Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:22

Bunga schreef:
[
Eindélijk iemand die op een normale manier kan reageren en uitleggen, dat zijn er tegenwoordig nogal weinig meer op bokt. Nu raak ik meer geïnteresseerd dan wanneer ik wordt afgeblaft op mijn eerste ingeving (die als fout bestempeld wordt, terwijl ieder mens een individu is en dus een andere eerste indruk heeft)

We zijn al 33 pagina's bezig met uitleg - die jij duidelijk niet gelezen hebt voordat je je ongenuanceerde eerste indruk op bokt dacht te moeten zetten, en ik ben al 33 pagina's heel geduldig. Maar ook bij mij is dat een keer op.

Ik ga voor vandaag echt afsluiten voordat ik dingen roep waar ik straks nog een OW voor krijg. Is het ook weer niet waard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:22

Ariebren schreef:
Wat ik heel erg vind is dat een volwassen paard moet leren hoe hij of zij zich moet gedragen.

Is die gedrags stoornis er al niet ingekomen direkt na de geboorte ??
De mens knuffelt en verwend het veulen.
Het veulen leert dan dat hij de mens ook mag knuffelen.

En is het veulen groot gegroeid, dan begint er 500 kg ineens te knuffelen. :7

Het hele gedrags probleem van een paard ligt aan de manier van opvoeden vanaf net geboren, tot volwassen paard.

En al die goeroes maken hier goed misbruik van.

Ze gaan het paard her opvoeden.

Maar de basis, de eigenaar opvoeden ??

Voest heb ik dat dik 10 jaar geleden zien doen.
De eigenaar werd geleerd hoe om te gaan met zijn paard.

Maar ja, aan het einde van de les liep de eigenaar weer verkeerd met het paard naar stal.
Zie Emiel nog droevig kijken.

Verkeerd paarden gedrag wordt veroorzaakt door mensen die niet weten hoe om te gaan met een paard.

Ja ben ik mee eens. Men moet weten hoe met paarden om te gaan en te op te voeden. Anders heb je een probleempaard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:24

DeMolenhoek schreef:
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb het over het stuk dat zij al met het paard bezig is. Lijkt mij sterk dat ze betaald voor haar eigen cursus?

Ze neemt het over van een cursist. En heeft moeite om dat paard op dat moment daar te hebben waar ze hem hebben wil. Jij roept dat dat eerder had moeten gebeuren. En daar ben ik het niet mee eens.

Laat verder ook maar. Voor vandaag even geen zin meer om hier voor de -tigste keer uitvoerig op in te moeten gaan omdat de voorgaande 33 pagina's niet zijn doorgelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:26

Bunga schreef:
[***] schreef:
Dat is volledig jouw eigen keuze, maar ik zou het risico niet willen lopen om een paard dat niet eens beseft dat ik er ook nog ben een drukje op de borst te geven. Grote kans dat ze zich verschieten, daarop tegen die druk ingaan en wat heb je dan? Plat mens .. Als jij dat risico wil lopen is dat jouw keuze, maar voor mij hoeft het niet, ik heb andere manier met minder risico.

Pas op, dit is enkel wanneer het paard niet op het mensje let, als die gewoon weet dat er een mensje is wordt er bij Parelli net zo goed met een drukje op de borst gewerkt, zelfs nog minder, gewoon je vingers tegen de haren leggen en denken aan achteruit gaan is bij die van mij al genoeg. Maar dat is dus als ze beseffen dat ik er ben, in andere gevallen, moesten die voorkomen, dan doe ik het liever op andere manieren .. Iets van zelfbehoud enzo ..

