Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:Ik vind Parelli en Clint Anderson in principe hetzelfde met het verschil dat Clint minder euhmt en ehmmt en minder van de hak op de tak springt. Maar beide zijn beduidend beter dan KFH die mysterieus een gat in de lucht zwamt en het in zijn boeken doet overkomen alsof je in een doorzichtig nachthemd bij volle maan fluisterend een verbond moet sluiten met je paard terwijl je op kava kava stammetjes kauwt.
Gini schreef:Cassidy, ik denk dat jouw probleem is dat je het je te veel aantrekt. Je wilt Linda Parelli hier te hard verdedigen. Waarom kan je niet aanvaarden dat er mensen zijn die dit filmpje gewoon lelijk vinden en nooit zo met hun paarden willen omgaan?
Dat er mensen geholpen zijn door te gaan Parelli'en, fantastisch! Blijf vooral verder doen en ik denk dat niemand hier op bokt gaat zeggen: jullie moeten stoppen met Parelli, want wat Linda hier doet is not done. Dat gaat niemand zeggen, dat is belachelijk.
Maar het topic is geopend om dat ene filmpje van Linda te beoordelen, niet de duizenden andere die er ondertussen gepost zijn.
En in DAT filmpje, in DIE tien minuten laat ze volgens heel veel mensen steken vallen, reageert ze niet altijd even snel, correct en adequaat. Los van Parelli, los van enige andere methode. Je ziet gewoon dat het paard het niet begrijpt. Dat jullie dat anders zien en dat jullie dat plaatje kunnen inbedden in de grote theorie van Parelli is mooi en goed en respecteer ik ook. Waarom wordt onze mening dan niet gerespecteerd, namelijk dat we dit filmpje absoluut geen voorbeeld noemen?
Twee keer heb ik trouwens gevraagd om exact de seconden aan te geven waar Linda 1 bepaalde hulp geeft, waar het paard dan de gewenste reactie op geeft en waar Linda tenslotte het paard beloont. Twee keer is die vraag onbeantwoord gebleven. Waarom? Misschien omdat er een heel heel heel heel heel klein beetje waarheid zit in onze mening? Misschien? Heel klein beetje?
LDRD schreef:Cassidy schreef:Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
Is het filmpje dan zacht of hard?
En in mijn opinie: liever 1 keer hard (ja, gewoon een knal voor zijn kanis) dan zo'n 10 minuten een paard treiteren dat geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt.
Gini schreef:Twee keer heb ik trouwens gevraagd om exact de seconden aan te geven waar Linda 1 bepaalde hulp geeft, waar het paard dan de gewenste reactie op geeft en waar Linda tenslotte het paard beloont. Twee keer is die vraag onbeantwoord gebleven. Waarom? Misschien omdat er een heel heel heel heel heel klein beetje waarheid zit in onze mening? Misschien? Heel klein beetje?
Anoniem schreef:omdat het paard Linda daar in een gevaarlijke situatie brengt omdat zijn achterbenen nu wel erg dicht in de buurt komen van Linda... dus als je goed kijkt is die heftige reactie van die man zo vreemd nog niet.
LDRD schreef:sanne83 schreef:Ik ben heel benieuwd hoe je dit praktisch in dit geval dan voor je ziet?
Ik zou daar met dit paard op dat moment nooit geweest zijn als ik de 'trainer' zou zijn, dus dat speelt gewoon niet.
Gini schreef:Bedankt [naam], ik ga deze avond met jouw uitleg het filmpje eens bekijken. Hopen dat ik er dan meer van snap.
Nog 1 vraag, wat is dan het uiteindelijke doel van Linda? Dat het paard achterwaarts gaat, dat het paard met zijn achterhand weg blijft van mensen, dat het paard niet zijwaarts gaat, dat het paard voorwaarts gaat, dat het paard stil blijft staan, dat het paard niet rond zit te kijken... Er wordt gewoon zo veel tegelijk gevraagd. Ik vind het in stapjes werken niet terug.
Shadow0 schreef:[naam] schreef:omdat het paard Linda daar in een gevaarlijke situatie brengt omdat zijn achterbenen nu wel erg dicht in de buurt komen van Linda... dus als je goed kijkt is die heftige reactie van die man zo vreemd nog niet.
Zeker wel vreemd: in dat soort gevallen zorg je toch gewoon dat die onveilige situatie niet ontstaat? Linda kan een stapje opzij doen. Dat is pedagogisch-opvoedkundig niet het einddoel, maar als het ervoor zorgt dat je zonder urgentie kunt doorwerken, lijkt dat me duidelijk te preferen boven heftig reageren. Vooral als dat laatste niet helpt.
Anoniem schreef:Daarmee zou het leerproces nog langer gaan duren en het paard beloond worden want kijk... de mens gaat wel aan de kant als hij zijn achterkant er naartoe brengt
LDRD schreef:Cassidy schreef:Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
Is het filmpje dan zacht of hard?
En in mijn opinie: liever 1 keer hard (ja, gewoon een knal voor zijn kanis) dan zo'n 10 minuten een paard treiteren dat geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt.