[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:32

Niet helemáál en niet in alle gevallen mee eens.

Als paard (of als mens) kun je enorm vast zitten (bijv. in de rug) wanneer je altijd een verkeerde houding hebt gehad. En dan kan een doelgerichte training juist veel beter zijn dan een beetje recreëren.

Ik vind het wel een afknapperwat AdB betreft. Zijn trainingsmethode sta ik wel achter, maar dit soort gedachtengang kan ik me niet in vinden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:37

ik heb vorig jaar Steffi v.d. Laarse bij Morrie gehaald, hij had wat problemen en hij was al jaren (na een val in tuig) vreselijk scheef. Morrie is verzekerd bijd e AMEV en heeft geen cent betaald van de behandeling.
Omdat hij scheef was, had ik hem bij ene Tatjana moeten brengen die hem wel weer even recht zou richten op de methode van AdB. Mijn argument dat Morrie geen rijpaard is en nauwelijks bereden wordt, vonden ze onzin....... gewoon goed leren rijden en hij zal weer recht worden, is hun motto...

Na volgend weekend zal ik wellicht nooit meer rijden, dat ga ik dat weekend beslissen....... ik vind het niet leuk meer, ik word steeds banger en hij vindt er ook geen bal aan om iemand op z'n rug te hebben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:37

Die uitspraak gaat OVER wat AdB heeft gezegd.

Ik ben bijv wel benieuwd of hij dit daadwerkelijk zelf heeft gezegd.

Het is nl heel erg makkelijk om ergens je eigen waarheid aan te geven. Wellicht kwam het de schrijfster op PN wel makkelijk uit, of heeft ze het gewoon verkeerd begrepen?

Ik geloof zeer zeker in zijn methode, zonder hem had ik nu nog steeds een headshaker.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:40

Ik vond het stuk van de schrijfster op PN sowieso niet erg sympathiek... ze vond het gewoon leuk dat mensen voor banketstaaf werden gezet. Dat kan imo toch ook wel anders...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:40

Ik heb dit soort geluiden wel vaker gehoord hoor trouwens in de dressuur wereld. Ik heb AdB een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij erover denkt

Hier is het niet heet, de koele zeewind is opgestoken! Zo koud zelfs dat de schaduw al weer te koud is!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:41

Wendy schreef:
Ik vond het stuk van de schrijfster op PN sowieso niet erg sympathiek... ze vond het gewoon leuk dat mensen voor banketstaaf werden gezet. Dat kan imo toch ook wel anders...

Nou ik snap niet dat AdB mensen zo openlijk voor banketstaaf zet!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:42

Arabesk schreef:
Ik heb dit soort geluiden wel vaker gehoord hoor trouwens in de dressuur wereld. Ik heb AdB een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij erover denkt

Hier is het niet heet, de koele zeewind is opgestoken! Zo koud zelfs dat de schaduw al weer te koud is!

Wil je zijn antwoord publiceren, of per PB desnoods? Ik ben wel benieuwd.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:44

Arabesk schreef:
Wendy schreef:

Eens... ik snap dat ook niet, maar blijkbaar zijn er mensen die dat leuk vinden en dat vind ik eigenlijk nog net een stukje erger.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:46

Arabesk schreef:
Wendy schreef:

Dat doet hij niet. Maar mensen die in zijn ogen te ruw zijn , te veel doen of gewoon niet goed voor het paard zijn ,ja , die krijgen commentaar. Maar direct daarna helpt hij ze verder en gaat het meestal wel goed.