Eindélijk iemand die op een normale manier kan reageren en uitleggen, dat zijn er tegenwoordig nogal weinig meer op bokt. Nu raak ik meer geïnteresseerd dan wanneer ik wordt afgeblaft op mijn eerste ingeving (die als fout bestempeld wordt, terwijl ieder mens een individu is en dus een andere eerste indruk heeft)

Kan alleen maar zeggen dat ik dat fijn vind :)
Als je nog meer vragen hebt, of specifiekere vragen, of over Parelli in het algemeen mag je ook altijd een pb sturen, dan zal ik die zeker zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Ik was zelf jarenlang heel sceptisch over Parelli, ik las dingen en zag dingen en zou het nooit gaan doen bij mijn paarden .. Was er gewoon toen nog niet klaar voor denk ik, om te begrijpen wat het echt inhield .. Wel spijtig, maar het geeft mij wel de mogelijkheid om mensen te begrijpen die hetzelfde denken als ik, toen ik de eerste keer dit filmpje zag wil je ook niet weten wat ik dacht ;) Maar om het topic niet al teveel offtopic te laten gaan mag het dus ook via pb :)

@ DeMolenhoek : mij pony's kijken ook regelmatig rond, nemen de omgeving op, en reageren daarop (niet altijd even handig btw :P ) maar ik heb toch graag als ik echt de aandacht vraag, om welke reden dan ook, dat ik die ook kan krijgen .. En tussenin is er speeltijd genoeg :Y) Dus ik oefen vanalles, waarbij ik ook regelmatig de aandacht volledig op mij probeer te krijgen. Werkt sommige dagen beter dan anderen, maar ben ook nog maar een beginner, komt allemaal wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:27

Cassidy schreef:
DeMolenhoek schreef:
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb het over het stuk dat zij al met het paard bezig is. Lijkt mij sterk dat ze betaald voor haar eigen cursus?

Ze neemt het over van een cursist. En heeft moeite om dat paard op dat moment daar te hebben waar ze hem hebben wil. Jij roept dat dat eerder had moeten gebeuren. En daar ben ik het niet mee eens.

Laat verder ook maar. Voor vandaag even geen zin meer om hier voor de -tigste keer uitvoerig op in te moeten gaan omdat de voorgaande 33 pagina's niet zijn doorgelezen.

Ten eerste roep ik al niet. Ik geef gewoon mijn mening. En ik zeg niet dat ze eerder had moeten overnemen. Ik zeg dat vanzodra ze het paard had dat ze inderdaad sneller moeten handelen, ik heb nergens gezegt dat ze eerder moest overnemen, dat is wat jij ervan maakt. Maar je moet inderdaad niet voor de -tigste keer uitvoerig uitleggen, ik heb jou reactie's gelezen en het enigste wat ik eruit op maak is dat je niets uitlegt, maar jou mening opdringt.

Sabine: Uiteraard, dit is bij mijn paarden ook zo. Maar als er iets spannends of eng is mogen ze gerust kijken van mij, meestal worden ze hier rustig van. Dan is het uiteraard ook de kunst om te kunnen zien of een paard iets onderzoekt, of zich alleen maar drukker maakt. In het laatste geval moet je inderdaad de aandacht terug vragen, maar mij lijkt het dat dit op een betere manier kan dan in het filmpje :) Het paard concentreerd zich in het filmpje nu ook op het touw en niet op de persoon :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:28

sorry maar heel die parelli methode snap ik echt niet,
sommige dingen zijn mooi, maar sommige dingen (net als het filmpje) vind ik gewoon belachelijk,

ze willen zo lief mogelijk alles doen maar snukken en doen..... tja ieder zijn mening maar ik vind dit echt niet kunnen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:30

Cassidy schreef:
Bunga schreef:
[

We zijn al 33 pagina's bezig met uitleg - die jij duidelijk niet gelezen hebt voordat je je ongenuanceerde eerste indruk op bokt dacht te moeten zetten, en ik ben al 33 pagina's heel geduldig. Maar ook bij mij is dat een keer op.

Ik ga voor vandaag echt afsluiten voordat ik dingen roep waar ik straks nog een OW voor krijg. Is het ook weer niet waard.

