[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:46

Sonjim, ik snap je gevoel enigszins. Ik hou van veel paarden, ook die ik vroeger jarenlang verzorgd en bereden heb, maar het is dan net die ene waar je zo'n intense band mee hebt. En jij hebt Sonja lang gehad en veel met haar meegemaakt.

Als ik me bedenk dat ik Sammy ooit moet laten gaan, springen de tranen in mijn ogen. En dat is dan alleen maar als ik het me probeer voor te stellen. Laat staan als het, zoals in jouw geval, nog echt is ook..... Oh meis, vreselijk....... Wat zul je haar missen.
Heb je er wel vrede mee op zich of toch nog niet helemaal? Het is ook een heel rouwproces waar je doorheen moet. Mensen die zo'n band met hun paard niet kennen, snappen dat niet. Hopelijk begrijpt je directe omgeving je wel een beetje?

Ik ga maandag en denk dat ik morgen niet echt op bokt zit. Heb nog zoveel te doen!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:07

Mijn vriend en zus begrijpen het heel goed gelukkig en ik heb er gelukkig ook vrede mee, maar het gemis blijft.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:09

Fijne vakantie Twiggy Haha!

@Sonjim ik kan me helemaal voorstellen dat je Sonja mist....ik zou Essie ook vreselijk missen als ze er niet meer zou zijn Verdrietig

Over Ester gesproken de hoefzweer is weer terug Boos! arme paard kon vanmorgen amper lopen Ach gut Nu staat ze dus met haar pootje in een hoefzak vol met Soda......ik heb de DA nog niet gebeld omdat mijn hoefsmid volgende week zou komen bekappen en ik liever heb dat hij er naar kijkt dan dat er zo in het wilde weg in de voet gesneden wordt net als vorige keer...

Ben nl. bang dat er door het gat onder haar voet wat toen ontstaan is toch weer vuil in de voet is gaan zitten No Cheer het was ook zo nat en blubberig ook op de wei toen ze net "genezen" was.

Nou ja ik schrok in ieder geval een stuk minder toen ik haar vanmorgen zag lopen....gisteren niks aan de hand en vanmorgen steenkreupel, da's een overduidelijke hoefzweer. Lopen verbeterd ook dus allemaal "gunstige" tekens.....

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:18

@Timbers: balen dat Essie weer een hoefzweer heeft Ach gut wel goed dat je haar meteen met het pootje in de soda hebt gezet, ik denk ook niet dat de DA er meer aan kan doen behalve een gat snijden en daar zijn hoefsmeden over het algemeen beter in.

@Sonjim: lijkt me heel moeilijk om zo bewust er voor te kiezen om je paard te laten inslapen... ik denk dat je wel de juiste keuze hebt gemaakt (heb net je topic even gelezen)
Verlies van een goede vriend(in) maakt altijd diepe wonden....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:52

Het is inderdaad heel moeilijk om er zo bewust een punt achter te zetten, maar ik zat wel op het punt dat het voor mij en de andere gevaarlijk werd om haar langer te laten lopen, dit kwam volgens mij en de da door pijn, want het was altijd een moeilijk maar zachtaardig dier.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:55

Ach gut Ach gut Ach gut

Kon ik je maar een knuffel geven itr Ach gut

Sterkte meissie....ik ben voor mezelf blij dat het bij Est vorige keer een hoefzweer was (en nu weer Gestoord ) maar ook bij haar weet ik dat ik ooit de beslissing zal moeten nemen. Ik weet nog van een paar weken terug hoe zwaar dat was....ik ken je niet maar weet zeker dat je niet over 1 nacht ijs bent gegaan.

Ach meissie zit hier bijna te huilen achter mijn computerje.....wat zou ik graag iets voor je doen Verdrietig

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:02

Dankjewel. Sonja heeft van de zomer ook met een hoefzweer gestaan en deze was nu na 2 maanden ellende eindelijk weg. Wat mij wel in mijn beslissing gesterkt heeft, nadat ze weg was, is het feit dat ze heel snel en rustig ging en daags na het overlijden heb ik haar laatste hoop opgeruimd en in deze hoop tussen de mestballen is zat bloed, dat kan niet goed zijn mijns inziens. De dag dat ze ingeslapen werd stond ze met enorme koorts op het land, en zo had ze steeds wat, soms kleine dingen soms groter, met daarbij die continue pijn van de artrose en het niet meer kunnen genieten van haar grote hobby crossen met haar vrienden op het land. Haar weerstand was echt weg en dat doet misschien nog meer pijn dan het laten gaan van je beste maatje. Ik heb foto's van haar laatste dagen en dan zie je ook een heel klein oog ipv haar belangrijkste kenmerk een mega oog.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:05

goedenavond iedereen!

