Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:45

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:
Daarmee zou het leerproces nog langer gaan duren en het paard beloond worden want kijk... de mens gaat wel aan de kant als hij zijn achterkant er naartoe brengt :Y)

Dat hoeft natuurlijk volstrekt niet - dat hangt er puur vanaf hou je dat doet. Als je wacht tot het paard bijna bij je is en je springt dan plotseling weg, dan zeker. Als je dat in alle rust en met de juiste timing doet is er niet veel aan de hand. Als je verder ook consequent aan de gang gaat is het nauwelijks een issue.

Er zijn in dit geval twee problemen op deze manier: ten eerste dat je het paard dus 2 dingen tegelijk wilt leren (die eigenlijk ook nog strijdig met elkaar zijn, 'let op de persoon in het midden en niet op de omgeving' en 'blijf ook bij LP en omstanders uit de buurt'), daarnaast dat je doordat het de situatie iets doet escaleren waardoor de correctie veel heftiger wordt dan nodig zou zijn als je het gewoon in een veilige ruimte zou aanpakken.

En dat lijfsbehoud zulke hardere correcties rechtvaardigt, is volgens mij alleen aan de orde als de situatie niet anders opgelost kan worden.

Ik vind het wel normaal dat mijn paarden geen anderen omver lopen wanneer ik met ze train of rijd. Dat vind ik toch wel in de basis van veiligheid zitten. Ook als dat wil zeggen dat mijn paarden dan even op twee dingen tegelijk moeten letten. Als ik met ze over straat ga wil ik niet dat ze bijvoorbeeld opzij springen uit ongehoorzaamheid bovenop een fietser. Dat zou mooi worden ...

Soms moet je een paard trainen in de situatie waarin zich het probleem voordoet. Verkeersmak maken doe je ook in het verkeer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:48

@knollentuin: ik ben heel benieuwd wat jou oplossing dan zou zijn :j Ik heb niet het idee dat ze afwachtend met een touwtje naar hem zwaait, ik vind het zelf aardig harde correcties :=

samoth

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:56

Maar als ik naar het filmpje kijk heb ik het idee dat het paard helemaal blind is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:56

ik ook ,maar t duurt me allemaal te lang. ik deel veel eerder een tik of een zwieper uit dan dat getrek aan het hoofd.mijn ervaring is dat ik dan heel snel aandacht krijg en het resultaat wat ik wil.
als ik merk dat een paard niet op me let ga ik niet 10 minuten met een touwtje slingeren en eraan lopen rukken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:04

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Linda deelt hier een paar flinke zwiepers uit en jij zegt dat je sneller een zwieper zou geven? Kan je misschien concreet beschrijven wat je dan anders zou doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:05

Liever 1 maal even een duidelijke harde zwieper en klaar. Dan 10 minuten lang hier een slag, daar een ruk, naar voor, naar achter, naar links, naar rechts en opnieuw.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:05

Gini schreef:
Liever 1 maal even een duidelijke harde zwieper en klaar. Dan 10 minuten lang hier een slag, daar een ruk, naar voor, naar achter, naar links, naar rechts en opnieuw.

juist

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:35

Ok, en dan klaar. En 2 seconden daarna begint het weer van voor af aan.
Dit paard lijkt niet echt reageren op die enorme zwieper. Wat zou je dan doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:37

Paard reageert niet op de enorme zwiepers omdat hij die constant toegediend krijgt. Daar wordt een paard "numb" van. Net zoals een paard dat dood is aan het been. Een klierend paard 1 keer een harde tik geven met eventueel bijhorende schreeuw zodat die schrikt en dan gewoon verder gaan met het dagelijkse leven is efficiënter dan 10 minuten lang trekken en rukken en snokken. Maar dat had ik al gezegd geloof ik.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:39

ik vind dit ook niks tjonge net wat de meeste zegt ja het paard begrijpt helemaal niks van haar daar schiet je toch niks op en als je dan boos wordt terwijl je de dingen een de slechte kant doet wordt het natuurlijk helemaal niks pfff k krijg hier gewoon frustratie's van

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:44

sanne83 schreef:

ga er maar vanuit dat als ik dat paard een zwiepert geef, of een punter dat ie dan wel reageerd.
ik ga geen paard staan te immiteren met een zwaaiend staartje. ik ben een mens.
laten we het daar maar bij laten, ik zie dat een een nh-er bent, prima maar het is gewoon niet mijn ding, en dat wordt bevestigd als ik dit soort filmpjes zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:49

knollentuin schreef:
sanne83 schreef:

ga er maar vanuit dat als ik dat paard een zwiepert geef, of een punter dat ie dan wel reageerd.
ik ga geen paard staan te immiteren met een zwaaiend staartje. ik ben een mens.
laten we het daar maar bij laten, ik zie dat een een nh-er bent, prima maar het is gewoon niet mijn ding, en dat wordt bevestigd als ik dit soort filmpjes zie.

Dat moet je op dvd gaan zetten, die zwiepert, daar kun je rijk mee worden. Ik weet wel zeker dat er duizenden mensen op zoek zijn naar zo'n quick fix bij hun moeilijke paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:49

:D
ik denk dat al die moeilijke paarden misschien wel met een reden moeilijk geworden zijn... ;)
maar dat is weer een heeeeeel ander onderwerp....of toch niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:57

knollentuin schreef:
:D
ik denk dat al die moeilijke paarden misschien wel met een reden moeilijk geworden zijn... ;)
maar dat is weer een heeeeeel ander onderwerp....of toch niet...

Natuurlijk is er een reden dat die paarden zo geworden zijn, het is daarom ook alleen maar goed dat er methodes zijn die als doel hebben die mensen te leren op de lange termijn in de basis beter met hun paard om te laten gaan...

Ik blijf het toch grappig vinden dat er mensen zijn die alle problemen van iedereen met "gevoel", "een paar flinke ingrijpingen" en recht toe recht aan roofdierengedrag kunnen oplossen. Een paard snapt namelijk de betekenis van een klap voor zn hasses zo goed :+ En daarna heeft ie echt zin om volgende keer bij jou op een ontspannen manier met plezier mee te werken :+

Mijn ervaring is dat alle mensen die zichzelf zo duidelijk niet nh verklaren en heel hard roepen er irl echt zeer weinig van bakken. Ze hebben allemaal paarden die totaal geen zin hebben om iets met ze te doen, geen extra randje expressie hebben en ze kunnen geen van allen in vreemde situaties op een ontspannen manier met hun paard omgaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:59

Fellor schreef:
Mijn ervaring is dat alle mensen die zichzelf zo duidelijk niet nh verklaren en heel hard roepen er irl echt zeer weinig van bakken. Ze hebben allemaal paarden die totaal geen zin hebben om iets met ze te doen, geen extra randje expressie hebben en ze kunnen geen van allen in vreemde situaties op een ontspannen manier met hun paard omgaan.

Haha haha haha haha, sorry, maar hier kan ik alleen maar heel heel hard mee lachen.
Haha haha haha. :')

NH is the only way, join our side or be doomed, DOOMED.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:01

Gini schreef:
Fellor schreef:

Haha haha haha haha, sorry, maar hier kan ik alleen maar heel heel hard mee lachen.

Dat zeg ik niet :Y) Je moet lezen. Mensen die zo hard roepen dat ze niet NH zijn, en ertegen zijn en het met een paar klappen wel even oplossen. DAT staat er. Je bent inderdaad doomed als je alles met je oogkleppen op blijft lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:01

Nou stond ik gisteren te kijken naar mijn merrie en mijn zeer chagerijnige ruin (die het echt niet op sneeuw heeft). Ze hadden van stal gewisseld om één of andere reden, tot de ruin bedacht dat ie zijn stal terug wilde, dus hij vliegt zijn stal in, draait zijn kont en schopt de merrie letterlijk de stal uit. Merrie pakt haar biezen, gaat in haar eigen stal staan en de vrede was teruggekeerd. 20 minuten later stonden ze weer te kroelen....
Ik denk dat niet NH'ers met no nonsense aanpak hun paarden met evenveel plezier aan het werk kunnen krijgen als de doorgetrapte NH'ers.
En nee, ik ben niet tegen NH. Om de merrie op de trailer te krijgen heb ik ook een meneer die op NH manier werkt (geen idee welke methode overigens) ingeroepen. Maar het is niet de enige weg.
Ik volg geen parelli of Roberts of whatever. Die van mij leren achter door ze achteruit te zetten met een duwtje op de borst en "achter!" tot ze het commando kennen, zo ook met "om". Maar hetgeen hier op het filmpje getoont word stel ik me ernstig vragen bij. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:03

Fellor schreef:
Gini schreef:

Dat zeg ik niet :Y) Je moet lezen. Mensen die zo hard roepen dat ze niet NH zijn, en ertegen zijn en het met een paar klappen wel even oplossen. DAT staat er. Je bent inderdaad doomed als je alles met je oogkleppen op blijft lezen.

