[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:13

Ik snap jou ook maar een paard kan wel het leiderschap overnemen, dat gebeurd in het wild ook...en jij, als goede leider, zorgt ervoor dat ze niet onzeker moeten zijn want ze vertrouwen hun leider...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:10

Parelli is "love, language and leadership in equal dosis". Die balans is lastig en het verschuift regelmatig. Ik heb geleerd om mijn training aan te passen aan mijn paarden en mezelf, om "dominantie" om te buigen. Ik pas mijn fases aan op basis van de "houding" van het paard.
Het meest dominante wat je kan doen is het gedrag negeren en je bij je vraag houden. Kijk eens naar cesar milan; een klein mannetje maar met een heel duidelijke houding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:24

hannatjuh schreef:
je voorbeeld met de politie snap ik maar ik denk dan direct het moet wel, maar ik wil niet, want ik vind de politie stom (bijvoorbeeld). ik zou toch graag hebben dat mijn paard met mij wilt samen werken ipv het moet, want anders....

Het voorbeeld komt van Pat Parelli zelf. Verder ben ik het helemaal met je eens, wat jij beschrijft is mijn grootste uitdaging met mijn IJslander van 8. Ervoor zorgen dat hij graag wíl communiceren en samenwerken. Langzaam ontdek ik hoe ik dat voor elkaar krijg :D

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:46

Hallo allemaal,
De pony waarmee ik Parelli doe sluit zich tijdens het grondwerk af van mij. Heeft iemand misschien tips? Ik vind het heel lastig om haar er weer bij te betrekken, ze lijkt wel te slapen. Er werd tegen mij gezegt dat ik dan afwisselend haar actief moet laten zijn, door met haar actief te gaan wandelen of te longeren. Maar ook dat gaat niet zo goed. Longeren kent ze nog niet echt maar het wandelen wel, maar dan loopt ze ook niet bepaald door en stopt ze om de zoveel tijd. Ik ben ook bang dat ik zelf wat fout doe, dat ze het daarom niet snapt en dan zich maar afsluit.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:30

Laat een goede instructeur komen is eigenlijk de enige tip die ik kan geven. Er zijn verschillende redenen waarom een paard implodeerd en eigenlijk wil je dat niet. Niet afwisseling, maar juist rustig aan en wachten op het paard is de ingang meestal. Maar daarvoor zal je kleine signalen op moeten pakken en een goede instructeur kan je die aanwijzen.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:02

Ik heb wel les van een NH instructrice maar ik les bij haar met haar paarden, omdat de eigenaar van mijn verzorgpony's het niet goed vind als ze op locatie komt.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:03

Bedankt voor je tip. :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:22

Mijn paard is gisteren op kamp vertrokken om wat te wennen, het laden ging super en onderweg was ze ook braaf
Afbeelding

Eenmaal aangekomen was ze eigenlijk direct op haar gemak

Afbeelding

En vandaag ben ik al gaan kijken en heb ik wat grondwerk gedaan om te kijken of ze ook nog eens relaxed was...

En ja hoor, keek nergens van op en zijn met iets nieuws begonnen, rijwaarts over een balk :)

Laat het kamp maar komen

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:52

Veel plezier op kamp!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:22

Het is al kei fijn geweest!

1ste dag online gewerkt en voor de eerste keer met de dubbele lijnen wat verbazend goed ging :)

Namiddag hebben we liberty gedaan wat ook heel goed ging, stick to me, 8tjes en een sprongetje

Vandaag dag 2 en we hebben freestyle gereden :) met mijn nieuwe bbp stap, draf en galop :) daarna zelfs 70 cm gesprongen :O

Deze avond/namiddag gaan we finesse rijden :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:08

