk niet compleet en kan ik niet helemaal goed zien of hij past. Hierbij mijn vraag, heeft iemand een pad die ik mag lenen met shims om mijn parelli zadel optimaal te kunnen passen. Mocht je hem ook willen verkopen zou ik hem ook graag overkopen als alles past. Alleen lenen zou ook al geweldig zijn. Hiermee zou ik erg geholpen zijn.
Groetjes Gaia