De manier waarop jij reageert vind ik zo onaangenaam, niet alleen in dit topic trouwens hoor.
En er staat zo veel informatie in die paginas dat ik er door heen heb gelezen maar zo precies als [***] het omschreef kon ik er zo snel niet uithalen, en dat [***] wél op een menselijke manier kan reageren, waardeer ik enorm ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:38

DeMolenhoek schreef:
[naam]: Uiteraard, dit is bij mijn paarden ook zo. Maar als er iets spannends of eng is mogen ze gerust kijken van mij, meestal worden ze hier rustig van. Dan is het uiteraard ook de kunst om te kunnen zien of een paard iets onderzoekt, of zich alleen maar drukker maakt. In het laatste geval moet je inderdaad de aandacht terug vragen, maar mij lijkt het dat dit op een betere manier kan dan in het filmpje :) Het paard concentreerd zich in het filmpje nu ook op het touw en niet op de persoon :)

Hier ook hoor :j Het hangt van situatie tot situatie af hoe ik reageer, en dan hangt het er ook nog vanaf hoe paardlief reageert (vooral daarvan natuurlijk). Maar dan moet je onderscheid maken tussen bang zijn en niet bang zijn. Het paard in het filmpje is in mijn ogen niet bang, en is ook nog eens heel ongevoelig (gemaakt? vroeger?). Geloof mij, een paard dat bang is en op springen staat van nervositeit, daar heb je al geen fase 4 bij nodig, en als je dan een klein zwiep met je touw geeft staat het paard al 20 meter achteruit .. Dat dit hier niet het geval is is een teken dat het mensje niet doordringt tot het paard, en dat is het hele probleem, en dat moet opgelost worden. Het zou eventueel wel kunnen dat het paard dichtklapt omdat die bang is, en daardoor niet reageert, maar dat vind ik moeilijk om zo te beoordelen. En je ziet in het begin bij die man ook dat het paard wel reageert, maar dan besluit om zelf voorwaarts te stappen (dus tegen de hulpen in) en daarna niet meer reageert, en dan begint het hele spelletje .. Dus in mijn ogen geen bang paard, en dus een andere aanpak dan wanneer het paard wel bang zou zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:11

Er is ook een filmpje van Linda met een paard van haarzelf waarbij het paard iets spannend en eng vind en zij het paard heel rustig in kleine stapjes kennis laat maken met het enge voorwerp (ik dacht iets van een container ofzo?) en ze het publiek en het paard zo leert hoe je een paard in een dergelijke toestand en situatie moet "handlen". Dus ze hangt echt niet altijd de heks uit :D
Ik weet niet meer of die nou in een level staat of dat die op een cdrom staat die je steeds krijgt wanneer je lid bent van de savvy club.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:13

Mesthoopachtig iets was dat :j Heb het toevallig eergisteren ofzo gezien, is van een savvyclub-DVD, weet niet of het zo op youtube te vinden is. Was trouwens heel mooi om te zien, Linda stuurt het paard gewoon steeds in rechte lijnen een stuk van het voorwerp af, en paard besluit op een bepaald moment zelf om te gaan kijken .. Heel mooi om te zien. En dat zonder pushen of rushen of toestanden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:17

ja precies, die bedoel ik, met veel rust doet ze dat :)

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:20

Wat een STOMME STOUTE mevrouw -O- sorry voor deze reactie en ik heb er dan ook totaaaaaaaaal geen verstand van. Maar ik zie het nut niet van wat er met dit arme aan een oog blinde dier gebeurd, zulke poespas werdt er aan mijn dier niet gemaakt!

nogmaals, ik heb er echt geen verstand van, en ik ga het topic nog wel eens doorlezen.

