[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:21

Lieve lieve lieve bokkers!

Ik ga dit weekend met een heeerlijk gevoel het weekend in!!!

EINDELIJK!

Hij is er de wetenschap is zich gaan bemoeien met Monty roberts, en dat was dan ook de enige die zich er nog mee moest bemoeien!

ik ga jullie er he-le-maal niets maar dan ook helemaal niets over vertellen!
Je moet wel een beetje engels kunnen, maar dan ben je ook weer wat enorm leuke weetjes en keiharde feiten over de paardenwereld rijker!

de link naar de wetenschap achter de Monty Roberts methode!
http://www.montyroberts.com/latest-news ... /#comments

hopelijk haalt dit alle roddels en fabeltjes dan toch écht eens uit de lucht!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:20

Ik ben het niet met je eens dat de wetenschap de enige is die zich ermee mag bemoeien. Nu even geen tijd om alles door te nemen, alleen de vraag of je de filmpjes van de TAP hebt doorgenomen, en wat jouw mening daarop is, want het is verdacht stil gebleven van jouw kant na het plaatsen van die filmpjes. Als je een paard croggy neerlegt, waardoor hartslag laag blijft en er zogenaamd geen stress te zien is, is dat de manier waarop jij een paard wilt starten?

De wetenschap wijst uit dat hartslag en ademhaling rustig zijn...wat verwacht je anders van een paard dat knock out gaat....moet je dat alles baseren op wetenschap of mogen je eigen hersenen ook meepraten?

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:29

En..? al tijd gehad om alles door te nemen ;)

Neeee, de wetenschap IS niet de enige die zich er nog mee moet bemoeien. de wetenschap WAS de enige die zich er nog mee moest bemoeien.
Ik en alle andere bokkers die er intresse in hebben ( of juist niet), hadden allemaal een duidelijk zegje over de JU en vele andere dingen.
Mijn mening kan ik nu goed en terecht onderbouwen met wetenschappelijke feiten.

wat jij zegt over dat Knockout gaan van je paard en hem op die manier inrijden, daar heb ik geen verstand van dus daar wil ik inhoudelijk, absoluut niet op in gaan, want ik kan wel loze kreten gaan roepen... maar daar schiet niemand iets mee op lijkt me..?

Wat je zegt over dat de hartslag en ademhaling rustig zijn en wetenschappelijk is bewezen wil ik zonder meer van je aannemen, maar waar kan ik deze resultaten terug vinden..? maargoed, dat is wel een beetje heel erg offtopic.

wat betreft je eigenhersens laten meepraten, tjaa ik wou eigenlijk meer hebben over het artikel wat ik had gepost, maar vooruit ;)

ik vind dat je hersens juist moeten meepraten, zoals jij dat noemt.
Maar alleen je hersens vind ik niet genoeg.
Ik vind wetenschap een zeer belangrijk onderwerp in de paarden wereld. hoeveel dingen er wel niet verzonnen zijn aan fabeltjes over alleen de JU al..?!

dat zou het zelfde zijn als ik vollop ga mee discussieren over die 'knock out' methode terwijl ik er 0 vanaf weet. terwijl mijn hersens zeggen: wat een stel ongeitresseerde debieltjes die absoluut oneffectief te werk gaan..! --> maar dat kan ik nergens op baseren?! (voor onze directe bokkers onder ons, DIT was een voorbeld) :)

maar het feit dat trainingsmethode worden bewezen en verbeterd dmv wetenschap vind ik prachtig en goed voor het paardenwelzijn!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:59

Hmmmm, met één enkel en beperkt experiment is opeens de JU een wetenschappelijk verantwoorde methode? }>