Je paard moeten laten gaan... erg moeilijk lijkt me dat! Wanneer ik dr puf voor heb zal ik wel het hele twanverhaal doen want dat bezorgt me regelmatig slapeloze nachten... ik hoop dat hij binnen aanzienlijke tijd (hopelijk dit voorjaar nog) van mij kan zijn en dan zijn hopelijk die pezen nog onder controle te krijgen. Maar dat is dus nog maar de vraag... helemaal als hij steeds voor die huifkar gezet word... elke keer weer een achteruitgang waar ik niks aan kan veranderen!
Sonjim, heel veel sterkte met de verdere verwerking, ik kan me goed voorstellen dat dit heeeeel lang gaat duren... Moet er niet aan denken om twan te missen! Sommige paarden blijven altijd een bijzonder plekje in je hart houden..

@airiin: ik duim heel hard dat roxy losgemaakt kan worden! En ik snap heel goed dat veel trainen e.d. niks voor jullie is, zouden twan en ik ook niet happy mee zijn. Met name twan niet! Die heeft zo'n hekel aan dressuurtraining, laat hem maar lekker in het bos crossen! Die zou ik dus ook zoiets niet laten doormaken, daar zou hij zelf ook niet voor kiezen!

@twiggy: alvast veel plezier op vakantie! Ik ben stiekem ook altijd wel blij om weer thuis te komen en de beestjes weer te zien!

@timbers: komt de hoefsmid wel eerder dan volgende week?

edit: er werd gevraagd naar de mankepootjes, las over krukken alweer weg! Super! Ik heb een paar rotdagen gehad met erg veel pijn en hele dikke knie. Begint nu gelukkig weer af te nemen. Maar goed, ik zit ook nog maar in het beginstadium van mn revalidatie! Nog minimaal een half jaar tot een jaar te gaan! Ook nog zeker een week of 3 a 4 op krukken... na ongeveer 3 maand moet ik weer normaal kunnen lopen (zit nu dus in de 3e week).
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 25-10-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:06

Pfff als ik je verhaal lees moet ik toch weer even aan mijn ouwetje denken, maar dat wil ik nog even niet hoor Bloos. Ester d'r weerstand zou ook laag kunnen zijn vandaar de 2e hoefzweer, maar daar ga ik nog even niet vanuit. Bij Est heb ik nog geen karakter verandering mee gemaakt, sterker nog ze wordt met de dag aanhankelijker en liever.....en als ze heel veel pijn zou hebben zou ze denk ik ook wel sjaggo worden.

Zo'n beslissing is altijd moeilijk....ik had ook zoiets van ik ga nu dus over het leven van een ander levend wezen beslissen, dat wil ik helemaal niet . Ook al is het de juiste keuze het blijft gewoon altijd moeilijk Ach gut Nogmaals sterkte

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:11

dat is een hele moeilijke keuze... maar vaak wel het beste!
Als ze pijn hebben merk je dat wel, helemaal als je je paardje kent. Twan is van zichzelf een best vrolijk paardje, enthousiast naar je hinniken, lekker spelen en een erg vrolijke oogopslag. Als hij last van zn benen heeft blijft daar niks van over en is hij echt een ouwe brompot die chago kijkt. Wereld van verschil! Daarom kan ik heel mooi aan zn humeur merken wanneer zn beentjes zeer doen want ook in goede periodes zitten er wel eens mindere dagen bij waarbij ik hem dus moet laten staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:14

Sonja een jaar geleden
Afbeelding
Afbeelding
Nog iets langer geleden 2 jaar ongeveer
Afbeelding
Sonja's laatste foto
Afbeelding

Een klein stukje film van haar gedrag op het laatst, alsof ze mij wilt ontwijken
voor mijn gevoel althans
Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:20

jeetje dat is wel overduidelijk... precies wat je zei over haar ogen... Die had je niet beter kunnen helpen dan uit haar lijden te verlossen... wat een pijn straalt daaruit! En dat gedrag.... kan het moeilijk plaatsen want heb niet gezien hoe jullie anders met elkaar om gingen... maar ik ken het van twan, als hij veel pijn heeft dan draait hij zich ook van me weg... dan hebben ze volgens mij toch het liefste rust. Terwijl hij met minder pijn juist erg mijn steun opzoekt, vind het heel apart!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:22