EDIT: heb het topic een beetje doorgelezen en vind de uitlev van Sabine ook erg prettig om te lezen.. naar mijn mening is het nog steeds onvriendelijk. Dit zou mijn manier gewoon niet zijn en ik blijf het filmpje heel onprettig vinden.. ze slaat m gewoon aan zn hoofd, en rukt zo ongelooflijk hard, dat kan niet anders dan pijn doen imo :(
Laatst bijgewerkt door Quarterboef op 21-01-13 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:22

Cassidy schreef:
Bunga schreef:
Heb me hier nooit in verdiept maar vind het er belachelijk uit zien, totaal niet vriendelijk.. Handen beginnen te jeuken om die vrouw eens een paar tetsen in haar gezicht te geven :( ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Voordat je je mening , zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken, de wereld in gaat schreeuwen, zou je jezelf ook de vraag kunnen stellen naar het WAAROM...

Want?

Sinds wanneer moet iemand een ervaringsdeskundige zijn om een mening te mogen vormen? Het hele filmpje ziet er totaal niet vriendelijk uit, dat ziet iedereen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:24

Cassidy schreef:
Bunga schreef:
Het WAAROM? Mijn instinct denk ik zo, hoorde altijd dat het vriendelijk is, tegenover gestelde van wat ik hier zie ;)

En misschien is dat wat je gehoord heb, niet helemaal waar? Misschien laat het instinct je wel in de steek?

Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Misschien is dit wel: zo hard als het moet?

NH is niet altijd paardje aaien en dansje om hem heenmaken in het licht van de volle maan.
Dat is in durven te komen in een intensiteit die aankomt op het moment dat het paard het nodig heeft.

Van wie moet dat? Geloof je nou echt dat dit paard hier om heeft gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:27

Maar de bedoeling van het filmpje is ook niet om er vriendelijk uit te zien .. Ergens eerder zei iemand "daar kan je toch niet van genieten?". Neen, natuurlijk niet, niemand geniet hiervan, ook Linda zelf niet, die doet dat ook liever niet dan wel hoor. Dit filmpje is geen weergave van de methode Parelli, dit is niet hoe je een paard iets aanleert. Dit is een filmpje van een moment dat fout loopt, een paard dat vergeet dat er nog een mens is en gevaarlijk wordt, en hoe dat opgelost wordt. Misschien niet superhandig, en moest ze dat nu tegenkomen zou ze dat waarschijnlijk in veel kortere tijd kunnen oplossen, maar de manier zou hetzelfde zijn, ben ik zeker van.

Paard heeft er trouwens in zekere zin wel om gevraagd, als die gewoon fijn had gereageerd vanaf het begin was heel dat filmpje er niet geweest ...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:28

Ik vind dit zeker niet zo hard als het moet. Het is dan ook véél te makkelijk om te zeggen 'Parelli zegt: zo zacht als het kan, zo hard als het moet, dus is het in dit filmpje waarschijnlijk ook zo'. Nee, als je gewoon objectief naar dit filmpje kijkt, zie je dat dat hier niet het geval is.

Later in het filmpje wel. Maar het begin is daarvan de oorzaak. Daar was het met zekerheid NIET 'zo zacht als het kan zo hard als het moet'. Dat is nu wel duidelijk. Daardoor wordt het paard afgestompt, houdt zijn aandacht er niet meer bij, heeft stress (alleen die ademhaling al..) en dán moet het hard, om het weer op te lossen.

Dit filmpje geeft imo geen juiste Parelli weer. En dat is erg jammer want de methode zelf kan fijn zijn.

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:29

Wat ik mij afvraag, kán dit paard deze methode wel snappen omdat het maar een oog heeft? misschien gaat het daarom tegen alle hulpen in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:32

Geryon schreef:
Ik vind dit zeker niet zo hard als het moet. Het is dan ook véél te makkelijk om te zeggen 'Parelli zegt: zo zacht als het kan, zo hard als het moet, dus is het in dit filmpje waarschijnlijk ook zo'. Nee, als je gewoon objectief naar dit filmpje kijkt, zie je dat dat hier niet het geval is.

Later in het filmpje wel. Maar het begin is daarvan de oorzaak. Daar was het met zekerheid NIET 'zo zacht als het kan zo hard als het moet'. Dat is nu wel duidelijk. Daardoor wordt het paard afgestompt, houdt zijn aandacht er niet meer bij, heeft stress (alleen die ademhaling al..) en dán moet het hard, om het weer op te lossen.