Nee hoor, dat had ik gelezen. Ook ik los een voortdurend klierend paard het liefst met 1 zwieper op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:04

Ayasha schreef:
Nou stond ik gisteren te kijken naar mijn merrie en mijn zeer chagerijnige ruin (die het echt niet op sneeuw heeft). Ze hadden van stal gewisseld om één of andere reden, tot de ruin bedacht dat ie zijn stal terug wilde, dus hij vliegt zijn stal in, draait zijn kont en schopt de merrie letterlijk de stal uit. Merrie pakt haar biezen, gaat in haar eigen stal staan en de vrede was teruggekeerd. 20 minuten later stonden ze weer te kroelen....
Ik denk dat niet NH'ers met no nonsense aanpak hun paarden met evenveel plezier aan het werk kunnen krijgen als de doorgetrapte NH'ers.
En nee, ik ben niet tegen NH. Om de merrie op de trailer te krijgen heb ik ook een meneer die op NH manier werkt (geen idee welke methode overigens) ingeroepen. Maar het is niet de enige weg.

Ja, maar het verschil tussen die klap die jouw ruin jouw merrie gaf was dat je paard de boodschap op dat moment begreep en de manier waarop de klap werd uitgedeeld. NH is niet soft, maar het is wel de bedoeling dat je paard het ingrijpen ook kan plaatsen en er wat mee kan met het opzoeken van een release. En DAT is waar het bij de anti-NH'ers nog wel eens aan ontbreekt.

Ik ken absoluut niet NH'ers die op een hele fijne manier met hun paard omgaan en die er hele leuke dingen mee kunnen. Ik ben dus ook echt niet tegen iedereen niet niet aan NH doet ofzo :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:06

en er zullen ook zat pro-NH'ers zijn waarbij de timing mankeerd. Ga je nu een goede NH'er vergelijken met een slechte traditional?
Wat is dat toch met mensen op altijd een slecht voorbeeld met een goed voorbeeld te willen vergelijken?
Wil je vergelijken, ga dan uit dat beide even veel gevoel voor timing hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:06

Gini schreef:
Fellor schreef:

Nee hoor, dat had ik gelezen. Ook ik los een voortdurend klierend paard het liefst met 1 zwieper op.

Prima, ik geef aan dat het mijn ervaring is dat mensen met jouw soort instelling en de manier waarop je overkomt en dit topic benaderd en de respectloze opstelling richting andere mensen dat vaak ook met hun paarden doen.
MIJN ervaring en ik heb neit anders gezien om me heen. En NEE daar bedoel ik dus NIET alle niet nh'ers mee. Alleen dat bepaalde type persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:08

Ayasha schreef:
en er zullen ook zat pro-NH'ers zijn waarbij de timing mankeerd. Ga je nu een goede NH'er vergelijken met een slechte traditional?
Wat is dat toch met mensen op altijd een slecht voorbeeld met een goed voorbeeld te willen vergelijken?
Wil je vergelijken, ga dan uit dat beide even veel gevoel voor timing hebben.

Natuurlijk niet, maar mensen die met NH beginnen hebben wel vaak de wil om iets te verbeteren en veranderen richting hun paard en m aan zichzelf te werken en te proberen duidelijk te zijn richting hun paard. Ik heb het alleen over dat bepaalde type traditional. Dat staat ook in de posts daarboven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:10

Ik volg deze discussie al vanaf het begin en ik praat al mee vanaf het begin. Ik heb hier onderbouwend geantwoord tot en met. Ik heb een goede discussie gevoerd waarin ik iedereen in de waarde gelaten heb.
1 respectloze post van mij en mijn benadering naar dit topic is respectloos. Boy, that escalated quickly. Jij bent het die hokjes maakt: NH'ers versus niet NH'ers, mensen met jouw instelling (wat bedoel je daar in godsnaam mee?). Ik heb nooit 1 groep tegenover een ander geplaatst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:13

ehh, felor??waar zeg ik [want ik neem aan dat je op mijn post reageerd] dat ik tegen nh ben? dat heb ik nergens gezegd, ik denk dat ook jij moet lezen..
en idd ayasha, er zijn meer nh-ers waar de timing mankeerd, heel veel meer en daar gaat veel in mis. dit i niet zomaar iets dat iedereen leren kan ben ik van mening, ik denk ook dat een hoop mensen zich daar heel flink op verkijken..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 21-01-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:14

Ook ik ben absoluut niet altijd anti-NH. Beetje ferm dus om die conclusie te trekken.