Mooi paard is ze hoor! Mooi zacht koppie Lovers

Toen Essie zo slecht stond stuurde iemand me dit gedicht....ik kan het nog steeds niet met droge ogen lezen maar ik vond het zooooo mooi

Don't cry for the horses
That life has set free
A million white horses
forever to be
Don't cry for the horses
Now in God's hands
As they dance and they prance
To a heavenly band.

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep
Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved
Manes and tails flowing
They gallop through time
They were never yours
They were never mine

Don't cry for the horses
They will be back someday
When our time has come
They will show us the way
Do you hear that soft nicker
Close to your ear?
Don't cry for the horses
Love the ones that are here

(Brenda Riley-Seymore)

Ach gut

Ik ga effe kijken hoe het met mijn paarden patientje is....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:22

Sonja stond normaal altijd heel dicht bij mij, moest alles zien en overal bij betrokken worden, ook echt een jaloerse bitch als een ander meer aandacht kreeg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:25

klinkt bekend dat gedrag. Zo is twan normaal dus ook. Veel pijn zorgt er gelijk voor dat hij een brompot is die je wegjaagt...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:36

Timbers ik hoop dat Essie snel weer op 4 benen loopt.
Zwerte dat is inderdaad voor mij een teken geweest dat het genoeg geweest was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:44

sonjim, ik wens je heel veel sterkte met het verlies van Sonja. Vreselijk moet dat zijn, meer dan vreselijk. Ik kan me er bijna geen voorstelling van maken om je paard te moeten laten gaan, de gedachte alleen al doet me pijn. Ik heb er ook geen woorden voor.
Bij Sonja zie je inderdaad verandering in haar ogen. Maar ook haar mond en snoet is op het filmpje anders dan op de foto's van langer geleden. Soort van samengetrokken, zoals je kunt verkrampen van pijn. Haar hele gezicht en uitstraling is anders dan voorheen. Het kan niet anders dan dat je de juiste beslissing hebt genomen.
Ik heb je topic niet gelezen, ik word daar zeker weten heel erg verdrietig van.
Bij het lezen van het gedicht van Timbers hield ik het al niet droog.
Sterkte meis...!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:49

Sonja was een prachtig paardje, Sonjim Lovers . Mooie foto's van toen ze nog helemaal ok was!!! Maar jij zag haar gedrag veranderen, hebt er van alles aan gedaan het beter voor haar te maken en je kende haar door en door. De pijn van het gemis van zo'n dierbaar paard lijkt me verschrikkelijk Verdrietig , al hoop ik dat haar eeuwige rust nu (in de eeuwige groene weides) je gerust stellen...... Ach gut

Pffff, ik ken irl heel wat mensen die hun geliefde paard verloren zijn in de afgelopen jaren. Echt verschrikkelijk. En elke keer weer realiseer ik me dat mijn paard ook niet het eeuwige leven heeft. Ik moet er echt niet aan denken hem ooit te verliezen, maar ja.... Overigens zou het ook kunnen dat ik eerder ga, als je bedenkt dat hij ook oud kan worden en ik op zijn 30e al zo'n 64 jaar oud zal zijn....... Raar idee.......