Dit filmpje geeft imo geen juiste Parelli weer. En dat is erg jammer want de methode zelf kan fijn zijn.

Welk begin? Want het filmpje begint met rust die volgde op een voorafgaande oefening die dezelfde was als ze weer gaan doen omdat Linda aan het begin van het filmpje zegt... "ask him to back up again".
Het begin kun je aan de hand van dit filmpje niet weten omdat je midden in het oefenen erin komt vallen. Wat er voor die "ask him to back up again" gebeurde kun je hier niet zien in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:35

KellyOrazio_ schreef:
Wat ik mij afvraag, kán dit paard deze methode wel snappen omdat het maar een oog heeft? misschien gaat het daarom tegen alle hulpen in?

Ja hoor, kan gerust :j Werk zelf met een half blinde pony die ik nu pas een jaar heb en hij doet het super .. Ookal missen ze een oog, ze hebben de rest nog, en ze weten echt dondersgoed waar je je bevindt. Ze voelen zelfs welke intentie je uitstraalt. Als die van mij los loopt (gewoon rennen in de bak, af en toe doen ze dat nog :Y) ) en ik loop mee en ik kom iets teveel naar de voorhand toe dan stopt hij of draait hij om, ookal loopt hij op dat moment met het blinde oog naar mij en ziet mij technisch gezien dus niet. Het missen van een oog is niet de reden dat hij tegen alle hulpen ingaat ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:38

Het begin van dit filmpje. Daar gaat het imo al mis. Mijn visie daarover heb ik al een aantal keer neergezet in dit topic.

Je kan duidelijk zien dat het paard de hulp nog niet helemaal snapt aan het begin van dit filmpje. Geen dominantie, maar gewoon niet snappen. De man begint de hulp heel groot en vermindert deze niet ookal doet het paard het gevraagde. Hij maakt het heel erg onduidelijk voor het paard waardoor het paard dus dit gedrag gaat vertonen. Het begint met niet meer achteruit gaan. Logisch, want het paard heeft niet door dat het touw zwiepen achteruit betekent, aangezien de man niet beloont maar blijft straffen (druk blijft behouden).

Wanneer het paard daarna naar voren gaat, vind ik wel dat hij goed gecorrigeerd moet worden (zoals in het filmpje), veiligheid boven alles. Maar ik vraag me sterk af of het paard zulk verdrag (op dit niveau) ook getoond had, als de man gewoon duidelijk was en PARELLI uitvoerde in plaats van dit aggressieve onduidelijke gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:45

Waarschijnlijk was het dan inderdaad niet zover gekomen en niet nodig geweest, had het paard in handen van Pat zelf geweest was het ook niet zover gekomen. Nu spijtig genoeg wel en dan moet daar op gereageerd worden. Het gaat wel vaker onhandig als je mensen samenzet die het nog allemaal moeten leren, jammer voor de paarden, maar iedereen moet het leren .. en als een paard op zo'n moment besluit dat reageren niet meer nodig is, of een mens niks meer te zeggen heeft, dan moet er op dat moment ook mee gewerkt worden natuurlijk. Had niet nodig geweest als het van het begin goed was gegaan, maar Linda was volgens mij (voor zover ik me herinner) ergens anders een uitleg aan het doen, misschien is meneer wel op eigen houtje dingen gaan proberen te doen .. wie zal het zeggen.. Het filmpje toont gewoon aan wat er kan gebeuren, maar 99% van de tijd zal het niet gebeuren en zal het er op hele andere maniern aan toe gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:56

