Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:20

Ik denk dat focus, houding en uitstraling ook veel doen, ookal kent een paard een oefening nog niet. En die man in het filmpje heeft daar gewoon nog geen ervaring in. Waarschijnlijk had de shet bij mij ook niet zo netjes gereageerd wanneer dit 10 jaar geleden zo was gegaan... door die draken-kwpner heb ik erg veel geleerd... ik denk deze man uiteindelijk ook wel door zijn paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:24

Zeker :j Ik loop nu ook heel anders bij de pony's rond dan pakweg 5 jaar geleden ... En had ik toen die problemen met pony 1 niet gehad dan had ik nu met pony 2 niks kunnen aanvangen. Niet noodzakelijk Parelli-gezien want dat doe ik nog maar een paar maanden echt, maar gewoon in de omgang in het algemeen, ruimte claimen etc. daar ben ik al langer mee bezig. Zelf ben ik héél erg verandert op die tijd, en gelukkig maar, want anders had ik nu met pony 2 nog meer problemen gehad .. en het is nu wel al genoeg :Y) :))

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:44

de fout word vind ik, al gemaakt met de man die een verkeerd voorbeeld geeft.
beetje dom om die man het te laten doen terwijl hij het niet snapt en nog verteld word wat hij fout en goed doet. een rustige slinger moet hij naar achteren maar als hij dat dan doet gaat hij nog harder slingeren en daar gaat hij de mist al in.

dus paard krijgt de eerste les al fout, paard snapt het gewoon niet

ik vind dat de vrouw het juist goed doet maar vind ook dat we niet hoe of wat weten...we niet echt kunnen oordelen....kan best zo zijn dan paard normaal over je heen loopt wat ik hem soms toch een beetje zie doen. ze leert hem juist weg te lopen voor druk blind of niet blind aan een oog druk is druk.
uiteindelijk doet hij wel wat ze wil dus zo fout vind ik het niet.
maar nu moet ik zeggen ben niet zo voor parelli omdat ik van mening ben dat niet elk paar er hetzelfde op zal reageren en dat ik vind dat elk paard een andere aanpak nodig heeft. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:49

En met dat laatste houden ze juist bij Parelli, in mijn ogen meer dan bij andere dingen, rekening mee .. De horsenalities zijn er niet voor niks, en heb al eerder een uitleg geschreven over hoe je bij éénzelfde oefening verschillende paarden ook verschillend aanpakt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:35

Cassidy schreef:
Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Is het filmpje dan zacht of hard?

En in mijn opinie: liever 1 keer hard (ja, gewoon een knal voor zijn kanis :j ) dan zo'n 10 minuten een paard treiteren dat geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:10

Cassidy, ik denk dat jouw probleem is dat je het je te veel aantrekt. Je wilt Linda Parelli hier te hard verdedigen. Waarom kan je niet aanvaarden dat er mensen zijn die dit filmpje gewoon lelijk vinden en nooit zo met hun paarden willen omgaan?
Dat er mensen geholpen zijn door te gaan Parelli'en, fantastisch! Blijf vooral verder doen en ik denk dat niemand hier op bokt gaat zeggen: jullie moeten stoppen met Parelli, want wat Linda hier doet is not done. Dat gaat niemand zeggen, dat is belachelijk.

Maar het topic is geopend om dat ene filmpje van Linda te beoordelen, niet de duizenden andere die er ondertussen gepost zijn.
En in DAT filmpje, in DIE tien minuten laat ze volgens heel veel mensen steken vallen, reageert ze niet altijd even snel, correct en adequaat. Los van Parelli, los van enige andere methode. Je ziet gewoon dat het paard het niet begrijpt. Dat jullie dat anders zien en dat jullie dat plaatje kunnen inbedden in de grote theorie van Parelli is mooi en goed en respecteer ik ook. Waarom wordt onze mening dan niet gerespecteerd, namelijk dat we dit filmpje absoluut geen voorbeeld noemen?

Twee keer heb ik trouwens gevraagd om exact de seconden aan te geven waar Linda 1 bepaalde hulp geeft, waar het paard dan de gewenste reactie op geeft en waar Linda tenslotte het paard beloont. Twee keer is die vraag onbeantwoord gebleven. Waarom? Misschien omdat er een heel heel heel heel heel klein beetje waarheid zit in onze mening? Misschien? Heel klein beetje?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:17

Anoniem schreef:
Ik vind Parelli en Clint Anderson in principe hetzelfde met het verschil dat Clint minder euhmt en ehmmt en minder van de hak op de tak springt. Maar beide zijn beduidend beter dan KFH die mysterieus een gat in de lucht zwamt en het in zijn boeken doet overkomen alsof je in een doorzichtig nachthemd bij volle maan fluisterend een verbond moet sluiten met je paard terwijl je op kava kava stammetjes kauwt.

_O-

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:29

Gini schreef:
Cassidy, ik denk dat jouw probleem is dat je het je te veel aantrekt. Je wilt Linda Parelli hier te hard verdedigen. Waarom kan je niet aanvaarden dat er mensen zijn die dit filmpje gewoon lelijk vinden en nooit zo met hun paarden willen omgaan?
Dat er mensen geholpen zijn door te gaan Parelli'en, fantastisch! Blijf vooral verder doen en ik denk dat niemand hier op bokt gaat zeggen: jullie moeten stoppen met Parelli, want wat Linda hier doet is not done. Dat gaat niemand zeggen, dat is belachelijk.

Maar het topic is geopend om dat ene filmpje van Linda te beoordelen, niet de duizenden andere die er ondertussen gepost zijn.
En in DAT filmpje, in DIE tien minuten laat ze volgens heel veel mensen steken vallen, reageert ze niet altijd even snel, correct en adequaat. Los van Parelli, los van enige andere methode. Je ziet gewoon dat het paard het niet begrijpt. Dat jullie dat anders zien en dat jullie dat plaatje kunnen inbedden in de grote theorie van Parelli is mooi en goed en respecteer ik ook. Waarom wordt onze mening dan niet gerespecteerd, namelijk dat we dit filmpje absoluut geen voorbeeld noemen?

Twee keer heb ik trouwens gevraagd om exact de seconden aan te geven waar Linda 1 bepaalde hulp geeft, waar het paard dan de gewenste reactie op geeft en waar Linda tenslotte het paard beloont. Twee keer is die vraag onbeantwoord gebleven. Waarom? Misschien omdat er een heel heel heel heel heel klein beetje waarheid zit in onze mening? Misschien? Heel klein beetje?

Juist! _/-\o_

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:43

LDRD schreef:
Cassidy schreef:

En in mijn opinie: liever 1 keer hard (ja, gewoon een knal voor zijn kanis :j ) dan zo'n 10 minuten een paard treiteren dat geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt.

Ik ben heel benieuwd hoe je dit praktisch in dit geval dan voor je ziet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:45

sanne83 schreef:

Ik zou daar met dit paard op dat moment nooit geweest zijn als ik de 'trainer' zou zijn, dus dat speelt gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:48

Gini schreef:

Ze legt meteen al goed uit wat de bedoeling is aan het begin van het filmpje, luister zelf maar. Wanneer ze de man vraagt om het paard weer achteruit te laten lopen dan gaat het paard zijwaards richting Linda (je ziet Linda dan ook meteen zwaaien) en de man begint meteen heftiger met het touw te zwaaien omdat het paard Linda daar in een gevaarlijke situatie brengt omdat zijn achterbenen nu wel erg dicht in de buurt komen van Linda... dus als je goed kijkt is die heftige reactie van die man zo vreemd nog niet.
Dan blijft het paard zijwaards passen nemen ipv voorwaards en zelfs op de man af dus op dat moment belonen met rust zou wel erg dom zijn maar dan bij 57 sec stapt het paard achteruit en bij 59 seconden zegt Linda tegen de man dat hij even moet stoppen, "stop a little bit, even if he's got a few, just give him a moment to go Ahh I did the right thing".
Op het moment dat het paard voor het eerst goed achtreruit begint te lopen zegt Linda meteen "good job". Daarvoor neemt het paard alleen maar zijwaardse of voorwaardse passen dus belonen zou dan wel erg dom zijn.
En dat is dus volgens iedereen het o zo foute begin :') ... wat dus ook nog wel meevalt.
Dan volgen er weer een boel zijwaardse passen van het paard en neemt Linda het over.
Dan een hoop ongepast gedrag van het paard en bij 3:03 blijft het paard even staan zonder op Linda af te lopen wat hij daarvoor wel continue deed en daar geeft Linda hem ook een moment rust waarop het paard meteen weer besluit om op Linda af te lopen zonder daarvoor een aanwijzing gekregen te hebben.
Daarna gaat ze over op een reeks wijken voor druk, achterkant uitschakelen en voorkant wijken met veel bochtenwerk omdat het paard zijn aandacht totaal niet bij haar heeft. Hem belonen voor dat hij overal naar zit te kijken en niet op Linda let zou ook niet bepaald slim zijn....
moet ik nog even zo door gaan??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:52