Ik ben een maand geleden verhuisd naar een andere stal met mijn pony.
De eerste dagen is hij erg van slag geweest wat logisch is, nu is die op de plek zelf wel relax opzich.
Er staat een hengstige merrie waar hij helemaal verliefd op is tegenover hem in de wei dus af en toe voelt hij zich net een hengst, dit gaat nu wel beter, ik kan in ieder geval op het terrein zelf weer gewoon alles met hem doen zoals poetsen, grondwerken etc.
Hij vind het alleen totaal niet fijn om alleen weg te gaan naar buiten zonder andere paarden.
Hij moet dan natuurlijk de kudde verlaten dus opzich is het geen heel vreemd gedrag alleen wel vervelend voor hem.
Wat hij vooral doet is keihard lopen en heel veel hinniken, het is echt net een hengst.
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen of dat er bepaalde oefeningen zijn die ik kan doen op momenten dat hij zo is?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:51

Ik denk dat je hem gewoon nog even de tijd en het zelfvertrouwen moet geven. Je staat er nog maar een maan, dat is nog niet heel lang.
Zelf zou ik veel grondwerkoefeningen doen en hem daarin zijn zelfvertrouwen terug laten vinden. Misschien zelfs oefening die hij sowieso al goed kan zodat je zeker weet dat je hem snel en goed kan belonen

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:24

Ik wil lid worden van de parelli savy club maar het wil niet lukken.
Ik heb alles ingevuld maar ik krijg erna geen bevestiging, wie kan me helpen?

gr rowena

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:22

Wat vervelend! Meestal helpt een mailtje sturen. Duurt een dag of twee voordat ze reageren.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:26

[quote="Wicky"]Wat vervelend! Meestal helpt een mailtje sturen. Duurt een dag of twee voordat ze reageren.[/quote

Het is inmiddels gelukt!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:20

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:28

Nou ik kon even bijlezen :')

3 weken op vakantie geweest, ben benieuwd hoe mijn paard erbij staat... Verzorger/bijrijder heeft wel minstens 3x per week wat met hem gedaan en dat gaat heel goed. Ik zit alleen zelf weer te klooien met mijn gezondheid, baal er zo van want had een hele lijst waar we wat mee konden doen :( en ik kan het hem niet aan doen om toch wat met hem te doen als ik er zelf niet de energie voor heb.

zie het dat het bij sommigen wat moeizaam gaat en anderen juist weer goed. Leuk dat je op kamp bent gegaan Kay_Kim!! ik ga even kijken naar je topic

Joyce_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:50

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit topic en ben steeds enthousiaster geworden over Parelli.

Inmiddels heb ik mij aangemeld voor de Savvy Club en heb ik een instructeur benaderd voor lessen. Helaas heeft zij het erg druk en zal ze pas begin 2017 ruimte hebben.

Ik ben dan ook van plan om het On-line pakket te gaan bestellen. Nou ben ik net de vorige flashsale misgelopen. Kan iemand mij vertellen of daar een soort van regelmaat inzit (bijv wel elke maand een actie) of is dat gewoon niet aan te geven? Heb ook wel eens gehoord dat er een actie is geweest met een tweede home study box gratis, is hiervoor een bepaalde periode aan te geven?

Laat ik voorop stellen dat de pakketten echt wel het geld waard zullen zijn, maar het is natuurlijk altijd mooi meegenomen om wat korting te hebben :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:34

er zijn wel vaker van die sales. Ik probeer ze ook een beetje in de gaten te houden :') Weet niet of er een regelmaat in zit. Parelli heeft ook een facebookgroep daar staat soms ook wanneer er sales zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:02

Als beginner kun je echt heel goed uit de voeten met de savvyclub en les, dus als ik jou was zou ik daar eerst lekker mee beginnen :D

In welke regio zit je? Misschien weet iemand hier nog instructie die wel plek heeft...

Joyce_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:59

Mijn paard staat in Chaam (tussen Breda en Tilburg in). Mocht iemand een instructeur weten, dan hoor ik dat graag! :o

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:50

Anouk Dahrs

Joyce_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:19

Haar heb ik inderdaad benaderd. Zij heeft nu nog geen ruimte :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:00

vanuit Chaam kan je misschien nog wel een Belgische instructeur vragen. Je zit daar zo over de grens

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:02

Even een vraagje weten jullie of er na touchstone 12 nog nieuwe info komt op de savvyclub?