Punt is dat je best met behulp van de methode van MR paarden zadelmak kunt maken, misschien zelfs wel vlotter dan "traditioneel", maar alles hangt uiteindelijk nog steeds af van het inzicht en de kunde van degene die de methode toepast. Zadelmakmaken is een vak wat draait om het correct inschatten van het paard, niet om het afdraaien van een programmaatje dat vastligt in een boekje. En dat is ook meteen de valkuil van de JU, die wordt veel te simpel beschreven in demo's en boekjes zodat iedereen denkt "dat kan ik ook".
Maar er zijn meer methodes om een paard goed zadelmak te maken en het is maar net hoeveel kennis en kunde de persoon heeft die het zadelmakmaken doet, die bepaalt of het succesvol is of niet.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:53

ik ben het absoluut met je eens dat je zegt dat het van de hoeveelheid kennis en kunde van de persoon af hangt die het proces zadelmakmaken begint..

Maar daarin vind ik het zo jammer dat je de MR methode en daarin specifiek de JU omschrijft als het afdraaien van een riedeltje van 1 naar 10....
Je moet (zoals ik in de eerste zin al met je eens was) goed zijn in zien wat een paard nodig heeft.
Ik denk dat jij een geweldige trainer bent, als jij een paard voor je krijg in de Roundpen en jij binnen no time weet, wat voor paard je hebt, wat zijn zwakke kanten zijn, wat hij NODIG HEEFT om de training tot een succes te brengen en wanneer je moet stoppen of dat je hem nét nog even verder kunt zetten..!
En ik denk dat als jij je zelf daarin een bepaalde houvast*** stelt ,ook met het oog op veiligheid, je hier vele malen sneller achter bent en op een veel prettigere manier voor beide, dan dat je de 'traditionele methode' zoals jij hem noemt, toepast.
want wat is nou eigenlijk de TRADITIONELE methode..?
ik denk dat ieder paardenmens (met verstand) de traditionele methode totaal anders omschrijft..?


***= houvast: Deze houvast stel je je in een Ju dus door juist dat 'programmatje' te hebben. maar vergeet daar dan net bij te zetten dat je daar ten alle tijden van mag/moet afwijken als dit beter is voor je paard en als jij vind dat je paard dat nodig heeft..! je kunt het vergelijken met een vragenlijst, door die vragen te stellen kom je een aantal dingen te weten, en vanuit daaruit kun je de beste manier van handelen uitzetten. ( wijkt deze manier van handelen af van het programma..? dan maak je het jezelf even moeilijk maar als dat voor het paard beter is dan heb je vaak eigenlijk geen keus als je voor het beste voor je paard wilt kiezen naturlijk! door in de JU een standaard stappen te hebben en dan met name in het begin, kun je enorm goed zien wat voor paard je voor je hebt. je weet bij het losklikken vaak al wat zijn voorkeurshand is, en daar heb je aan het eind van in dit geval je Ju weer enorm veel profijt van..!

maar ik ben wel een voorstander van zoveel mogelijk manieren kennen, weten en bekijken.
Nogmaals, de MR methode is absoluut niet DE manier..! maarja, die is er sowieso niet.. het verschilt altijd per individu!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:24

Maar waar vind je bij alle officiele demonstraties van en door MR het moment waarin er duidelijk wordt aangegeven dat je moet kijken naar het paard en bij twijfel de JU niet mee moet nemen? Daar wordt toch gecommuniceerd dat het stappenplan 1 tm 10 is, en dat is toch wat de kijkers van die demo mee naar huis nemen? Anders zouden er nietzoveel mensen op het idee komen het toch een keer op hun eigen paard of pony te proberen, als het al bij die ene keer blijft.

Je stelt zelf de vraag wat je nu met die traditionele methode bedoelt. De vraag is dan ook aan Monty Roberts hoe hij die traditionele methode ziet want in alle omschrijvingen die ik eerder van hem heb gelezen en die ook in dat onderzoek weer naar vorigen komen is traditoneel inherent aan breken volgens de cowboymethode. En ook daar heb je schakeringen in. Monty Roberts is tegen sacking out, maar geeft daar geen definitie van, en laat sacking out/friendly game/desensibiliseren nu een van de basisdingen zijn bij methode Parelli en Anderson.

