Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
arme paard kon vanmorgen amper lopen
Nu staat ze dus met haar pootje in een hoefzak vol met Soda......ik heb de DA nog niet gebeld omdat mijn hoefsmid volgende week zou komen bekappen en ik liever heb dat hij er naar kijkt dan dat er zo in het wilde weg in de voet gesneden wordt net als vorige keer...
het was ook zo nat en blubberig ook op de wei toen ze net "genezen" was.
wel goed dat je haar meteen met het pootje in de soda hebt gezet, ik denk ook niet dat de DA er meer aan kan doen behalve een gat snijden en daar zijn hoefsmeden over het algemeen beter in.
) maar ook bij haar weet ik dat ik ooit de beslissing zal moeten nemen. Ik weet nog van een paar weken terug hoe zwaar dat was....ik ken je niet maar weet zeker dat je niet over 1 nacht ijs bent gegaan.
. Ester d'r weerstand zou ook laag kunnen zijn vandaar de 2e hoefzweer, maar daar ga ik nog even niet vanuit. Bij Est heb ik nog geen karakter verandering mee gemaakt, sterker nog ze wordt met de dag aanhankelijker en liever.....en als ze heel veel pijn zou hebben zou ze denk ik ook wel sjaggo worden.
. Ook al is het de juiste keuze het blijft gewoon altijd moeilijk
Nogmaals sterkte 

. Mooie foto's van toen ze nog helemaal ok was!!! Maar jij zag haar gedrag veranderen, hebt er van alles aan gedaan het beter voor haar te maken en je kende haar door en door. De pijn van het gemis van zo'n dierbaar paard lijkt me verschrikkelijk
, al hoop ik dat haar eeuwige rust nu (in de eeuwige groene weides) je gerust stellen......
!!! Beterschap voor je Essie
!!! Ik heb in februari/maart/april zo'n periode gehad van hoefzweerellende bij Sammy. Mijn NBer kwam toen helaas niet (die snijdt ook niet, hij raadde me een pamper met trekzalf aan, maar Sam had zo'n pijn.....). Mijn DA heeft niet goed gesneden, waardoor de zweer er niet uit was (hij bleef in draf kreupelen) en hij een paar weken later er alsnog uitkwam. Mijn toenmalige DA beweerde in de tussentijd dat hij een zoolkneuzing had en op stal moest blijven. Ik vond dat zo'n rare theorie, want waar kwam die zoolkneuzing dan ineens vandaan? Ik heb Sam toen alsnog buiten op het land gezet, want hij HAAT stallen en werd zo ontzettend superchagerijnig (hij stond letterlijk met zijn oren in zijn nek gedrukt op stal, liep te schoppen, te ijsberen en denderde zo door iedereen heen naar buiten, zodra de deur openging. Ik had elke dag buikpijn om hem zo te zien en ik voelde zijn onbegrip en wanhoop ook heel goed aan. Hij is juist heel vrolijk, sociaal, lief en meewerkend), dat ik tegen de adviezen van de DA in ben gegaan. Zij was zelfs boos op me toen ik belde en het haar vertelde, maar ik volgde mijn gevoel en intuitie. En dat was juist goed, bleek, want er moest gewoon nog meer rotzooi uit die voet. Toen is er een andere DA geweest en de ontsteking had intussen een heel gangenstelsel in zijn hoef gemaakt. Echt heel erg, maar hij is er goed van genezen......... Ik had nog nooit te maken gehad met hoefzweren, maar weet nu wat een ellende het kan geven. Overigens heeft die ontsteking zijn weerstand wel goed te grazen gehad. Ik heb hem echt goed moeten bijvoeren voor zijn energiepeil na die tijd, hij was namelijk echt sloom (en da's niets voor hem
). Goede voeding hielp, anders had ik een bloedonderzoek laten doen.......
. En mijn eigen bedoening, want het is nergens zo fijn als gewoon lekker thuis in dit dorp. Maar even lekker de tijd en rust in een mooie omgeving met man en kind is ook wel weer fijn en het is zo tijdelijk. Maar morgen sta ik wel te huilen bij mijn paard, hoor, en maandagochtend bij mijn nijntjes en katjes
. Zo ben ik dan ook weer, ondanks mijn 38 jaartjes.
. Hij heeft vorige winter een maand op een ander weiland gestaan, waar ze onbeperkt kuilvoer kregen (wat ik niet wilde, maar er stonden KWPNers, die het wel nodig hadden). Hij werd moddervet en in zijn hoeven zag je de witte lijn veranderen. Heb hem als de wiederweerga weer terug verhuisd en toen liep hij al heel af en toe stapjes onregelmatig. Een week of 6 later kwam de eerste hoefzweer en nadat die verkeerd uitgesneden was, kwam 5 weken later de rest............

). Ze wilde lekker worteljes eten en oogde gewoon vrolijk en helder....ze was wel wat klam.
) dus ik heb in mijn boekje maar opgezocht wat te geven bij een hoefzweer en dat meteen gegeven...Hepar Sulfuris 1M. Onder het mom van baat het niet dan schaad het niet
.
. Moet je net mij hebben, die altijd haar gevoel volgt bij dit soort zaken.