Shadow0 schreef:[naam] schreef:Daarmee zou het leerproces nog langer gaan duren en het paard beloond worden want kijk... de mens gaat wel aan de kant als hij zijn achterkant er naartoe brengt
Dat hoeft natuurlijk volstrekt niet - dat hangt er puur vanaf hou je dat doet. Als je wacht tot het paard bijna bij je is en je springt dan plotseling weg, dan zeker. Als je dat in alle rust en met de juiste timing doet is er niet veel aan de hand. Als je verder ook consequent aan de gang gaat is het nauwelijks een issue.
Er zijn in dit geval twee problemen op deze manier: ten eerste dat je het paard dus 2 dingen tegelijk wilt leren (die eigenlijk ook nog strijdig met elkaar zijn, 'let op de persoon in het midden en niet op de omgeving' en 'blijf ook bij LP en omstanders uit de buurt'), daarnaast dat je doordat het de situatie iets doet escaleren waardoor de correctie veel heftiger wordt dan nodig zou zijn als je het gewoon in een veilige ruimte zou aanpakken.
En dat lijfsbehoud zulke hardere correcties rechtvaardigt, is volgens mij alleen aan de orde als de situatie niet anders opgelost kan worden.
Ik vind het wel normaal dat mijn paarden geen anderen omver lopen wanneer ik met ze train of rijd. Dat vind ik toch wel in de basis van veiligheid zitten. Ook als dat wil zeggen dat mijn paarden dan even op twee dingen tegelijk moeten letten. Als ik met ze over straat ga wil ik niet dat ze bijvoorbeeld opzij springen uit ongehoorzaamheid bovenop een fietser. Dat zou mooi worden ...
Soms moet je een paard trainen in de situatie waarin zich het probleem voordoet. Verkeersmak maken doe je ook in het verkeer.