Ons verwijten dat we dingen zwart-wit zien, is indirect MR verwijten dat hij dingen zwart-wit ziet, want nuances bij bijv. het sacking out en de traditionele manier van aanpak ben ik bij hem ook nog niet tegengekomen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:28

Mij is de JU volgens de MR manier geleerd, door iemand die deze cursus heeft gevolgd samen met psychologische cursussen. Zij heeft mij vanaf het begin al uitgelegd dat je WEL moet kijken naar het paard. En volgens mij is dit ook wat MR zelf zegt. Misschien niet in zoveel woorden, maar als je na stap 1 tm 3 al bereikt hebt wat je wilde, kun je de rest overslaan.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:38

Ik ga geen join up doen als ik niet weet waar ik mee bezig ben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:21

tabaflab schreef:
Ik ga geen join up doen als ik niet weet waar ik mee bezig ben.


Heel verstandig. En als je weet waar je mee bezig bent, zul je erachter komen dat je hem helemaal niet nodig gaat hebben :D

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:31

Cassidy schreef:
tabaflab schreef:
Ik ga geen join up doen als ik niet weet waar ik mee bezig ben.


Heel verstandig. En als je weet waar je mee bezig bent, zul je erachter komen dat je hem helemaal niet nodig gaat hebben :D


Lekker kort door de bocht zeg. Er zijn meerdere wegen naar Rome, al denken veel paardenmensen dat alleen hun eigen de DE weg is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:00

Een paard wil een leider, gelijk niveau bestaat niet. Leider worden kun je op twee manieren, door te laten zien dat je te vertrouwen bent, geleidelijk aan, of in een keer rats-boem. Ik ga voor geleidelijk aan. Want op de weg daarnaartoe, leer je dingen waardoor je het paard kunt laten zien dat je het vertrouwen waard bent, en leer je gaandeweg om zo min mogelijk fouten te maken waardoor je dat vertrouwen zou kunnen beschamen.

Dat leerproces heb je niet als je alleen maar de JU volgens Roberts toepast. Want er volgt een traject op, dat bij de demonstraties niet te zien is. Het vasthouden van dat vertrouwen dat je rats-boem afgedwongen hebt. Die kennis dien je op te doen, die krijg je niet alleen door de JU.

En weet je wat het mooie is? Door de langzame manier van omgang krijg je ook een JU. Niet volgens methode Roberts, maar wel een JU. Die je, omdat je de kennis hebt hoe je hem vast kunt houden, ook niet meer kwijt gaat raken.

Dus meerdere wegen naar Rome? Als je de JU los bekijkt, zonder traject daarop, is de kans erg groot dat je halverwege strandt :D

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:32

Ik heb heel veel over join ups gelezen (teksten van monty e.d.) maar was niet van plan dat met mijn eigen paard ooit te doen omdat je het zelf moet leren en niet zomaar wat kan gaan omklooien.

Maar gisteren had ik een merkwaardig moment met mijn paard. Nadat haar rondes door het hele weiland had achtervolgd om haar te pakken te krijgen (was keihard aan het rondgaloperen met haar weidegenoten en vloog overal heen) liep ze naar me toe begon ze opeens met haar hoofd naar beneden meerdere perfecte cirkels om mij heen te joggen met 1 oor naar mij gedraaid en smakkend met haar mond. Ik bewoog met haar mee in de cirkel. Daarna zei ik 'ho' en stond ze stil en kon ik haar zo pakken en liep ze zonder mokken mee.

Misschien een domme vraag maar kanhet zijn dat ik een onbewuste join up deed?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:38

Ja dat was de Join Up. Die kun je op verschillende manieren krijgen, door je paard op te jagen in een round pen, maar ook door je paard niet met rust te laten in een weiland, of zelfs als je de box ingaat. Verschil is dat in een weiland een paard meer ruimte heeft om weg te komen. Monty Roberts beweert het met een in het wild levende Mustang gekregen te hebben (zie Shy Boy). Of dat een echte JU was valt echter nog te bezien. Als je een paard dag en nacht achter de vodden moet zitten totdat hij compleet is uitgeput, niet heeft kunnen eten of drinken en niet heeft kunnen rusten, kun je je afvragen of die JU wel echt een JU was, of het gevolg van een paard dat gewoon geen poot meer kon verzetten.