Wie weet was het paard in de voorafgaande oefening voordat het filmpje begint al een paar keer dwars door de man heen gelopen en reageerde de man daarom meteen zo heftig, bang dat het paard het weer zou doen... wie zal het zeggen? (wie kent dit stukje nog van de leveldvd en weet nog hoe het paard vlak hiervoor reageerde op de oefening?) Het paard laat het later iig wel zien dat hij tegen de druk in gaat... wat niet de normale reactie is op zo'n fase 4 touwwiebel.
Als ik uit het niks zo hard met het touw zou gaan wiebelen dan zouden al mijn paarden meteen achteruit stuiven en de fjord zich ook meteen losrukken en maken dat hij weg kwam.
Gisteren was ik een stuk wandelen met mijn shet aan de hand, samen met mijn vriendin en haar dochter en hun paarden waarvan er 1 dus mijn voormalige draken-parellipaard is. Die laatste werd op een gegeven moment erg drammerig en begon te trekken omdat haar dochter met hun andere paard al een stuk verder voorop liep. Daarop reageerde mijn shet ook met trekken en drammen. De shet heeft nog nooit parelli gedaan, is niet beleerd en kent niks, het was zijn tweede lange wandeling want 2,5 maanden geleden kon hij nog niet eens de oprit aflopen vanwege hoefbvh en cushing maar toen ik bij hem een keer wiebelde met het touw bleef hij onmiddelijk staan en deed zelfs een paar passen achteruit. Of hij is hoogbegaafd intelligent, of het was een natuurlijke reactie die ieder normaal en niet superdominant of superverpest paard zou vertonen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:00

En als je nou zo hard met het touw zou blijven zwiepen, zouden jouw paarden dan achteruit blijven stuiven? Lijkt me niet, tenzij ze de oefening al kennen. Doet dit paard ook niet, logisch.

Als de man bang was had hij het niet moeten doen. Dan moet je geen paard opvoeden, dat gaat dan gewoon niet. En bang of niet, hij doet het gewoon verkeerd. Daar hoef je het begin niet voor te zien.. Parelli werkt volgens een methode en die zie ik bij deze man niet terug.

Het lijkt mij niet normaal dat een paard bij het gewiebel van een touw zo reageert als jouw shet deed als ze de bedoeling ervan nog niet eens weten. Het gewiebel van het touw vind ik namelijk niet een natuurlijk iets waardoor ze al naar achter zouden gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:07

Mijn shire en fjord snapten hem de eerste keer ook meteen bij fase 3... de shet bij fase 2, dus zonder de oefening gedaan te hebben. En als ik zo hard zou blijven zwiepen dan zouden ze niet over me heen gaan lopen maar juist achteruit en weg willen.
Zijn mijn paarden dan werkelijk zo intelligent B-)
Zelfs mijn voormalige draken-kwpner zou nog achteruit blijven lopen bij aanhoudend zwiepen met fase 4.

Laten we iig blij zijn dat die man les heeft genomen bij Parelli ipv zelf verder met dit paard aan te modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:12

Geryon schreef:
Het lijkt mij niet normaal dat een paard bij het gewiebel van een touw zo reageert als jouw shet deed als ze de bedoeling ervan nog niet eens weten. Het gewiebel van het touw vind ik namelijk niet een natuurlijk iets waardoor ze al naar achter zouden gaan.

Het gewiebel aan het touw is gewoon wijken voor druk .. wijken voor druk van het halster .. Zou toch ieder paard moeten begrijpen, en de gevoeligere types zullen daar sneller en feller op reageren dan anderen.

In principe begin je trouwens niet met wiebelen, want dat is niet game 1 .. En voordat je aan het wiebelen komt heb je dus op andere manieren al duidelijk gemaakt dat er bij druk van het halster geweken moet worden (game 2). Maar volgens mij, als je maar hard genoeg wiebelt, gaat elk onvoorbereid paard iets hebben van "ok, achteruit!", de ene al wat sneller dan de andere, de enige zal misschien eerder zijwaarts proberen dan achter etc. etc. Maar de paarden die op gewiebel standaard naar voren stormen dat zijn de gevaarlijke, want die hebben alleen maar geleerd om tegen druk in te gaan..