Mensnen die het goed doen, krijgen dit ook onmiddellijk te horen. Hij is gewoon heel erg direct.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:47

Arabesk schreef:

Dat valt volgens mij ook best mee hoor. Ik ben een paar keer bij een lesdag van hem geweest (als toeschouwer). Hij is eerlijk en direct, maar maakt mensen echt niet belachelijk o.i.d..
Mensen kunnen dit misschien wel als dusdanig erváren, maar dat komt alleen omdat het natuurlijk erg confronterend (en wellicht pijnlijk) is dat jouw (in zn algemeenheid dus) manier van rijden opeens helemaal fout en zelfs schadelijk blijkt te zijn. '
Ik heb voorbeelden genoeg gezien van amazones die keurig en helemaal trots met een in de krul getrokken paardje de bak binnen kwamen huppelen. Helemaal fout dus.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:54

Het is echt niet uit te houden buiten en het wordt alsmaar warmer.
Ik ga zo maar eens heel wat emmers koud water over Anouar heen gooien, hij zou het ook wel snikheet hebben

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:55

Hoi ik ben er ook weer. Discussie over AdB vind ik interessant, is hier ook een topic over op bokt?

Ik ben wel fan van AdB. Zou hij niet het volgende bedoelen;

Als het paarden zijn die altijd al op stal hebben gestaan, en dan in training komen, je die paarden niet ineens weiland vrijdheid kan geven omdat ze dat niet 'gewend' zijn. ?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:57

@evita: er staat wel een hele discussie bij rijtechnisch...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:57

Wat ik niet begrijp, dat paarden gestresst raken in de wei en op stal tot rust komen.
Kan iemand mij dat eens uitleggen?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:59

Ja dat bedoel ik dus, als je paarden hebt die niet gewend zijn aan de wei raken ze niet gestressed maar wel blij en beweeglijk (mijn ervaring)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:59

evita_ schreef:
Hoi ik ben er ook weer. Discussie over AdB vind ik interessant, is hier ook een topic over op bokt?

Ik ben wel fan van AdB. Zou hij niet het volgende bedoelen;

Als het paarden zijn die altijd al op stal hebben gestaan, en dan in training komen, je die paarden niet ineens weiland vrijdheid kan geven omdat ze dat niet 'gewend' zijn. ?

viewtopic.php?f=34&t=570028&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:03

Volgens mij kan een paard alleen stress in de wei hebben:

- wanneer z'n plek/rol niet duidelijk is (nieuw in de kudde, wil het nog uitvechten of wordt door anderen bevochten)
- wanneer ie alleen staat en soortgenoten mist
- wanneer ie niet gewend is om in de wei te lopen (altijd op stal heeft gestaan)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:05

Lenneke_ schreef:
Wat ik niet begrijp, dat paarden gestresst raken in de wei en op stal tot rust komen.
Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Ja ik zal het hem voorleggen als hij n reply stuurt....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:11

Anouar is honderd keer happyer sinds hij dag en nacht buiten staat. Het straalt gewoon van hem af dat hij lekker in z'n vel zit.
Terwijl hij hij daarvoor alleen 's nachts binnen stond. Vergleken met nu was hij toen een enorme sompie

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:30

Jovarna schreef:
Volgens mij kan een paard alleen stress in de wei hebben:

- wanneer z'n plek/rol niet duidelijk is (nieuw in de kudde, wil het nog uitvechten of wordt door anderen bevochten)
- wanneer ie alleen staat en soortgenoten mist
- wanneer ie niet gewend is om in de wei te lopen (altijd op stal heeft gestaan)

Precies. Ik denk dat hij dat heeft bedoeld...hoop het tenminste.

Ik ga niet in dat topic reageren, zijn allemaal normals...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:08

Hihihihi..ja,daar kan je je als natural maar betrer niet laten zien,da's de kat op het spek binden..

Ik heb me toch een hoofdpijn...
(misschien een kater van de twee biertjes die ik van de week genuttigt heb..)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:13

Bij mij zit er ook een hoofdpijn aan te komen... rotweer. Vreselijk benauwd

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:13

Het zou toch ook gaan onweren,of was dat pas morgen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:14

Dat zou vanavond komen ja... maar volgens een collega van me alleen in het westen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:15

Mijn hoofd zegt toch wat anders...