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:56

DaphneG schreef:
Ik heb heel veel over join ups gelezen (teksten van monty e.d.) maar was niet van plan dat met mijn eigen paard ooit te doen omdat je het zelf moet leren en niet zomaar wat kan gaan omklooien.

Maar gisteren had ik een merkwaardig moment met mijn paard. Nadat haar rondes door het hele weiland had achtervolgd om haar te pakken te krijgen (was keihard aan het rondgaloperen met haar weidegenoten en vloog overal heen) liep ze naar me toe begon ze opeens met haar hoofd naar beneden meerdere perfecte cirkels om mij heen te joggen met 1 oor naar mij gedraaid en smakkend met haar mond. Ik bewoog met haar mee in de cirkel. Daarna zei ik 'ho' en stond ze stil en kon ik haar zo pakken en liep ze zonder mokken mee.

Misschien een domme vraag maar kanhet zijn dat ik een onbewuste join up deed?


De resultaten van de join up: dus als je paard naar je toekomt en je volgt etc. kan je inderdaad op meerdere manieren bereiken dan alleen door het uitvoeren van een join up. Althans dat vind ik, zo merk ik ook al heel snel, dat wanneer ik mijn bijrij-paardje rustig aan het longeren ben, hij ook al heel snel de neiging heeft naar me toe te komen wanneer ik hem halt laat houden om bijvoorbeeld van hand te veranderen. In het begin was het zelfs zo dat hij tijdens het longeren zelf- dus in draf bv- al toenadering zocht! Nu is dat natuurlijk niet de bedoeling van longeren :') Naarmate we verder in de training waren, liep hij inderdaad ook rustig en ontspannen rondjes om me heen aan een los lijntje... Precies zoals jij ook de situatie beschrijft in de wei :j Hier hoef je overigens je paard niet doodmoe voor te maken.. ligt er simpelweg aan of het paard jouw als 'al dan niet potentiële' leider ziet of niet :) nu is mijn bijrij-paard nogal een brave kobus :') die snel begeleiding zoekt, dus waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw paard... Ik wil er maar mee zeggen dat veel verschillende technieken en methoden ervoor zorgen dat het paard jouw als leider kan gaan zien: maar ik zou er niet te snel de stempel 'join up' op plakken :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:05

Loba1 schreef:
Ik wil er maar mee zeggen dat veel verschillende technieken en methoden ervoor zorgen dat het paard jouw als leider kan gaan zien: maar ik zou er niet te snel de stempel 'join up' op plakken :)


Het is een Join Up, maar niet als gevolg van methode Roberts. En dat is nu net het probleem. Wie JU hoort, denkt meteen en alleen aan MR, en niet aan de andere manieren om dat voor elkaar te krijgen.

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:59

Cassidy schreef:
Loba1 schreef:
Ik wil er maar mee zeggen dat veel verschillende technieken en methoden ervoor zorgen dat het paard jouw als leider kan gaan zien: maar ik zou er niet te snel de stempel 'join up' op plakken :)


Het is een Join Up, maar niet als gevolg van methode Roberts. En dat is nu net het probleem. Wie JU hoort, denkt meteen en alleen aan MR, en niet aan de andere manieren om dat voor elkaar te krijgen.