Timbers, oh ja, hoefzweren zijn zo ellendig Boos! !!! Beterschap voor je Essie Ach gut !!! Ik heb in februari/maart/april zo'n periode gehad van hoefzweerellende bij Sammy. Mijn NBer kwam toen helaas niet (die snijdt ook niet, hij raadde me een pamper met trekzalf aan, maar Sam had zo'n pijn.....). Mijn DA heeft niet goed gesneden, waardoor de zweer er niet uit was (hij bleef in draf kreupelen) en hij een paar weken later er alsnog uitkwam. Mijn toenmalige DA beweerde in de tussentijd dat hij een zoolkneuzing had en op stal moest blijven. Ik vond dat zo'n rare theorie, want waar kwam die zoolkneuzing dan ineens vandaan? Ik heb Sam toen alsnog buiten op het land gezet, want hij HAAT stallen en werd zo ontzettend superchagerijnig (hij stond letterlijk met zijn oren in zijn nek gedrukt op stal, liep te schoppen, te ijsberen en denderde zo door iedereen heen naar buiten, zodra de deur openging. Ik had elke dag buikpijn om hem zo te zien en ik voelde zijn onbegrip en wanhoop ook heel goed aan. Hij is juist heel vrolijk, sociaal, lief en meewerkend), dat ik tegen de adviezen van de DA in ben gegaan. Zij was zelfs boos op me toen ik belde en het haar vertelde, maar ik volgde mijn gevoel en intuitie. En dat was juist goed, bleek, want er moest gewoon nog meer rotzooi uit die voet. Toen is er een andere DA geweest en de ontsteking had intussen een heel gangenstelsel in zijn hoef gemaakt. Echt heel erg, maar hij is er goed van genezen......... Ik had nog nooit te maken gehad met hoefzweren, maar weet nu wat een ellende het kan geven. Overigens heeft die ontsteking zijn weerstand wel goed te grazen gehad. Ik heb hem echt goed moeten bijvoeren voor zijn energiepeil na die tijd, hij was namelijk echt sloom (en da's niets voor hem Haha! ). Goede voeding hielp, anders had ik een bloedonderzoek laten doen.......

Zwerte, ja, hahaha, ik ben blij er even uit te gaan, want ik ben behoorlijk opgebrand, maar ik weet ook dat ik heel blij ben als ik weer thuis ben bij mijn konijntjes, katten en paard Ja . En mijn eigen bedoening, want het is nergens zo fijn als gewoon lekker thuis in dit dorp. Maar even lekker de tijd en rust in een mooie omgeving met man en kind is ook wel weer fijn en het is zo tijdelijk. Maar morgen sta ik wel te huilen bij mijn paard, hoor, en maandagochtend bij mijn nijntjes en katjes Huilen . Zo ben ik dan ook weer, ondanks mijn 38 jaartjes. Bloos Bloos Bloos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:54

Twiggy ik heb van de winter van iemand begrepen dat paarden een zoolzweer krijgen van op de wei staan (aparte theorie of niet. )

Sonja was en is voor mij nog steeds een prachtig paardje. Die verandering viel mij de week voor haar dood pas echt op en toen dacht ik ze kijkt anders, ik ben toen foto's gaan kijken en heel erg geschrokken. Ook mensen in mijn omgeving viel het op, ik heb zelfs de vraag gekregen of ik een andere paard had gekocht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:03

Hele aparte theorie, Sonjim, maar ik geloof dat hij het indirect van binnenuit heeft gekregen Knipoog . Hij heeft vorige winter een maand op een ander weiland gestaan, waar ze onbeperkt kuilvoer kregen (wat ik niet wilde, maar er stonden KWPNers, die het wel nodig hadden). Hij werd moddervet en in zijn hoeven zag je de witte lijn veranderen. Heb hem als de wiederweerga weer terug verhuisd en toen liep hij al heel af en toe stapjes onregelmatig. Een week of 6 later kwam de eerste hoefzweer en nadat die verkeerd uitgesneden was, kwam 5 weken later de rest............
Na nog 3 dagen op stal te hebben gestaan, heb ik hem op het land gezet en het is overgegaan.

Hoefzweren ontstaan o.a. door vuil, maar ik denk dat je in een stal meer vuil binnen krijgt (mest/urine) dan op het land, denk je niet?

Op onze stalling zie ik regelmatig hoefzweren bij de stalpaarden. Clown
En dat lieg ik niet, maar het valt me wel op. Knipoog

Ja, als paarden niet goed meer in hun vel zitten, merk je dat vaak meteen. Alleen ziet niet iedereen het, maar jij gelukkig wel........... Konden ze maar praten, he.....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:25

Ik heb degene die dit zei overigens in haar gezicht uitgelachen, niet lief van mij maar ik kon me niet beheersen. Ik had toen een tijdelijke logie, eerst van mijn buurvrouw geweest en verkocht aan een bokker die de wei shetproof moest maken en dergelijke. Dus kwam shetmans een maandje logeren. Na 4 dagen op de wei had hij een hoefzweer en mijn buurvrouw beweerde dat dit ontstaan was doordat het arm paard nu op de wei stond. De hoefsmid constateerde achterstallig hoefonderhoud.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:32

Ik denk dat een hoefzweer niet eens na 4 dagen al kan zijn ontstaan. Dat proces duurt langer, zo rond de 5,6 weken of langer. Dat is wat ik begrepen heb van mijn NBer, een hoefsmid en een DA. Dus de wei kan het in dat geval nooit geweest zijn. Tja, die experts weten het vast een stuk beter dan die vrouw. Haha! Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:36

Toen we een paar weken terug niet wisten wat het bij Essie was vond mijn DA juist dat ze naar buiten moest......bewegen op het zachte is het beste dat er is zei ze, kan nooit kwaad vond zij.....