Anoniem schreef:
omdat het paard Linda daar in een gevaarlijke situatie brengt omdat zijn achterbenen nu wel erg dicht in de buurt komen van Linda... dus als je goed kijkt is die heftige reactie van die man zo vreemd nog niet.

Zeker wel vreemd: in dat soort gevallen zorg je toch gewoon dat die onveilige situatie niet ontstaat? Linda kan een stapje opzij doen. Dat is pedagogisch-opvoedkundig niet het einddoel, maar als het ervoor zorgt dat je zonder urgentie kunt doorwerken, lijkt dat me duidelijk te preferen boven heftig reageren. Vooral als dat laatste niet helpt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:53

LDRD schreef:
sanne83 schreef:

Ik zou daar met dit paard op dat moment nooit geweest zijn als ik de 'trainer' zou zijn, dus dat speelt gewoon niet.

Daar heb je helemaal gelijk in :j Ik denk dat iedereen dat liever zou zien, dat het paard eerst in een meer prikkelarme omgeving wordt getraind.
Maar dan nog denk ik dat het onrealistisch is om te denken dat iemand (zeker een beginner) nooit in zo'n situatie terecht zal komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:55

Bedankt Repelsteel, ik ga deze avond met jouw uitleg het filmpje eens bekijken. Hopen dat ik er dan meer van snap.
Nog 1 vraag, wat is dan het uiteindelijke doel van Linda? Dat het paard achterwaarts gaat, dat het paard met zijn achterhand weg blijft van mensen, dat het paard niet zijwaarts gaat, dat het paard voorwaarts gaat, dat het paard stil blijft staan, dat het paard niet rond zit te kijken... Er wordt gewoon zo veel tegelijk gevraagd. Ik vind het in stapjes werken niet terug.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:58

Wat een walgelijke vertoning in dit filmpje, welke stroming het ook moge zijn. Lijkt verdacht veel op mishandeling.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:59

Sanne, ik zou nooit iemand met zijn paard ergens naar toe laten komen, dat is het hele punt.

Ik werk alleen met een paard in zijn normale omgeving zolang dat nodig is.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:01

echt niet dat ik dit bij mijn paard zou (laten) doen !

wat een idioten zeg....volgens mij had ze een slechte dag en gaat ze dat uitkuren op dat arm paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:02

Gini schreef:
Bedankt [naam], ik ga deze avond met jouw uitleg het filmpje eens bekijken. Hopen dat ik er dan meer van snap.
Nog 1 vraag, wat is dan het uiteindelijke doel van Linda? Dat het paard achterwaarts gaat, dat het paard met zijn achterhand weg blijft van mensen, dat het paard niet zijwaarts gaat, dat het paard voorwaarts gaat, dat het paard stil blijft staan, dat het paard niet rond zit te kijken... Er wordt gewoon zo veel tegelijk gevraagd. Ik vind het in stapjes werken niet terug.

In eerste instantie dat het paard achterwaards gaat, maar dan wanneer het paard de hele tijd ongepast gedrag blijft vertonen dmv zeer invasief steeds haar persoonlijke ruimte te betreden en haar bijna omver te willen lopen gaat ze over op intensief wijken om de aandacht van het paard te krijgen. Het gaat dan niet meer om dat hij 1 oefening goed moet doen maar dat hij zijn aandacht op haar moet vestigen en nie meer alle kanten op moet kijken en lopen waarbij hij haar steeds bijna omver loopt. Dus in dat gedeelte gaat het ook even niet om het werken in stapjes :)
(de rest van het filmpje ga ik nu ff niet doen want ik had allang aan het werk gemoeten :') )

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:
omdat het paard Linda daar in een gevaarlijke situatie brengt omdat zijn achterbenen nu wel erg dicht in de buurt komen van Linda... dus als je goed kijkt is die heftige reactie van die man zo vreemd nog niet.