Klopt :j maar we proberen hetzelfde te zeggen denk ik...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:32

Ligt eraan wat jij verstaat onder JU, en wat een ander begrijpt als jij dat roept.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:37

volgens mij zijn we het er op dit einde er nu allemaal wel mee eens dat diegene die de JU als een los proces uitvoeren (dus puur de JU, met moment of Join up en follow up) niet echt veel verder kijken dan hun neus lang is.

je past namelijk alle handelingen die je daarop volgend in en om de stallen doet met je paard toe vanuit het leiderschap.
Alleen dan heeft iets effect.
dit betekent ook dat we de methode a la MR, JU, niet mogen bestempelen met een 'past boem'effect.
want ook het gehele Ju proces voer je geleidelijk aan uit.

want als jij met een wilde exmoor in je handen staat die van zijn leven nog niet is aangeraakt door een mens, en je denkt dat je daar door 1 JU een mak lammetje aan hebt, geloof mij, die zit er bijster ver naast!de JU, MR, is een methode, geen past boem ;)
want ook bij de JU methode moet je geleidelijk aan te werk :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:52

JU is methode pats-boem. In een keer verhoudingen rechtzetten, geen discussie mogelijk. Alleen moet je dat wat je ermee hebt bereikt ook zien vast te houden, en dat gaat misschien geleidelijk aan. Ik zie geen werk vooraf?

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:29

lot189 schreef:
volgens mij zijn we het er op dit einde er nu allemaal wel mee eens dat diegene die de JU als een los proces uitvoeren (dus puur de JU, met moment of Join up en follow up) niet echt veel verder kijken dan hun neus lang is.

je past namelijk alle handelingen die je daarop volgend in en om de stallen doet met je paard toe vanuit het leiderschap.
Alleen dan heeft iets effect.
dit betekent ook dat we de methode a la MR, JU, niet mogen bestempelen met een 'past boem'effect.
want ook het gehele Ju proces voer je geleidelijk aan uit.

want als jij met een wilde exmoor in je handen staat die van zijn leven nog niet is aangeraakt door een mens, en je denkt dat je daar door 1 JU een mak lammetje aan hebt, geloof mij, die zit er bijster ver naast!de JU, MR, is een methode, geen past boem ;)
want ook bij de JU methode moet je geleidelijk aan te werk :)



Inderdaad. Een JU heeft op dat moment effect, een dag erna kan het zomaar weg zijn omdat je buiten de round pen er niets mee doet. Een van mijn paarden is echt een dominantje, en is er vooral een die het leiderschap zal nemen als hij de kans krijgt. Je kan hem nog geen vinger de ruimte geven.
Ik heb bij hem in het begin een sessie gedaan, om even te laten zien dat ik zijn leider ben. Als ik buiten de roundpen niets zou doen om dit in stand te houden, kan ik het vergeten.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:33

Loba1 schreef:
DaphneG schreef:
Ik heb heel veel over join ups gelezen (teksten van monty e.d.) maar was niet van plan dat met mijn eigen paard ooit te doen omdat je het zelf moet leren en niet zomaar wat kan gaan omklooien.

Maar gisteren had ik een merkwaardig moment met mijn paard. Nadat haar rondes door het hele weiland had achtervolgd om haar te pakken te krijgen (was keihard aan het rondgaloperen met haar weidegenoten en vloog overal heen) liep ze naar me toe begon ze opeens met haar hoofd naar beneden meerdere perfecte cirkels om mij heen te joggen met 1 oor naar mij gedraaid en smakkend met haar mond. Ik bewoog met haar mee in de cirkel. Daarna zei ik 'ho' en stond ze stil en kon ik haar zo pakken en liep ze zonder mokken mee.

Misschien een domme vraag maar kanhet zijn dat ik een onbewuste join up deed?