Net nog even bij mijn mopseflopsies geweest en Ester stond wel gewoon op 4 benen, met haar pootje mooi in de soda (trekzalf is ook een idee Pling ). Ze wilde lekker worteljes eten en oogde gewoon vrolijk en helder....ze was wel wat klam.

Stomme ikke had geen termometer dus heb geen temperatuur kunnen nemen....ik zou nog terug kunnen rijden, maar ze was zo helder dat ik me eigenlijk niet echt zorgjes maak. Morgen ga ik er weer heen....

Sommige zullen het onzin vinden, maar ik ben klassiek homeopaat (afgestudeerd en al Pling ) dus ik heb in mijn boekje maar opgezocht wat te geven bij een hoefzweer en dat meteen gegeven...Hepar Sulfuris 1M. Onder het mom van baat het niet dan schaad het niet ROFL.

Hoefsmid komt dit weekeind in ieder geval niet, maar zo snel mogelijk.
Ik weet ook nog niet of ik het wel uit wil laten snijden....de meningen zijn daar zo over verdeeld. En zeker met de nattigheid enzo van de winter en toch de nachten op stal. Als ik het open laat snijden kan er wel troep uit, maar ook in....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:42

Ik ben ook geen fan meer van dat uitsnijden. Mijn god, wat beschadigen ze zo'n voetje daarmee, zeg......

Ik gebruik zelf regelmatig homeopathische middelen, want ik ben ook niet zo'n fan van de traditionele medicijnen en daarbij geloof ik in het zelfgenezingsproces van het lichaam. Dus ik vind het geen onzin, hoor, Timbers. Knipoog

Ja, koorts kan inderdaad heel goed bij zo'n ontsteking. Zo'n paardenlijf vecht daar toch tegen, he. Op het land lopen, lekker wat beweging is juist goed voor de afvoer van de afvoerstoffen. Daarom snapte ik die DA destijds ook niet met haar advies dat ik Sam op stal moest laten staan. Zoolkneuzing, yeah right Sigaar . Moet je net mij hebben, die altijd haar gevoel volgt bij dit soort zaken. Haha!

Maar toen hij met een hoefzak om stond en het land wat nat was, moest hij wel even binnen staan. Anders zoog de grond die zak zo op. Clown Haha!

Maar goed, ik weet nog hoe ik in die tijd als een kip zonder kop rondliep, omdat ik me zoveel zorgen maakte over mijn lieve paardje..... Dus een dikke beterschapsknuf voor Essie, hoor. Kusje

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:49

@ Timbers: Balen van de hoefzweer :S Ik bedacht me net dat mijn moeder altijd een soort oerklei gebruikte, genaamd Luvos aarde ofzoiets. Als we een wond hadden of iets dan maakte ze een papje en deed dat erop. Die klei droogde dan op en trok alle viezigheid uit de wond. Misschien dat dit ook wel bij paarden te gebruiken is.. Vond hier iets meer info over de werking ervan: http://www.kruidenvrouwtje.nl/middelen/klei.htm Is wel verkrijgbaar bij de Tuinen enzo, maar ook via internet.
Er is een soort die voor uitwendig gebruik is en een voor inwendig. Die inwendige is heel prettig als je buikpijn/darmkramp hebt. Je spoelt dan als het ware je darmen schoon ofzo en de pijn gaat weg.. ideaal Lachen
Zal zelf ook weer eens zo'n doosje in huis halen.

@ Sonjim: wat een verschil met die eerdere foto's en die van kortgeleden. Ik denk wel dat je een goede beslissing hebt genomen, maar dat je dat wete maakt nog niet dat de pijn van het gemis weg is. Dat heeft tijd nodig. Sterkte ermee. Ach gut

@ All: Vandaag niet bij mijn paardje geweest. Wel een zak slobber gekocht. Ga morgen proberen de wormspuit hier doorheen te geven. Ben benieuwd of hij het op gaat eten...