Zeker wel vreemd: in dat soort gevallen zorg je toch gewoon dat die onveilige situatie niet ontstaat? Linda kan een stapje opzij doen. Dat is pedagogisch-opvoedkundig niet het einddoel, maar als het ervoor zorgt dat je zonder urgentie kunt doorwerken, lijkt dat me duidelijk te preferen boven heftig reageren. Vooral als dat laatste niet helpt.

Daarmee zou het leerproces nog langer gaan duren en het paard beloond worden want kijk... de mens gaat wel aan de kant als hij zijn achterkant er naartoe brengt :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:06

Ik denk dat ze het drijven van voorhand & achterhand (en daar probeert ze ook achterwaarts voor te gebruiken, maar dat werkt niet goed bij dit paard) gebruikt om het paard gecontroleerd te laten bewegen. Door continue zijwaartse en achterwaartse beweging zal het paard meer gefocused worden op haar, minder op hetgeen hij blijkbaar spannend vind. Dan zal hij ook rustiger worden. Dat gebeurt ook aan het einde van het filmpje.

Ik had, vooral het begin, nooit zo gedaan. Ik zie het nut er niet van in om het hoofd dat wegdraait te corrigeren (als je daar zoveel druk bij nodig hebt).
Ik zou in dit stadium van communicatie het hele paard nog aan het werk zetten, wat Linda later dus wel doet. Daarnaast hou ik sowieso niet van al dat geslinger aan het hoofd. Ik zou hier een stick bij gebruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:20

Anoniem schreef:
Daarmee zou het leerproces nog langer gaan duren en het paard beloond worden want kijk... de mens gaat wel aan de kant als hij zijn achterkant er naartoe brengt :Y)

Dat hoeft natuurlijk volstrekt niet - dat hangt er puur vanaf hou je dat doet. Als je wacht tot het paard bijna bij je is en je springt dan plotseling weg, dan zeker. Als je dat in alle rust en met de juiste timing doet is er niet veel aan de hand. Als je verder ook consequent aan de gang gaat is het nauwelijks een issue.

Er zijn in dit geval twee problemen op deze manier: ten eerste dat je het paard dus 2 dingen tegelijk wilt leren (die eigenlijk ook nog strijdig met elkaar zijn, 'let op de persoon in het midden en niet op de omgeving' en 'blijf ook bij LP en omstanders uit de buurt'), daarnaast dat je doordat het de situatie iets doet escaleren waardoor de correctie veel heftiger wordt dan nodig zou zijn als je het gewoon in een veilige ruimte zou aanpakken.

En dat lijfsbehoud zulke hardere correcties rechtvaardigt, is volgens mij alleen aan de orde als de situatie niet anders opgelost kan worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:23

LDRD schreef:
Cassidy schreef:

same here... dat getrut. sorry hoor :o

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:29

Ik heb géén 35 pagina's doorgespit en niet de reacties gelezen, maar ik heb wél gezien dat dit paard een oog mist en totáál geen idee heeft wat hij met de situatie aan moet.
Als je een éénogig paard totaal mensen/kopschuw wilt maken, dan is dit dé perfecte manier om het te doen.
Bij mijn paarden met 2 ogen zou ik het niet eens in mijn hoofd halen, dan kan ik ze nooit meer te pakken krijgen nadien, maar ik vind dit filmpje gewoon té bezopen voor woorden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:30

Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe (en waarom) je het paard op dit moment een klap voor z'n kanis wil geven :+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:33

Pfffffffffff het moge duidelijk zijn dat het arme dier er niks van snapt. Het word het paar niet in rust en met respect uitgelegd.
Ik vind dit daarom niet diervriendelijk, vind bovendien de manier waarop ze begint met werken zeer onprofessioneel. Ze botviert
haar frustraties op het paard en dat is nooit acceptabel.. Los van de klappen die hij krijgt en de zweepslagen met de rope, zou
ze zelf eens zo een dun touwtje op haar neusbrug moeten leggen en er iemand zo hard en zo vaak aan laten trekken. Ze zou ook
rekening moeten houden met de impact daarvan.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 21-01-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:37

sanne83 schreef:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe (en waarom) je het paard op dit moment een klap voor z'n kanis wil geven :+

het gaat er denk ik meer om dat als een paard niet op je let, dat ik er dan iig geen kwartier met een touwtje naar ga slingeren ,voordat ie mischien eens oplet.. ;)