De resultaten van de join up: dus als je paard naar je toekomt en je volgt etc. kan je inderdaad op meerdere manieren bereiken dan alleen door het uitvoeren van een join up. Althans dat vind ik, zo merk ik ook al heel snel, dat wanneer ik mijn bijrij-paardje rustig aan het longeren ben, hij ook al heel snel de neiging heeft naar me toe te komen wanneer ik hem halt laat houden om bijvoorbeeld van hand te veranderen. In het begin was het zelfs zo dat hij tijdens het longeren zelf- dus in draf bv- al toenadering zocht! Nu is dat natuurlijk niet de bedoeling van longeren :') Naarmate we verder in de training waren, liep hij inderdaad ook rustig en ontspannen rondjes om me heen aan een los lijntje... Precies zoals jij ook de situatie beschrijft in de wei :j Hier hoef je overigens je paard niet doodmoe voor te maken.. ligt er simpelweg aan of het paard jouw als 'al dan niet potentiële' leider ziet of niet :) nu is mijn bijrij-paard nogal een brave kobus :') die snel begeleiding zoekt, dus waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw paard... Ik wil er maar mee zeggen dat veel verschillende technieken en methoden ervoor zorgen dat het paard jouw als leider kan gaan zien: maar ik zou er niet te snel de stempel 'join up' op plakken :)


Ik zie dit niet als toenadering zoeken, maar onder het werk uit proberen te komen. Dit hebben mijn paarden ook al zo vaak geprobeerd. Hee baasje, zijn we klaar? Mag ik naar stal?
Paarden zijn in eerste instantie energiebespaarders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:45

PowerReiner schreef:
lot189 schreef:
volgens mij zijn we het er op dit einde er nu allemaal wel mee eens dat diegene die de JU als een los proces uitvoeren (dus puur de JU, met moment of Join up en follow up) niet echt veel verder kijken dan hun neus lang is.

je past namelijk alle handelingen die je daarop volgend in en om de stallen doet met je paard toe vanuit het leiderschap.
Alleen dan heeft iets effect.
dit betekent ook dat we de methode a la MR, JU, niet mogen bestempelen met een 'past boem'effect.
want ook het gehele Ju proces voer je geleidelijk aan uit.

want als jij met een wilde exmoor in je handen staat die van zijn leven nog niet is aangeraakt door een mens, en je denkt dat je daar door 1 JU een mak lammetje aan hebt, geloof mij, die zit er bijster ver naast!de JU, MR, is een methode, geen past boem ;)
want ook bij de JU methode moet je geleidelijk aan te werk :)



Inderdaad. Een JU heeft op dat moment effect, een dag erna kan het zomaar weg zijn omdat je buiten de round pen er niets mee doet. Een van mijn paarden is echt een dominantje, en is er vooral een die het leiderschap zal nemen als hij de kans krijgt. Je kan hem nog geen vinger de ruimte geven.
Ik heb bij hem in het begin een sessie gedaan, om even te laten zien dat ik zijn leider ben. Als ik buiten de roundpen niets zou doen om dit in stand te houden, kan ik het vergeten.


Dat zie ik niet als methode JU en geleidelijk te werk gaan. Dat zie ik als onderhouden van dat wat je tijdens de JU voor elkaar hebt gekregen, en daar is kennis voor nodig.
Kijk nu nog eens terug naar de topics in de beginpost. De JU is daar het wondermiddel voor het wegpoetsen van opvoedkundige fouten/gebrek aan opvoeding van de pony, en het wegpoetsen van gebrek aan kennis van de persoon op de grond. Er gaat niets aan vooraf en er gaat ook niets op volgen. En dus, alleen toegepast en losstaand van het vervolgtraject, imo compleet nutteloos om te doen.

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:28

PowerReiner schreef:
Loba1 schreef:

Ik zie dit niet als toenadering zoeken, maar onder het werk uit proberen te komen. Dit hebben mijn paarden ook al zo vaak geprobeerd. Hee baasje, zijn we klaar? Mag ik naar stal?
Paarden zijn in eerste instantie energiebespaarders.


Haha nee hoor, want als ik hem de cirkel weer opstuur luisterd hij braaf. Echter, wanneer hij er echt geen zin meer in heeft draait hij om en probeert een andere kant op te lopen, nu weet ie ondertussen dat dat dus ook totaal niet werkt :') Waarom zou een paard niet toenadering kunnen zoeken tijdens het longeren? Uiteindelijk proberen ze toch continue te communiceren.. En dat paarden altijd engergie bespaarders zijn is ook niet waar vind ik, veel paarden uiteraard wel, maar ik ken er ook genoeg die niks liever willen dan in beweging zijn en uren achtereen door kunnen gaan....

Ik denk echter dat je te snel denkt dat jouw paarden het werk al zat zijn.. In alle boeken die ik tot nu toe gelezen heb wordt het zoeken van toenadering, danwel aan de longe als los, niet gezien als een teken van luiheid maar als een teken van de acceptatie van jouw leidende positie :j Sorry maar ik ben het hier toch echt niet met je eens....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:35

Het ligt er maar aan hoe je het naar je toekomen interpreteerd. Een paard wil in essentie rust. Daar maken sommige stromingen gebruik van door hem de cirkel op te sturen bij het loswerken en hem na bepaalde tijd naar je toe te vragen en bij je uit te laten rusten. En dan is het maar de sticker die je er als mens opplakt: is het echt de acceptatie van je leiderschapspositie, of is het omdat het paard geleerd heeft dat, als ik naar het midden mag en in de buurt van de mens mag zijn hoef ik niet aan het werk, mag ik uitrusten.

Vlak aangeleerd gedrag bij een paard niet uit. Sommige dingen trigger je door knoppen te bedienen waar het paard initieel niet anders op kan reageren dan vanuit instinct en miljoenen jaren evolutie (de JU bijv.) maar naar je toe komen bij longeren kan heel verschillende oorzaken hebben, na verloop van tijd kan een instictieve reactie omslaan in iets aangeleerds, en dan daag ik je uit om het een van het ander te gaan onderscheiden. Net zoals kauwen en lippen likken niet per definitie een teken van nadenken of ontspanning hoeven te zijn, het ligt aan de context waarin je die signalen krijgt.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:50

Cassidy schreef:
JU is methode pats-boem. In een keer verhoudingen rechtzetten, geen discussie mogelijk. Alleen moet je dat wat je ermee hebt bereikt ook zien vast te houden, en dat gaat misschien geleidelijk aan. Ik zie geen werk vooraf?


ik zou zo graag van tot in de details uitgelegd krijgen waarom jij denkt dat de (letop) JU METHODE**** de pats boem METHODE is?

****= letop! je geeft hier nu zelf ook al aan, METHODE.

eerst was het namelijk de JU opzich die een 'mentale opdonder' was voor het paard, maar laten we het aandikken, de hele MR/JU methode is nu de 'pats boem' methode? ik mis ergens een stukje logica die ik heel erg graag ook wil zien!! :j

ook zeg je: in 1 keer de verhoudingen recht zetten, geen discussie mogelijk. to be honest, om dat 'geen discussie mogelijk' moest ik even lachen. := ( gezien de locatie waar deze zin staat, een forum) +:)+
maar goed, ik heb ook mijn lolletje weer gehad en nu even back to the point.

er bestond geen wonder middel...? toch? toooch?!
hoezo is het nu dan wel mogelijk om zoals jij zegt, in 1 keer de verhoudingen recht te zetten..?!
dus na de profesionele Join up, staan de verhoudingen per direct recht, gewoon hop boem chakalaka jij bent leider, en je paard volgt vanaf nu voor altijd?

mag ik uit ervaring spreken?,
nonsense!

Maar laten we het respect voor elkaar hier even niet verliezen, misschien is jou verklaring voor de geschreven dingen wel zo logisch, dat ik er even overheen heb gedacht.
we zijn immers allemaal maar (paarden) mensen! +:)+
maar ik vond hem een beetje slapjes om de hoek komen, geen discussie mogelijk. tja, wij willen feiten, ik ben heeeel benieuwd.

en lady's dont forget,
het is maar bokt.
em mijn klemtoon moet je altijd met wat sarcasme en humor lezen hoor, anders wordt het allemaal veeeeeeel te serieus!